نام کاربري : کلمه عبور : عضو انجمن نيستيد ! همين حالا عضو شويد . | کلمه عبور خود را فراموش کرده ام !









تعداد ارسال ها: 3920
تاريخ عضويت: 14 /8 /1392
محل زندگي: گرگان
سن: 32
تعداد تشکر کرده: 24581
تعداد تشکر شده: 23720

پاسخ : 64 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
اینها ورودی نیست بلکه خروجی هوای اضافی کمپرس شده ست و اگر با همین دبی و فشار وارد توربین بشه بر اثر انبساط و پرحجم به موتور صدمه میزنه
و فرقی نمیکنه که این پرنده چه ماموریتی براش تعریف شده مهم اینه که این دست از جتها که بعدا بیشتر در موردش حرف میزنیم باید مجرای کنار گذر داشته باشن
امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
شنبه 28 مرداد 1396 - 15:32
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 5 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: espadan /rubik /asd /mehdi /hk416 /


تعداد ارسال ها: 693
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
محل زندگي: یاسوج
سن: 25
تعداد تشکر کرده: 5082
تعداد تشکر شده: 3939

پاسخ : 65 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
سهلام به همه جیجرای خوشجل موشجل انجمن بووس از راه دور برا همتون :))

چند تا نکته رو باید گفت ...

موتور قاهر جِی 85 نیست یعنی موتور نهایی قاهر جِی 85 نیست ... اینکه در هنگام تاکسی کردن ، موتور اوج رو روش نصب کردن دلیل بر بهمراه داشتن همین موتور در نمونه ی نهایی نیست چون همونطور که از موتور توربوفن جِی 90 که روی هواپیما آموزشی کوثر نصب شده و همچنین قول شرکت مپنا و خود وزارت دفاع مبنی بر طراحی موتور توربوفن ظرف 3 سال آینده ، پس به احتمال بسیار زیاد موتور قاهر اوج نخواهد بود ....

جناب کرونوس بزرگوار اون چیزی که شما میفرمایین در هواپیماهایی وجود داره که از رمپ داخلی و بیرونی جهت کنترل میزان هوای ورودی به موتور بهره نمیبرند ... یعنی وروری هوای موتور طراحی ثابت داره و هیچ قطعه متحرکی در بیرون و داخل خودش نداره ...

ضمنا مجرایی که مد نظر شماست باید محل قرار گیریش خلاف جهت هوای برخوردی به جنگنده باشه یعنی اگر بعنوان مثال هوا از چپ به راست داره به جنگنده برخورد میکنه ، دهانه ی مجرای خروج هوای اضافه باید در خلاف جهت وزش باد نصب بشه .. چون اگر هم جهت با وزش باد نصب بشه ، طبیعتا نه تنها هوای اضافی موتور به خارج دفع نمیشه بلکه هوای اضافه تری هم وارد موتورر میشه ....

در برخی از جنگنده ها ، قبل از اینکه هوای اضافی بخواد وارد موتور بشه و کمپرس بشه ، توسط مجراهایی به خارج از موتور هدایت میشه ...

اف 18 هورنت :





اف 18 سوپر هورنت :



اگه دقت کرده باشیم میبینیم که خصوصا در سوپر هورنت ، جهت دهانه ی خروجی هوا خلاف وزش جهت باد هستش ...

ولی در قاهر دهانه ی مجرا به موازات هوای برخوردی هستش که باعث ورود هوای بیشتر به درون بدنه و موتور میشه و نتیجتا کاهش اثر حرارتی بدنه و تراست :



یکی از دلائل رو به پایین طراحی کردن بال قاهر برمیگرده به بهره مندی از اثر سطحی ( Ground Effect ) ... همونطور که در خبرها گفتن ، قاهر توانایی پرواز در نزدیکی سطح زمین رو داره ...
اثر سطحی باعث افزایش لیفت عمودی و کاهش گردابه ها و طبیعتا کاهش درگ میشه ...

وقتی یک پرنده در نزدیکی سطح پرواز کنه ، احساس شناور بودن روی لایه های هوا بهش دست میده ( جیلی ویلی میشه خخخ )

وقتی یک پرنده در هوا در حال حرکته ، 2 نوع گردابه بر روی بالش تشکیل میشه : 1 - گردابه نوک بال 2- گردابه ی متصل ( کاری به shed vortex نداریم ) ....

گردابه ی نوک بال در اثر سطحی : وقتی هواپیما به سطح زمین نزدیک میشه ، گردابه نوک بال با برخورد به زمین و انتشار پیدا کردن ، قدرت خودش رو از دست میده .. در واقع در نزدیکی سطح زمین میزان گردابه ی کمتری به بال وارد میشه ... چون گردابه ها وقتی به زمین برخورد میکنند نابود میشن ( :/ ) ولی وقتی هواپیما با ارتفاع مشخصی از سطح زمین در حال پروازه ، هیچ چیز مانع از افزایش و گسترش گردابه ی نوک بال نمیشه ( در حالت کلی ) ...

تفاوت گردابه ی نوک بال ( درگ القایی ) در دو حالت دور از سطح و نزدیک به سطح :





این از کاهش درگ القایی ...

گردابه ی متصل : این گردابه هم مثل گردابه ی نوک بال ، با برخورد کردن به سطح زمین کاهش پیدا میکنه .... وقتی گردابه ی متصل دور بال اصلی تشکیل بشه ( ساعتگرد ) ، باعث میشه هوایی که از روی بال عبور میکنه زاویه ی پایین تری بگیره ( به سمت پایین منحرف بشه ) که بهش میگیم جریان فرو ریز یا Down -Wash و باعث میشه بردار نیروی لیفت که باید قائم بر سطح اعمال بشه ، از حالت 90 درجه خارج و زاویه ی کمتری به خودش بگیره و نتیجتا لیفت کاهش پیدا میکنه و این یعنی غلبه ی بردار جاذبه بر بردار لیفت و کاهش ارتفاع پرنده ... هرچقدر که میزان گردابه ی متصل کمتر باشه ، هوای عبوری از سطح فوقانی بال کمتر به پایین منحرف شده فلذا بردار لیفت ( پیکان لیفت ) کمتر رو به عقب تغییر جهت داده ( به زاویه ی 90 درجه نزدیک تره ) و لیفت همچنان مقدار بالایی داره ...

اثر گردابه ی متصل بر میزان انحراف هوای عبوری از سطح بال به پایین ( Down-Wash ) و میزان تغییر زاویه ی نیروی لیفت ( پیکان توسی رنگ مرکز لیفت هستش یعنی جایی که بیشترین نیروی لیفت در اونجا تولید میشه و زاویه ی قائم داره .. پیکان آبی رنگ میزان انحراف بردار لیفت نسبت به افزایش و کاهش گردابه ی متصل رو نشون میده ) :





مزایای بهره مندی از اثر سطحی در یک نگاه :

1- کاهش گردابه ی نوک بال
2- کاهش جریان فرو ریز یا Down-Wash
3- لیفت عمودی زیاد و غلبه بر نیروی وزن

نتیجتا افزایش برد عملیاتی پرنده بواسطه ی درگ کمتر - لیفت بیشتر و مصرف سوخت پایین تر ...

مزیت دوم بال های قاهر به سرعت های مافوق صوت برمیگرده و تولید لیفت متراکم در سرعت های مافوق صوت با استفاده از امواج شوک تشکیل شده و فشرده شدن هوا در اثر عبور از این امواج ... این بخش رو لینکشو به داداش ahidk1 دادم و قرار شد که خودشون این بخش رو توضیح بدن ...

خلقت عالِم جهان بین :



اقا چرا این تاپیک رو مورد لطفتون قرار ندادین :( قسمت آخرش رو هم قرار دادم ولی کسی ندید ) :

http://irartesh.ir/Forum/Post/10633

پی نوشت : جناب کرونوس خدارو صد هزار مرتبه شکر که در زندگی واقعیم کسی ازم دلخوری نداره ... من بخاطر یه آلو ( یه دونه ) که خوردم رفتم از صاحبش حلالیت گرفتم بعد بیام با کسی بحث کنم و از خودم برنجونمش ( انقدر که رو حق الناس حساسم ) ؟ همین پستا و تاپیکایی که میزارم با چه کلماتی تاپیک یا پست رو شروع میکنم ؟؟ به بچه هایی که بهشون پیام خصوصی دادم ، برو ازشون بپرس بگو روبیک چجوری باهاتون تو خصوصی گرم میگرفت ! خدایی جوری با بچه های انجمن گرم میگیرم که انگار پسر خاله ایم !!! من به اخوی علی هم گفتم که لحن شما اصلا مناسب نبود ... از من دلخور نشین چون یه نصحیت از کوچیکتر ( خودم ) به بزرگتر ( شما ) بود ...

یا حیدر کرار ...
امضاي کاربر :
شنبه 28 مرداد 1396 - 23:08
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: asd /crounus2000 /mehdi /espadan /ldmdff /hk416 /
aug آفلاين

aug



تعداد ارسال ها: 122
تاريخ عضويت: 1 /7 /1392
محل زندگي: شیراز
تعداد تشکر کرده: 59
تعداد تشکر شده: 496

پاسخ : 66 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
یکی در مورد بدنه جنگنده به من توضیح بده
مثلا جنس بدنه کلاس تایگر با جنس بدنه کلاس فالکون یا تامکت چه فرقی داره ، نوع الیاژ چی هست ،در صورت نبود این الیاژ ها جایگزینی وجود داره ؟؟؟؟
یکشنبه 29 مرداد 1396 - 03:18
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از aug به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: asd /crounus2000 /mehdi /espadan /rubik /hk416 /


تعداد ارسال ها: 3920
تاريخ عضويت: 14 /8 /1392
محل زندگي: گرگان
سن: 32
تعداد تشکر کرده: 24581
تعداد تشکر شده: 23720
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 67 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
جنس بدنه اگر قرار بر پنهانکاری نباشه معمولا سعی میشه سبکترین و نازکترین فرم ممکن بکار گرفته بشه و در عین حال مقاوم در برابر فشار هوا



در بین تما تصاویر این یکی به خوبی نشون میده
شما اگر شیب مجرای خروجی هوا رو تا زیر بال و لرکس دنبال کنید به تیغه جدا کننده لایه مرزی میرسی نه بای پس کننده هوای کمپرس شده

ضمنا بیخیال شدن بخشی از هوای کمپرس شده مربوط به توربوجتهای تک محوره با استیجهای زاویه دار نسبت به مراحل قبلیشون هست که در مراحل اخر کمپرسور چون میزان فشرددگی بیش از حد میشه برای همین از بخشی از این هوا صرفنظر میشه

الان به کمک شفتهای دو محوره و سه محوره و بلیدهای متغیر دیگه این اتفاق نمی افته هرچند که موتور سنگینتر و پیچیده تر شده اما موتور در هر سرعت و ارتفاعی در بهترین حالت کارایی قرار داره
امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
یکشنبه 29 مرداد 1396 - 08:39
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 5 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /espadan /asd /rubik /hk416 /


تعداد ارسال ها: 142
تاريخ عضويت: 24 /10 /1395
تعداد تشکر کرده: 811
تعداد تشکر شده: 616
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 68 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
سلام محضر داداش بزرگ خودم
ولی داداش کرانوس در همین موتور اف 18 از این هوای موتور فشرده شده در اخر اصلا صرفنظر نمیشه فقط در حالت سرعت زیر صوت از این حالت استفادمیشه اونم در زمانی که جنگنده در ارتفاع زیز 5000یا 6000پا در حرکته و البته کمپرسور موتور را که من در طرح موتورم در نظر گرفتم هوای اضافی را با استفاده4 خروجی درون موتور که گذاشتم برای موتور دوم استفاده میشه این یعنی نیازی به این خروجی های موتور رو بدنه نیست .اگر میشه در این مورد توضییح بفرمایید.در ضمن اینو بگم که این چهار خروجی به وسیله لوله هایی که از خاصییت حفظ فشردگی را دارند باید استفاده بشه وگرنه کارمون به مشکل برخورد میکنه
یکشنبه 29 مرداد 1396 - 11:40
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از ahidk1 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: crounus2000 /mehdi /espadan /asd /rubik /hk416 /


تعداد ارسال ها: 3920
تاريخ عضويت: 14 /8 /1392
محل زندگي: گرگان
سن: 32
تعداد تشکر کرده: 24581
تعداد تشکر شده: 23720
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 69 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
نقل قول از ahidk1
سلام محضر داداش بزرگ خودم

با عرض سلام مجدد
ولی داداش کرانوس در همین موتور اف 18 از این هوای موتور فشرده شده در اخر اصلا صرفنظر نمیشه
در پستی گفتم که این وضعیت مال موتورهای توربوجت تک محوره با زاویه متفاوت هر مرحله نسبت به مرحله بعدیه و صد البته شامل موتور اف 18 نمیشه
فقط در حالت سرعت زیر صوت از این حالت استفادمیشه اونم در زمانی که جنگنده در ارتفاع زیز 5000یا 6000پا در حرکته
بخاطر اینه که چگالی هوا در ارتفاعات پایین بیشتراز ارتفاعات بالاست و لازمه که در طراحیت این رو لحاظ کنی
و البته کمپرسور موتور را که من در طرح موتورم در نظر گرفتم هوای اضافی را با استفاده4 خروجی درون موتور که گذاشتم برای موتور دوم استفاده میشه این یعنی نیازی به این خروجی های موتور رو بدنه نیست .اگر میشه در این مورد توضییح بفرمایید.در ضمن اینو بگم که این چهار خروجی به وسیله لوله هایی که از خاصییت حفظ فشردگی را دارند باید استفاده بشه وگرنه کارمون به مشکل برخورد میکنه

در مورد موتورت در پست خودش حرف میزنیم

امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
یکشنبه 29 مرداد 1396 - 14:00
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: espadan /asd /rubik /hk416 /


تعداد ارسال ها: 693
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
محل زندگي: یاسوج
سن: 25
تعداد تشکر کرده: 5082
تعداد تشکر شده: 3939
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 70 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
نقل قول از crounus2000
جنس بدنه اگر قرار بر پنهانکاری نباشه معمولا سعی میشه سبکترین و نازکترین فرم ممکن بکار گرفته بشه و در عین حال مقاوم در برابر فشار هوا



در بین تما تصاویر این یکی به خوبی نشون میده
شما اگر شیب مجرای خروجی هوا رو تا زیر بال و لرکس دنبال کنید به تیغه جدا کننده لایه مرزی میرسی نه بای پس کننده هوای کمپرس شده

ضمنا بیخیال شدن بخشی از هوای کمپرس شده مربوط به توربوجتهای تک محوره با استیجهای زاویه دار نسبت به مراحل قبلیشون هست که در مراحل اخر کمپرسور چون میزان فشرددگی بیش از حد میشه برای همین از بخشی از این هوا صرفنظر میشه

الان به کمک شفتهای دو محوره و سه محوره و بلیدهای متغیر دیگه این اتفاق نمی افته هرچند که موتور سنگینتر و پیچیده تر شده اما موتور در هر سرعت و ارتفاعی در بهترین حالت کارایی قرار داره



جناب کرونوس حرفتون در خصوص هم محور بودن ( هم جهت ) مجرای خروجی هوا در اف 18 هورنت و ارتباط این مجرا با لایه ی مرزی تا حدود ابهام آمیزی درسته ولییی چندتا مسئله پیش میاد ...

اول اینکه در لایه ی مرزی سرعت جریان هوا در نقطه ی ایستا قرار داره یعنی سرعت هوا صفر شده ... پس هوایی که سرعتش صفر شده نمیتونه از طریق یک مجرا به محیط اطراف هدایت بشه ... ضمنا اگر مجرای نصب شده در بالای ورودی هوای هورنت مربوط به جریانات لایه مرزی باشه ، پس چرا در سوپر هورنت همچین مجرایی جهت هدایت جریانات لایه ی مرزی به محیط اطراف وجود نداره ؟ چرا در اف 22 و اف 35 و اف 15 همچین چیزی رو نمیبینیم ؟ اصولا نیازی به دفع جریانات لایه ی مرزی از طریق مجرایی خاص به محیط اطراف نیست ! همینکه بتونیم مانع از ورود این جریانات به درون موتور و جلوگیری از استال کردن تیغه های کمپرسور بشیم کافیه !!!

هورنت :



طبق گفته ی شما اون حفره ی بالایی وصل میشه به مجرای خروجی هوای نصب شده روی بدنه ولی اون دوتا حفره ی میانی برای چیه ؟ آیا تمام این حفره های برای کاهش مقدار هوای ورودی به موتور بعلت عدم بهره مندی جنگنده از رمپ نیست ؟

در سوپر هورنت میبینیم که همچین حفره هایی وجود نداره و فاصله ی ایجاد شده بین لبه ی ورودی هوای جنگنده و بدنه ی جنگنده جهت عدم ورود جریانات لایه ی مرزی به درون موتور ، به هیچ مجرایی متصل نیست ... از اونطرف ، بر روی بدنه و در ابتدای ورودی هوای سوپر هورنت مجراهایی مثل آنچه که در هورنت استفاده شده برای کنترل میزان هوای ورودی به موتور تعبیه شده !



در جنگنده های زیر هم مثل سوپر هورنت به ایجاد فاصله بین دریچه ی موتور و بدنه ی جنگنده برای انحراف لایه ی مرزی بسنده کردند ...

اف 22 :



رافال :



اف 15 :



من نمیدونم این دوتا چی هستن ولی اون حفره ی بالایی که در هورنت بهش اشاره شد ، بیشتر به این دوتا مجرا ربط پیدا میکنه تا اون مجرای خروجی که پیشتر در موردش صحبت کردیم :

دوتا بخش قرمز رنگ :





دوتا تصویر بالارو اگه با دقت نگاه کنیم میبینیم که حفره ی بالایی در درون تیغه ی جدا کننده لایه ی مرزی ، هم جهت با مجرای خروج هوای نصب شده روی جنگنده نیست ( در یک خط نیستند ) و بیشتر با اون دوتا بخش قرمز رنگ که مشخص کردم تقارن دارند ...

یا حیدر کرار .....
امضاي کاربر :
دوشنبه 30 مرداد 1396 - 01:03
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: asd /crounus2000 /espadan /hk416 /


تعداد ارسال ها: 3920
تاريخ عضويت: 14 /8 /1392
محل زندگي: گرگان
سن: 32
تعداد تشکر کرده: 24581
تعداد تشکر شده: 23720
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 71 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
نقل قول از rubik
جناب کرونوس حرفتون در خصوص هم محور بودن ( هم جهت ) مجرای خروجی هوا در اف 18 هورنت و ارتباط این مجرا با لایه ی مرزی تا حدود ابهام آمیزی درسته ولییی چندتا مسئله پیش میاد ...

اول اینکه در لایه ی مرزی سرعت جریان هوا در نقطه ی ایستا قرار داره یعنی سرعت هوا صفر شده ... پس هوایی که سرعتش صفر شده نمیتونه از طریق یک مجرا به محیط اطراف هدایت بشه ... ضمنا اگر مجرای نصب شده در بالای ورودی هوای هورنت مربوط به جریانات لایه مرزی باشه ، پس چرا در سوپر هورنت همچین مجرایی جهت هدایت جریانات لایه ی مرزی به محیط اطراف وجود نداره ؟

طبق تعریف لایه مرزی به جریان هوایی گفته میشه که نزدیک به بدنه و با سرعت بیشتری در حال حرکت هست
البته تعریف کلی ترش اینه که به جریانی از سیال که سرعت این بخش از سرعت بقیه سیال بیشتره (کتاب مکانیک سیالات مولف شیمز)
این جریان یا به اصطلاح لایه مرزی بخاطر خصوصیاتش فاقد قابلیت تراکم پذیری هست و با سرعت بالایی هم که داره چنانچه وارد مجرای موتور بشه باعث خارج کردن سوخت از محفظه احتراق و اشتعال در مکان نامناسب میشه که تقریبا با حالت انفجاری خودش به انتهای موتور و توربین صدمه میزنه همچنین با خاموش کردن شعله در اتاق احتراق منجر به واماندگی یا استال موتور هم میشه برای همین با توجه به زاویه ها ،سرعت و طراحی پرنده سعی میشه جریان هوای نزدیک به موتور رو ازش دور کنن

چرا در اف 22 و اف 35 و اف 15 همچین چیزی رو نمیبینیم ؟ اصولا نیازی به دفع جریانات لایه ی مرزی از طریق مجرایی خاص به محیط اطراف نیست ! همینکه بتونیم مانع از ورود این جریانات به درون موتور و جلوگیری از استال کردن تیغه های کمپرسور بشیم کافیه !!!
در پرنده هایی که مجرای ورودی شون در کنار بدنه هست این تیغه ها رو میبینید مثل فانتوم و هورنت و میراژ اما برای پرنده هایی که مجرای ورودی شون در زیر بدنه یا بال هست ماجرا فرق میکنه و جریان اصلی لایه مرزی که وارد دهانه موتور میشه توسط دریچه هایی که با توجه به سرعت پرنده تنظیم میشن بین جریان اصلی و لایه مرزی جدایی میندازن (به ساختار و مکانیزم ورودی اف14 و اف 15 دقت کنید)

هورنت :


در این تصویر به خوبی میشه اتصال مجرای جدا کننده لایه مرزی به حفره بالایی برای دفع این جریان رو دید البته بخشی از اون از زیر بدنه دفع میشه

طبق گفته ی شما اون حفره ی بالایی وصل میشه به مجرای خروجی هوای نصب شده روی بدنه ولی اون دوتا حفره ی میانی برای چیه ؟ آیا تمام این حفره های برای کاهش مقدار هوای ورودی به موتور بعلت عدم بهره مندی جنگنده از رمپ نیست ؟



اگه منظورت اینایی هست که مشخص کردی باید بگم وقتی شما یک مخزن سوخت تطبیقی برای هورنت میسازی اونوقت حرکت بعدیت چیه؟؟؟

در سوپر هورنت میبینیم که همچین حفره هایی وجود نداره و فاصله ی ایجاد شده بین لبه ی ورودی هوای جنگنده و بدنه ی جنگنده جهت عدم ورود جریانات لایه ی مرزی به درون موتور ، به هیچ مجرایی متصل نیست ... از اونطرف ، بر روی بدنه و در ابتدای ورودی هوای سوپر هورنت مجراهایی مثل آنچه که در هورنت استفاده شده برای کنترل میزان هوای ورودی به موتور تعبیه شده !



در جنگنده های زیر هم مثل سوپر هورنت به ایجاد فاصله بین دریچه ی موتور و بدنه ی جنگنده برای انحراف لایه ی مرزی بسنده کردند ...

برای اینکه در سوپر هورنت بجای یک مجرای مستقیم ، از مجرای مارپیچی که اصطلاحا بهش مجرای" اس "میگن طراحی شده که باعث کاهش بازتاب راداری بشه برای همین دهانه به فرم ذوزنقه ای و با اندکی فاصله بیشتر از بدنه قرار گرفته که نیاز به طراحی مجرای جدا کننده لایه مرزی برطرف شده

اف 22 :



رافال :



اگر از نزدیک یه روزی بتونی به این بخش از بدنه اونها نگاه کنی میبینی که در اف 22 جریان هوا رو به زیر بدنه و در رافال به دو بخش بالا و زیر بدنه هدایت میشه

اف 15 :



در اف 15 مکانیزم دهانه متغیر این پرنده باعث شده تا همواره دهانه متناسب با میزان هوای مورد نیز باز یا بسته بشه که به این ترتیب توسط این دهانه متغیر و مکانیزم پشتش از ورود لایه مرزی به درون موتور جلوگیری میشه

هرچند در اف14 دهانه ثابت به نظر میاد اما همین مکانیزم درون مجرا قرار داره و میتونه جریان اضافی رو به همراه لایه مرزی به بیرون هدایت کنه


من نمیدونم این دوتا چی هستن ولی اون حفره ی بالایی که در هورنت بهش اشاره شد ، بیشتر به این دوتا مجرا ربط پیدا میکنه تا اون مجرای خروجی که پیشتر در موردش صحبت کردیم :

دوتا بخش قرمز رنگ :
دقیقا منم نمیدونم چیه اما شاید به کمک این دریچه ها و با استفاده از سرعت بیشتر لایه مرزی و قانون برنولی ، جریان هوای عبوری از بالای لرکس رو با استفاده از ایجاد فشارمنفی به داخل میکشه تا از اشفتگی و جدا شدن کل جریان هوا جلوگیری بشه
شاید بخاطر همینه که زاویه بال در نمونه های پیشرفته تر هورنت کم شده






دوتا تصویر بالارو اگه با دقت نگاه کنیم میبینیم که حفره ی بالایی در درون تیغه ی جدا کننده لایه ی مرزی ، هم جهت با مجرای خروج هوای نصب شده روی جنگنده نیست ( در یک خط نیستند ) و بیشتر با اون دوتا بخش قرمز رنگ که مشخص کردم تقارن دارند ...

یا حیدر کرار .....
پاینده باشید

امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
دوشنبه 30 مرداد 1396 - 10:24
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: rubik /espadan /asd /hk416 /


تعداد ارسال ها: 693
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
محل زندگي: یاسوج
سن: 25
تعداد تشکر کرده: 5082
تعداد تشکر شده: 3939
[Custom_Field_Content]
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 72 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
نقل قول از crounus2000

طبق تعریف لایه مرزی به جریان هوایی گفته میشه که نزدیک به بدنه و با سرعت بیشتری در حال حرکت هست
البته تعریف کلی ترش اینه که به جریانی از سیال که سرعت این بخش از سرعت بقیه سیال بیشتره (کتاب مکانیک سیالات مولف شیمز)
این جریان یا به اصطلاح لایه مرزی بخاطر خصوصیاتش فاقد قابلیت تراکم پذیری هست و با سرعت بالایی هم که داره چنانچه وارد مجرای موتور بشه باعث خارج کردن سوخت از محفظه احتراق و اشتعال در مکان نامناسب میشه که تقریبا با حالت انفجاری خودش به انتهای موتور و توربین صدمه میزنه همچنین با خاموش کردن شعله در اتاق احتراق منجر به واماندگی یا استال موتور هم میشه برای همین با توجه به زاویه ها ،سرعت و طراحی پرنده سعی میشه جریان هوای نزدیک به موتور رو ازش دور کنن :
با تعریفی که از لایه مرزی کردی کمر علوم بشری رو خورد کردی خخخ چطور میشه سیال کنار سطح حرکت کنه و سرعتش بیشتر شه ؟ اونم دوتا سطح با دوتا فاز مختلف ! پس ویسکوزیته چی میشه ؟ اتفاقا برعکس سرعت سیال در لایه ی مرزی صفر میشه ( یا حداقل بسیار نزدیک به صفر )

در این تصویر به خوبی میشه اتصال مجرای جدا کننده لایه مرزی به حفره بالایی برای دفع این جریان رو دید البته بخشی از اون از زیر بدنه دفع میشه : بازهم میگم حفره ی بالایی به اون مجرای خروجی هوا متصل نیست آخه اصلا تو یک جهت نیستند !




اگه منظورت اینایی هست که مشخص کردی باید بگم وقتی شما یک مخزن سوخت تطبیقی برای هورنت میسازی اونوقت حرکت بعدیت چیه؟؟؟ اینو واقعا نمیدونستم که در سوپر هورنت از Conformal Fuel Tanks یا همون مخازن سوخت تطبیقی استفاده شده ( ممنون بابت اطلاع رسانی ) فقط اونایی که مشخص کردم برا چیه ؟

برای اینکه در سوپر هورنت بجای یک مجرای مستقیم ، از مجرای مارپیچی که اصطلاحا بهش مجرای" اس "میگن طراحی شده که باعث کاهش بازتاب راداری بشه برای همین دهانه به فرم ذوزنقه ای و با اندکی فاصله بیشتر از بدنه قرار گرفته که نیاز به طراحی مجرای جدا کننده لایه مرزی برطرف شده : خدا خیرت بده تو به این میگن مجرای اس مانند ؟؟؟؟؟ مجرای اس یعنی اصلا تیغه های کمپرسور معلوم نباشه و اصلا دریچه ی ورودی هوای جنگنده با کمپرسور موتور در یک خط نباشن !! یه نگاه به اف 22 و اف 35 بنداز چون اونا از مجرای اس مانند استفاده کردند و نه سوپر هورنت ... در سوپر هورنت اومدن از شیوه ی رادار بلاکرز استفاده کردن یعنی اومدن مدخل ورودی هوارو کمی بصورت برآمده ساختن تا مقداری از نمای مقابل تیغه های کمپرسور مخفی بشه .. از طرفی چه مجرا اس مانند باشه و چه رادار بلاکرز ، ربطی به فاصله ی دریچه ی هوا از بدنه ی جنگنده نداره ! چون دریچه ی هوا با هر نوع طراحی باید مقداری از بدنه فاصله داشته باشه ! البته اگر از شیوه های دیگه ای برای کاهش لایه ی مرزی استفاده نشه مثل برآمدگی ابتدای دریچه هوای اف 35

یاک 130 :



تیغه های مشهود کمپرسور در سوپر هورنت ( بنظرت مجراش از نوع اس ماننده ؟ صد البته خیر ) :




اگر از نزدیک یه روزی بتونی به این بخش از بدنه اونها نگاه کنی میبینی که در اف 22 جریان هوا رو به زیر بدنه و در رافال به دو بخش بالا و زیر بدنه هدایت میشه : مگه تو از نزدیک دیدی ؟!!!! سفر خارجی کجاها میری با کدوم گرین کارت :))) جدای از شوخی احسنت ! در اف 22 و رافال لایه ی مرزی توسط مجرایی جداگانه به خارج هدایت نمیشه حالا اینکه به کدوم سمت هدایتش میکنن زیاد مهم نیست چون اصلا دفع کردن لایه ی مرزی از روی بدنه ی جنگنده آنچنان تاثیری در روند عملکردی جنگنده نداره و همینکه نزارن وارد موتور بشه کافیه ...


در اف 15 مکانیزم دهانه متغیر این پرنده باعث شده تا همواره دهانه متناسب با میزان هوای مورد نیز باز یا بسته بشه که به این ترتیب توسط این دهانه متغیر و مکانیزم پشتش از ورود لایه مرزی به درون موتور جلوگیری میشه : رمپ اصلا دخلی به لایه مرزی نداره !! لایه مرزی میتونه روی خود رمپ هم تشکیل بشه ! فقط کافیه بین هوا و سطح جامد اصطکاک بوجود بیاد تا لایه ی مرزی تشکیل بشه ! رمپ برای افزایش و کاهش میزان هوای ورودی به موتور و کنترل امواج شوک هستش و نه حائلی بین موتور و لایه ی مرزی !!! در بین روش های کاهش ضخامت لایه ی مرزی و یا دور کردن لایه مرزی از موتور ، رمپ جایگاهی نداره ....

دقیقا منم نمیدونم چیه اما شاید به کمک این دریچه ها و با استفاده از سرعت بیشتر لایه مرزی و قانون برنولی ، جریان هوای عبوری از بالای لرکس رو با استفاده از ایجاد فشارمنفی به داخل میکشه تا از اشفتگی و جدا شدن کل جریان هوا جلوگیری بشه
شاید بخاطر همینه که زاویه بال در نمونه های پیشرفته تر هورنت کم شده :
در بالا اشاره شد که لایه ی مرزی مساویست با سرعت صفر سیال یا stagnation point ... اگه اون دوتا مجرا بخوان گردابه رو به داخل خودشون بکشن باعث کاهش قدرت گردابه میشه که !!! یعنی کشک :))

اون دوتا حفره ی میانی در تیغه ی جدا کننده ی هورنت احتمالا مربوط به روش مکش یا دمش ( فکر کنم دمش باشه ) برای کاهش ضخامت لایه ی مرزی ایجاد شده روی خود تیغه هستند ...

اگر قسمتی که مشخص کردم حفره های روی تیغه باشند که حدسم درست بوده ولی اگر حفره نباشند خیر ... :





اگر روش دَمِش باشه اینجوریه که هوا از طریق حفره ی میانی وارد بخش مورد نظر شده و از اونجایی که حفره ابعاد کوچیکی داره لذا جریان هوا در هنگام ورود به حفره سرعت و انرژیش افزایش پیدا کرده و از طریق این حفره ها با تزریق شدن به لایه ی مرزی ایجاد شده روی خود تیغه ، لایه مرزی رو تبدیل به هوای عادی میکنه و از این طریق موتور میتونه حتی از جریانات لایه ی مرزی تغییر یافته هم استفاده کنه ( احتماله قطعی نیست ) ...



سوالی که پیش میاد اینه که : اگر طبق گفته ی شما اون مجرای خروجی هوای نصب شده روی بدنه ی هورنت ، مربوط به دفع لایه ی مرزی باشه ، پس چطور ورود هوا به موتور در این جنگنده کنترل میشه ؟ بالاخره در سرعت های کم باید هوای زیادی وارد موتور بشه یا در مانورهای های آلفا ( زاویه ی حمله ی زیاد ) و برعکس .. چطور هورنت که رمپ نداره میزان هوای ورودی به موتور رو کنترل میکنه ؟

....................................................................................................................................................................


پی نوشت : داداش ahidk1 برای طراحی آئروداینامیک تر جنگنده میتونی از مخازن سوخت تطبیقی و غلاف حمل داخلی مهمات ( Enclosed Weapon Pod ) استفاده کنی !! مخازن سوخت تطبیقی ( CFT ها ) و غلاف حمل داخلی مهمات ( EWP ) هر دوتاشون از طراحی آئروداینامیکی خاصی برخوردارن .. طراحی آئرو داینامیکی یعنی اینکه شما بتونین طرح رو جوری طراحی کنین که در تمامی سرعت ها - ارتفاع ها و شرایط مختلف پروازی راندمان بالاتری نسبت به طرح سابق داشته باشه - میزان درگ رو کاهش و میزان پنهانکاری جنگنده رو افزایش بده ... از طرفی مخازن سوخت تطبیقی برخلاف مخازن سوخت سابق ( Drop Tanks ) که در زیر بال جنگنده نصب میشدن و به نوبه ی خودشون دوتا جای حمل مهمات رو اِشغال میکردن ، مخازن سوخت تطبیقی چون بر روی بدنه فیت میشن بنابراین هواپیما میتونه با ظرفیت حمل مهمات 100 درصد به ماموریت بره .. تازه خوشکل ترم هست خخخ غلاف حمل داخلی مهمات که برای نمونه ی جدید اف 18 طراحی شده ( F-18 advanced super hornet ) قابلیت حمل همزمان 6 بمب SDB ( تاپیک گلایدر چیست رو بخونیم تا با این بمب ها آشنا بشیم ) و دو موشک میان برد و هوا به هوای آمرام رو داره یا میتونه دوتا بمب هدایت لیزری 500 پوندی سری paveway و دوتا موشک آمرام رو حمل کنه ویا اگرهم نخواستیم میتونیم تا 2600 پوند ( معادل 1179 کیلوگرم ) مهمات باهاش حمل کنیم ... البته این نمونه ی جدید اف 18 قابلیت های دیگه ای مثل سایت اپتیکال هشدار دهنده ی موشکی 360 درجه داره - حسگرهای حرارتی که درون بدنه ی جنگنده نصب شدن داره و غیره ....

اون چیزی که زیر جنگنده نصب شده همون غلاف حمل داخلی مهمات ( ویژگی یک پرنده ی نسل 5 در قالب یک پرنده ی نسل 4 ) :








البته در برخی از جنگنده های مثل اف 15 سایلنت ایگل اومدن مخزن سوخت تطبیقی و غلاف حمل داخلی مهمات رو یکی کردن و طبیعتا اینکار باعث افزایش پنهانکاری پرنده نسبت به حالتی که مخزن سوخت و مخزن مهمات از هم جدا هستن میشه ولی خب شاید مقداری حمل مهمات رو با محدودیت مواجه کنه :



پاینده باشید : زنده باشید



امضاي کاربر :
دوشنبه 30 مرداد 1396 - 17:29
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: arjemandi1357 /mehdi /espadan /asd /hk416 /crounus2000 /


تعداد ارسال ها: 3920
تاريخ عضويت: 14 /8 /1392
محل زندگي: گرگان
سن: 32
تعداد تشکر کرده: 24581
تعداد تشکر شده: 23720
[Custom_Field_Content]
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 73 RE رونمایی از جنگنده قاهر، جت آموزشی کوثر و ...
نقل قول از rubik
نقل قول از crounus2000

با تعریفی که از لایه مرزی کردی کمر علوم بشری رو خورد کردی خخخ چطور میشه سیال کنار سطح حرکت کنه و سرعتش بیشتر شه ؟ اونم دوتا سطح با دوتا فاز مختلف ! پس ویسکوزیته چی میشه ؟ اتفاقا برعکس سرعت سیال در لایه ی مرزی صفر میشه ( یا حداقل بسیار نزدیک به صفر )
من به استناد کتاب مکانیک سیالات تالیف ایروینگ هرمن شیمز این مطلب رو گفتم که شما هم اگر 4 فصل اولش رو مطالعه کنید به سادگی با مسایل و نکات این ماجرا اشنا میشید(خودم این کتاب رو خوندم )
خوبیش اینه که مسایل رو خیلی ساده تعریف و بررسی میکنه
البته در سایر منابع هم تعریف لایه مرزی همینه
"جریانی که سرعتش بیش از سرعت کل مجموعه ی سیال باشه"

در واقع سرعت هوا در داخل دهانه ورودی و قبل از برخورد به فن باید صفر یا نزدیک به صفر برسه



در این تصویر به خوبی میشه اتصال مجرای جدا کننده لایه مرزی به حفره بالایی برای دفع این جریان رو دید البته بخشی از اون از زیر بدنه دفع میشه : بازهم میگم حفره ی بالایی به اون مجرای خروجی هوا متصل نیست آخه اصلا تو یک جهت نیستند !

اگه منظورت سوراخ سیاه و بزرگ هست که طبیعتا از فشار و سرعت لایه مرزی برای یه کاری استفاده میکنن
که یکیش تامین اکسیژن خلبان یا خنک کاری بخشهایی از سیستمها یا ایجاد جریان مکش و دمش روی سطوح باله
وگرنه همونطور که مشخصه در نیمه بالایی ،جریان هوا به پشت بدنه هدایت میشه




اگه منظورت اینایی هست که مشخص کردی باید بگم وقتی شما یک مخزن سوخت تطبیقی برای هورنت میسازی اونوقت حرکت بعدیت چیه؟؟؟ اینو واقعا نمیدونستم که در سوپر هورنت از Conformal Fuel Tanks یا همون مخازن سوخت تطبیقی استفاده شده ( ممنون بابت اطلاع رسانی ) فقط اونایی که مشخص کردم برا چیه ؟
انتظار داشتم از توی سوالم جوابت رو بگیری نه اینکه دوباره همون سوال رو بپرسی

-----------------------------------------------------------------------------------------------
برای اینکه در سوپر هورنت بجای یک مجرای مستقیم ، از مجرای مارپیچی که اصطلاحا بهش مجرای" اس "میگن طراحی شده که باعث کاهش بازتاب راداری بشه برای همین دهانه به فرم ذوزنقه ای و با اندکی فاصله بیشتر از بدنه قرار گرفته که نیاز به طراحی مجرای جدا کننده لایه مرزی برطرف شده : خدا خیرت بده تو به این میگن مجرای اس مانند ؟؟؟؟؟ مجرای اس یعنی اصلا تیغه های کمپرسور معلوم نباشه و اصلا دریچه ی ورودی هوای جنگنده با کمپرسور موتور در یک خط نباشن

برای تک موتوره ها این ماجرا به خوبی انجام میشه دقیقا مثل اف 35 یا اف 16 اما برای دو موتوره ها حتما این اتفاق کامل نیست و گاهی نیمه پنهان طراحی میشه از اون مهمتر مگه اف 18 پرنده پنهانکار بوده که حالا پنهانکاریش تحت تاثیر قرار بگیره ؟؟؟ اما به هر صورت در گونه های ای و اف در اف 18 مجرای مارپیچ استفاده شده




در اف 22 و رافال لایه ی مرزی توسط مجرایی جداگانه به خارج هدایت نمیشه حالا اینکه به کدوم سمت هدایتش میکنن زیاد مهم نیست چون اصلا دفع کردن لایه ی مرزی از روی بدنه ی جنگنده آنچنان تاثیری در روند عملکردی جنگنده نداره و همینکه نزارن وارد موتور بشه کافیه ...
چرا ضدو نقیض میگی
یعنی چی که به خارج هدایت نمیشه و تاثیری نداره؟؟؟؟ جریان مرزی در رپتور به زیر بدنه هدایت میشه و اینکه وارد موتور نمیزارن بشه یعنی تاثیر منفی داره
----------------------------------------------------------------------


در اف 15 مکانیزم دهانه متغیر این پرنده باعث شده تا همواره دهانه متناسب با میزان هوای مورد نیز باز یا بسته بشه که به این ترتیب توسط این دهانه متغیر و مکانیزم پشتش از ورود لایه مرزی به درون موتور جلوگیری میشه : رمپ اصلا دخلی به لایه مرزی نداره !! لایه مرزی میتونه روی خود رمپ هم تشکیل بشه ! فقط کافیه بین هوا و سطح جامد اصطکاک بوجود بیاد تا لایه ی مرزی تشکیل بشه ! رمپ برای افزایش و کاهش میزان هوای ورودی به موتور و کنترل امواج شوک هستش و نه حائلی بین موتور و لایه ی مرزی !!! در بین روش های کاهش ضخامت لایه ی مرزی و یا دور کردن لایه مرزی از موتور ، رمپ جایگاهی نداره ....




دهانه تامکت



در واقع به کمک امواج شوک لایه مرزی رو از بین میبرن یا تضعیفش میکنن

البته این رو هم مد نظر داشته باش که هرچیزی اگر ساخته میشه باید توجیه اقتصادی هم داشته باشه چون دهانه متغیر دارای عمر خدمتی و دوره های تعمیراتی و چک هست برای همین در رپتور از نمونه ساده استفاده شده
------------------------------------------


اون دوتا حفره ی میانی در تیغه ی جدا کننده ی هورنت احتمالا مربوط به روش مکش یا دمش ( فکر کنم دمش باشه ) برای کاهش ضخامت لایه ی مرزی ایجاد شده روی خود تیغه هستند ...
نظر منم همونیه که گفتم
به کمک مکش جریان رو روی سطوی ایرو دینامیکی حفظ میکنن


اگر قسمتی که مشخص کردم حفره های روی تیغه باشند که حدسم درست بوده ولی اگر حفره نباشند خیر ... :





اگر روش دَمِش باشه اینجوریه که هوا از طریق حفره ی میانی وارد بخش مورد نظر شده و از اونجایی که حفره ابعاد کوچیکی داره لذا جریان هوا در هنگام ورود به حفره سرعت و انرژیش افزایش پیدا کرده و از طریق این حفره ها با تزریق شدن به لایه ی مرزی ایجاد شده روی خود تیغه ، لایه مرزی رو تبدیل به هوای عادی میکنه و از این طریق موتور میتونه حتی از جریانات لایه ی مرزی تغییر یافته هم استفاده کنه ( احتماله قطعی نیست ) ...

با این روشی که گفتی بیشتر لایه مرزی رو تقویت میکنی
بهتره عکس این روش رو در نظر بگیری




سوالی که پیش میاد اینه که : اگر طبق گفته ی شما اون مجرای خروجی هوای نصب شده روی بدنه ی هورنت ، مربوط به دفع لایه ی مرزی باشه ، پس چطور ورود هوا به موتور در این جنگنده کنترل میشه ؟
بالاخره در سرعت های کم باید هوای زیادی وارد موتور بشه یا در مانورهای های آلفا ( زاویه ی حمله ی زیاد ) و برعکس .. چطور هورنت که رمپ نداره میزان هوای ورودی به موتور رو کنترل میکنه ؟


جوابش سادست
با نصب بلیدهای متغیر استاتور در موتور به راحتی میزان هوای مصرفی کنترل میشه که در نسل جدید تر موتورهای توربو جت و توربوفن بکار گرفته شده

....................................................................................................................................................................

پی نوشت : داداش ahidk1 برای طراحی آئروداینامیک تر جنگنده میتونی از مخازن سوخت تطبیقی و غلاف حمل داخلی مهمات ( Enclosed Weapon Pod ) استفاده کنی !! مخازن سوخت تطبیقی ( CFT ها ) و غلاف حمل داخلی مهمات ( EWP ) هر دوتاشون از طراحی آئروداینامیکی خاصی برخوردارن .. طراحی آئرو داینامیکی یعنی اینکه شما بتونین طرح رو جوری طراحی کنین که در تمامی سرعت ها - ارتفاع ها و شرایط مختلف پروازی راندمان بالاتری نسبت به طرح سابق داشته باشه - میزان درگ رو کاهش و میزان پنهانکاری جنگنده رو افزایش بده ... از طرفی مخازن سوخت تطبیقی برخلاف مخازن سوخت سابق ( Drop Tanks ) که در زیر بال جنگنده نصب میشدن و به نوبه ی خودشون دوتا جای حمل مهمات رو اِشغال میکردن ، مخازن سوخت تطبیقی چون بر روی بدنه فیت میشن بنابراین هواپیما میتونه با ظرفیت حمل مهمات 100 درصد به ماموریت بره .. تازه خوشکل ترم هست خخخ غلاف حمل داخلی مهمات که برای نمونه ی جدید اف 18 طراحی شده ( F-18 advanced super hornet ) قابلیت حمل همزمان 6 بمب SDB ( تاپیک گلایدر چیست رو بخونیم تا با این بمب ها آشنا بشیم ) و دو موشک میان برد و هوا به هوای آمرام رو داره یا میتونه دوتا بمب هدایت لیزری 500 پوندی سری paveway و دوتا موشک آمرام رو حمل کنه ویا اگرهم نخواستیم میتونیم تا 2600 پوند ( معادل 1179 کیلوگرم ) مهمات باهاش حمل کنیم ... البته این نمونه ی جدید اف 18 قابلیت های دیگه ای مثل سایت اپتیکال هشدار دهنده ی موشکی 360 درجه داره - حسگرهای حرارتی که درون بدنه ی جنگنده نصب شدن داره و غیره ....

اون چیزی که زیر جنگنده نصب شده همون غلاف حمل داخلی مهمات ( ویژگی یک پرنده ی نسل 5 در قالب یک پرنده ی نسل 4 ) :








جالب اینجاست که اف 18 اصلا پنهانکار نیست اما خیلی از ایتمهای پنهانکاری رو روی اون اجرا کردن
شاید بیخود نبود که منتقدین به اف 18 اون رو یک طرح محافظه کارانه و جایگزین نالایق تامکت میدونستن و صرفا بخاطر
وزن و ابعاد و
هزینه های کمتر عملیاتی وارد نیروی دریایی شده

پاینده باشید : زنده باشید





امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
سه شنبه 31 مرداد 1396 - 15:21
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 5 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: asd /espadan /hk416 /rubik /hossein /



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.




انجمن نظامی آی آر ارتش