نام کاربري : کلمه عبور : عضو انجمن نيستيد ! همين حالا عضو شويد . | کلمه عبور خود را فراموش کرده ام !









تعداد ارسال ها: 130
تاريخ عضويت: 10 /8 /1392
محل زندگي: کرج
سن: 29
تعداد تشکر کرده: 67
تعداد تشکر شده: 647
بسیج
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 104 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
نقل قول از ak2
خود متخصص پنداری در فضای مجازی طوفان میکنه ولی در واقعیت کل جماعت متخصص مجازی بعید میدونم بتونند یک گلوله کلاش طراحی کنند

سلام
اونوقت منظورت بااونابود که قاهرو سخره میگرن یا بچه هایاینجا
امضاي کاربر : اگر تن به تن
سربه کشتن دهیم

به زان که میان کشور
بدشمن دهیم
شنبه 30 دی 1396 - 14:09
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 5 کاربر از rezairani به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: rubik /mehdi /asd /hk416 /hossein /


تعداد ارسال ها: 3780
تاريخ عضويت: 14 /8 /1392
محل زندگي: گرگان
سن: 32
تعداد تشکر کرده: 24222
تعداد تشکر شده: 23002
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 105 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
نقل قول از hasansaghi
نقل قول از crounus2000
در یک کلام با توجه به هندسه کانارد و اگزاست قاهر ، این پرنده مافوق صوت نیست خصوصا اینکه به قول شما قراره از اثر لیفت زمین هم بهره ببره


منظورتون از اگزاست و کانارد چیه ؟ مگه مادون صوت و مافوق صوت بودنشون متفاوته ؟ منظورم اینه اگزاست مافوق صوت چه فرقی با مادون صوت داره ؟ همینطور کانارد

انتظار داشتم وقتی اینجوری میپیچی جلوی روبیک ، مفاهیم گفته شده رو بلد باشی

وقتی به یک هواگرد یا پرنده گفته میشه جنگنده به این معنی هست که قابلیت رزمی داره که این قابلیت یا هوا به هواست یا هوا به سطح که در تداول عامه مردم بهشون بمب افکن یا شکاری هم گفته میشه

بگذریم
اگزاست در لغت به معنی مجرای خروجی میشه که شامل فضای بعد از توربین تا انتهای خروی موتور هست که در بر گیرنده محفظه پس سوز و نازل و دهانه خروجی میشه و با توجه به ویژگیهای این بخش از هواپیما میشه فهمید بازه عملکرد یک پرنده در چه حدی هست
کانارد هم به پیش بال یا همون سکانهای افقی موجود در دماغه پرنده گفته میشه که در عین برهم زدن تعادل هواپیما ، بهش چالاکی زیادی میده که این هم بر حسب محل قرار گیری و نوع مکانیزمش میشه فهمید که در جریانات عبوری از روی بدنه هواپیما چه رفتاری داره و باز هم میشه از روی اون مشخص کرد که ماموریت های پرنده در چه شرایطی اجرا میشه (که همه این اصطلاحات و موارد بیشتر رو در بخش لغت نامه هوانوردی گذاشته شده که میتونین مطالعه کنید)

برای دو تا سوال اخرت ترجیح میدم روبیک جان با شکل و شرح مفصل بیاد توضیح بده
ولی همینقدر بدون که جریان سیال در سرعتهای کمتر از صوت با سرعتهای بالای صوت و با سرعتهای خیلی بیشتر از صوت کاملا تفاوت رفتاری داره و لازمه که هندسه پرنده به خوبی محاسبه و طراحی بشه


یک مثال خیلی ساده

شما اگر با کف دست به اب توی حوض بکوبی دستت توی اب فرو میره و اب از کنار دستهات کنار میره
حالا اگر از روی دایو ده متری با شکم بپری توی اب احساس ضربه محکمی میکنی و شکم و زیر گلوت قرمز میشه و درد میگیره
و اگر از ارتفاع 73 متری بپری توی دریا صدمه وارده به بدنت معادل صدمه وارده ناشی از پرش شما از روی ساختمان 5 طبقه به کف خیابان هست

پاینده باشید(روبیک جان بیکار نباش)

امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
چهارشنبه 04 بهمن 1396 - 15:14
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: rubik /mehdi /rezairani /hk416 /alij /asd /hossein /


تعداد ارسال ها: 40
تاريخ عضويت: 20 /6 /1394
تعداد تشکر کرده: 27
تعداد تشکر شده: 185
نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 106 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
قاهر نمونه دیگری از کار جهادی مسیولین است درست مانند ناوشکن دماوند که جهادگونه در مبارزه با دشمن فرضی در حال جان به جان آفرین تسلیم کردن است.اگر دماوند ناوشکن بود قاهر هم اف 22 است
جمعه 06 بهمن 1396 - 21:54
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 1 کاربر از reza2200 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: rubik /


تعداد ارسال ها: 63
تاريخ عضويت: 2 /5 /1396
تعداد تشکر کرده: 314
تعداد تشکر شده: 311
نیروی هوایی ارتش ج.ا.ا
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 107 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
دوستان یه تاپیک مربوط به خبر 500فروند جنگنده سوخو و میگ از روسیه در ازای یک میلیون بشکه نفت روزانه به مدت یکسال ایجاد کنن ببینیم قضیه چیه؟

یکشنبه 15 بهمن 1396 - 11:48
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 3 کاربر از arjemandi1357 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: alij /rubik /asd /


تعداد ارسال ها: 12
تاريخ عضويت: 26 /9 /1396
تعداد تشکر کرده: 9
تعداد تشکر شده: 71

پاسخ : 108 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
نقل قول از arjemandi1357
دوستان یه تاپیک مربوط به خبر 500فروند جنگنده سوخو و میگ از روسیه در ازای یک میلیون بشکه نفت روزانه به مدت یکسال ایجاد کنن ببینیم قضیه چیه؟




سلام دوست عزیز

این خبر یک شایعه دروغ بیشتر نیست و به نظرم ارزش ایجاد یک تایپیک جداگانه رو نداره

منبع این شایعه دروغ هم روزنامه لبنانی الدیار هست

بزارین یه چند تا نکته رو بگم

دوره خرید های چند صد فروندی جنگنده دیگه گذشته

کلا خرید پانصد جنگنده با وضع اقتصادی ایران و بودجه نیروی نظامی ایران اصلا نمیخوره

چون هزینه خرید بسیار زیادی داره و برای فعال نگه داشتن این جنگنده ها باید بسیار هزینه کرد


همچنین ما تا سال 2020 تحریم تسلیحاتی هستیم

جنگنده هایی که داخل شایعه ذکر شده بود تا جایی که من یادمه شامل میگ 31 و میگ 35 میشه که به نظرم میگ 31 ارزش خرید نداره چون زمان زیادی از ساختش میگزره و میگ 35 هم در تعداد کمی ارزش خرید داره یعنی یه چیزی در حد 50 تا 70 فروند جنگنده برای خدمت در کنار هواپیمایی مثل سوخو 30 یا 35

کلا بهتره برای خنده هم که شده متن اصلی شایعه رو بخونید تا متوجه دروغ بودن این مطلب و همچنین تخیلات این روزنامه با خبر بشید و بخندید

متن این شایعه دروغ

http://www.entekhab.ir/fa/news/391732/پیشنهاد-ایران-به-پوتین-خرید-500-جنگنده-میگ-در-ازای-بشکه-های-نفت-تهدید-آمریکا-به-قطع-ارتباط-با-روسیه-نه-تهران-به-درخواست-کرملین-برای-ایجاد-پایگاه-هوایی-بزرگ-روسیه-در-ایران
یکشنبه 15 بهمن 1396 - 15:32
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از k1k1 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: alij /hossein /rubik /asd /


تعداد ارسال ها: 3780
تاريخ عضويت: 14 /8 /1392
محل زندگي: گرگان
سن: 32
تعداد تشکر کرده: 24222
تعداد تشکر شده: 23002
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 109 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
متن خبر اخبار تایید نشده از پیشنهاد ایران به روسیه : خرید ۵۰۰ جنگنده «میگ» در ازای بشکه های نفتدر برخی از کانال های خبری اعلام شده که ایران برای جبران فقدان ناوگان هوایی نظامی اش به روسها پیشنهاد خرید ۵۰۰ هواپیمای میگ ۳۱ و میگ ۳۵ را داد که در مقابل آن ایران روزانه یک میلیون بشکه نفت به روسها واگذار کند. سایت مرجع هوانوردی هنوز صحت و سقم این خبر را نمی تواند تایید کند.الدیار چاپ بیروت نوشت: ایران برای جبران فقدان ناوگان هوایی نظامی اش، بر ساخت موشکهای زمین به زمین و موشکهای بالستیک تمرکز کرد و در آخرین سفر فرمانده ارتش ایران به روسیه، وی به روسها پیشنهاد خرید 500 هواپیمای میگ31 و میگ 35 را داد، که در مقابل آن ایران روزانه یک میلیون بشکه نفت به روسها واگذار کند. علاوه بر این در پیشنهاد ایران فروش نفت با قیمتی پایین تر به روسها به مدت 10 سال نیز وجود داشت.به گزارش «انتخاب»؛ این روزنامه عرب زبان در ادامه آورده است: پوتین با این معامله و فروش 500 هواپیما به ایران موافقت کرد تا روسیه پذیرای هزاران نفر از جوانان ایرانی برای آموزش خلبانی نظامی باشد. این جوانان ایرانی در صورت پذیرش در معاینات، سه سال تحت آموزش قرار می گیرند تا قادر به پرواز با 500 جنگنده طراز سوخوی35، که از جدید ترین هواپیماهای جنگی روسیه است، باشند.در مقابل، وزیر دفاع آمریکا در این باره گفته است: قطعنامه شورای امنیت فروش سلاح به ایران را ممنوع کرده است و در صورتی که روسیه چنین اقدامی کند، ایالات متحده تمام روابط خود با روسیه را قطع خواهد کرد.با این حال، پوتین با ردّ فشار آمریکا، متعهد شد که سالیانه 100هواپیمای خود را پس از آموزش خلبانان ایرانی به مدت سه سال، به ایران بفروشد.پوتین همچنین پیشنهاد ایجاد یک پایگاه هوایی روسی بزرگ در ایران را به این کشور داده است تا 400 جنگنده به همراه موشکهای زمین به هوای روسیه در آن مستقر شوند. اما ایران با رد این پیشنهاد اعلام کرده است که شعار جمهوری اسلامی ایران آن است که به هیچ دولت خارجی اجازه بنا نهادن پایگاه نظامی در خاک خود را ندهد.در صورتی که ایران به هواپیماهای روسیه دست یابد و پوتین به این شکل ایالات متحده را به چالش بکشد، همانطور که در اوکراین و سوریه چنین کرد، با فروش هواپیماهای جنگنده روسیه به ایران، عربستان در معرض بزرگترین خطر قرار می گیرد، چرا که ایرانی ها برخلاف سعودیها آماده آن هستند که در صورت لزوم از جنگنده های خود برای بمباران عربستان استفاده کنند.------------------حال سوال اصلی اینجاست که دو محصول ذکر شده یکی بدلیل برد اندک و دومی به دلیل ماهیت شکاری بودنش چطور میتونن عربستان رو بمب باران بکنن؟؟؟وانگهی در شرایطی که خود روسها هم میگ 35 رو سفارش ندادن چطور ما باید چنین چیزی رو اون هم با تیراژ بالا سفارش بدیم؟؟؟؟ایا این غیر از نجات کارخانه های ورشکسته روسیه اسم دیگری خواهد داشت؟؟؟ انهم با نفت خام انبوه و ارزانتر در مقابل محصولاتی از رده خارج و با پشتیبانی معروفی که روسها از کشورهای خریدار دارن

ضمن اینکه فلانکر از الکترونیک مشابه و در برخی نسخه ها برتر از میگ 31 بهره میبره که علاوه بر چالاکی توانمندی الکترونیکی مشلبه یا برتری نسبت به میگ 31 داره و مولتی رول هم هست در حالی که میگ 31 تک منظوره و فقط در سقف پرواز و سرعت برتری داره و ابدا مناسب داگفایت نیست
امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
یکشنبه 15 بهمن 1396 - 21:20
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: hossein /alij /asd /amirhacker /mo-nia /rubik /


تعداد ارسال ها: 652
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
محل زندگي: یاسوج
سن: 24
تعداد تشکر کرده: 4768
تعداد تشکر شده: 3720
نیروی هوافضای سپاه پاسداران
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 110 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
یه چندتا نکته در مورد کانارد ( هر چند قبلا گفته شده ) :

کانارد همون سکان افقیه که از عقب هواپیما آوردنش جلوی هواپیما ...

قبلا گفتیم برای اینکه یک هواپیما مثل ادم پرواز کنه ، مرکز فشار یا همون مرکز آیرودینامیک بال رو از ابتدا یخورده عقب تر از مرکز ثقل هواپیما قرار میدن ، همچنین گفتیم که اگه مرکز فشار عقب تر از مرکز ثقل باشه ، دماغه ی هواپیما میاد پایین و اگه مرکز فشار جلوتر از مرکز ثقل باشه ، دماغه ی هواپیما میره بالا ...

چون از اول مرکز فشار رو عقب تر از مرکز ثقل قرار میدن ، بنابراین همیشه دماغه ی هواپیما دوس داری بیاد پایین ! برای حل این مشکل از سکان افقی استفاده میکنن ... بال هواپیما لیفت مثبت یعنی رو به بالا تولید میکنه ولی سکان افقی لیفت منفی یا رو به پایین تولید میکنه ... در نگاه اول شاید بگیم سکان افقی خودش عقب تر از مرکز ثقل هواپیما نصب شده پس طبیعتا مرکز فشارش هم کلی از مرکز ثقل هواپیما عقب تره ! اینکه خودش کار رو بدتر میکنه و دماغه ی هواپیمارو بیشتر میده پایین ! چجوریاست ؟ فرقش اینه که سکان افقی بر خلاف بال اصلی ، لیفت منفی یا رو به پایین تولید میکنه و همین لیفت رو به پایین سکان افقی ، گشتاوری رو به بالا تولید میکنه که باعث میشه دماغه ی هواپیما دوباره بره بالا و به حالت اول برگرده ... ابعاد و اندازه ی سکان افقی از بال کوچیک تره چون تعریف گشتاور میشه نیرو ضربدر فاصله ( طول بازو ) یعنی هر چقدر فاصله بیشتر بشه ، به نیروی کمتری نیاز داریم ... فاصله ی مرکز آیرودینامیک سکان افقی تا مرکز ثقل هواپیما همون طول بازو هستش و چون سکان افقی نسبت به مرکز ثقل فاصله داره پس به نیروی کمی برای برگردوندن دماغه ی هواپیما به سمت بالا نیاز داره پس ابعاد و اندازه ی کوچیک تری نسبت به بال اصلی که نزدیک مرکز ثقل هستش ، داره ... پس دماغه ی هواپیما کلا میاد پایین و باید یه فکری براش بشه و این فکر یا سکان افقی هستش یا کانارد ... سکان افقی رو یاد گرفتیم که چجوری دماغه ی هواپیمارو میاره بالا حالا میرسیم به کانارد ... فرق کانارد با سکان افقی اینه که اولا سکان افقی لیفت منفی تولید میکنه ولی کانارد لیفت مثبت ، دوما چون کانارد جلوتر از مرکز ثقل هواپیما نصب شده پس مرکز فشارش هم جلوتر از مرکز ثقله ! این یعنی چی ؟ یعنی کانارد بصورت طبیعی دماغه ی هواپیمارو میاره بالا و دیگه نیازی به لیفت منفی نداریم ... لیفت سکان افقی و بال اصلی در تضاد باهمه چون یکیشون لیفت منفی و اون یکی لیفت مثبت تولید میکنه ولی لیفت کانارد و بال اصلی باهم خوشحالن چون هر دوتاشون لیفت مثبت تولید میکنن ...

تفاوت بعدیشون اینه که کانارد سختی زندگی رو از دوش بال اصلی برمیداره ولی سکان افقی پدر بال اصلی رو در میاره !!



اگه هواپیمامون سکان افقی داشته باشه ، میشه شکل بالا ! هواپیما باید بر نیروهای رو به پایینی که به هواپیما وارد میشه غلبه کنه تا بتونه بپره یا ارتفاعش کم نشه ! کی مسئولیت پریدن هواپیمارو به دوش میکشه ؟ بال ... تو شکل بالا وزن هواپیما 2000 تاست ... سکان افقی هم که قربونش برم 250 تا داره میده پایین ! مجموعا چقد میشه ؟ 2250 تا درسته ؟ یعنی 2250 تا نیروی رو به پایین به هواپیما وارد میشه و بال بدبخت باید سرهم 2250 تا لیفت ( نیروی رو به بالا ) تولید کنه تا بتونه هواپیمارو تو یه ارتفاع ثابت نگه داره و ارتفاع هواپیما کم نشه ! اگه هواپیما بخواد ارتفاع بگیره اونجاست که بال اصلی به فاخ میره !! باید از 2250 تا بیشتر لیفت تولید کنه ! همین فشار زیاد به بال نابودش میکنه قشنگ !

کانارد خیلی ماهه خیلی گله چون به بال کمک میکنه .. توضیحی نداره جز اینکه به این صحنه ی احساسی نگاه کنیم :( نمیتونم جلو اشکامو بگیرم :))



اماااااا کانارد خیلی پدر سوختس ! چون فقط تو مورد بالا ادا ادمای خوبو در میاره ولی در ادامه به ذات پلیدش پی میبریم :)

قبل از اینکه پدر سوختگی کانارد رو ثابت کنیم ، یه چیزیو باهم بررسی کنیم :

مگه نگفتیم سکان افقی لیفت منفی و بال لیفت مثبت تولید میکنه ؟ قبول دارین که اگر زاویه حمله ی هواپیما مثبت باشه یعنی دماغه ی هواپیما بره بالا ، در واقع زاویه حمله ی بال زیاد شده ولی زاویه ی حمله ی سکان افقی کم شده پس لیفت بال زیاد ولی لیفت سکان افقی کم میشه ؟ قبول دارین که اگر زاویه ی حمله ی هواپیما منفی باشه یعنی دماغه ی هواپیما بره پایین ، در واقع زاویه حمله ی سکان افقی زیاد شده ولی زاویه حمله ی بال کم شده پس لیفت سکان افقی زیاد و لیفت بال کم میشه ؟ خدا خیرتون بده هم در این دنیا و هم در آن دنیا :)



نکته 1 : تو شکل بالا زاویه حمله مثبته برای همین پیکان سکان افقی بصورت هاشور زده درومده یعنی لیفتش کم شده ...
نکته 2 : استال به معنای عدم تولید لیفت روی بال نیستااااا ! وقتی بال استال میکنه همچنان روی بال لیفت تولید میشه ولی کم ...

مگه نگفتیم بال و کانارد جفتشون لیفت مثبت تولید میکنن ؟ قبول دارین که اگر زاویه حمله هواپیما مثبت باشه ، لیفت کانارد و بال باهم زیاد میشه و اگه زاویه حمله منفی باشه ، لیفت هر جفتشون کم میشه ؟



حالا اگه هواپیمامون سکان افقی داشته باشه ، اگه زاویه حملمون مثبت بشه در نهایت بال استال میکنه و دوباره ی دماغه ی هواپیما میاد پایین .. اگه زاویه حملمون منفی بشه ، لیفت سکان افقی زیاد میشه و مجددا دماغه ی هواپیما میاد بالا ... پس در هر دو حالت هواپیما هرجا بره برمیگرد سر جای اولش ! اما اگه هواپیمامون کانارد داشته باشه قضیه شخمی میشه !! اگه هواپیمای کانارد دارمون زاویه حملش زیاد بشه ، لیفت کانارد و بال هر جفتش زیاد میشه ! حالا اگه کانارد لیفت بیشتری نسبت به بال تولید کنه ، چون کانارد جلوتر از مرکز ثقل هواپیما قرار داره ، پس دماغه ی هواپیما بالا و بالاتر میره ! ... حالا تو این بالا رفتنای دماغه ی هواپیما ، اگر بال زودتر از کانارد استال کنه ( یعنی کانارد هنوز لیفت زیادی تولید میکنه ولی لیفت بال بواسطه ی استال کم شده ) از اونجایی که کانارد جلوتر از مرکز ثقل قرار داره ،دماغه ی هواپیما بازم بالا و بالاتر میره و شلم شوربایی میشه که بیا و ببین یعنی دماغه ی هواپیما انقدر بالا میره که دیگه هواپیما نمیتونه برگرده سر جای اولش ! پس باید کاری کنیم که کانارد هم لیفت کمتری نسبت به بال تولید کنه و هم زودتر از بال استال کنه درسته ؟

برای حل موارد گفته شده اگه کاناردمون متحرک باشه نیاز به طراحی خاصی نیست و خلبان و حتی کامپیوتر کنترل پرواز میتونه با توجه به زاویه حمله و وضعیت قرارگیری هواپیما ، کانارد رو در زاویه ی مناسب قرار بده تا مشکلات گفته شده رخ نده ... ولی اگه کاناردمون ثابت باشه ، طراحی هواپیما و کانارد یکم تغییر میکنه ! برای اینکه اول کانارد استال کنه و بعد بال ، باید بالهای بزرگ روی هواپیما نصب کنیم و همین بزرگ بودن بال وزن و درگ رو زیاد میکنه ... برای اینکه کانارد لیفت کمتری نسبت به بال تولید کنه ، باید وینگ لودینگ کانارد زیاد باشه که تعریف وینگ لودینگ رو قبلا گفتیم ... از طرفی وینگ لودینگ زیاد باعث تولید گردابه در نوک کانارد میشه برا همین باید نسبت منظری کانارد رو زیاد کنن ... تعریف نسبت منظری رو قبلا باهم یاد گرفتیم ....

وقتی از کانارد استفاده میکنیم ، میتونیم با قرار دادن سکان عمودی روی نوک بال هواپیما عملا بخش دُم هواپیمارو حذف کنیم که خودش به کاهش وزن هواپیما کمک میکنه ...



اینم از کانارد ....

اینارو گفتیم تا به این نکته برسیم که : همونطور که قبلا گفتیم ( تو یه تاپیک دیگه ) با افزایش سرعت ، مرکز آیرودینامیک بال عقب و عقب تر میره و دماغه ی هواپیمارو بیشتر به سمت پایین منحرف میکنه ( بهش میگن mach tuck - توضیحات کاملتر mach tuck و درگ واگرایی عدد ماخ در تاپیک " ایرفویل Supercritical " ) ... برای حل این مشکل در سرعت های بالا یا باید مرکز ثقل رو ببریم عقب تا فاصله ی بین مرکز ثقل و مرکز آیرودینامیک کم بشه و دماغه ی هواپیما کمتر به سمت پایین منحرف بشه ، یا از کانارد و بالهای با نوک رو به پایین استفاده کنیم ! کانارد رو که با هم یاد گرفتیم و اینجوریه که با افزایش سرعت هرچقدر که مرکز آیرودینامیک بال عقب تر از مرکز ثقل قرار بگیره ، بازهم کانارد رو داریم که با فاصله جلوتر از مرکز ثقل قرار داره و انحراف دماغه ی هواپیما به پایین رو خنثی میکنه ... نهایتش خواستیم به اینجا برسیم که علاوه بر مواردی که قبلا در مورد قاهر گفتیم ، بالهای رو به پایین قاهر 313 ، باعث میشه که در سرعت های بالا ( گذر صورت یا ترنسونیک ) مرکز آیرودینامیک بال زیاد عقب نره و همون جلو باقی بمونه و دماغه ی هواپیما کمتر به سمت پایین منحرف بشه ... در نهایت ترکیب کانارد و بال با نوک رو به پایین در قاهر ، باعث میشه که عملا در سرعت های بالا دماغه ی قاهر به سمت پایین منحرف نشه و یک پرواز پایدار رو تجربه کنه ... بحث مایل بودن بال که در قاهر هم شاهدش هستیم ، 500 بار در انجمن گفتیم ....



پی نوشت 1 : همونطور که قبلا و در تاپیک " تاثیر خط رانش بر پایداری هواپیما " گفتیم ، چیدمان بال شاهد 129 از نوع High Wing هستش .. این نوع چیدمان دوتا مزیت عمده داره : 1- کاهش درگ تداخلی 2- افزایش پایداری عرضی که تعریف هر جفتشو قبلا در انجمن گفتیم



پی نوشت 2 : البته در جنگنده ها برای مانور پذیری ، پایداری ذاتی رو صفر در نظر میگیرن یعنی همون بحث نقطه ی خنثی و Static Margin که برای مطالعه ی این دوتا هم میتونیم به تاپیک " ساخت صفر تا صد جنگنده " رجوع کنیم .....

پی نوشت 3 : چند تا تصویر زیر رو قبلا گفتیم و همینجوری میزارمش :

کاهش ضخامت ایرفویل با افزایش سرعت و تاثیر این کاهش ضخامت روی درگ ( کاهش نسبت عرض به طول ) :



تاثیر مایل شدگی بال در کاهش درگ موجی در سرعت گذر صوت و صوت :



اینم که قبلا و در تاپیک ایرفویل Supercritical گفتیم :



پی نوشت 4 : بازم میگم موارد فوق اطلاعات عمومیه و پیچیدگی های بسیار زیادی وجود داره که در مخیله ی ماهم نمیگنجه .... قدر متخصصین خودمونو بدونیم همین ....

سربلند و کامیار باشید ...
امضاي کاربر :
یکشنبه 29 بهمن 1396 - 06:41
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 5 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: asd /strategy_man /espadan /hamid5574 /behzad005 /


تعداد ارسال ها: 24
تاريخ عضويت: 6 /10 /1396
تعداد تشکر کرده: 40
تعداد تشکر شده: 99
بسیج
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 111 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
منکه میگم پرواز نمیکنه اخه کدوم جنگنده ای همچین بالی داره ؟ نه اف 22 نه سوخو 35 نه میگ 35 نه سوخو 57 نه جی 31 نه اف 35 نه اف 15 نه گریپن نه تایفون . اگه بال قاهر ویژگی مثبت حساب میشد چرا تو بقیه جنگنده ها استفاده نشده ؟
یکشنبه 29 بهمن 1396 - 20:54
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 3 کاربر از hasansaghi به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: asd /rubik /behzad005 /


تعداد ارسال ها: 186
تاريخ عضويت: 23 /1 /1396
تعداد تشکر کرده: 1151
تعداد تشکر شده: 973

پاسخ : 112 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
نقل قول از hasansaghi
منکه میگم پرواز نمیکنه اخه کدوم جنگنده ای همچین بالی داره ؟ نه اف 22 نه سوخو 35 نه میگ 35 نه سوخو 57 نه جی 31 نه اف 35 نه اف 15 نه گریپن نه تایفون . اگه بال قاهر ویژگی مثبت حساب میشد چرا تو بقیه جنگنده ها استفاده نشده ؟


نترس، نمونه های کوچکترش قبلاً پرواز کردند، پس اینم می پره. فقط امیدوارم طبق قول وزیر دفاع قبلی، تا سال دیگه موتور توربوفن ملی هم تکمیل بشه تا شاید بالاخره یک پله از j-85 بالاتر بریم.

اما روبیک حالا که این مباحث رو مطرح می کنی، میشه در مورد پرنده های نظامی که در نوک بالشون موشک حمل می کنند (مثل اف16، اف 18 و خانواده فلنکر) توضیح بدی که اثر این موشک و جایگاه حمل اون روی گردابه های هوایی ایجاد شده در نوک بال این پرنده ها چجوریه؟
یکشنبه 29 بهمن 1396 - 23:05
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 5 کاربر از hossein به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: espadan /hamid5574 /asd /rubik /behzad005 /


تعداد ارسال ها: 652
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
محل زندگي: یاسوج
سن: 24
تعداد تشکر کرده: 4768
تعداد تشکر شده: 3720
نیروی هوافضای سپاه پاسداران
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 113 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
نقل قول از hossein
نقل قول از hasansaghi
منکه میگم پرواز نمیکنه اخه کدوم جنگنده ای همچین بالی داره ؟ نه اف 22 نه سوخو 35 نه میگ 35 نه سوخو 57 نه جی 31 نه اف 35 نه اف 15 نه گریپن نه تایفون . اگه بال قاهر ویژگی مثبت حساب میشد چرا تو بقیه جنگنده ها استفاده نشده ؟


نترس، نمونه های کوچکترش قبلاً پرواز کردند، پس اینم می پره. فقط امیدوارم طبق قول وزیر دفاع قبلی، تا سال دیگه موتور توربوفن ملی هم تکمیل بشه تا شاید بالاخره یک پله از j-85 بالاتر بریم.

اما روبیک حالا که این مباحث رو مطرح می کنی، میشه در مورد پرنده های نظامی که در نوک بالشون موشک حمل می کنند (مثل اف16، اف 18 و خانواده فلنکر) توضیح بدی که اثر این موشک و جایگاه حمل اون روی گردابه های هوایی ایجاد شده در نوک بال این پرنده ها چجوریه؟


اگه یه نفر بتونه جواب این سوالمو بده برای همیشه خودمو از فضای مجازی بازخرید میکنم :) اینو دارم به حسن ساقی میگم که اگه دستش تو کاره این پیاممو به اونایی که قاهرو مسخره میکنن برسونه ....

یه بنده خدایی در یک انجمنی ( انجمنی بود که توش خلبان زیاد بود حالا یا خلبان واقعی یا خلبان مجازی ) اومد مثلا به طراحی قاهر گیر بده ، گفت طراحی قاهر پروفایل درگ رو زیاد میکنه ! حالت ملت نمیدونستن پروفایل درگ چیه پیش خودشون فکر کردن عجب مخی داریم تو انجمن که تونسته این نقص طراحی قاهر رو متوجه بشه ! پروفایل درگ از دو درگ فشاری و درگ اصطکاکی تشکیل میشه که درگ فشاری رو قبلا گفتیم ، درگ اصطکاکی منظورش همون لایه ی مرزیه و زمانی کم میشه که سطح بدنه صاف و یکدست باشه که تو همه ی جنگنده ها رعایت میشه و چیز عجیبی نیست ! یا اومدن به سکان عمودی قاهر گیر دادن میگن کوچیکه !!!! البته اینارو روی نمونه ی احمدی نژاد گفته بودن نه رو نمونه ی 08 که روحانی نشونش داد ...
سوال من اینه ؟ اونی که قاهر رو ساخته با تونل باد کار کرده ، خودش استاد دانشگاه بوده ، نخبه ی دانشگاهی بوده ، علم فیزیک و سیالات و هوافضا کنار هم جمع شده تا قاهر نتیجه گرفته و غیره ... چرا بعضیا تو هرچیزی اظهار نظر میکنن واقعا چرا ؟! میخوان بگن حالیمونه ؟ چرا بعضیا با سواد بودنو تو تخریب توان داخلی میبینن ؟

اگه کسی تونست منو متقاعد کنه !!

------------------------------------------------------------------------------------------

حسین جون در مورد موشک که گفتی بله ... نصب موشک روی نوک بال باعث کاهش گردابه ی نوک بال میشه ولی دلیل اصلی نصب موشک روی نوک بال ( به لحاظ آیرودینامیک ) ، کاهش اثرات پدیده های آیروالاستیسیته مثل واگرایی و فلاتر روی نوک بال جنگنده هستش ....

واگرایی : به وجود اومدن تنش خمشی در بال هواپیما و بالا و پایین شدن بال .. وقتی هواپیما روی زمینه ، نیروی گرانش باعث خم شدن بال به سمت پایین میشه .. یعنی زیر بال دچار تنش فشاری و روی بال دچار تنش کششی و برعکس این حالت زمانیه که هواپیما تو هوا داره پرواز میکنه و نیروی لیفت ( نیروی ایرودینامیکی ) به بال داره وارد میشه .. در این شرایط روی بال دچار تنش فشاری و زیر بال دچار تنش کششی میشه و باعث خم شدن بال به سمت بالا میشه ... ولی از اونجایی که ریشه بال نسبت به نوک بال سنگین تر و ضخیم تره و به بدنه متصل هستش ( بدنه ی هواپیما بعنوان جسم صلب و تکیه گاه ) ، نوسان کمتری نسبت به نوک بال که در فاصله ی دورتری از بدنه قرار داره ، پیدا میکنه به همین خاطر در اثر واگرایی ، نوک بال نسبت به ریشه ی بال بیشتر به سمت بالا منحرف میشه و زاویه ی حمله ی نوک بال افزایش پیدا میکنه .. با افزایش زاویه ی حمله ، مجددا لیفت در نوک بال زیاد میشه و باعث خم شدن بیشتر نوک بال به سمت بالا میشه و ممکنه انقدر نوک بال به سمت بالا خم بشه که بشکنه !



فلاتر : زمانی که ستون فقرات بال ( Spar ) به لرزه و نوسان در بیاد میگیم بال دچار فلاتر شده .. در این شرایط بال هواپیما مثل یک پرنده شروع به بال زدن میکنه و اگر این لرزش و نوسان شدتش زیاد بشه ،ممکنه بال بشکنه و هواپیما سقوط کنه !



تو لینک زیر اقا اسد یه کلیپ گذاشته که مربوط به فلاتر هستش .. اگه تو کلیپ دقت کنیم ، نوک بال نوسان بیشتری نسبت به ریشه ی بال داره :

http://irartesh.ir/Forum/Post/10629/Page/5

در واقع با نصب موشک روی نوک بال باعث سنگین شدن نوک بال و کاهش اثرات آیروالاستیسیته میشیم .... هرچند استفاده از مواد کامپوزیت کربن بعلت مقاومت بالایی که در برابر کشش ، خمش و پیچش دارند خودش باعث کاهش اثرات گفته شده میشه ... البته در بعضی از هواپیماها بال هواپیمارو بصورت انعطاف پذیر میسازند تا در برابر فلاتر و واگرایی ( خصوصا واگرایی ) از خودش انعطاف نشون بده و نه مقاومت !! یه چوب رو نمیتونیم خم کنیم وگرنه میشکنه ولی یه فنر رو براحتی خم میکنیم و فنر مجددا به حالت اولش بر میگرده چون انعطاف پذیره ... بال انعطاف پذیر یه همچین حالتی داره ...
امضاي کاربر :
دوشنبه 30 بهمن 1396 - 13:37
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: hossein /behzad005 /asd /espadan /



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.




انجمن نظامی آی آر ارتش



سايت نظامي آي آر ارتش در مرداد ماه سال 1391 تاسيس و براي بالابردن معلومات نظامي پارسي زبانان جهان راه اندازي شده است.اين سايت به هيچ ارگان دولتي و نظامي وابسته نيست و کاملا شخصي مي باشد.تمامي حقوق مطالب براي سايت آي آر ارتش محفوظ مي باشد.
ضمنا کپي برداري از مطالب انجمن و سايت با ذکر منبع باعث خوشنودي ماست.



ايميل پست الکترونيکي مديريت سايت : ir.artesh@yahoo.com