نام کاربري : کلمه عبور : عضو انجمن نيستيد ! همين حالا عضو شويد . | کلمه عبور خود را فراموش کرده ام !









تعداد ارسال ها: 28
تاريخ عضويت: 27 /6 /1396
تعداد تشکر کرده: 59
تعداد تشکر شده: 143
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 94 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
خداییش من از این جواب قانع شدم.
چهارشنبه 27 دی 1396 - 09:29
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از natilues به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: rubik /asd /hossein /hk416 /


تعداد ارسال ها: 12
تاريخ عضويت: 26 /9 /1396
تعداد تشکر کرده: 7
تعداد تشکر شده: 67

پاسخ : 95 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
سلام
یه سوال داشتم

میخواستم بدونم اگه ما بخوایم با وضعیت فعلی اقدام به ساخت جنگنده کنیم

هزینه طراحی و توسعه یک جنگنده در سطح سوخو 30 چقدر هست ؟؟؟
و هزینه راه اندازی خط تولید آن جنگنده چقدر میشه ؟؟؟
و هزینه هر فروند از آن جنگنده چقدر میشه ؟؟؟
و هزینه نگهداری سالانه هر فروند چقدر میشه ؟؟؟

اگه میزان هزینه را تقریبی هم بگید ممنون میشم
چهارشنبه 27 دی 1396 - 12:33
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از k1k1 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: rubik /asd /hossein /hk416 /


تعداد ارسال ها: 121
تاريخ عضويت: 10 /8 /1392
محل زندگي: کرج
سن: 29
تعداد تشکر کرده: 59
تعداد تشکر شده: 592
بسیج
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 96 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
چقدر لذت بخشه این بحث های علمی دوستان دست ادب بسینه میزارم وبرسم احترام خم میشم وبهمگی درود میفرستم دست مریزاد ودرود بشرفتون درود به تربیت خانوادگیتون
منتظرم همتون رودر اوج نقطه علم ببینم که دست در دست هم این خاک مظلوم رو گلستان علوم کردید
سهم من دعا وتشکراز همتون
امضاي کاربر : اگر تن به تن
سربه کشتن دهیم

به زان که میان کشور
بدشمن دهیم
چهارشنبه 27 دی 1396 - 13:50
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از rezairani به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: asd /rubik /hossein /hk416 /


تعداد ارسال ها: 142
تاريخ عضويت: 23 /1 /1396
تعداد تشکر کرده: 772
تعداد تشکر شده: 768

پاسخ : 97 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
نقل قول از k1k1
سلام
یه سوال داشتم

میخواستم بدونم اگه ما بخوایم با وضعیت فعلی اقدام به ساخت جنگنده کنیم

هزینه طراحی و توسعه یک جنگنده در سطح سوخو 30 چقدر هست ؟؟؟
و هزینه راه اندازی خط تولید آن جنگنده چقدر میشه ؟؟؟
و هزینه هر فروند از آن جنگنده چقدر میشه ؟؟؟
و هزینه نگهداری سالانه هر فروند چقدر میشه ؟؟؟

اگه میزان هزینه را تقریبی هم بگید ممنون میشم



دوست عزیز این اعداد به خیلی چیزها بستگی داره و نمیشه همینجوری یه عددی رو گفت. اما شاید بشه یه مقایسه کرد تا حداقل یکمی دستمون بیاد که چقدر پول کم داریم:
1- روسها بیشتر 3 دهه است که دارن روی پلتفرم فلانکر کار می کنند و تقریباً به جز موتور و الکترونیکش، بقیه ساختار این پرنده کمترین تغییرات ظاهری رو داشته. الان هر پرنده خانواده فلانکر حداقل در حدود 60 تا 70 میلیون دلار آب می خوره.
2- رافال فرانسوی قیمتی در حدود 95 میلیون دلار داره.
3- تایفون اروپایی هم یکم گرونتر از رافال فرانسویه (در حد 4-5 میلیون دلار).
4- خانواده هورنت هم در حد 65 تا 70 میلیون دلاره.
5- گریپن سوئدی هم حدود 70 میلیون دلاره.
6- ایگل در حد 100 میلیون دلار قیمت داره.
و بالاخره لایتینیگ هم قیمتی بالای 115 میلیون دلار داره.

همونطور که گفته شد، اینها قیمتهای پایه جنگنده ها هستند. خریدار باید کلی پول هم بابت تجهیزات جانبی و جنگ افزار بده تا یه پرنده با بازده عملیاتی مطلوب داشته باشه.

در مورد هزینه تولید هم بد نیست بدونید که برای تولید اف 35، 8 کشور دنیا به سرپرستی آمریکا همکاری کردند تا این پرنده به تولید رسیده. الان روسیه از نظر مالی توان تولید میگ 35 رو نداره و می خواد با غالب کردن اون به ایران، این پروژه رو سرپا نگه بداره. پکفا هم در این دوره تنگنای مالی شدید روسها، معلوم نیست تا چند سال دیگه کامل بشه و مشخصاً روسها باید باج سنگینی به هندی ها و چینی ها بدن تا شاید این پرنده نسل پنجمی رو به خط تولید برسونن.

هزینه نگهداری هم برای یک جنگنده خیلی بالاست. همون استهلاک موتور در زمان استفاده از پس سوز کافیه تا یک موتور چند میلیون دلاری به سرعت به پایان عمر خودش برسه.

در کل هم بد نیست با قیمت الان دلار یک نگاهی به کل بودجه پیشنهادی سالانه دولت بیاندازید. ادعا میشه به دلار نزدیک به 1000 میلیارد دلار برنامه بودجه دولته (در تمام بخشها) اما در واقعیت کل بودجه سالانه دولت ما به 300 میلیارد دلار در سال هم نمیرسه. پس توسعه یک پرنده خوش فرم و بزرگ در حد و اندازه فلانکر برای ما تقریباً در یک بازه زیر 10-15 سال (تازه اگر درست بودجه تزریق بکنیم و مدیریت درست و دانش فنی لازم رو هم داشته باشیم) بیشتر یک خواب شیرینه تا یک واقعیت.
چهارشنبه 27 دی 1396 - 17:55
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از hossein به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: rubik /asd /crounus2000 /hk416 /


تعداد ارسال ها: 639
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
محل زندگي: یاسوج
سن: 24
تعداد تشکر کرده: 4572
تعداد تشکر شده: 3617
نیروی هوافضای سپاه پاسداران
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 98 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
نقل قول از hasansaghi
در اکثر انجمن هاو حتی تلگرام و اینستاگرام بالهای رو به پایین قاهر 313 را مسخره میکنند و میگن با توجه به بالهایی که داره نمیتوانه پرواز کنه و یک طراحی تخیلی و رویایی بیش نیست خواستم بپرسم نظر شما چیه و دلیل اصلی رو به پایین طراحی کردن بالهای قاهر چیه ؟




سلام خدمت همه بچه ها ...فکر کنم یه دوماهی میشه که به انجمن سر نزدم ! خدمت اقا حسن هم سلام عرض میکنم و خوش امد گویی بابت عضو شدنتون در انجمن .
جواب سوالتونو داداش حسین دادن فقط اگه بخوایم جواب سوالتون رو یکم گسترده تر توضیح بدیم میتونیم اینجوری بگیم که :

فقط قبل از اینکه جواب سوالتونو با کمک هم بررسی کنیم ، باید یه نکته بگم اونم اینکه : امیدوارم با اصطلاحاتی که الان میخوایم باهم بررسیشون کنیم اشنایی کامل داشته باشین چون حجم مطالب بسیار گستردست و نمیشه تمامی موارد رو از ابتدا توضیح داد ... تو انجمن بگردین همه ی اصول کلیدی پرواز به زبان عامیانه گفته شده ...

قاهر قراره در ارتفاع پست ( پایین ) یعنی نزدیک به سطح زمین / دریا پرواز کنه ... اما پرواز در نزدیکی زمین چه فرقی با پرواز معمولی ( پرواز در ارتفاع بالا ) داره ؟

وقتی یک هواپیما در نزدیکی سطح زمین پرواز میکنه ، احساس شناور بودن بهش دست میده ! یعنی خلبان احساس میکنه یکی با دوتا دستش زیر هواپیمارو گرفته و داره هواپیمارو با خودش حمل میکنه !!! در حالی که این حس شناور بودن در ارتفاعات بالا اصلا وجود نداره ! اما دلیل این پدیده چیه ؟ دلیلش در یک کلمه خلاصه میشه : لیفت !
لیفت ؟ بله لیفت :))
یک تعریف خیلی کوتاه و بسیار ساده از پرواز : یک هواپیما برای اینکه بتونه پرواز کنه ( از زمین بلند بشه ) ، نیازی به نیرویی داره که بر نیروی وزن هواپیما ( جاذبه ) غلبه کنه و هواپیمارو بلند کنه ... این نیرو غالب ، لیفت ( بَرآ ) نام داره و درست در خلاف جهت نیروی جاذبه ( رو به پایین ) ، به هواپیما وارد میشه ( رو به بالا ) ... جاذبه چون جهتش رو به پایینه میخواد هواپیمارو بکشه پایین ولی لیفت چون جهتش رو به بالاست میخواد هواپیمارو ببره بالا ! طبیعتا اگه نیروی لیفت از نیروی جاذبه بیشتر باشه ، هواپیما میره بالا ( هواپیما پرواز میکنه ) و اگه نیروی جاذبه از نیروی لیفت بیشتر باشه ، هواپیما میاد پایین ( هولپیما پرواز نمیکنه ) و اگر لیفت و جاذبه ( وزن هواپیما ) باهمدیگه برابر باشن ، هواپیما در یک ارتفاع ثابت معلق میمونه ! به همین سادگی ! هرچقدر هواپیما سنگین تر باشه به لیفت بیشتری جهت غلبه بر نیروی جاذبه نیاز داریم و برعکس ... لیفت چجوری ساخته میشه ؟ بوسیله ی بال ها ( نحوه ی تولید لیفت در انجمن گفته شده خودتون مطالعه کنید )

از اونجایی که نیروی جاذبه همیشه رو به پایینه ، نیروی لیفت زمانی بیشترین مقدار رو داره که درست بر خلاف نیروی جاذبه روی بال اعمال بشه ( فلش یا همون پیکان لیفت باید صاف و مستقیم رو به بالا باشه ، اگه یخورده پیکان لیفت کج بشه ، لیفت کاهش پیدا میکنه چرا ؟ چون دیگه دقیقا در خلاف جهت نیروی جاذبه نیست ) ...



در شکل بالا دوتا پیکان خاکستری و آبی میبینیم که مربوط به جهت اعمال نیروی لیفت روی هواپیما هستن و همونطور که میبینیم جهتشون رو به بالاست ( همونطور که گفتیم --- به اون پیکان آبیه که طولش زیاده کاری نداریم فقط به همون دوتا پیکان آبی و خاکستری که طولشون کمه و جهتشون رو به بالاست نگاه کنیم )

در شکل بالا پیکان خاکستری کاملا صاف و مستقیم رو به بالاست ! در این شرایط لیفت بیشترین مقدار رو داره ... همچنین در شکل بالا میبینیم که پیکان آبی مقدار کج شده و کاملا صاف و مستقیم نیست ! این یعنی تحت عوامل و شرایطی ، لیفت کاهش پیدا کرده .. همین !

اساسا زمانی پیکان لیفت کج میشه که هوا بعد از عبور از روی بال ( در عقب بال ) به سمت پایین تغییر مسیر بده ( بهش میگیم هوای فرو ریز یا همون Down-Wash و اصلا خوب نیست ) ! یعنی جای اینکه هوا بصورت معمولی از عقب بال عبور کنه ، هوا بعد از عبور از روی بال به سمت پایین تغییر مسیر بده ( درست مثل پیکان آبی در شکل بالا که طول زیادی داره و جهت هوا رو نشون میده و میبینیم که هوا بعد از عبور از روی بال ، در عقب بال به سمت پایین تغییر مسیر داده ) ... این تغییر مسیر هوا به سمت پایین باعث کج شدن پیکان لیفت و به طبع اون کاهش لیفت تولیدی میشه ...

اما چه عواملی باعث کج شدن پیکان لیفت ( و به طبع اون کاهش لیفت ) میشه ؟ عوامل که زیاده :) ولی در مورد پرواز در نزدیکی سطح زمین ، عامل اصلی گردابه ی نوک بال ( درگ القایی ) هستش .. اگه بخوایم گردابه رو توضیح بدیم یکم بحث طولانی میشه ! شما اگه در انجمن واژه " درگ القایی " رو سرچ کنین ، توضیحاتش براتون میاد ...

درگ القایی یعنی چی ؟ یعنی درگی که به ازای تولید لیفت بر هواپیما وارد میشه ! یعنی هرچقدر لیفت بیشتری تولید کنیم ، درگ بیشتری هم تولید میشه ! بعنوان مثال در ایرفویل های نامتقارن هرچقدر تفاوت فشار در بالا و پایین ایرفویل بیشتر باشه ، لیفت بیشتری تولید میشه ! از اونطرف هرچقدر فشار زیر بال ( ایرفویل ) بیشتر باشه گردابه ی نوک بال بیشتری تولید میشه ( قبلا تمامی این موارد مفصل توضیح داده شده ) .. پس دیدیم که با افزایش فشار در زیر بال هم لیفت بیشتری تولید میکنیم و هم گردابه ی نوک بال بیشتری ! یا مثلا زمانی که هواپیما در زاویه حمله قرار میگیره ، هوا بعد از عبور از روی بال به سمت پایین تغییر مسیر میده و طبق قانون سوم نیوتون نیروی لیفت تولید میشه ولی چون هوا رو به سمت پایین هدایت کردیم ، پس خواه ناخواه پیکان لیفت کج میشه ! یعنی به ازای تولید لیفت بیشتر در زوایای حمله ی بالاتر ، درگ القایی بیشتری هم تولید میشه .. درگ القایی فقط مربوط به گردابه ی نوک بال نیس ! همونطور که در بالا دوتا مثال مختلف از درگ القایی رو باهم بررسی کردیم ...

گردابه ی نوک بال در شکل بالا همون پیکان های پیچ خورده ی نارنجی رنگی هستند که به تصویر کشیده شدند ... گردابه ی نوک بال باعث میشه هوا بعد از عبور از روی بال ، به سمت پایین تغییر جهت بده و همین تغییر جهت به سمت پایین باعث کج شدن پیکان لیفت میشه و همونطور که گفتیم بهش میگیم هوای فرو ریز یا Down-Wash



گردابه های نوک بال از نمای روبرو :



حالا اگه هواپیما نزدیک زمین ( ارتفاع خیلی پایین ) پرواز کنه چی میشه ؟ گردابه های نوک بال چون حالت پیچشی دارند ، در حین چرخش به زمین برخورد میکنند و قدرتشون کم میشه و از این طریق گردابه ی نوک بال کاهش پیدا میکنه :



در واقع در دوتا شکل بالا که تصویرشو باهم دیدیم ، اولین شکل که گردابه ی زیادی در نوک بال تشکیل شده ، مربوط به هواپیمایی هستش که در ارتفاع بالا در حال پروازه و دومین شکل که گردابه ی کمی در نوک بال تشکیل شده ، مربوط به هواپیمایی هستش که نزدیک زمین در حال پروازه ...
طبیعتا وقتی گردابه ی نوک بال کمتر بشه ، هوای فرو ریز یا Down-Wash کمتری تولید میشه و وقتی هوای فرو ریز کمتری تولید بشه ، پیکان لیفت کمتر کج میشه و هدر رفت لیفت کمتری رو شاهدش هستیم ( لیفت زیادی تولید میشه ) :



همونطور که در شکل بالا میبینیم ، چون گردابه ی نوک بال و هوای فرو ریز کمتری در نزدیکی سطح زمین تولید شده ، لذا پیکان خاکستری رنگ که لیفت واقعی رو نشون میده ، کمتر کج شده و به پیکان آبی رنگ که لیفت ایده ال رو نشون میده نزدیک تره ... به همین راحتی :)

به کل توضیحاتی که داده شد میگیم اثر سطحی یا Ground Effect .. البته یه اسم دیگه هم داره که بهش میگن WIG effext که خود کلمه ی WIG مخفف Wing in Ground هستش ... البته اینم باید بگیم که اثر سطحی ربطی به شکستگی نوک بالهای قاهر نداره و در هواپیماهایی که بالهای معمولی هم دارند رخ میده ... ولی از اونجایی که قاهر قراره در نزدیکی زمین پرواز کنه ، اثر سطحی رو باهم بررسی کردیم ...

علاوه بر موثر بودن اثر سطحی در تولید لیفت زیاد ، از اونجایی که هواپیما در نزدیکی سطح زمین پرواز میکنه و بین زمین و بال هواپیما فاصله ی کمی وجود داره ، لذا هوایی که بین زمین و بال هواپیما قرار میگیره فشرده شده ( فشار هوا افزایش پیدا میکنه ) و همین فشردگی باعث افزایش فشار هوا در زیر بال هواپیما میشه و طبیعتا افزایش فشار در زیر بال هواپیما خودش مجددا باعث تولید لیفت مضاعف میشه ! پس تونستیم با یه تیر دو نشون بزنیم !!

از طرف دیگه همونطور که باهم یاد گرفتیم ، پرواز در نزدیکی سطح زمین خودش باعث کاهش گردابه ی نوک بال میشه از اونطرف نوک بالهای قاهر رو به پایین طراحی شده که میتونه نقش وینگ لت رو ایفا کنه ! این یعنی عملا شاهد تولید گردابه ی نوک بال بسیار کمی در قاهر هستیم و این یعنی تولید لیفت تپل :)

از طرفی طراحی شکسته ی نوک بالهای قاهر یک مزیت دیگه داره اونم اینکه ، بال قاهر میتونه Span Wise هایی که ( همونطور که از واژه ی Span به معنای طول بال مشخصه ، به جریان هوایی گفته میشه که بواسطه ی مایل بودن بال در طول بال یعنی از ریشه تا نوک بال امتداد پیدا میکنه -- در هواپیماهایی که بال پیشگرا دارند مثل سوخو 47 این حالت برعکسه یعنی هوا از نوک بال به سمت ریشه ی بال امتداد پیدا میکنه که این حالت خیلی خوبه ولی چون موضوع بحثمون نیس بهش کاری نداریم ... انشالله در فرصت بعد ) از زیر بال عبور میکنند رو به سمت پایین منحرف کنه و طبق قانون سوم نیوتون لیفت تولید کنه !! اینجاهم مجددا شاهد تولید لیفت هستیم ! :



توضیح مفصل شکل بالا و موارد مرتبط مشابه در لینک زیر داده شده ولی متاسفانه عکس های داخل لینک حذف شده آخه چراااا :(((

http://irartesh.ir/Forum/Post/10666

ضمنا طرح شکسته ی نوک بال ، در صورتی که قاهر توانایی پرواز در سرعت های مافوق صوت رو داشته باشه ، میتونه حالتی تحت عنوان لیفت متراکم شده رو برای قاهر به ارمغان بیاره تا قاهر بتونه در سرعت های مافوق صوت هم با استفاده از این پدیده ، لیفت تولید کنه ! ( توضیحات لینک بالا در همین رابطه هستش ولی متاسفانه عکسهاش حذف شده )

البته طبق این عکس و ضخامت زیاد بالهای قاهر ، این احتمال تقویت شده که قاهر یک هواپیماهای زیر صوت باشه ( البته نمونه ازمایشیه و طبیعتا باید منتظر پرواز نمونه ی نهایی این هواپیما باشیم ) :



یه مطلب دیگه اینکه ، ساختار بدنه ی قاهر بصورت ترکیبی یا ترکیب شده ( بال - بدنه مرکب ) ساخته شده یعنی چی ؟؟ یعنی علاوه بر بال ، بدنه ی قاهر رو جوری طراحی کردند که بدنه هم بتونه علاوه بر بالها ، لیفت تولید کنه ! توضیحات کامل تر در مورد بال - بدنه مرکب ها در انجمن ...

توضیحات بالا در خصوص میزان لیفت تولیدی توسط بالهای قاهر با توجه به طراحی خاص بالهاش بود ... مزیت دیگه ی رو به پایین بودن نوک بالهای قاهر به افزایش مانور پذیری این هواپیما برمیگرده ! همونطور که قبلا گفتیم ، در جنگنده ها برای افزایش مانور پذیری عملا پایداری ذاتی رو به صفر میرسونن و اینکار معمولا از دو طریق انجام میشه : 1- قرار دادن نقطه ی خنثی روی و یا جلوتر از مرکز ثقل ( روی و یا جلوتر بودن نقطه ی خنثی از مرکز ثقل برای مانور پذیری و عقب تر بودن نقطه ی خنثی از مرکز ثقل برای پایداری ) 2- نصب کردن موتور روی جنگنده بنحوی که خط رانش درست از وسط مرکز ثقل عبور کنه ( توضیحات کامل تر در دو تاپیک : تاثیر خط رانش در پایداری هواپیما " و " ساخت صفر تا صد جنگنده " ) ... پایداری ذاتی یعنی چی ؟ پایداری ذاتی یعنی پایداری که ارتباط مستقیم با طراحی هواپیما داره .. یعنی اگر یک هواپیما مجهز به کامپیوتر کنترل پرواز ( مثل سیستم پرواز با سیم ) نباشه و یا خلبان کلا بیخیال هدایت هواپیما بشه ، بازهم هواپیما با توجه به طراحی خاصی که داره بتونه همچنان مثل یک هواپیمای مسافربری ، در یک خط راست و بصورت معمولی پرواز کنه ( بدون از رول - پیچ و یاو ناگهانی ) ... بعبارت دیگه یک هواپیما با پایداری ذاتی بالا ، در برابر مانورپذیری از خودش مقاومت نشون میده .. تو اون دوتا تاپیک مفصلا توضیح داده شده ... اما در کل یکی از راه های افزایش پایداری ، بالهای هفتی یا رو به بالا ( dihedral ) و یکی از راه های افزایش مانور پذیری ، بالهای هشتی یا رو به پایین ( anhedral ) هستش .. قبلا این دو مورد توضیح داده شده ... نمونه ی بال هفتی رو میشه در هواپیماهای مسافربری و اف 4 مشاهده کرد ... اما نوک بالهای قاهر رو به پایین طراحی شده یعنی از نوع anhedral هستش لذا این طراحی باعث افزایش مانور پذیری جانبی ( حرکت رول یا همون چرخش ) قاهر میشه ...

پس اگه بخوایم یک نگاه کلی به قاهر بندازیم باید بگیم : قاهر یک هواپیمای با طراحی اصولی و بسیار مهندسی شده هستش که کیلو کیلو داره لیفت تولید میکنه و نسبت لیفت به درگ بسیار بالایی داره و این یعنی اوج طراحی آیرودینامیک ... این حجم از لیفت باعث میشه عملا برد عملیاتی قاهر افزایش پیدا کنه چرا ؟ چون وقتی لیفت زیاد باشه و حس شناور بودن به ادم دست بده ، عملا قاهر مثل یک گلایدر عمل میکنه ( گلایدر به هواپیماهایی گفته میشه که تنها عامل پرواز و جلو برندگیشون لیفت زیاد و شناور شدن روی لایه های هوا بواسطه ی لیفت زیادی هستش که تولید میکنند ) و همین عامل باعث برتری قاهر نسبت به رقبا میشه ...

نکته ی آخر : اصولا ما ایرانی ها فوق دکترا در همه ی زمینه ها هستیم و این فوق دکترا بودنمون تنها برای تسلیحات داخلیه و نه تسلیحات خارجی ! بعنوان مثال این هواپیمای ایکس 32 بوئینگ امریکاست :



خدایی اگه جای قاهر اینو میساختیم ، ملت چی میگفتن ؟ پس چرا اینو مسخره نمیکنند ولی قاهر رو مسخره میکنند ؟ اونایی که میگن قاهر با این نوع بالش اصلا پرواز نمیکنه ، اساسا چه درکی از پرواز دارند ؟ همین کارشناسان اینستاگرامی بمن توضیح بدن چطور یک هواپیمای کاغذی که هیچ طراحی خاصی نداره ، پرواز میکنه ولی قاهر نمیتونه پرواز کنه ؟!!! یک هواپیمای کاغذی اصلا بال نداره پس چجوری پرواز میکنه ؟ دلیلش واضحه ! هواپیمای کاغذی با هوا زاویه ی حمله میسازه و هوارو به سمت پایین منحرف میکنه و همین عاملی میشه برای تولید لیفت و اگه دقت کنیم ، وقتی همین هواپیمای کاغذی زیادی شیب میگیره ( نوکش زیادی میره بالا ) ، میفته پایین ! چرا ؟ چون جدایش جریان رخ داده یعنی به زاویه ی استال یا همون زاویه ی جدایش جریان رسیده و دیگه نمیتونه هوارو به سمت پایین منحرف کنه .. به همین سادگی !! ( توضیحات در مورد جدایش جریان در انجمن هست ) ... برگردیم به بحث خودمون !! طرف از تونل باد فقط تعریفشو بلده ! نه میتونه بسازش نه میتونه باهاش کار کنه بعد خیلی راحت میگه تونل باد ! طرف یه فرمول ریاضی مربوط به رشته ی هوافضا و مکانیک رو نمیتونه اثبات کنه ، بعد از پرواز کردن یا نکردن قاهر حرف میزنه ! از طراحی ایرودینامیک چیزی نمیدونه ولی میاد به بال قاهر گیر میده ! اقا بسه دیگه عه ! تو چیزی که بلدش نیستیم نظر ندیم همین ! خیلی کار سختیه ؟ بحث فلاتر و واگرایی که قبلا در انجمن در موردش حرف زدیم ، انقدر فرمولهای پیچیده ی ریاضی داره که مغز ادم اتیش میگیره ! تازه فلاتر و واگرایی یک جز بسیار کوچیک از طراحی هواپیماست ! سکان افقی باشه یا نباشه ، کانارد باشه یا نباشه ، بال چه نوعی باشه و کلی ریز و درشت دیگه همش محاسبات وحشتناک ریاضی پشتشه ... ! چرا ارزش کار دیگران رو کوچیک میکنیم ؟! چطور نمونه ی 1/4 و نمونه ی 1/2 قاهر پرواز میکنه ولی نمونه ی یک به یک پرواز نمیکنه ؟

واقعا یکی از غرب زده ترین و خود کم بین ترین کشورها در دنیا ، ایرانه ! دریغ از یک ذره حس وطن پرستی ! فقط مسخره میکنن مسخره مسخره مسخره !
امضاي کاربر :
پنجشنبه 28 دی 1396 - 06:35
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 10 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: asd /rasool /crounus2000 /rezairani /alij /meysam /payam72 /behzad005 /hk416 /hossein /


تعداد ارسال ها: 3725
تاريخ عضويت: 14 /8 /1392
محل زندگي: گرگان
سن: 32
تعداد تشکر کرده: 24036
تعداد تشکر شده: 22649
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 99 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
در یک کلام با توجه به هندسه کانارد و اگزاست قاهر ، این پرنده مافوق صوت نیست خصوصا اینکه به قول شما قراره از اثر لیفت زمین هم بهره ببره
امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
پنجشنبه 28 دی 1396 - 21:37
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 8 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: hasansaghi /asd /alij /rubik /payam72 /mehdi /hk416 /hossein /


تعداد ارسال ها: 18
تاريخ عضويت: 6 /10 /1396
تعداد تشکر کرده: 9
تعداد تشکر شده: 69
بسیج
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 100 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
جناب rubik اونجایی که به قاهر 313 گفتید هواپیما متوجه شدم تمام حرف هاتون غلطه تصویر: /weblog/file/forum/smiles/37.gifتصویر: /weblog/file/forum/smiles/37.gif ناراحت نشید ولی قاهر جنگندست نه هواپیما اطلاعاتتونو زیاد کنید تصویر: /weblog/file/forum/smiles/37.gifتصویر: /weblog/file/forum/smiles/37.gif
مثل اینه به اف 22 بگیم هواپیما تصویر: /weblog/file/forum/smiles/37.gif
جمعه 29 دی 1396 - 00:32
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 3 کاربر از hasansaghi به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: alij /rubik /asd /


تعداد ارسال ها: 18
تاريخ عضويت: 6 /10 /1396
تعداد تشکر کرده: 9
تعداد تشکر شده: 69
بسیج
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 101 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
نقل قول از crounus2000
در یک کلام با توجه به هندسه کانارد و اگزاست قاهر ، این پرنده مافوق صوت نیست خصوصا اینکه به قول شما قراره از اثر لیفت زمین هم بهره ببره


منظورتون از اگزاست و کانارد چیه ؟ مگه مادون صوت و مافوق صوت بودنشون متفاوته ؟ منظورم اینه اگزاست مافوق صوت چه فرقی با مادون صوت داره ؟ همینطور کانارد
جمعه 29 دی 1396 - 00:33
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از hasansaghi به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: asd /alij /rubik /hossein /


تعداد ارسال ها: 639
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
محل زندگي: یاسوج
سن: 24
تعداد تشکر کرده: 4572
تعداد تشکر شده: 3617
نیروی هوافضای سپاه پاسداران
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 102 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
نقل قول از hasansaghi
جناب rubik اونجایی که به قاهر 313 گفتید هواپیما متوجه شدم تمام حرف هاتون غلطه ناراحت نشید ولی قاهر جنگندست نه هواپیما اطلاعاتتونو زیاد کنید
مثل اینه به اف 22 بگیم هواپیما


عه ! یعنی به قاهر نگم هواپیما ؟ پ چی بگم بهش ؟ :) هرچیزی که تو هوا پیمایش یا حرکت میکنه بهش میگن هواپیما .. حالا میخواد هلیکوپتر باشه میخواد قاهر باشه میخواد اف 15 باشه میخواد پهپادی مثل شاهد 129 باشه میخواد کبوتر باشه و غیره ... مثلا ما میوه های زیادی داریم که شکل و رنگ و مزه و خاصیتشون باهم فرق داره ولی وجه اشتراکشون میوه بودنشونه ... اینم دقیقا همینه ! یک هواپیمای ترابری مثل C-130 با یک جنگنده مثل قاهر کاملا از لحاظ وزن و ماموریت و قیافه باهم فرق دارند ولی وجه اشتراکشون هواپیما بودنشونه چون هر دوتاشون تو هوا حرکت میکنن ...

بعدشم زیاد تو گیر اسم نباشیم مهم اینه اصول کلی رو یاد بگیریم ... اون همه تایپ کردم انگشتام کبود شد بعد گیر دادی به اون هواپیما :)))
امضاي کاربر :
جمعه 29 دی 1396 - 15:10
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 8 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: payam72 /alij /asd /rezairani /mehdi /hk416 /f-14a /hossein /
ak2 آفلاين

ak2



تعداد ارسال ها: 44
تاريخ عضويت: 24 /4 /1395
تعداد تشکر کرده: 3
تعداد تشکر شده: 274

پاسخ : 103 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
خود متخصص پنداری در فضای مجازی طوفان میکنه ولی در واقعیت کل جماعت متخصص مجازی بعید میدونم بتونند یک گلوله کلاش طراحی کنند
جمعه 29 دی 1396 - 22:48
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از ak2 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: hossein /rubik /hk416 /asd /



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.




انجمن نظامی آی آر ارتش



سايت نظامي آي آر ارتش در مرداد ماه سال 1391 تاسيس و براي بالابردن معلومات نظامي پارسي زبانان جهان راه اندازي شده است.اين سايت به هيچ ارگان دولتي و نظامي وابسته نيست و کاملا شخصي مي باشد.تمامي حقوق مطالب براي سايت آي آر ارتش محفوظ مي باشد.
ضمنا کپي برداري از مطالب انجمن و سايت با ذکر منبع باعث خوشنودي ماست.



ايميل پست الکترونيکي مديريت سايت : ir.artesh@yahoo.com