نام کاربري : کلمه عبور : عضو انجمن نيستيد ! همين حالا عضو شويد . | کلمه عبور خود را فراموش کرده ام !







تعداد بازديد 419
آغاز شده توسط
متن
farid آفلاين



تعداد ارسال ها: 563
تاريخ عضويت: 1 /7 /1394
محل زندگي: تهران
سن: 22
تعداد اخطار: -1
تعداد تشکر کرده: 1625
تعداد تشکر شده: 2690
انجمن اي ار ارتش

معرفی پیشران‌های ترکیبی

معرفی پیشران‌های دریایی ترکیبی

*قسمت اول
سلام دوستان
تو این تاپیک با سيستم‌هاي رانش ترکیبی آشنا خواهیم شد. خوب اول میریم سراغ CODOG8

1-پیشران‌های CODOG
کلمه‌ی CODOG مخفف عبارت انگلیسی Combined diesel or gas می‌باشد. از این گونه پیشران در شناورهایی استفاده می‌شود که شناور می‌بایست در مدت زمان کمی از سرعت گشتی به حداکثر سرعت خود برسد که این نوع پیشران در شناورهای رزمی همچون ناوهای محافظ و یا ناوچه‌های مدرن کاربرد فراوانی دارد.

در این نوع پیشران به هر محور شفت یک موتور دیزلی جهت سرعت‌های پایین و یک توربین گازی جهت رسیدن به سرعت بالا متصل است و هر دو توسط کلاچ‌هایی جداگانه به محور شفت متصل‌اند که البته فقط یک سیستم پروانه را به گردش در‌می‌آورد اما در پیشران CODAG از ترکیب قدرت توربین و موتور برای چرخش محور استفاده می‌شود. فن‌آوری مورد استفاده در طراحی چرخ‌دند‌ه‌های پیشران CODOG بسیار ساده‌تر از CODAG است بنابراین نگهداری و تعمیرات آن راحت‌تر است اما در سرعت‌های بالا مصرف سوخت CODOG بسیار بیشتر از CODAG است.
شناورهای با پیشران CODOG:
ناوهای محافظ کلاس Bremen
ناوهای محافظ کلاس Brandenburg
ناوهای محافظ کلاس Sachsen مربوط به نیروی دریایی آلمان
ناوهای محافظ کلاس Anzac نیروی دریایی استرالیا و نیوزلند
ناوچه‌های کلاس MEKO
ناوهای محافظ کلاس Peder Skram نیروی دریایی دانمارک
ناوچه‌های کلاس Visby نیروی دریایی سوئد




شناور ها :


ناوهای محافظ کلاس Anzac نیروی دریایی استرالیا و نیوزلند



ناوهای محافظ کلاس Bremen



ناوهای محافظ کلاس Sachsen مربوط به نیروی دریایی آلمان



ناوچه‌های کلاس Visby نیروی دریایی سوئد



ناوهای محافظ کلاس Brandenburg

منبع : سایت میلیتاری ، به معرفی و درخواست برادر عزیز san
پنجشنبه 12 اسفند 1395 - 00:47
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 10 کاربر از farid به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: san &espadan &miladmir &sky_hero &viper-59 &mina68 &sorosh_f35 &afzaly &crounus2000 &mehdi &


تعداد ارسال ها: 923
تعداد اخطار: -1
ستاد مشترک

پاسخ : 1 RE معرفی پیشران‌های ترکیبی
سلام
ناوچه های ایران از چه پیشرانی استفاده میکنند؟بهتر نبست به اروپاییش یا بدتر؟
سوخت مورد نیاز این پیشران ها چیه؟
یاعلی
پنجشنبه 12 اسفند 1395 - 02:12
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از sky_hero به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: miladmir /farid /viper-59 /san /mina68 /espadan /mehdi /


تعداد ارسال ها: 563
تعداد اخطار: -1

پاسخ : 2 RE معرفی پیشران‌های ترکیبی
نقل قول از sky_hero
سلام
ناوچه های ایران از چه پیشرانی استفاده میکنند؟بهتر نبست به اروپاییش یا بدتر؟
سوخت مورد نیاز این پیشران ها چیه؟
یاعلی

سلام ناوچه های در خدمت ایران از کلاس های گوناگون و ساخت کشور های متفاوتی هستند.
مثلا ناوچه دماوند که از ۲ موتور دیزلی پکسمن ونتورا با قدرت ۳٫۸۰۰ و ۲ موتور توربین گاز رولزرویس المپوس با قدرت ۴۶٫۰۰۰ اسب بخار استفاده میکنه. (هر دو موتور ساخت بریتانیا هستند)
و ناوچه جماران از 2 موتور توربین گازی هرکدام 10.000 اسب بخار و 4 موتور ۵۵۰kw دیزل ژنراتور استفاده میکنه (که احتمالا فرانسوی هستند)...
پنجشنبه 12 اسفند 1395 - 03:41
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 9 کاربر از farid به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: sky_hero /viper-59 /san /miladmir /mina68 /sorosh_f35 /espadan /crounus2000 /mehdi /


تعداد ارسال ها: 1036

پاسخ : 3 RE معرفی پیشران‌های ترکیبی
نقل قول از farid
نقل قول از sky_hero
سلام
ناوچه های ایران از چه پیشرانی استفاده میکنند؟بهتر نبست به اروپاییش یا بدتر؟
سوخت مورد نیاز این پیشران ها چیه؟
یاعلی

سلام ناوچه های در خدمت ایران از کلاس های گوناگون و ساخت کشور های متفاوتی هستند.
مثلا ناوچه دماوند که از ۲ موتور دیزلی پکسمن ونتورا با قدرت ۳٫۸۰۰ و ۲ موتور توربین گاز رولزرویس المپوس با قدرت ۴۶٫۰۰۰ اسب بخار استفاده میکنه. (هر دو موتور ساخت بریتانیا هستند)
و ناوچه جماران از 2 موتور توربین گازی هرکدام 10.000 اسب بخار و 4 موتور ۵۵۰kw دیزل ژنراتور استفاده میکنه (که احتمالا فرانسوی هستند)...



جناب فرید با سلام و تشکر

مطمئن هستین ناو جماران ازموتور توربین گازی بهره میبره ؟
پنجشنبه 12 اسفند 1395 - 13:27
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از mina68 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: sky_hero /farid /sorosh_f35 /miladmir /espadan /crounus2000 /


تعداد ارسال ها: 563
تعداد اخطار: -1

پاسخ : 4 RE معرفی پیشران‌های ترکیبی
نقل قول از mina68
نقل قول از farid
نقل قول از sky_hero
سلام
ناوچه های ایران از چه پیشرانی استفاده میکنند؟بهتر نبست به اروپاییش یا بدتر؟
سوخت مورد نیاز این پیشران ها چیه؟
یاعلی

سلام ناوچه های در خدمت ایران از کلاس های گوناگون و ساخت کشور های متفاوتی هستند.
مثلا ناوچه دماوند که از ۲ موتور دیزلی پکسمن ونتورا با قدرت ۳٫۸۰۰ و ۲ موتور توربین گاز رولزرویس المپوس با قدرت ۴۶٫۰۰۰ اسب بخار استفاده میکنه. (هر دو موتور ساخت بریتانیا هستند)
و ناوچه جماران از 2 موتور توربین گازی هرکدام 10.000 اسب بخار و 4 موتور ۵۵۰kw دیزل ژنراتور استفاده میکنه (که احتمالا فرانسوی هستند)...


جناب فرید با سلام و تشکر

مطمئن هستین ناو جماران ازموتور توربین گازی بهره میبره ؟

سلام فک میکنم اشتباه کردم ، داشتم چند تا مقاله میخوندم که نوشته بود موتور سهند توربین گازی خواهد بود ، به اشتباه برای جماران نوشتم. موتور های جماران اگر اشتباه نکنم همگی دیزلی هستند.

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%86%D9%87_%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3_%D9%85%D9%88%D8%AC
پنجشنبه 12 اسفند 1395 - 16:19
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از farid به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: sorosh_f35 /sky_hero /miladmir /mina68 /viper-59 /espadan /crounus2000 /


تعداد ارسال ها: 1036

پاسخ : 5 RE معرفی پیشران‌های ترکیبی
بله داداش فرید گلم در واقع ایران بخاطر تحریم بودن و عدم تحویل موتور توربین گازی با شرکت مان المان قردادی دال بر تولید تحت لیسانس موتور دیزل جهت لوکوموتیو منعقد نمود و بعد از تولید موتورهای دیزل اونا رو روی جماران گذاشت که بخاطر همین شرکت مان تمامی قردادهای خود با ایران رو لغو کرد بخاطر تغییر کاربری موتورهای لوکوموتیو و استفاده نظامی از این موتورها

متاسفانه فن اوری تولید موتور توربین گازی در حال حاضر در انحصار چند کشور خاص هستن و اکثر شناورهای غربی از موتور رولزرویس یا جنرال الکتریک استفاده میکنن
وحتی کشور های چین وروسیه برای تامین اینگونه موتور بشدت به اکراین وابسته میباشد که بعد بحران اکراین و تحریم روسیه ناوشکن های سفارش هند بعلت نبود موتور و برخی فن اوری دیگر که غربی بودن بصورت نیمه کاره به هند تحویل و قرار شد هند خودش نسبت به خرید و نصب این تجهیزات اقدام کنه این مشکلات گریبانگیر میگ های ۲۹ کا سفارش هند جهت استقرار در ناو هواپیمابر این کشور هم شد و جنگنده ها که بصورت گسترده ای از قطعات و الکترونیک غربی بهره میبردن بصورت نیمه کاره به هند تحویل گردید
پنجشنبه 12 اسفند 1395 - 18:20
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از mina68 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: miladmir /san /farid /viper-59 /espadan /crounus2000 /mehdi /



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.




انجمن نظامی آی آر ارتش



سايت نظامي آي آر ارتش در مرداد ماه سال 1391 تاسيس و براي بالابردن معلومات نظامي پارسي زبانان جهان راه اندازي شده است.اين سايت به هيچ ارگان دولتي و نظامي وابسته نيست و کاملا شخصي مي باشد.تمامي حقوق مطالب براي سايت آي آر ارتش محفوظ مي باشد.
ضمنا کپي برداري از مطالب انجمن و سايت با ذکر منبع باعث خوشنودي ماست.



ايميل پست الکترونيکي مديريت سايت : ir.artesh@yahoo.com