نام کاربري : کلمه عبور : همين حالا عضو شويد! | کلمه عبور خود را فراموش کرده ام


انجمن نظامی آی آر ارتش




آغاز شده توسط
متن
rubik آفلاين



تعداد ارسال ها: 450
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
سن: 23
تعداد تشکر کرده: 2863
تعداد تشکر شده: 2448

نگاهی ساده بر موشک های بالستیک
به درخواست برادر بزرگوارم جناب وایپر عزیز پست قبلی رو که در تاپیک ناوهواپیمابر ایرانی گذاشته بودم به اینجا منتقل کردم ...

موشک های بالستیک :

به زبان ساده موشک بالستیک به موشکی گفته میشه که برخلاف موشک های کروز که مسیر پروازیشون در یک خط راست و درون جو زمین و عمدتا نزدیک به سطح زمین صورت میپذیره ، موشک های بالستیک مسیر پروازی منحنی شکل دارن . یعنی وقتی که موشک از پرتابگر ثابت یا متحرک و یا سیلو پرتاب میشه ، ابتدا موشک از سطح زمین بلند میشه و اوج میگیره و زمانی که موشک در بالاترین نقطه و ارتفاع پروازی خودش قرار گرفت ( عمدتا بالاترین نقطه ی پروازی یا اوج گیری یک موشک بالستیک با خروج موشک از جو زمین همراه میشه ) موشک یک مسیر منحنی شکل یا مخروطی شکل رو بر اساس قوانین علم بالستیک طی میکنه و مجددا به جو زمین بر میگرده ....
هر موشک بالستیک بطور عمده از 3 بخش اصلی تشکیل شده : 1- بخش سوخت 2- بخش هدایت و کنترل ( سیستم های هدایت و ناوبری ) 3- بخش کلاهک یا سرجنگی ( warhead )

هر موشک بالستیک از زمانی که آماده ی پرتاب میشه و درون لانچر ( پرتابگر ) قرار میگیره و موشک به سمت هدف از پیش تعیین شده پرتاب میشه و به هدف برخورد میکنه ،
3 الگو یا 3 فاز یا 3 مرحله ی متفاوت پروازی رو تجربه میکنه :
1- فاز اولیه یا مرحله ی بوست ( روشن شدن موتور یا بوستر راکتی موشک و احتراق سوخت و تولید نیروی لیفت و کنده شدن و اوج گرفتن موشک از سطح زمین )
2- فاز میانی یا میدکورس یا مرحله ی بالستیک ( خروج موشک از جو زمین و اتمام سوخت موتور مرحله ی اول و قرار گیری موشک در مرحله انجام حرکات بالستیک روی محور بیضوی شکل )
3- فاز نهایی یا ترمینال یا مرحله Reentry ( بعد از اتمام فاز میانی مسیر پروازی یا ترجکتوری یک موشک بالستیک و انجام حرکات بالستیک ، موشک با چرخش مجدد به سمت جو زمین و در طی یک الگوی حرکتی قوس نزولی مجددا به سطح زمین برمیگرده و اگر کلاهک از نوع جدا شونده باشه و تنها کلاهک به جو زمین برگرده ، بهش Reentry Vehicle گفته میشه ) .


در اکثر موشک های بالستیک ( مثل موشک های بالستیک ایرانی ) از بین 4 نوع سطوح کنترلی ایرودینامیکی ( جت وین یا تراست وکتورینگ - بالک های دُمی - بالک های اصلی و کانارد ) تنها از تیغه های کنترل بردار رانش جت وین - سطوح کنترلی دُمی ( بالک های دُمی ) و کانارد ( بسته به نوع کلاهک حامل ) استفاده شده ...

در موشک های بالستیک، سطوح کنترلی دُمی یا همون بالک های کنترلی دُمی اغلب بصورت ثابت طراحی میشن تا این بالک ها بتونن در مرحله ی بوست که موتور موشک فعاله ، علاوه بر افزایش برد نسبی موشک ، باعث افزایش نیروی لیفت ( برا - بالا برنده ) و افزایش قدرت مانور پذیری موشک در زاویه ی حمله ی بالا ( Angle of Attack ) بشن . اصولا بالک های دمی نقشی در هدایت و کنترل موشک بالستیک ندارن و تنها بمنظور موارد گفته شده استفاده میشن .

انواع سطوح کنترلی ایرودینامیکی :





سطوح کنترلی دُمی ( بالک های کنترلی دُمی ) :



کانارد ( سرجنگی هدایت شونده عماد ) :



کنترل و هدایت یک موشک بالستیک به دو عامل بستگی داره :
1- هدایت درونی
2- هدایت بیرونی


1- سیستم های هدایتی درونی موشک بالستیک به سیستم ها و سامانه هایی اطلاق میشه که درون بدنه و پوسته ی بیرونی موشک نصب شده و هر کدوم از این سیسیتم ها باعث هدایت و کنترل موشک در مرحله ی خاصی از مسیر پروازی ( ترجکتوری ) پرتابه میشن .
بعنوان مثال ، یکی از سیستم هدایت درونی موشک های بالستیک که باعث هدایت و کنترل و ناوبری موشک در مرحله ی بوست ( مرحله ی اول ) میشه ، سیستم هدایت اینرسی ( اینرسایی ) یا ( inertial navigation system ( INS هستش . سیستم هدایت اینرسی شامل یک کامپیوتر پردازنده - سنسورهای دورانی ( ژیروسکوپ ) و سنسورهای حرکتی ( شتاب سنج ) هستش که وظیفش ، محاسبه و تعیین ( بدون نیاز به اطلاعات خارجی ) موقعیت - جهت ( تعیین جهت ) -سرعت ( سرعت زاویه ای و زاویه ی حرکتی و شتاب خطی ) موشک بطور مداوم و مقایسه کردن و سنجیدن اطلاعات و مختصات و پردازش سیگنال های دریافتی مربوط به موشک مادر ( خودی ) با اطلاعات و مختصات هدف از پیش تعیین شده که اطلاعاتش از قبل درون حافظه ی کامپیوتر موشک ثبت شده هستش ...
و از این جهت این سیستم هدایتی به هدایت و ناوبری موشک های بالستیک و در نتیجه افزایش دقت موشک کمک میکنه ... . اما بعلت سرعت بالای پرتابه ( موشک ) های بالستیک ، عملا به هیچ وجه نمیشه تنها با تکیه بر هدایت اینرسی ، یک موشک بالستیک رو تا پایان مسیر هدایت کرد و انتظار داشت که موشک با دقت مطلوب به هدف برخورد کنه ، از همین رو ، در کنار هدایت اینرسی ، موشک میتونه از روش ها و سیستم های هدایتی دیگه ای مثل هدایت ماهواره ای مبتنی بر جی پی اس امریکا یا گلوناس روسیه یا بیدوی چین - سیستم موقعیت یاب محلی ( LPS ) - هدایت ستاره ای ( ناوبری آسمانی - Stellar navigation - مخصوص فاز میانی مسیر پروازی ) و غیره جهت هدایت و کنترلی بهتر موشک و افزایش دقت برخورد موشک در فاز نهایی استفاده کنه ....

2- هدایت بیرونی بر اساس عوامل سطحی و ظاهری موشک : با فاکتور گیری از عوامل هدایت درونی موشک که قبلا گفته شد ، و با در نظر گرفتن این موضوع که موشک مورد بحث فاقد هیچ یک از سیستم هدایت داخلی باشه و تنها با تکیه بر عوامل بیرونی و سطحی میخواد کنترل بشه ، بحث رو جلو میبریم ...

بطور کلی هدایت و کنترل پرتابه های بالستیک ، فقط در مرحله یا مراحل بوست ( تعداد مراحل بوست بستگی به تک مرحله ای و یا چند مرحله ای بودن موشک داره ) که موتور موشک فعال و روشنه، امکان پذیره و بعد از پایان سوخت و رفتن موشک به فاز میانی ( خروج از جو و شروع مرحله ی بالستیک ) دیگه نمیشه موشک رو هدایت و کنترل کرد .. در زمان روشن بودن موتور موشک ، تنها عامل بیرونی ( سطحی ) که باعث هدایت و کنترل پرتابه میشه ، تیغه های متحرک جت وین ( یکی از روش های تراست وکتورینگ یا کنترل بردار رانش ) هستند که دقیقا در بخش انتهایی ( خروجی موشک - نازل موشک ) موشک یعنی جایی که بخارات حاصل از احتراق سوخت از این بخش خارج میشن ، نصب شده اند .
این تیغه ها بسته به نوع جنس سازه به 3 نوع : فلزی - گرافیتی - سرامیکی ( سرامیکی- کربنی ) تقسیم بندی میشن که الان دیگه نوع فلزی نوع منسوخ شده ی این تیغه ها قلمداد میشه و بیشتر از تیغه های گرافیتی و تیغه های سرامیکی - کربنی استفاده میشه ( در ایران نوع گرافیتی استفاده میشه ، البته شاید نمونه سرامیکی - کربنی هم ساخته باشن )
این تیغه ها که معمولا بصورت 4 تایی در نازل موشک نصب میشن ، با انحراف بخارات و گازهای داغ خروجی حاصل از احتراق سوخت به جهات مختلف ، باعث افزایش هدایت و مانور پذیری موشک میشن ...
طبیعتا بخاطر محل قرار گیری و نصب این تیغه های رانش گر که در معرض مستقیم بخارات بسیار داغ موشک قرار گرفتن ، دما و نقطه ی ذوب این تیغه ها باید به حدی بالا باشه که بتونه دمای بسیار بالای بخارات و گازهای خروجی از نازل موشک رو تحمل کنه ....
همونطور که قبلا گفته شد ، موشک های بالستیک تنها در فاز اولیه ( فاز بوست ) که موتور موشک فعال و روشنه و با تکیه بر تیغه های متحرک جت وین ، امکان هدایت و کنترل دارند ، ولی جت وین ها تا زمانی باعث هدایت و کنترل پرتابه میشن که موتور( بوستر راکتی ) موشک فعال باشه و با احتراق سوخت در محفظه ی داخلی احتراق ( Comustion Chamber ) ، باعث تولید گازهای داغ بشه ، در غیر اینصورت و با اتمام سوخت محترقه ، دیگه جت وین نقشی در هدایت و مانور پذیری پرتابه ندارن .

تیغه های گرافیتی جت وین ( همون 4 تا نقره ای رنگه خخخ ) :



بعد از رسیدن موشک به حداکثر ارتفاع پروازی خودش که در این ارتفاع عملا موشک در خارج از جو زمین ( exo-atmospheric ) قرارمیگیره ، و یا پایان سوخت موتور راکتی موشک ، عملا دیگه نمیشه موشک رو هدایت و کنترل کرد و با ورود موشک به فاز میانی یا مرحله ی بالستیک ترجکتوری خودش و قرار گیری موشک در خلا نسبی ، موشک با استفاده از قوانین علم بالستیک ، اقدام به طی کردن ادامه ی مسیر پروازی خودش در یک مسیر منحنی یا بیضوی شکل میکنه . پس از اتمام این مرحله و چرخش و تغییر زاویه مجدد موشک به سمت جو زمین و ورود موشک به مرحله ی قوس نزولی و بازگشت به سمت جو زمین ( فاز ترمینال ) ، تنها عامل هدایت و کنترل موشک در فاز نهایی ، کلاهک حامل موشک هستش .


کلاهک ها بر اساس شکل و فرم ظاهری به دو نوع عمده تقسیم بندی میشن :
1- کلاهک ثابت
2- کلاهک جدا شونده


1- اگر کلاهک ثابت باشه و موشک هم تک مرحله ای باشه ، موشک بالستیک تک مرحله ای حامل کلاهک ، بعد از گذراندن مرحله ی اول پروازی و اتمام سوخت ، بر خلاف موشک های بالستیک دوربرد و قاره پیمای چند مرحله ای که بعد از اتمام سوخت در موتور مرحله ای اول ( مرحله بوست ) ، موتور مرحله ی اول ( بوست اولیه ) از موشک جدا میشه و سپس موتور مرحله ی دوم موشک ( بوست ثانویه ) فعال میشه که اصطلاحا بهشون موشک های چند مرحله ای گفته میشه ، در موشک های بالستیک تک مرحله ای مجهز به کلاهک ثابت ، موتور موشک بعد از اتمام سوخت از سازه و پیکره ی اصلی جدا نمیشه و کلاهک به همراه تمام سازه ( بدنه ) به جو زمین بر میگرده ...

نکته 1 : کلاهک ها اکثرا غیر هدایت شونده هستند و تنها عاملی که باعث مانورپذیری و هدایت پذیر کردن یک کلاهک میشه ، وجود سطوح کنترلی ایرودینامیکی مثل کانارد در نوک دماغه ی موشک ( کلاهک ) هستش ... که معمولا این نوع از کلاهک های هدایت پذیر ، برای موشک هایی که کلاهک جدا شونده در فاز ترمینال دارن ، استفاده و نه برای موشک های با کلاهک ثابت ....

برگردیم به بحثمون .. زمانی که کلاهک ثابت موشک به همراه بدنه وارد فاز ترمینال میشه و موشک مجددا وارد جو زمین میشه ، بدلیل نبود کانارد روی کلاهک ، عملا موشک از دقت بسیار پایینی در برخورد به هدف برخورداره و باعث میشه که موشک با خطا یا شعاع خطای احتمالی [ ( Circular Error Propable ( CEP ] زیادی در محدوده ی شعاعی هدف فرود بیاد ... در این نوع از کلاهک ها ، هدایت پرتابه در فاز ترمینال بستگی به عوامل درونی هدایتی موشک داره و هیچ عامل سطحی ( بیرونی ) در هدایت موشک در فاز ترمینال نقش نداره ....

نکته 2 : در موشک های تک مرحله ای و کلاهک ثابت ، بعلت جدا نشدن بدنه از کلاهک و حفظ ساختار کلی موشک ، باعث افزایش سطح مقطع راداری ( سطح بازتابش راداری - RCS ) پرتابه میشه که احتمال رهگیری و نابودی موشک رو توسط رادارهای زمینی و موشک های پدافندی دفاع میانی و دفاع پایانیی ، افزایش میده .....

کلاهک موشک شهاب 3 نسل اول - کلاهک ثابت :



2- اگر کلاهک از نوع جدا شونده باشه ، بعد از پرتاب موشک از سکوی ثابت یا متحرک زمینی و اوج گیری موشک به سمت برون جو و اتمام سوخت موشک ، بدنه ( موتور مرحله ای ) از بدنه و پیکره ی اصلی موشک و کلاهک جدا میشه ، تا از این طریق جرم و وزن قسمت خالی شده ، از جرم کل سازه کسر بشه و از این طریق به افزایش برد موشک کمک بشه .. همچنبن جدایش بخش خالی شده ( بخش حامل سوخت مرحله ی بوست ) از کلاهک ، باعث کاهش چشمگیر بازتابش راداری و کاهش محسوس احتمال رهگیری و انهدام کلاهک ، توسط سامانه های موشکی سطح به هوا ( پدافندی ) میشه ( برعکس حالت قبل )

خود کلاهک های جدا شونده به دو نوع تقسیم میشن :
1- کلاهک فاقد سطوح کنترلی ( کانارد )
2- کلاهک دارای سطوح کنترلی ( کانارد )


1- اگر کلاهک جدا شونده فاقد سطوح کنترلی گفته شده باشه ، بازهم کلاهک پس از جدایش از موتور راکتی موشک و چرخش و تغییر زاویه و قرار گیری کلاهک در قوس نزولی ، کلاهک فاقد قدرت هدایت و مانور پذیری در فاز ترمینال هستش و نتیجتا CEP زیاد میشه ...
تنها راه حل کمک به بهبودی هدایت و کنترل چنین کلاهک هایی در فاز ترمینال ، تعبیه کردن یک موتور کوچک راکتی واکنشی در کلاهکه تا این موتور بتونه کلاهک رو در مسیر و زاویه ی مناسب تا جو زمین هدایت و کنترل کنه ....

کلاهک جداشونده موشک قدر - فاقد سطوح کنترلی :



کلاهک جدا شونده موشک سجیل - فاقد سطوح کنترلی :



2- اگر کلاهک دارای سطوح کنترلی ایرودینامیکی از نوع کانارد باشه ( مثل سرجنگی عماد ) ، عالیه !!!!! در این مورد ، بعد از جدایش کلاهک از موتور موشک ، تنها چیزی که با کلاهک باقی میمونه سنسور دورانی ( ژیروسکوپ ) استابلایز شده هستش که با دادن فرامین به کانارد باعث هدایت بهتر و بیشتر پرتابه در فاز نهایی میشه و نتیجتا کاهش خطای حاصله میشه .

کلاهک جداشونده موشک قدر اچ - سرجنگی هدایت پذیر فاز ترمینال عماد ( از موشک قدر اچ بعنوان بستر آزمایش و موشک حامل کلاهک ، جهت انجام تست میدانی و عملیاتی کلاهک عماد ، استفاده شده ) :




کته 3 : به کلاهک های جدا شونده و دارای سطوح کنترلی ( کانارد ) که قابلیت هدایت و کنترل و مانور پذیری در فاز نهایی ( بازگشت پرتابه به جو زمین - Reentry Vehicle ) رو دارند و هدایت تا پایان مسیر رو فراهم میکنند و کلاهک قادر به تغییر هدف هستش ، کلاهک Maneuverable Reentry Vehicle یا به اختصار MARV گفته میشه که در این نوع از کلاهک ها برای اطمینان بیشتر برخورد کلاهک به هدف و از دست ندادن هدف ، در کنار کانارد ، اغلب از یک جستجوگر فعال راداری اشیانه یاب در فاز ترمینال استفاده میشه ...

تموم شد خخخ ....

البته ما کلاهک های چندگانه ( MIRV ) که شامل چندین بمبلت رو هم داریم .. کلاهک های گفته شده از نوع کلاهک های تک گانه بود ...

یاحق ....


خودم نوشتم !!!!
دوشنبه 20 دی 1395 - 17:35
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 12 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: viper-59 &alij &espadan &ahmad &gazijahany &takavar313 &miladmohamadi &mehdi &crounus2000 &farhan &shabnam20 &erfan1377 &


تعداد ارسال ها: 777
تاريخ عضويت: 5 /6 /1395
محل زندگي: تهران
تعداد تشکر کرده: 1734
تعداد تشکر شده: 4481
نیروی هوافضای سپاه پاسداران
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 1 RE نگاهی ساده بر موشک های بالستیک
در برخی موشکهای پیشرفته،کلاهک آنها حتی بحث کانارد رو هم پشت سر گذاشته و در سطح بدنه کلاهک نازلهای مسطحی وجود

دارد که تا لحظه اصابت هر گونه خطای احتمالی با خارج شدن آتش از مخالف جهتی که دچار خطا شده و یا تحت تاثیر عوامل جوی قرار

گرفته،به اصلاح مسیر میپردازد که این امر توام با سرعتی بسیار بالاست و خطای اینگونه کلاهکها بسیار ناچیز میباشد.

امضاي کاربر :
دوشنبه 20 دی 1395 - 18:07
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 10 کاربر از viper-59 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: alij /espadan /ahmad /rubik /takavar313 /miladmohamadi /mehdi /farhan /shabnam20 /erfan1377 /


تعداد ارسال ها: 661
تاريخ عضويت: 15 /11 /1393
محل زندگي: شاهرود
تعداد تشکر کرده: 8359
تعداد تشکر شده: 3450
نیروی زمینی ارتش ج.ا.ا

پاسخ : 2 RE نگاهی ساده بر موشک های بالستیک
با تشکر از دوست خوبم روبیک

جایی خونده بودم موشک های بالستیک فیوزی دارن برای کنترل موشک در موقعی که از مسیرش به سمت هدف خارج شد برای این که به جای دیگه خسارت نزنه بتونن روی هوا منفجرش کنن

یادم رفته بهش چی میگن ...
امضاي کاربر : بعد از آنکه عبد الله خان ازبک به خراسان تاخت، روزی در سیستان عبور بر سر قبر رستم افتاد و بطور شماتت این شعر را خواند:
سر از خاک بردار و ایران ببین
به کام دلیران توران ببین

و گفت ندانم اگر رستم قادر بر گفتن بود، چه می گفت.
یکی از وزرای او که ایرانی نژاد بود گفت : اگر هر آینه خشم نگیری خواهم گفت
گفت بگو ؟

گفت اگر قادر به گفتن بود، می گفت :

چو بیشه تهی ماند از نٌره شیر / شغالی به بیشه درآید دلیر
دوشنبه 20 دی 1395 - 20:14
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 8 کاربر از alij به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: ahmad /rubik /takavar313 /espadan /miladmohamadi /mehdi /farhan /shabnam20 /


تعداد ارسال ها: 450
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
سن: 23
تعداد تشکر کرده: 2863
تعداد تشکر شده: 2448

پاسخ : 3 RE نگاهی ساده بر موشک های بالستیک
نقل قول از alij
با تشکر از دوست خوبم روبیک

جایی خونده بودم موشک های بالستیک فیوزی دارن برای کنترل موشک در موقعی که از مسیرش به سمت هدف خارج شد برای این که به جای دیگه خسارت نزنه بتونن روی هوا منفجرش کنن

یادم رفته بهش چی میگن ...


سلام ...

فدامدای شما بوش بوش :)))

چون اطلاع ندارم نمیتونم نظری بدم ولی در موشک های بالستیک چون هدایت پرتابه بعد از اتمام سوخت ممکن نیست برای همینم ، نه میشه هدف رو تغییر داد و نه میشه موشک رو بازیابی کرد و نه میشه موشک رو در هوا منفجر کرد : اینم متن انگلیسیش :
Targeting cannot be changed after launch, nor can strategic missiles be recalled or destroyed in flight

لینک : https://fas.org/nuke/intro/missile/icbm.htm




دوشنبه 20 دی 1395 - 22:18
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: alij /ahmad /takavar313 /viper-59 /espadan /mehdi /


تعداد ارسال ها: 450
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
سن: 23
تعداد تشکر کرده: 2863
تعداد تشکر شده: 2448

پاسخ : 4 RE نگاهی ساده بر موشک های بالستیک
سلام مجدد ....

در این پست میخوام در مورد شکل ظاهری کلاهک موشک حرف بزنم ...

همونطور که میدونیم و بارها مشاهده کردیم ، در موشک های کروز ایرانی و خارجی ، در بسیاری از موارد کلاهک بصورت کروی و سهموی ( parabola ) طراحی میشه
و در موشک های بالستیک بصورت مخروطی ( cone ) شکل و در جنگنده ها و بعضی از موشکها ، دماغه و کلاهک بصورت نوک تیز ( ogive ) طراحی میشه ...

بعنوان مثال موشک کروز قدیر و موشک کروز زمینی سومار ( کلاهک کروی و سهموی شکل ) :





موشک بالستیک قدر ( کلاهک مخروطی شکل ) :



اما چه دلیلی داره که در موشک بالستیک کلاهک مخروطی شکل طراحی میشه ولی در موشک کروز بصورت سهموی و کروی ؟؟؟

زمانی که یک هواپیما در حال پروازه ، 4 نیروی مختلف از 4 جهت متفاوت به هواپیما وارد میشه :



1- نیروی وزن ( جاذبه - gravity )
2- نیروی Lift ( برا - بالابرنده )
3- نیروی تراست
4- نیروی مقاومت هوا ( درگ - Drag - ضریب پسا )


1- نیروی وزن یا جاذبه : نیروی که موشک یا هواپیما و هر جسم دیگه ای رو روی زمین به خودش میکشونه ...
2- نیروی لیفت ( برا - بالابرنده ) : جهت نیروی لیفت دقیقا عکس جهت نیروی جاذبه هستش و اگر نیروی لیفت یا بالابرنده بیشتر از نیروی جاذبه باشه ، موشک یا هواپیما صعود میکنه و اوج میگیره و طبیعتا اگر نیروی لیفت از نیروی جاذبه کمتر باشه ، وسیله ی پرنده ، ارتفاع پروازیش رو کم میکنه و در برخی اوقات سقوط میکنه . دقیقا عین زمانی که ما میپریم ! در زمان پریدن ، ما نیروی لیفتی که به خودمون جهت پرش وارد میکنیم از نیروی جاذبه ای که سطح زمین به ما وارد میکنه بیشتره ، به همین خاطر ما به بالا میپریم ولی چون زمانی که ما در هوا معلق هستیم ، توانایی دادن نیروی اضافه به خودمون رو نداریم ، نیروی لیفت ما از نیروی جاذبه کمتر میشه و نیروی جاذبه مارو به خودش میکشه و مجددا به زمین برمیگردیم ...
طراحی بال ها در موشک و هواپیما بصورت صاف و مسطح نیست و بصورت منحنی شکل و دارای خمیدگی طراحی میشه تا بتونه در تماس با جریان هوای ورودی که در نتیجه ی نیروی تراست و حرکت پرنده در هوا حاصل میشه ، پرنده یا موشک رو در بلند شدن و افزایش نیروی لیفت همراهی کنه ...
بطور دقیق تر ، زمانی که جریان هوا به بال برخورد میکنه سرعت جریان هوا در قسمت فوقانی بالا بیشتر از سرعت جریان هوا در قسمت تحتانی باله و هر چقدر که سرعت در قسمت بالایی بال بیشتر باشه ، فشار وارده به قسمت بالایی بال نسبت به فشار وارده به قسمت پایینی بال کمتر میشه . این یعنی اینکه زمانی که جریان هوا به بال ها برخورد میکنه و از بال عبور میکنه ، به علت اینکه سرعت عبور جریان هوا از قسمت بالایی بال نسبت به سرعت عبور جریان هوا از قسمت پایینی بال بیشتره ، نتیجتا بعنوان یک اصل ، فشار قسمت بالایی بال بسیار کمتر از فشار قسمت پایینی باله ( ( فشار قسمت پایینی بال از فشار قسمت بالایی بال بسیار بالاتره ) و همین اختلاف فشار باعث میشه تا بال بتونه با توجه به جریان هوای عبوری از سطح خودش ، نیروی لیفت رو افزایش بده ...
3- نیروی تراست : تراست نیرویی که توسط موتور جهت پیشران و حرکت موشک یا راکت یا هواپیما در هوا ایجاد میشه . هرچقدر که نیروی تراست بیشتر باشه ، جریان سیال ( هوا ) ورودی که به نوک دماغه ی موشک یا هواپیما برخورد میکنه بیشتره ( سرعت حرکت هوا در جلوی پرنده زیاد میشه ) و هرچقدر که سرعت حرکت هوای برخوردی به موشک یا هواپیما بیشتر باشه ، جریان هوای بیشتری از سطح بال عبور میکنه و با توجه به توضیحات داده شده ، با افزایش جریان هوای عبوری از سطح بال ، موشک میتونه صعود کنه و سرعتش رو افزایش بده .. طبیعتا هر چقدر که نیروی تراست تولیدی بیشتر باشه ارتفاع اوج گیری و پروازی و همچنین سرعت پروازی موشک بیشتر میشه ...
4 - نیروی درگ : تنها نیرویی که ارتباط مستقیم با نوع طراحی و ایرودینامیک ظاهری دماغه ی موشک یا هواپیما داره ، نیروی مقاومت هوا یا درگ هستش ( در واقع تنها نیرویی که بطور قابل توجه توسط شکل و طراحی دماغه ی موشک یا هواپیما قابل تغییره ، نیروی درگ یا نیروی مقاومت سیال هست )
جهت نیروی درگ دقیقا در خلاف جهت نیروی تراست قرار داره ، نیروی تراست باعث حرکت پرنده در محور مختصات X و Y میشه و جهت نیروی درگ یا نیروی مقاومت هوا ، همونطور که از اسمش پیداست ، در خلاف جهت نیروی تراست شکل میگیره و باعث میشه که لایه های هوا از روبه رو به پرنده برخورد کنند و باعث مقاومت در برابر نیروی تراست بشن ...
هرچقدر که نیروی مقاومت هوا ( درگ ) کمتر باشه ، سرعت بیشتر و ارتفاع پروازی بالاتری رو بدست میاریم

نرخ تاثیر 4 نیروی گفته شده روی یک پرتابه ی عمود پرتاب :



همونطور که مشاهده میکنین ، هر 4 نیرویی که در حین پرواز یک هواپیما ، به هواپیما وارد میشه ، دقیقا همون 4 نیرو به یک موشک عمود پرتاب وارد میشه ، منتها با این تفاوت که نیروی لیفت تاثیری زیادی در نیروی بالا برنده موشک نداره و نیروی بالابرنده بیشتر از طریق نیروی تراست موتور موشک تامین میشه ...

نیروی درگ در اثر اصطکاک ایجاد شده بین سطح جسم و سیالی به وجود میاد که جسم در اون سیال داره حرکت میکنه .. که سیال مورد نظر ما در بخش هوافضا ، هوا هست ..
وقتی جسم در سیالی که نرخ توزیع یکسانی داره در حال حرکته ، مولکول های سیال در برخورد با جسم شکسته میشن و نرخ توزیع و حرکتشون اشفته میشه و مولکول های سیال ( هوا ) به طرفین حرکت میکنن ، حرکت مولوکول های سیال به طرفین با مصرف انرژی همراهه و باعث میشه عملا انرژی مورد نیاز جهت حرکت جسم درون سیال کم بشه ..
بعنوان مثال ، زمانی که یک موشک در هوا در حال حرکته ، با برخورد جریان هوا ( سیال ) به دماغه ی موشک ، لایه های هوا شکسته میشن و جریان هوا ( مولکول های هوا ) به طرفین حرکت میکنن که همین نحوه ی توزیع ناهمگن جریان هوای ورودی ، باعث ایجاد نیروی مقاومت سیالی میشه و باعث میشه که علاوه براینکه جریان هوا با ایجاد مقاومت مولکولی در خلاف جهت مسیر حرکتی موشک ، به موشک انرژی وارد کنه ، عملا موشک باید نیرو و انرژی بیشتری رو برای غلبه بر نیروی مقاومت هوا خرج کنه و همین امر باعث کاهش انرژی و افزایش سوخت ( کاهش برد عملیاتی ) و کاهش سرعت ارتفاع پروازی پرتابه میشه ...
نیروی درگ ( پسا ) زمانی به حداقل مقدار خودش میرسه که بر یک جسم صاف و صیقلی وارد بشه ، چون در این صورت نرخ حرکت و توزیع جریان سیال ، بصورت اهسته و یکنواخت صورت میگیره و جریان هوا کمترین میزان انحراف و حرکت به طرفین رو داره و در نتیجه انرژی کمتری صرف حرکت جریان به هوا به طرفین میشه ( نتیجتا باعث افزایش انرژی حرکت جسم در سیال میشه ) و مقدار درگ زمانی در بیشترین مقدار خودش قرار داره که نیروی درگ بر یک جسم نامتعارف وارد بشه .

یکی از عواملی که در کاهش یا افزایش نیروی درگ موثره ، شکل و نوع طراحی دماغه ی موشک یا هواپیماست . طراحی ایده ال و مناسب دماغه ی یک موشک یا هواپیما ، بستگی به سرعتی داره که موشک یا هواپیما در اون سرعت در حال پروازه ( بستگی به سرعت پرنده داره ) ..
و همین تفاوت سرعت پروازی باعث طراحی متفاوت کلاهک موشک ها و یا دماغه ی هواپیماها و یا هر وسیله ی پرنده ی دیگه ای میشه ....
بعنوان مثال ، در موشک ها و هواپیماهایی که سرعت زیر صوت ( ساب سونیک ) دارند ، کلاهک موشک یا دماغه ی هواپیما ، بیشتر بصورت کروی یا سهموی ( parabola ) طراحی میشه ، مثل موشک قدیر و موشک سومار که تصاویرش رو قرار دادم و یا مثل موشک کروز تاماهاوک :



شکل دماغه بوئینگ 777 :



در موشک ها و هواپیماهایی که سرعت بالاتر از صوت دارند ، شکل ایده ال و مطلوب کلاهک و دماغه ، بصورت مخروطی شکل و نوک تیز انتخاب میشه :

جنگنده اف 15 ایگل ( طراحی نوک تیز یا Ogive ) :



هواپیمای کنکورد :



هرچقدر که سرعت پرنده بیشتر باشه ، قاعدتا باید کلاهک و دماغه از طراحی ایرودینامیک ایده ال تری برخوردار باشه ....

تفاوت دماغه ی موشک فونیکس ( طراحی نوک تیز یا Ogive ) با سرعت 5 ماخ در قیاس با دماغه ی جنگنده اف 15 ایگل با سرعت 2 ماخ :



یکی از محدودیات های طراحی مناسب کلاهک در سرعت های بالا ، دما هستش ... در سرعت های بسیار بالا ( چند ماخ ) ، حرارت زیادی از روبه رو به موشک وارد میشه ، در این شرایط علاوه بر اینکه کلاهک باید نوک تیز و مخروطی شکل طراحی بشه ( بخاطر سرعت بالای صوت ) ، باید فرم کلاهک مقداری حبابی شکل یا دایره ای شکل باشه تا علاوه بر ایجاد فضای بیشتر جهت نصب سیستم های داخلی ، از تجمع حرارت وارده بر یک نقطه و در نتیجه ذوب شدن کلاهک جلوگیری کنه و بتونه با توجه به طراحی خاص کلاهک ، دما رو در منطقه ی وسیعی از کلاهک بصورت یکنواخت پخش و توزیع کنه تا از این طریق از ذوب شدن کلاهک توسط حرارت جلوگیری بشه ...

نمودار های زیر مقدار نیروی درگ وارده با توجه به فرم کلی جسم رو نشون میده که با توجه به نمودار ، بیشترین مقدار نیروی درگ ، بر یک جسم با طراحی مسطح و پهن و بدون نوک وارد میشه :







مقدار نیروی درگ وارده با توجه به نوع دماغه : ( به ترتیب از کمترین تا بیشترین )

1- سهموی ( parabola )
2-نوک تیز ( ogive )
3- مخروطی ( cone )
4- مسطح و بدون نوک ( blunt )

نتیجه گیری : طراحی ایرودینامیک جنگنده - موشک یا هواپیما باید بصورتی باشه که مقدار نیروی پسا ( درگ ) به حداقل برسه ....

خلاصه ی متن : نیروی درگ یا ضریب درگ ( نیروی پسا - نیروی مقاومت مولکولی هوا ) یکی از 4 نیرویی هستش که در حین پرواز یک جنگنده یا یک موشک و یا یک پهپاد ، از رو به رو ( خلاف جهت حرکت پرنده ) به پرنده وارد میشه و تاثیر منفی در روند عملکرد سرعت پروازی - مداومت پروازی ( افزایش سوخت و در نتیجه کاهش برد ) - ارتفاع اوج گیری و غیره داره . به همین جهت باید حتی الامکان طراحی ظاهری و ایرودینامیکی یک وسیله ی پرنده که میتونه موشک ( بالستیک - کروز - هوا به سطح - سطح به هوا و غیره ) - جنگنده - هواپیمای مسافربری - بمب های گلاید - پهپاد ها و هر نوع وسیله ی پرنده دیگه ای ، طراحی باید بگونه ای باشه که نیروی پسا یا نیروی مقاومت مولکولی سیال ( هوا ) به حداقل ممکن برسه .
اما طبق یک قاعده ی کلی : نیروی پسا ارتباط مستقیم با دماغه ( کلاهک ) وسیله ی پرنده داره و نوع و طراحی دماغه ی پرنده ، افزایش یا کاهش نیروی پسا رو تعیین میکنه .
در پرنده هایی که سرعت ساب سونیک ( زیر صوت ) دارند ، مثل اکثر موشک های کروز ، دماغه ( کلاهک ) باید بصورت سهمی شکل یا پارابولیک طراحی بشه و در پرنده هایی که سرعت مافوق صوت ( سوپر سونیک ) و فرا مافوق صوت ( هایپر سونیک ) دارند ، دماغه یا کلاهک پرنده باید بصورت مخروطی ( cone ) و نوک تیز ( ogive ) طراحی بشه ...
یک وسیله ی پرنده جدای از پیچیدگی های سخت افزاری و نرم افزاری داخلی که داره ، باید به لحاظ بصری و ایرودینامیکی بسیار دقیق طراحی بشه چون پشت طراحی و ساخت یک وسیله ی پرنده، ذره به ذره ی علوم مختلف چیده شده و نباید اینجوری فکر کنیم که ساخت موشک یا پهپاد یا جنگنده کار ساده ایه !! و از همین جهت باید قدر متخصصین و فعالان عرصه ی دفاعی رو بدونیم که از هیچ به اینجا رسیدن ....

در ایران در موشک های شهاب 3 نسل اول ، کلاهک بصورت تک مخروطی ساده طراحی شد :



ولی بعدها و بر روی نسل های دیگه ی شهاب برای کاهش هر چه بیشتر نیروی پسا و نتیجتا افزایش ارتفاع پروازی و افزایش سرعت پرتابه در فاز ترمینال ، کلاهک ها بصورت دو مخروطی و 3 مخروطی طراحی شدن :





طراحی دو مخروطی کلاهک موشک شهاب 3 :



طراحی 3 مخروطی کلاهک موشک قدر و سجیل :






منبع : http://www.aerospaceweb.org/question/aerodynamics/q0151.shtml

تموم شد ....

یا حق
سه شنبه 21 دی 1395 - 01:13
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 12 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: sky_hero /viper-59 /alij /ahmad /gazijahany /espadan /miladmohamadi /takavar313 /mehdi /crounus2000 /farhan /shabnam20 /


تعداد ارسال ها: 450
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
سن: 23
تعداد تشکر کرده: 2863
تعداد تشکر شده: 2448

پاسخ : 5 RE نگاهی ساده بر موشک های بالستیک
نقل قول از viper-59
در برخی موشکهای پیشرفته،کلاهک آنها حتی بحث کانارد رو هم پشت سر گذاشته و در سطح بدنه کلاهک نازلهای مسطحی وجود

دارد که تا لحظه اصابت هر گونه خطای احتمالی با خارج شدن آتش از مخالف جهتی که دچار خطا شده و یا تحت تاثیر عوامل جوی قرار

گرفته،به اصلاح مسیر میپردازد که این امر توام با سرعتی بسیار بالاست و خطای اینگونه کلاهکها بسیار ناچیز میباشد.



سلام ... تشکر ...

میشه اسمش رو بگین و یا تصویری ازش قرار بدین /؟؟

ضمنا اخوی علی گرامی ، فیوزی که مد نظر شما بود بهش فیوز زمانی میگن که وقتی هدف از دسترس خارج بشه ، موشک رو قبل از برخورد تو هوا بترکونن ....

سه شنبه 21 دی 1395 - 13:16
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: alij /ahmad /espadan /takavar313 /mehdi /crounus2000 /farhan /


تعداد ارسال ها: 777
تاريخ عضويت: 5 /6 /1395
محل زندگي: تهران
تعداد تشکر کرده: 1734
تعداد تشکر شده: 4481
نیروی هوافضای سپاه پاسداران
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 6 RE نگاهی ساده بر موشک های بالستیک

میشه اسمش رو بگین و یا تصویری ازش قرار بدین /؟؟


در حال حاضر تصویری ندارم ولی نام پروژه دست خدا،هست که محصول آمریکا هست.
امضاي کاربر :
سه شنبه 21 دی 1395 - 13:36
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 8 کاربر از viper-59 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: ahmad /rubik /alij /espadan /takavar313 /mehdi /crounus2000 /farhan /


تعداد ارسال ها: 450
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
سن: 23
تعداد تشکر کرده: 2863
تعداد تشکر شده: 2448

پاسخ : 7 RE نگاهی ساده بر موشک های بالستیک
سلام مجدد ...

این بار میخوایم به موضوع سوخت مورد استفاده در موشک های بالستیک و راکت های فضایی بپردازیم :

به طور عمده ، دو نوع سوخت در موشک های بالستیک و ماهواره ها استفاده میشه ....

1- سوخت مایع
2-سوخت جامد

کاری به مباحث تاریخی نداریم که چه موقع و چرا فلان سوخت به وجود اومده ... تنها به مباحث علمی و تئوری سوخت های نام برده شده ، میپردازیم :

1- سوخت مایع :



نحوه ی عملکرد سوخت مایع و ایضا پیشران های سوخت مایع بسیار ساده هست و از همین جهت تکنولوژی بالایی نداره ...
همونطور که در شکل میبینین ، در یک موتور راکتی سوخت مایع ، مخزن سوخت ( دیگ سوخت - Fuel ) و مخزن اکسید کننده ( دیگ اکسید کننده - Oxidizer ) کاملا از هم جدا هستند و هیچ تماس و برخوردی باهم ندارند . در موتور های سوخت مایع ، سوخت و اکسید کننده که در دو محفظه ی جداگانه نگهداری میشن ، با پمپاژ ( pumps ) و حرکت به سمت محفظه ی احتراق ( Comustion Chamber ) باهم دیگه مخلط میشن و عمل احتراق صورت میگیره . محفظه ی احتراق در واقع با محترق کردن سوخت و اکسید کننده ی ترکیب شده ، باعث تولید بخارات و گازهایی با دما و فشار بالا میشه که بهش تراست گفته میشه که باعث ایجاد نیروی پیشرانش در موشک های بالستیک و ماهواره ها و راکت های فضایی میشه .
بخارات و گازهای داغ تولید شده در محفظه ی احتراق به این علت که در یک فضای تنگ و بسته قرار دارن ، نرخ عبور جریانی بالایی ندارند ، از همین رو ، سوخت تولید شده با عبور از بخش پایانی موتور ( نازل - nozzle ) که فضای بیشتر و بازتری نسبت به محفظه ی احتراق داره ، باعث تسریع بخشیدن در نرخ عبور جریانی سوخت داره و باعث میشه که سوخت تولیدی با سرعت بیشتری از موتور خارج بشه . که در نهایت ، با خروج گازهای داغ و پر فشار تولیدی ، از نازل موتور ، باعث ایجاد نیروی تراست ( پیشرانش ) میشه که در نهایت نیرو محرکه ی کافی و لازم رو جهت حرکت موشک یا راکت فراهم میکنه ...

نکته : نیروی تراست موتور ، بر اساس قانون سوم ( از قوانین سه گانه حرکتی ) نیوتون به وجود میاد ( هر عملی عکس العملی داره ) ...

مقدار نیروی تراست تولید شده در موتور به 3 عامل بستگی داره :
1- نرخ جریان جرمی که بواسطه ی موتور به وجود میاد
2- سرعت خروج گازها و بخارات تولید شده از نازل موتور
3- میزان فشار در خروجی نازل

تمامی 3 مورد گفته بستگی به نوع طراحی نازل ( محفظه ی خروجی ) موتور داره . کوچکترین بخش ( کوچکترین سطح مقطع ) در نازل موتور ، گلوگاه ( Throat ) نام داره .
جریانات بخار و گاز داغ تولیدی در هنگام عبور از گلوگاه ( throat ) ، بعلت کوچک بودن سطح مقطع این قسمت ، گازها و بخارات در این قسمت مسدود میشن ، همونطور که قبلا گفته شد ، در محفظه ی احتراق ، گازها و بخارات تولیدی دما و فشار زیاد دارن ، از همین جهت زمانی که این گازهای پرفشار به تنگ ترین بخش نازل یعنی گلوگاه میرسن ، مسدود میشن ( متراکم میشن ) . این تراکم گازهای تجمع یافته باعث میشه که عملا زمانی که گازها از بخش گلوگاهی عبور میکنند و از طریق نازل به بیرون هدایت میشن ، سرعتی نزدیک به 1 ماخ داشته باشن . و همین تفاوت ضریب مساحت بخش گلوگاهی نسبت به مساحت بخش نازل ( اگزوز ) ، باعث به وجود اومدن سرعت و فشار خروجی متفاوت میشه ...
در برخی از شرایط ، ممکنه که فشار تولیدی موتور با فشار محیط ( هوا ) برابر باشه ، که در اینصورت برای محسابه نیروی تراست میتونیم از این فرمول استفاده کنیم :
F = m dot * Ve + (pe - p0) * Ae
در فرمول بالا پارامتر ها به شکل زیر هست :
F : نیروی تراست
m dot : نرخ جریان جرمی
Ve : سرعت خروجی گازها و بخارات تولیدی از نازل
Pe : فشار خروجی گاز ها و بخارات تولیدی از نازل
P0 : فشار محیط ( هوا )
Ae :
سطح مقطع نازل بیرونی ( اگزوز )

پ.ن : علت اینکه در موتور های سوخت مایع و جامد که در موشک ها و راکت های فضایی استفاده میشه از جریان هوا جهت تامین اکسیژن ( اکسید کننده ) جهت احتراق سوخت استفاده نمیشه ( بر خلاف موتور های توربینی ) ، به این علت هست که محفظه ی اکسیژن ( اکسید کننده ) درون بدنه ی موشک قرار داره و نیازی به تامین اکسیژن از هوای آزاد نداره و به همین خاطر هست که موشک های بالستیک چند مرحله ای و یا راکت های فضایی ، در شرایط خلا که هیچ گونه هوا و اکسیژنی وجود نداره ، براحتی میتونن ادامه مسیر بدن .

انشالله در پست بعدی در مورد نحوه ی عملکرد موتور راکتی سوخت جامد و بررسی معایب و مزایای سوخت جامد و مایع مطلب میزارم ....








چهارشنبه 22 دی 1395 - 15:14
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: ahmad /alij /espadan /takavar313 /mehdi /crounus2000 /farhan /


تعداد ارسال ها: 777
تاريخ عضويت: 5 /6 /1395
محل زندگي: تهران
تعداد تشکر کرده: 1734
تعداد تشکر شده: 4481
نیروی هوافضای سپاه پاسداران
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 8 RE نگاهی ساده بر موشک های بالستیک
میشه اسمش رو بگین و یا تصویری ازش قرار بدین /؟؟



دوست گرامی،در حال حاضر تونستم فقط نوع موتوری که به اطراف نیرو وارد میکند برای اصلاح مسیر رو کلیپشو پیدا کنم،دنبال کلیپ کلاهک هم هستم

http://s9.picofile.com/file/8282189492/%D8%AA%D8%B3%D8%AA_%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%82_%D8%AF%D8%B1%D9%87%D9%88%D8%A7.vob.html
امضاي کاربر :
پنجشنبه 23 دی 1395 - 19:30
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از viper-59 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mina68 /alij /rubik /takavar313 /ahmad /mehdi /crounus2000 /


تعداد ارسال ها: 907
تاريخ عضويت: 12 /5 /1394
سن: 27
تعداد تشکر کرده: 844
تعداد تشکر شده: 3231

پاسخ : 9 RE نگاهی ساده بر موشک های بالستیک
نقل قول از alij
با تشکر از دوست خوبم روبیک

جایی خونده بودم موشک های بالستیک فیوزی دارن برای کنترل موشک در موقعی که از مسیرش به سمت هدف خارج شد برای این که به جای دیگه خسارت نزنه بتونن روی هوا منفجرش کنن

یادم رفته بهش چی میگن ...


خخخ خوب بجای دیگه خسارت بزنه مگه چیه
اصن برادر جنگ یعنی خسارت زدن و این موشک برای میهمانی که نمیره میره خسارت بزنه
از اون گذشته اصن این چیزی که شما گفتین خیلی جالبه اونوقت از کجا می فهمن موشک بسمت هدف نمیره مگه دوربین داره یا با ماهواره کنترلش میکنن؟
اصن برادر گرامی در موشک بالستیک خطا جزو جا نشدنی این سلاح و گریز ناپذیر هستش و شما باید دایره خطایی برای اون در نظر بگیرین بخاطر همین خصوصیت هم کشورهای قدرتمند دنیا از موشک بالستیک فقط در نقش حامل اتمی استفاده میکنن و برای حملات دقیق از موشک کروز که هم دقیق تر و هم تا فاز اصابت قابلیت کنترل رو داره استفاده میکنن
پنجشنبه 23 دی 1395 - 20:45
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از mina68 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: viper-59 /alij /rubik /takavar313 /mehdi /crounus2000 /farhan /


تعداد ارسال ها: 661
تاريخ عضويت: 15 /11 /1393
محل زندگي: شاهرود
تعداد تشکر کرده: 8359
تعداد تشکر شده: 3450
نیروی زمینی ارتش ج.ا.ا

پاسخ : 10 RE نگاهی ساده بر موشک های بالستیک
نقل قول از mina68
نقل قول از alij
با تشکر از دوست خوبم روبیک
جایی خونده بودم موشک های بالستیک فیوزی دارن برای کنترل موشک در موقعی که از مسیرش به سمت هدف خارج شد برای این که به جای دیگه خسارت نزنه بتونن روی هوا منفجرش کنن
یادم رفته بهش چی میگن ...

خخخ خوب بجای دیگه خسارت بزنه مگه چیه
اصن برادر جنگ یعنی خسارت زدن و این موشک برای میهمانی که نمیره میره خسارت بزنه
از اون گذشته اصن این چیزی که شما گفتین خیلی جالبه اونوقت از کجا می فهمن موشک بسمت هدف نمیره مگه دوربین داره یا با ماهواره کنترلش میکنن؟
اصن برادر گرامی در موشک بالستیک خطا جزو جا نشدنی این سلاح و گریز ناپذیر هستش و شما باید دایره خطایی برای اون در نظر بگیرین بخاطر همین خصوصیت هم کشورهای قدرتمند دنیا از موشک بالستیک فقط در نقش حامل اتمی استفاده میکنن و برای حملات دقیق از موشک کروز که هم دقیق تر و هم تا فاز اصابت قابلیت کنترل رو داره استفاده میکنن

مینا خانوم نظرات بالاتر، برادر روبیک توضیح دادن

کشور هایی که از کلاهک غیر متعارف استفاده می کنن نیازی به دقت بالا ندارن
اما ما برای زدن اهدافی مثل اسرائیل و یا پایگاه های آمریکا در مناطق اطرافمون به دقت بالا نیاز داریم و همین کارو هم کردیم و در رزمایش های موشکی سپاه اثبات شد

امضاي کاربر : بعد از آنکه عبد الله خان ازبک به خراسان تاخت، روزی در سیستان عبور بر سر قبر رستم افتاد و بطور شماتت این شعر را خواند:
سر از خاک بردار و ایران ببین
به کام دلیران توران ببین

و گفت ندانم اگر رستم قادر بر گفتن بود، چه می گفت.
یکی از وزرای او که ایرانی نژاد بود گفت : اگر هر آینه خشم نگیری خواهم گفت
گفت بگو ؟

گفت اگر قادر به گفتن بود، می گفت :

چو بیشه تهی ماند از نٌره شیر / شغالی به بیشه درآید دلیر
پنجشنبه 23 دی 1395 - 21:18
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 8 کاربر از alij به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mina68 /rubik /takavar313 /ahmad /viper-59 /mehdi /crounus2000 /shabnam20 /



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.




انجمن نظامی آی آر ارتش



سايت نظامي آي آر ارتش در مرداد ماه سال 1391 تاسيس و براي بالابردن معلومات نظامي پارسي زبانان جهان راه اندازي شده است.اين سايت به هيچ ارگان دولتي و نظامي وابسته نيست و کاملا شخصي مي باشد.تمامي حقوق مطالب براي سايت آي آر ارتش محفوظ مي باشد.ضمنا کپي برداري از مطالب انجمن و سايت با ذکر منبع باعث خوشنودي ماست.



ايميل پست الکترونيکي مديريت سايت : ir.artesh@yahoo.com