نام کاربري : کلمه عبور : عضو انجمن نيستيد ! همين حالا عضو شويد . | کلمه عبور خود را فراموش کرده ام !







آغاز شده توسط
متن
fencer33 آفلاين



تعداد ارسال ها: 228
تاريخ عضويت: 9 /3 /1394
محل زندگي: تهران
تعداد تشکر کرده: 2929
تعداد تشکر شده: 1694
نیروی زمینی ارتش ج.ا.ا
انجمن اي ار ارتش

۶ هواپیمایی که بنا دارند آسمان را از انحصار بوئینگ و ایرباس خارج کنند


بازار تولید هواپیماهای مسافربری یکی از پرسودترین بازارها در صنعت هوانوردی محسوب می شود که رقابت در آن بسیار شدید است. اما در ۱۵ سال گذشته تنها دو شرکت عمده ایرباس و بوئینگ بر سر این بازار پرسود با هم رقابت داشته اند. در سال های اخیر شرکت های هواپیما سازی سعی کرده اند که با تولید هواپیماهای جدید انحصار این دو غول صنعت یاد شده را بشکنند.در روز پنجشنبه اولین هواپیمای ساخت شرکت روسی ایرکات با نام Irkut MC-21 رونمایی شد و اولین پرواز خود را با موفقیت به انجام رساند.علاوه بر هواپیمای پیشرفته شرکت روسی ایرکات، تعداد دیگری از هواپیماهای مسافربری مجهز برای به چالش کشیدن هواپیماهای خانواده اَی ۳۲۰ نئو ایرباس و بوئینگ ۷۳۷ مکس در سراسر دنیا تولید شده اند.اما قبل از این که به بررسی این هواپیماهای جدید بپردازیم بهتر است که نگاهی به هواپیماهای مسافربری ایرباس مدل اَی ۳۲۰ نئو و بوئینگ ۷۳۷ مکس بیاندازیم.


خانواده اَی ۳۲۰ نئو ایرباس





هواپیماهای مسافربری مدل اَی ۳۲۰ نئو نسخه به روز شده خانواده اَی ۳۲۰ قدیمی ایرباس با موتورهای پیشرفته تر و خاصیت ایرودینامیک بهتر هستند.هواپیماهای با سایز متوسط این خانواده عبارتند از اَی ۳۱۹ نئو با ۱۶۰ صندلی، اَی ۳۲۰ نئو با ۱۸۹ صندلی و اَی ۳۲۱ نئو با ۲۴۰ صندلی. هر سه مدل را می توان به موتورهای توربوفن مدرن CFM LEAP-1A و PW1100G پرَت اَند ویتنی (Pratt & Whitney) مجهز کرد.تاکنون ایرباس سفارش ساخت ۴٫۲۰۰ فروند از این مدل هواپیماها را دریافت کرده است. اولین هواپیمای مسافربری مدل اَی ۳۲۰ نئو در اوایل سال ۲۰۱۶ به پرواز درآمد.


هواپیمای بوئینگ سری ۷۳۷ مکس



همانند مدل اَی ۳۲۰ نئو ایرباس، سری ۷۳۷ مکس بوئینگ نیز آخرین نسخه از هواپیماهای قدیمی سایز کوچک تا متوسط بوئینگ است که در ۵۰ سال اخیر همواره مشتریان زیادی داشته.شرکت بوئینگ در مدل مکس جدید از موتورهای پیشرفته، بال ها و سیستم خودکار جدید و دیگر تغییرات بهره برده است. سری ۷۳۷ مکس چهار مدل مختلف دارد: مدل مکس ۷ با ۱۴۹ صندلی، مدل مکس ۸ با ۱۸۹ صندلی، مدل مکس ۲۰۰ با ۲۰۰ صندلی و مدل مکس ۹ با ۲۲۰ صندلی.مدل به روز شده بوئینگ ۷۳۷ مجهز به موتور توربوفن CFM LEAP-1B است و شرکت بوئینگ تاکنون ۳٫۲۰۰ سفارش برای ساخت این سری از هواپیماهای خود دریافت کرده و انتظار می رود اولین فروند آن ها در سال ۲۰۱۷ به پرواز درآید.


هواپیماهای بومباردیر سری سی (Bombardier C-Series)


هواپیماهای بومباردیر سری سی مهم ترین رقیب محصولات بوئینگ و ایرباس به شمار می آید. اگرچه شرکت کانادایی سازنده این هواپیما مدت زمان زیادی است که در عرصه تولید هواپیما فعالیت دارد اما با ساخت هواپیماهای بومباردیر سری سی قصد دارد به جنگ غول های آمریکایی و اروپایی ایرباس و بوئینگ برود.شرکت هواپیماسازی بومباردیر تاکنون تلاش کرده است که فروش خود را نزدیک به دو شرکت فوق نگه دارد اما اخیراً بسیاری از صاحب نظران صنعت هواپیماسازی به تمجید از هواپیمای سری سی این شرکت به خاطر عملکرد عالی، مصرف بهینه سوخت و طراحی زیبای آن پرداخته اند.هواپیمای سری سی این شرکت دارای دو مدل متفاوت است: مدل سی اس ۱۰۰ با ۱۳۳ صندلی و مدل سی اس ۳۰۰ با ۱۶۰ صندلی. در بازار فروش هواپیماهای مسافربری این سری از هواپیماهای ساخت شرکت بومباردیر با هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مدل مکس ۷ و ایرباس ۳۱۹ نئو رقابت دارد.این مدل نیز مانند ایرباس ۳۲۰ نئو از موتور توربوفن پیشرفته مدل PW1500G ساخت شرکت پرَت اَند ویتنی استفاده می کند. هواپیمای بومباردیر سری سی اولین بار در شرکت هواپیمایی سویس (SWISS) مورد استفاده قرار گرفت و تاکنون ۳۰۰ سفارش جدید برای ساخت این مدل به شرکت بومباردیر ارسال شده است.


هواپیمای اِمبریر مدل Embraer E-Jet E2


شرکت هواپیماسازی اِمبریر نیز همانند بومباردیر قصد دارد با غول های بزرگ صنعت هواپیماسازی وارد رقابت شود. بدین منظور این شرکت با نسل دوم هواپیماهای مدل ای جت (E-Jet) خود با نام ای دو (E2) به جنگ شرکت های بزرگ این عرصه آمده است. اگر چه نسل اول این هواپیما تنها مشتریانی در بازارهای محلی داشت اما شرکت اِمبریر با هواپیماهای ای دو نسل دوم خود قصد دارد جایگزین کوچکتری برای هواپیماهای اَی ۳۱۹ و مکس ۷ باشد.سری ای دو دارای سه مدل مختلف است: مدل E175-E2 با ۸۸ صندلی، مدل E190-E2 با ۱۰۶ صندلی و مدل E195-E2 با ۱۳۲ صندلی.در این سری از دو نسخه متفاوت از موتورهای توربوفن ساخت شرکت پرَت اَند ویتنی استفاده شده است.انتظار می رود که اِمبریر مدل E-Jet E2 در سال ۲۰۱۸ وارد بازار شود. این شرکت برزیلی تاکنون سفارش ساخت ۲۷۰ فروند از هواپیمای نسل جدید خود را دریافت کرده است.

میتسوبیشی MRJ


میتسوبیشی MRJ اولین هواپیمای بومی ساخت ژاپن است که در ۵۰ سال اخیر به مرحله تولید تجاری رسیده است. میتسوبیشی MRJ دارای دو مدل MRJ70 با ۸۰ صندلی و MRJ90 با ۹۲ صندلی است. اگر چه این مدل هواپیما از رقبای خود در ایرباس و بوئینگ بسیار کوچکتر بوده و سهم زیادی در بازارهای خارج از ژاپن ندارد اما می تواند مورد توجه شرکت های هواپیمایی در داخل ژاپن قرار گیرد که سال هاست از مشتریان وفادار بوئینگ و ایرباس بوده اند.در هواپیمای میتسوبیشی مدل MRJ نیز از موتور توربوفن پرَت اَند ویتنی استفاده شده است. انتظار می رود که این مدل نیز در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شود. شرکت میتسوبیشی تاکنون ۲۲۰ سفارش برای ساخت مدل MRJ دریافت کرده است.


کوماک (COMAC)ARJ21



هواپیمای کوماک ARJ21 اولین هواپیمای مدرن ساخت کشور چین است. شرکت هواپیماسازی تجاری چین (COMAC) در سال ۲۰۰۸ به منظور طراحی و تولید هواپیماهای بومی برای استفاده در صنعت هوایی در حال رشد چین تاسیس شد.به ادعای شرکت بوئینگ انتظار می رود این شرکت چینی در ۲۰ سال آینده درخواست تولید بیش از ۶٫۳۰۰ فروند هواپیما به ارزش تقریبی یک تریلیون دلار را از سراسر جهان دریافت کند.هواپیمای مدل ARJ21 یک هواپیمای کوچک با ۹۰ صندلی است که برای پرواز در مسافت های کوتاه و متوسط طراحی شده است. این هواپیما از دو موتور مدل CF34-10A ساخت شرکت جنرال الکتریک سود می برد. این شرکت دولتی چینی تاکنون ۳۵۰ درخواست جدید برای ساخت این هواپیما دریافت کرده که اکثر این سفارشات از جانب شرکت های مسافربری داخلی و شرکت های لیزینگ بوده است. هواپیمای مدل ARJ21 اواخر سال گذشته به بازار عرضه شد.

کوماک سی ۹۱۹


مدل سی ۹۱۹ کوماک اولین جت تجاری طراحی شده برای رقابت شانه به شانه با اَی ۳۲۰ نئو و ۷۳۷ مکس است. انتظار می رود که این جت به دو موتور مدل CFM LEAP-1C مجهز شود.تاکنون ۵۱۷ سفارش خرید عمدتاً از طرف شرکت های مسافربری چینی برای مدل سی ۹۱۹ به ثبت رسیده است. انتظار می رود که این هواپیمای ساخت چین سال آینده به پرواز درآمده و بعد از سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شود.


ایرکات ام سی- ۲۱ (Irkut MC-21)


ایرکات ام سی ۲۱ آخرین هواپیمایی است که توسط شرکت هواپیماسازی روسیه تولید شده است. هواپیمای ام سی ۲۱ دو مدل متفاوت خواهد داشت: مدل MC-21-200 با ۱۶۵ صندلی و مدل MC-21-300 با ۲۱۱ صندلی.همچنین در این هواپیما از دو نوع موتور توربوفن استفاده شده است: یکی مدل روسی آویادویگاتل پی دی ۱۴ (Aviadvigatel PD14) و دیگری مدل PW1440G ساخت شرکت پرَت اَند ویتنی.تاکنون ۱۷۵ سفارش تولید عمدتاً از طرف شرکت های مسافربری روسی و شرکت های لیزینگ برای این مدل ارائه شده است.اگرچه این شرکت روسی تاکنون حضور چندانی در عرصه تولید هواپیماهای مسافربری نداشته است اما ایرکات و شرکت تابعه یاکوفلف (Yakovlev) سابقه درخشانی در تولید هواپیماهای پیشرفته جنگی دارند.علاوه بر این شرکت ایرکات تاکنون بعضی از قطعات ایرباس اَی ۳۲۰ را برای شرکت مذکور ساخته است.


منبع:businessinsider
سه شنبه 28 دی 1395 - 21:45
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از fencer33 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: ahmad &espadan &alij &crounus2000 &mehdi &100ra &sky_hero &


تعداد ارسال ها: 221
نیروی هوایی ارتش ج.ا.ا

پاسخ : 1 RE ۶ هواپیمایی که بنا دارند آسمان را از انحصار بوئینگ و ایرباس خارج کنند
این شرکت ها هر چقدر هم که بزرگ باشن حریف شرکت امریکایی و اروپایی بوئینگ و ایرباس نمیشن
امضاي کاربر : جانم فدای امام زمان.برای ظهور امام صلوات
سه شنبه 28 دی 1395 - 23:01
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از yekkhatere به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: ahmad /espadan /fencer33 /alij /crounus2000 /sky_hero /


تعداد ارسال ها: 347
نیروی انتظامی

پاسخ : 2 RE ۶ هواپیمایی که بنا دارند آسمان را از انحصار بوئینگ و ایرباس خارج کنند
این شرکتها نمی تونن با ایرباس یا بوئینگ رقابت کنند، حتی ایرباس هم به راحتی نمی تونه با بوئینگ رقابت کنه، چون اکثر آنها از موتورهای آمریکایی استفاده می کنند و این یعنی یک امتیاز برای شرکتهای آمریکایی تا با استفاده از سیاستهای دولت آمریکا از رقیب جلو بزنند.
دوستان نگویند نمیشه، چون در همین خریده ای ایران ایرباس برای گرفتن مجوز از آمریکا کلی دردسر کشید، خرید ایران ا ز بوئینگ هم به عنوان رشوه به آمریکا برای کسی مجوز خرید از ایرباس بود، اگر نه همین کلاس خریداری شده از بوئینگ در محصولات ایرباس نیز وجود داشت و خرید از یک شرکت آن هم اروپایی برای ایران بهتر بود، پشتیبانی و آموزش راحت تر و کم هزینه تر.
چهارشنبه 29 دی 1395 - 02:17
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 9 کاربر از espadan به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: fencer33 /ahmad /farid /alij /crounus2000 /mehdi /100ra /yekkhatere /sky_hero /


تعداد ارسال ها: 228
نیروی زمینی ارتش ج.ا.ا

پاسخ : 3 RE ۶ هواپیمایی که بنا دارند آسمان را از انحصار بوئینگ و ایرباس خارج کنند
نقل قول از espadan
این شرکتها نمی تونن با ایرباس یا بوئینگ رقابت کنند، حتی ایرباس هم به راحتی نمی تونه با بوئینگ رقابت کنه، چون اکثر آنها از موتورهای آمریکایی استفاده می کنند و این یعنی یک امتیاز برای شرکتهای آمریکایی تا با استفاده از سیاستهای دولت آمریکا از رقیب جلو بزنند.
دوستان نگویند نمیشه، چون در همین خریده ای ایران ایرباس برای گرفتن مجوز از آمریکا کلی دردسر کشید، خرید ایران ا ز بوئینگ هم به عنوان رشوه به آمریکا برای کسی مجوز خرید از ایرباس بود، اگر نه همین کلاس خریداری شده از بوئینگ در محصولات ایرباس نیز وجود داشت و خرید از یک شرکت آن هم اروپایی برای ایران بهتر بود، پشتیبانی و آموزش راحت تر و کم هزینه تر.

اتفاقا خود بویینگ هم به عنوان یک شرکت امریکایی تقریبا اکثر موتور های هواپیما های خودشو رو از شرکت های خارجی تهیه میکنه یعنی پرات اند ویتنی و رولزرویس این دو شرکت تقریبا 70% بازار رو هم در اختیار دارند احتمال میدم شما پرات اند ویتنی رو به اشتباه امریکایی دونستید در حالیکه این شرکت کانادایی هست ...قبلا جنرال موتورز هم سهم بزرگی از بازار موتور هواپیما رو در اختیار داشت که بعد از مشکلات مالی که گریبان گیرش شد تو این قسمت فعالیتش رو کم کرد و بازار به دست رقبا افتاد...مشکل مجوز امریکا هم برای موتور نبود چون تولید امریکا نبود بلکه برای بعضی کامپیوتر ها و پردازشگر های هواپیما بود که امریکایی هستن و انقدرهم تکنولوژیش بالا هست که هنوز ایرباس که متشکل از چند کشور پیشرفته اروپایی هست هم نتونسته مشابه این قطعات رو در اون سطح کیفی بسازه و چون هزینه تحقیق توسعه زیادی میطلبه ترجیح دادن از امریکا بخرن در کل اگر هواپیمایی 10% قطعاتش امریکایی باشه برای فروش نیاز به مجوز هست حالا این قطعات میتونه هر قسمتی از هواپیمارو شامل بشه...در واقع خرید از ایرباس بیشتر رشوه دادن بود تا خرید از بویینگ چون فرانسه به همین دلیل هم در مذاکرات مشکل ایجاد میکرد و به این کشور توسط رسانه های خارجی لقب پلیس بد داده شد تا در اخر با پیشنهاد خرید ایرباس و قرارداد هایی که با شرکت پژوسیتروئن و رنو بسته شده کوتاه اومد و گرنه هم دولت وهم خطوط هواپیمایی بویینگ رو ترجیح میدادن که نیازی به توضیح نداره علتش و در مورد شرکت های خودرو سازی هم کلا ایران خاطرات خیلی جالبی از فرانسه نداره و مردم هم یه جورایی مخصوصا نسبت به پژو الرژی دارن و دولت بیشتر به دنبال قرار داد با کره و ژاپن بود که در اخر برای توافق مجبور شد تن به این کار بده
چهارشنبه 29 دی 1395 - 02:42
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 10 کاربر از fencer33 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: ahmad /farid /espadan /alij /crounus2000 /mehdi /100ra /yekkhatere /sky_hero /elyas /


تعداد ارسال ها: 347
نیروی انتظامی

پاسخ : 4 RE ۶ هواپیمایی که بنا دارند آسمان را از انحصار بوئینگ و ایرباس خارج کنند
نقل قول از fencer33
نقل قول از espadan
این شرکتها نمی تونن با ایرباس یا بوئینگ رقابت کنند، حتی ایرباس هم به راحتی نمی تونه با بوئینگ رقابت کنه، چون اکثر آنها از موتورهای آمریکایی استفاده می کنند و این یعنی یک امتیاز برای شرکتهای آمریکایی تا با استفاده از سیاستهای دولت آمریکا از رقیب جلو بزنند.
دوستان نگویند نمیشه، چون در همین خریده ای ایران ایرباس برای گرفتن مجوز از آمریکا کلی دردسر کشید، خرید ایران ا ز بوئینگ هم به عنوان رشوه به آمریکا برای کسی مجوز خرید از ایرباس بود، اگر نه همین کلاس خریداری شده از بوئینگ در محصولات ایرباس نیز وجود داشت و خرید از یک شرکت آن هم اروپایی برای ایران بهتر بود، پشتیبانی و آموزش راحت تر و کم هزینه تر.

اتفاقا خود بویینگ هم به عنوان یک شرکت امریکایی تقریبا اکثر موتور های هواپیما های خودشو رو از شرکت های خارجی تهیه میکنه یعنی پرات اند ویتنی و رولزرویس این دو شرکت تقریبا 70% بازار رو هم در اختیار دارند احتمال میدم شما پرات اند ویتنی رو به اشتباه امریکایی دونستید در حالیکه این شرکت کانادایی هست ...قبلا جنرال موتورز هم سهم بزرگی از بازار موتور هواپیما رو در اختیار داشت که بعد از مشکلات مالی که گریبان گیرش شد تو این قسمت فعالیتش رو کم کرد و بازار به دست رقبا افتاد...مشکل مجوز امریکا هم برای موتور نبود چون تولید امریکا نبود بلکه برای بعضی کامپیوتر ها و پردازشگر های هواپیما بود که امریکایی هستن و انقدرهم تکنولوژیش بالا هست که هنوز ایرباس که متشکل از چند کشور پیشرفته اروپایی هست هم نتونسته مشابه این قطعات رو در اون سطح کیفی بسازه و چون هزینه تحقیق توسعه زیادی میطلبه ترجیح دادن از امریکا بخرن در کل اگر هواپیمایی 10% قطعاتش امریکایی باشه برای فروش نیاز به مجوز هست حالا این قطعات میتونه هر قسمتی از هواپیمارو شامل بشه...در واقع خرید از ایرباس بیشتر رشوه دادن بود تا خرید از بویینگ چون فرانسه به همین دلیل هم در مذاکرات مشکل ایجاد میکرد و به این کشور توسط رسانه های خارجی لقب پلیس بد داده شد تا در اخر با پیشنهاد خرید ایرباس و قرارداد هایی که با شرکت پژوسیتروئن و رنو بسته شده کوتاه اومد و گرنه هم دولت وهم خطوط هواپیمایی بویینگ رو ترجیح میدادن که نیازی به توضیح نداره علتش و در مورد شرکت های خودرو سازی هم کلا ایران خاطرات خیلی جالبی از فرانسه نداره و مردم هم یه جورایی مخصوصا نسبت به پژو الرژی دارن و دولت بیشتر به دنبال قرار داد با کره و ژاپن بود که در اخر برای توافق مجبور شد تن به این کار بده

تشکر از توضیحات. بله من فکر می کردم اصل شرکت امریکایی هست و به صورت سرمایه گذاری مشترک در کانادا تولید می شود.
چهارشنبه 29 دی 1395 - 07:12
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 8 کاربر از espadan به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: alij /crounus2000 /mehdi /fencer33 /100ra /ahmad /yekkhatere /sky_hero /


تعداد ارسال ها: 307
نیروی قدس سپاه پاسداران

پاسخ : 5 RE ۶ هواپیمایی که بنا دارند آسمان را از انحصار بوئینگ و ایرباس خارج کنند
شرکت هایی که قصد دارند به رقابت با بوئینگ و ارباس بپردازند، باید چیز هایی ارائه کنند که اون 2 برند مشهور فاقدشون هستند. و اون هم قیمت مناسب هست، وگرنه در موارد دیگر مثل نگهداری، قطعات و ... اون 2 شرکت در درجه بسیار بالایی قرار دارند.
به خاطر همین هست که بمبادیر و ایرکوت هواپیماهاشون رو بین 10 تا 30 میلیون ارزان تر از نمونه های مشابه ارباس و بوئینگ ارائه میدهند.



ایرکوت MC-21 امیدوار کننده به نظر میاد.
یادمون باشه شرکت ایرکوت سازنده Yak 152، SU30SM، Yak 130 هم هست، پس همکاری با اون ها در زمینه ام سی 21، میتونه منجر بشه به همکاری های گستره تر...

امضاي کاربر : ''If the invaders reach Iran, the country will turn into a burning hell for them''
چهارشنبه 29 دی 1395 - 12:32
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 8 کاربر از 100ra به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: crounus2000 /alij /fencer33 /mehdi /ahmad /yekkhatere /sky_hero /espadan /


تعداد ارسال ها: 1035

پاسخ : 6 RE ۶ هواپیمایی که بنا دارند آسمان را از انحصار بوئینگ و ایرباس خارج کنند
هنگامی که در دهه ۱۹۷۰ کمپانی ایرباس اولین محصول خود یعنی جت پهن پیکر ایرباس ۳۰۰ را توسعه داد یک تنه رقیب چندین طرح در امریکا شد. این شرکت در ادامه دست به توسعه ایرباس ۳۱۰ زد که کمی کوچکتر بود ولی مشکل ایرباس این بود که در بازار هوانوردی جت های کوچک پیکری چون بوئینگ ۷۳۷ و سری ام دی و دی سی ۹ بسیار پر کاربرد بودند ولی عملا ایرباس چنین تایپ هواپیمای را تولید نمی کرد

مدتی چندین شرکت اروپایی چون ان بی بی المان ساب سوئد ، کاسای اسپانیا و چند شرکت دیگر به دنبال یک طرح مشترک بودند ولی بعد برنامه رها شد تا ایرباس به دنبال این طرح برود . در سال ۱۹۷۷ ایرباس اعلام کرد به دنبال طرحی جدید برای یک هواپیما میان پیکر دو موتوره برای رقابل با بوئینگ ۷۳۷ است. این طرح در سال به زودی خانواده ایرباس ۳۲۰ نام گرفت . برنامه مدتی بر سر مسائل مالی و اینکه هواپیمای جدید کجا تولید شود به عقب افتاد. المان غربی ، انگلستان و فرانسه هر یک خواهان بیشتری سهم بودند ولی در نهایت قرار شد این نسخه در المان و همچنین فرانسه تولید شود و اولین پرواز خود را در ۲۲ فوریه سال ۱۹۸۷ انجام داد. این هواپیما به زودی تبدیل به یکی از محبوب ترین هواپیماها مسافربری تاریخ می شود

خانواده ایرباس ۳۲۰ در چهار مدل ساخته شد.ایرباس ۳۱۸،ایرباس ۳۱۹،ایرباس ۳۲۰،ایرباس ۳۲۱

تمامی این مدلها بر اساس یک پلتفرم ساخته شده اند تنها اندازه و میزان سوخت و ظرفیت انها فرق دارد

خانواده ۳۲۰ دارای بدنه متعارف و موتور در زیر بال است که بال به میزان ۲۵% پس گرایی دارد . تمامی اعضا دارای کابین با یک راهرو است و ارایش صندلی ها بسته به مدل فرق دارد. بدنه دارای مواد ترکیبی کامپوزیت و در اکثر بخشها المینیومی است و تمامی مدل ها دارای سه ارابه فرود هستند که هر ارابه فرود نیز یک جفت چرخ دارند. ۳۱۸ و ۳۱۹ دارای دو درب اصلی و یک درب اضطراری در هر سمت بدنه هستند ، در ۳۲۰ دو درب اصلی و دو درب اضطراری و در ۳۲۱ سه درب اصلی و یک درب اضطراری قرار دارد.





تمامی مدلها دارای کابینی دیجیتال دارای شش نمایشگر رنگی و دو نمایشگر سی ار تی قابل برنامه ریزی هستند و مانند اکثر محصولات ایرباس هواپیما فاقد فرمان سنتی است و از یک دسته استیک در سمت راست و چپ کابین برای هدایت استفاده می شود و هواپیمای دارای سامانه هدایت دیجیتال با سیم است

در ساخت این خانواده ۱۸ کشور مشارکت دارند ولی بخش های عمده در اسپانیا، فرانسه، المان، انگلستان، ایتالیا و امریکا تولید می شود

نسخه های مختلف خانواده ایرباس ۳۲۰

ایرباس ۳۱۸

این نسخه اخرین نسخه خانواده ایرباس ۳۲۰ است ولی بر اساس شماره اولین است. ۳۱۸ در سال ۲۰۰۲ پرواز و در سال ۲۰۰۳ تحویل مشتری شد. ۳۱۸ کوچکترین عضو خانواده است که در واقع نسخه کوچکتر ایرباس ۳۱۹ است و هدف از ان ساخت یک جت کوچک پیکر برای مسیرهای نچندان دور بود. این نسخه دارای طول ۳۱ متر بود و بیشترین ظرفیت ان ۱۳۶ نفر است . به شکل تک کلاس هواپیما دارای یک راهرو است که در هر سمت سه صندلی قرار دارد و با سوخت داخلی ۲۴۲۱۰ لیتر دارای بیشترین برد ۵۵۷۰ کیلومتر است.یک نسخه دوربرد تر با سوخت بیشتر در درون بدنه با کد CJ دارای برد ۷۸۰۰ کیلومتر است . این هواپیما با دو موتور ساخته شده یکی موتور CFM56 با ۲۴۰۰۰ پاوند رانش و دیگری موتور امریکایی PW6000A با توان ۲۳۸۰۰ پاوند رانش است.

تاکنون تنها ۸۰ فروند ۳۱۸ ساخته شده که تعدادی به عنوان جت خصوص VIP در نظر گرفته شده است


318

ایرباس ۳۱۹

این نسخه در سال ۱۹۹۵ پرواز کرد و هدف از ان رقابت با بوئینگ ۷۳۷ سری ۷۰۰ بود. ۳۱۹ نسخه کوچک شده ایرباس ۳۲۰ است و دارای طول ۳۳٫۸۴ متر است و ظرفیت ان ۱۶۰ نفر است. ۳۱۹ نیز دارای یک راهرو و سه صندلی در هر سمت است و با سوخت داخلی ۲۴۲۱۰ لیتر دارای برد ۶۹۵۰ کیلومتر است. نسخه دوربردتر این نسخه با کد CJ با برد ۱۱۰۰۰ کیلومتر نیز در دسترس است . این نسخه دارای شش مخزن سوخت درون بدنه است که میزان سوخت را به ۳۰۰۰۰لیتر رسانده است.۳۱۹ از دو موتور بهره می برد. یکی موتور CFM56 با ۲۴۰۰۰ پاوند رانش و دیگری موتور IAE V2500 با توان ۲۳۵۰۰ پاوند رانش است. تا زمان نگارش این مقاله ۱۴۷۸ فروند از این هواپیما سفارش داده شده بود و همچنان در خط تولید است

3
319

ایرباس ۳۲۰

اولین عضو این خانواده که در سال ۱۹۸۷ پرواز کرد ۳۲۰ بود. نخستین نمونه سری ۱۰۰ بود که ۲۱ فروند از ان ساخته شد و سری ۲۰۰ نسخه اصلی است که همچنان در حال تولید است . این نسخه با طول ۳۷٫۵۷ متر دارای ظرفیت ۱۹۰ نفر است و با سوخت داخلی ۲۷۲۰۰ لیتر دارای بیشترین برد ۶۱۰۰ کیلومتر است.این نسخه نیز دارای موتوری مشابه ۳۱۹ است با این تفاوت که موتور IAE V2500 نصب شده روی این مدل ۲۷۰۰۰ پاوند رانش ایجاد میکند. تا کنون ۳۲۰ به عنوان پرتولید ترین نسخه این خانواده در خط تولید باقی مانده و تا زمان نگارش این مقاله ۴۶۹۵ فروند ان ساخته شد و همچنان در خط تولید است


320

ایرباس ۳۲۱

این نسخه اولی مشتق از ۳۲۰ بود که در سال ۱۹۸۸ پرواز کرد و کشیده ترین و بزرگترین نسخه این خانواده است . این نسخه با طول ۴۴ متر کشیده ترین نسخه این خانواده و با ظرفیت کامل تک کلاس ۲۳۰ نفر پر ظرفیت ترین ان نیز است . این نمونه با سوخت داخلی ۲۴۰۰۰ لیتر دارای برد ۵۹۰۰ کیلومتر است ولی نسخه دوربرتر با هفت مخزن سخت میانی دارای سوخت ۳۰۰۰۰ لیتر و برد ۶۹۰۰ کیلومتر است . تا زمان نگارش این مقاله ۱۷۳۳ فروند این نسخه ساخته شده و همچنان خط تولید ان ادامه دارد


321

ایرباس ۳۲۰ سری نئو

این نمونه نسل بعدی این خانواده است که تغیرات از جمله موتور جدید،بال اصلاح شده از جمله نوک بال اصلاخ شده و اونیک و کابین جدید دارد . این نسخه از موتور CFM International LEAP و یا پرات اندویتنی PW1100G هر کدام با قدرت ۲۷۰۰۰ پاونده بهره میبرند . این موتورهای باعث شده تا نئو ۱۵ مصرف سوخت کمتر و ۸ درصد هزینه عملیات کمتری داشته باشد و برد هر یک از اعضا تا ۹۰۰ کیلومتر افزایش یابد و همچنین با افزودن بالچه بر نوک بالها باعث کاهش مقاومت هوا شده و برد تا ۱۹۰ کیلومتر در این بخش نیز افزایش یافته است . این خانواده ، فعلا در انواع ۳۱۹،۳۲۰ و ۳۲۱ تولید می شود

این نسخه در سال ۲۰۱۴ پرواز کرد و در سال ۲۰۱۶ تحویل اولین مشتری شد و امروزه بیش از ۴۸۰۰ سفارش ثبت شده دارند(همچنین بیش از ۷۳۵۰ فروند نسخه قدیمی که سئو نیز خوانده می شود ساخته شده است)


نسخه نئو

بزرگترین مشتریان

امریکن ایرلاین ۳۷۶ فروند،خطوط هوایی چین ۲۶۵ فروند، خطوط جنوبی چین ۲۴۶ فروند،ایزیجت امریکا ۲۶۰ فروند،ایر اسیا ۱۷۱ فروند

ایران

ایران تعدادی زیادی ایرباس از خانواده ۳۲۰ به شکل دست دوم طی دو دهه گذشته تحویل گرفته است . برای نمونه شرکت اسمان دارای سه ایرباس ۳۲۰، اتا ۳ فروند ۳۲۰، قشم ایر ۳ فروند ۳۲۰، معراج ۳ فروند ۳۲۰ و یک فروند ۳۲۱، زاگروس ده فروند ۳۲۰ و یک فروند ۳۱۹، کیش ایر ۲ فروند ۳۲۰ و دو فروند ۳۲۱، ایران ایر شش فروند ۳۲۰ و یک فروند ۳۲۱(ممکن است برخی شرکتها از قلم افتاده باشند)

از این رو خانواده ۳۲۰ یکی از پرکاربرد ترین و شایع ترین هواپیماهای موجود در ناوگان هوایی ما می باشد

در سال ۲۰۱۶ ایران ایر طی قراردادی ، شش فروند ۳۲۰، ۳۲ فروند ۳۲۰ نئو، هشت فروند ۳۲۱ سفارش داده است .(در کنار ان هشت فروند ۳۳۰ سری ۲۰،۲۸ فروند ۳۳۰ نئو و ۱۶ فروند ۳۵۰ نیز سفارش داده شده است)

شاید این سئوال پیش بیاید ایا نمی شود ایران از این هواپیما به شکل مختلف در نقش نظامی استفاده کنند

خیر زیرا نیاز به اجازه کمپانی سارنده دارد . حتی خبری های در دست است که ایران تعهد داده از برخی سامانه های ناوبری که کاربرد دو منظوره نظامی و غیر نظامی دارد تنها برای موارد نظامی استفاده کند


اولین ایرباس خانواده ۳۲۰ که نو تحویل ایران شد و در دی سال ۱۳۹۵ وارد ایران شد. این نسخه از نمونه ۳۲۱ است


320 معراج


320 ایرانایر

مشخصات

Subtype A318[73] A319[63] A320[55] A321[56]
Cockpit crew ۲
ظرفیت در حالت تک کلاس ۱۳۲ ۱۵۶ ۱۸۶ ۲۳۶
طول ۳۱٫۴۴ m ۳۳٫۸۴ m ۳۷٫۵۷ m ۴۴٫۵۱ m
دهنه بال ۳۴٫۱۰ m ۳۵٫۸ m
پس گرایی بال ۲۵ درجه
ارتفاع ۱۲٫۵۶ M ۱۱٫۷۶ m
بیشترین وزن برخاستن ۶۸ t ۷۵٫۵ t ۷۸ t ۹۳٫۵ t
سرعت کروز Mach ۰٫۷۸ (۵۱۵ mph; 829 km/h)[150]
بیشترین سرعت Mach ۰٫۸۲ (۵۴۱ mph; 871 km/h)
برد با بیشترین بار ۵,۷۵۰ km ۶,۹۵۰ km ۶,۱۰۰ km ۵,۹۵۰ km
برد نسخه دوربرد ..ای سی جی ۷۸۰۰ کیلومتر ۱۱۱۰۰ کیلومتر ۷۸۰۰ کیلومتر
باند مورد نیاز برای پرواز ۱۷۸۰ متر ۱۸۵۰ متر ۲۱۰۰ متر
باند مورد نیاز برای فرود ۱۲۳۰ متر ۱۳۶۰ متر ۱۵۰۰ متر
سوخت ۲۴۲۱۰۰ لیتر ۲۴,۲۱۰–۳۰,۱۹۰ L ۲۴,۲۱۰–۲۷,۲۰۰ L ۲۴,۰۵۰–۳۰,۰۳۰ L
سقف پرواز ۱۲۵۰۰ متر
موتور CFM International CFM56-5B,
PW6000A, IAE V2500A5,
قدرت موتور ۲۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ پاوند ۲۲۰۰۰ تا ۲۷۰۰۰ پاوند
۳۰۰۰۰ تا ۳۳۰۰۰ پاوند

ترجمه: عبدالحمید تارخ
چهارشنبه 29 دی 1395 - 14:59
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از mina68 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: crounus2000 /fencer33 /yekkhatere /sky_hero /farid /espadan /


تعداد ارسال ها: 178
تعداد اخطار: 1
نیروی قدس سپاه پاسداران

پاسخ : 7 RE ۶ هواپیمایی که بنا دارند آسمان را از انحصار بوئینگ و ایرباس خارج کنند
پِرَت اند ویتنی (به انگلیسی: P & W: Pratt & Whitney) شرکت آمریکایی تولیدکننده موتورهای جت، موتورهای موشک و موتورهای مورد استفاده در توربین‌های گازی است. سود این شرکت در سال ۲۰۱۰ مبلغی بالغ بر ۱٫۹۹ میلیارد دلار و درآمد آن‌ها در حدود ۱۲٫۴۹ میلیارد دلار بوده است. این شرکت دارای ۳۵ هزار کارمند است که ۱۱ هزار مشتری را در ۱۹۸ کشور جهان پشتیبانی می‌کنند.[۱]
امضاي کاربر :
هیچ کشوری نمی تواند حقوق ملت ایران را ذایل کند
پنجشنبه 30 دی 1395 - 01:30
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 3 کاربر از galla به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: alij /espadan /crounus2000 /


تعداد ارسال ها: 228
نیروی زمینی ارتش ج.ا.ا

پاسخ : 8 RE ۶ هواپیمایی که بنا دارند آسمان را از انحصار بوئینگ و ایرباس خارج کنند
نقل قول از galla
پِرَت اند ویتنی (به انگلیسی: P & W: Pratt & Whitney) شرکت آمریکایی تولیدکننده موتورهای جت، موتورهای موشک و موتورهای مورد استفاده در توربین‌های گازی است. سود این شرکت در سال ۲۰۱۰ مبلغی بالغ بر ۱٫۹۹ میلیارد دلار و درآمد آن‌ها در حدود ۱۲٫۴۹ میلیارد دلار بوده است. این شرکت دارای ۳۵ هزار کارمند است که ۱۱ هزار مشتری را در ۱۹۸ کشور جهان پشتیبانی می‌کنند.[۱]

این شرکت چون زیر مجموعه شرکت مادر United Technologies Corporation یا همون UTC هست در بعضی منابع مثل همین ویکی پدیا که شما استفاده کردید و توضیح هاش معمولا سطحی و ناقص هست امریکایی نامیده میشه در اصل هم توسطFrancis A. Pratt, Amos Whitney در هارتفورد امریکا تاسیس شد ولی اشتباه اینجاس که پرات اند ویتنی امریکا کارش تولید موتور های هواپیما برای هواگرد های نظامی بوده و از پرات اند ویتنی کانادا که توسط جیمز یانگ تاسیس شده فعالیتشون متفاوت و جدا هست و شرکت کانادایی به جز سال هایی ابتدایی که به تعمیر موتور هاش شعاع زنبوری شرکت امریکایی مشغول بود فقط به تولید و توسعه موتور برای هواپیما های مسافربری پرداخته و بیشتر توسط مهندسین و فناوری کانادایی به پیش رفته ...امریکا حساسیت خاصی روی موتور های پرات اند ویتنی کانادا نداره و موتور ایرباس ها و بویینگ هایی که قرار تحویل بگیریم تعدادیشون تولید همین شرکت هست برخلاف تولیدات شعبه امریکا که به شدت روش حساس هست و در دوره ای بلاروس دنبال خرید اف16 از امریکا بودنمونه ای از اف16 که به موتورپرات اند ویتنی F100-PW-220 مجهز بود..امریکا حاضر به مذاکره و فروش نشد و حتی درخواست بازدید نظامیان بلاروسی رو رد کرد از ترس اینکه مبادا تکنولوژی این موتور از طریق بلاروس به دست روس ها برسه با اینکه این موتور به نسبت موتور های جدید تر امریکا در اون زمان همچین موتور اخرین سیستم و خفنی هم نبود
پنجشنبه 30 دی 1395 - 03:23
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 5 کاربر از fencer33 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: farid /ahmad /alij /espadan /crounus2000 /



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.




انجمن نظامی آی آر ارتش



سايت نظامي آي آر ارتش در مرداد ماه سال 1391 تاسيس و براي بالابردن معلومات نظامي پارسي زبانان جهان راه اندازي شده است.اين سايت به هيچ ارگان دولتي و نظامي وابسته نيست و کاملا شخصي مي باشد.تمامي حقوق مطالب براي سايت آي آر ارتش محفوظ مي باشد.
ضمنا کپي برداري از مطالب انجمن و سايت با ذکر منبع باعث خوشنودي ماست.



ايميل پست الکترونيکي مديريت سايت : ir.artesh@yahoo.com