نام کاربري : کلمه عبور : عضو انجمن نيستيد ! همين حالا عضو شويد . | کلمه عبور خود را فراموش کرده ام !







آغاز شده توسط
متن
rubik آفلاين



تعداد ارسال ها: 586
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
محل زندگي: یاسوج
سن: 24
تعداد تشکر کرده: 4204
تعداد تشکر شده: 3306
نیروی هوافضای سپاه پاسداران
انجمن اي ار ارتش

چرا ایران موشک کروز مافوق صوت ندارد ؟
سلام ... یه سوالی میخواستم مطرح کنم ... اونم اینکه :

همه ی ما میدونیم که برای بازدهی بیشتر و تولید نیروی تراست بالاتر در سرعت های مافوق صوت و فرا مافوق صوت ، نیاز به موتورهای رم جت ( Ramjet ) و سکرم جت ( Scramjet ) داریم چون قبلا در انجمن بارها گفته شده که موتورهای توربین گازی مثل توربوجت و توربوفن که از کمپرسور و توربین و یک شفت ( محور ) متصل کننده کمپرسور و توربین تشکیل شدند ، انرژی لازم برای حرکت کمپرسورها از طریق دریافت انرژی از نیروی تراست تولید شده توسط توربین و انتقال این انرژی دریافتی از طریق شفت به بخش کمپرسور تامین میشه ( در موتورهای توربینی با اتلاف انرژی خالص تولیدی مواجه هستیم ) ... از طرفی موتورهای رم جت از ساده ترین و ابتدایی ترین موتورهای جت هستند که برخلاف موتورهای توربینی ، هیچ گونه قطعه ی متحرکی مثل کمپرسور و یا توربین درشون استفاده نشده و تنها شامل ورودی - محفطه ی احتراق - دیفیوزر - شعله نگه دار ( Flame Holder ) و نهایتا نازل خروجی هستند و بعلت نداشتن بخش های متحرک مثل توربین و کمپرسور ، انرژی از تراست تولیدی گرفته نمیشه به همین خاطر این نوع موتور ها بیشترین بازده تراست رو در بین سایر موتورها دارند ...
یکی از محدودیت های این دو نوع موتور اینه که بعلت اینکه این موتور ها تنها در سرعت های سوپر سونیک ( رم جت ) و هایپر سونیک ( سکرم جت ) قابل استفاده هستند ، پس نمیشه از این نوع موتورها برای لانچ و پرتاب اولیه استفاده کرده ... پس دوتا راهکار میمونه :
1- استفاده از یک بوستر کمکی بزرگ که بتونه سرعت اولیه موشک رو به سوپر سونیک برسونه و سپس موتور رم جت موشک فعال بشه 2- یا اینکه موشک مورد نظر توسط یک موشک حامل دیگه ( یا هر نوع حامل پر سرعت دیگه ) حمل بشه و وقتی به سرعت مافوق صوت رسید موشک کروز مورد نظر از موشک حامل جدا بشه و سپس طی طریق کنه ...



سوال من اینه : به لحاظ تکنولوژیک ساخت موتورهای رم جت پیچیدگی خاصی نداره ( در مورد سکرم جت تا حدودی سختی های خاص خودش رو داره ) ولی چرا در ایران به ساخت موشک های زیر صوت بسنده و اکتفا شده ؟؟

جواب هارو با عدم در نظر گرفتن بحث هدایت موشک ، ارسال کنین ...

یا حیدر کرار ...
امضاي کاربر :
یکشنبه 03 اردیبهشت 1396 - 21:00
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 14 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: alij &mina68 &hasanali &espadan &sky_hero &mo-nia &afzaly &mehdi &crounus2000 &yekkhatere &behrouz07 &viper-59 &takavar313 &hk416 &


تعداد ارسال ها: 1036

پاسخ : 1 RE چرا ایران موشک کروز مافوق صوت ندارد ؟
با سلام خدمت شما داداش روبیک گرامی

موتور اسکرامجت (البته اگر درست گفته باشم ) تکنولوژی بسیار پیچیده ای داره که در حال حاضر فقط امریکا و روسیه انهم در یک همکاری مشترک به اون دست پیدا کردن و جز این دو کشور هیچ کشوری چنین تکنولوژی نداره

اما موتور رمجت تکنولوژی خیلی پیچیده ای نداره و مثل یک لوله بخاری هستش که حتی با نگاه کردن داخلش میتونین اونطرف لوله رو هم ببینین و در این روش سوخت و هوا بصورت مستقیم وارد موتور و عمل احتراق انجام میگیره و تکنو لوژی اون بسیار ساده تر از موتور توربو فن هستش فقط باید موتور به سرعت معینی برسه تا شروع به فعالیت کنه که معمولا با یک بوستر کمکی مشکل حل میشه و تکنولوژی انچنان پیچیده ای نداره

منتها دو مشکل بزرگ هستش یکی اینکه مصرف سوخت فوق العاده بالا هستش و این باعث محدودیت برد میشه

و دوم بخاطر تولید حرارت بسیار بالا بسرعت توسط سامانه های حرارتی بسرعت رهگیری میشه
یکشنبه 03 اردیبهشت 1396 - 21:37
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 11 کاربر از mina68 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: hasanali /rubik /espadan /sky_hero /mo-nia /afzaly /mehdi /crounus2000 /yekkhatere /viper-59 /hk416 /


تعداد ارسال ها: 586
نیروی هوافضای سپاه پاسداران

پاسخ : 2 RE چرا ایران موشک کروز مافوق صوت ندارد ؟
ابتداعا یک توضیح نسبتا کامل در مورد نحوه ی عملکرد موتورهای رم جت و سکرم جت بدیم :

در موتورهای توربوجت و توربوفن که اساسا برای سرعت های زیر صوت و مافوق تا حداکثر 3 ماخ طراحی شدند ( خصوصا توربوجت ) ، بحث فشرده سازی و متراکم سازی هوای ورودی بر عهده ی کمپرسورها هستش و وظیفه ی توربین گرفتن انرژی مکانیکی از نیروی تراست تولیدی جهت چرخش و حرکت کمپرسور و خود توربین هست ...
در موتورهای رم جت ( ایده ی ساخت همچین موتوری از سال 1990 میلادی در ذهن ها رشد کرد ) چون هیچگونه قطعه ی متحرکی بر سر راه هوای ورودی جهت فشرده سازی و افزایش دما و انرژی هوای ورودی نیست و از اونجایی که هرچقدر سرعت جریان هوا بیشتر بشه متناسبا میزان امواج ضربه ای ( فشار و دما و انرژی ) هوا بیشتر میشه ، لذا برای حل مشکل متراکم سازی هوای ورودی در موتور های رمجت ، از این نوع از موتورها تنها در سرعت های بالای صوت و بالای 3 ماخ استفاده میشه یعنی سرعتی که سرعت هوا و میزان امواج ضربه ای به حد قابل قبولی رسیده باشه ...
در سرعت های بالای 3 ماخ ، بعلت شدت امواج ضربه ای لایه های هوا ، خود هوای ورودی به موتور انقد فشار بالا و دمای بالایی داره که دیگه نیازی به بخش کمپرسورها جهت فشرده سازی و افزایش دمای هوا نیست ... به همین دلیل این موتور ها تنها در سرعت های مافوق صوت بالای 3 ماخ ( رم جت ) و سرعت های فرا مافوق صوت ( سکرم جت ) کارایی دارند ... در واقع میزان فشار هوای ورودی به موتورهای رم جت و سکرم جت بستگی به سرعت پروازی هواگرد حامل این نوع از موتورها داره ...
همونطور که قبلا خوندیم در سرعت های مافوق صوت ، طراحی دریچه هوای ورودی جنگنده ها و موتورها عمدتا به صورتیه که سرعت جریان هوای ورودی رو از مافوق صوت به مادون صوت جهت کاهش اثراب مخرب امواج ضربه ای کاهش بده ...
طبق قانون سوم نیوتون برای هر عملی عکس العملی وجود داره ... و فلسفه ی تولید نیروی تراست و انرژی جنبشی ( حرکتی ) محرک وسیله ی پرنده دقیقا از همین قانون پیروی میکنه ...

طبق یک قاعده کلی : فشار با سرعت رابطه ی عکس داره

در طراحی و مهندسی ساخت موتور ، موتور رو جوری طراحی میکنن که همیشه فشار جریان هوا در بخش احتراق بیش از فشار جریان هوا در بخش نازل موتور باشه .. دلیل اینکار اینه که با کاهش فشار جریان هوا در بخش نازل ، سرعت جریان هوا با توجه به هندسه ی خاص طراحی بخش نازل بیشتر میشه و این یعنی تولید نیرو محرکه ی بالاتر و هواپیما با حرکت کردن در جهت مخالف جهت انتشار نیروی موتور ، دقیقا قانون سوم نیوتون رو انجام میده که برای هر عملی عکس العملی در خلاف جهت انجام دادن اون عمل وجود داره ...
پس تا اینجا تا متوجه شدیم با کاهش سرعت فشار افزایش پیدا میکنه و برعکس ... دقیقا اساس کار رم جت ها به همین صورته ، یعنی یک موتور رم جت که یک مخروطی مرکزی روی خودش داره ، ابتداعا سرعت بسیار بالای جریان هوای ورودی رو با ایجاد امواج ضربه ای در لایه های هوا ( برهم زدن خط انتشار مستقیم لایه های هوا و آشفته کردن جریان هوا ) کاهش میده و سپس با استفاده ( جذب ) از انرژی جنبشی هوا ، فشار و دمای هوارو بالا میبره ... به بیان ساده تر در موتورهای رمجت حتما باید سرعت جریان هوا در محفظه ی احتراق به مادون صوت رسیده باشه تا عمل احتراق بطور کامل انجام بشه و این کاهش سرعت از طریقه مخروطی ( دیفیوزر ) ابتدایی موتور و ایجاد امواج ضربه ای در لایه های هوا صورت میگیره ....
در سرعت های هایپرسونیک امواج ضربه ای به حدی بالا میره که عملا موتور دیگه نمیتونه با استفاده از موتورهای معمولی نیروی تراست تولید کنه .... !!
موتورهای سکرم جت که نمونه ی پیشرفته تر رم جت ها بشمار میان و در سال 1960 میلادی اولین نمونه هاش ساخته شد ، توانایی تولید نیروی تراست در سرعت های بالای 5 ماخ رو دارا هستند و مثل رم جت ها نیازی به کاهش سرعت هوا در بخش محفظه ی احتراق جهت تولید نیروی تراست ندارند و در همون سرعت های بسیار بالا هم میتونن تراست تولید کنند ... به بیان دیگه ، در موتورهای رمجت لازمه ی تولید نیروی تراست ، کاهش سرعت هوای ورودی به موتور از مافوق صوت به مادون صوته ولی در سکرم جت نیازی به کاهش سرعت جریان هوای ورودی نیست و هوای ورودی با همون سرعت بالا ( کاهش سرعت بسیار ناچیز ) وارد موتور میشه و تولید نیروی تراست میکنه ... در واقع در موتورهای رم جت ما با محفظه ی احتراق مادون صوت مواجه هستیم و در سکرم جت ها با محفظه ی احتراق مافوق صوت !
نکته : سوخت مصرفی در هر دو نوع رمجت و سکرم جت از نوع سوخت مایع هست ...




اینم معادله ی محاسبه ی مقدار نیروی تراست تولیدی توسط رم جت ها و سکرم جت ها : F = [m dot * V]e - [m dot * V]0 + (pe - p0) * Ae

در این معادله پارامتر ها به شکل زیره ( در واقع فرمولی که گفته شده همون فرمولیه که در ذیل نگاره ی شکل بالا آورده شده ) :

m dot : نرخ جریان جرمی
V : سرعت
P : فشار
A : مساحت
ضریب های 0 و e به ترتیب یعنی ورودی و خروجی ... بعنوان مثال Pe یعنی فشار خروجی و P0 فشار ورودی ... بقیه ی پارامتر ها به همین شکله ...


اینم تصویر هواپیمای بدون سرنشین X-43A مجهز به موتور سکرم جت که در آزمایشی موفق شد به سرعت باور نکردنی 11 ماخ دست پیدا کنه !! :





در موتور سوخت و حرارت بالا که مینا خانوم گفتند ، بله درسته هرچقدر که میزان سرعت هوای ورودی بیشتر باشه میزان فشرده سازی بیشتر و به همون نسبت مصرف سوخت بالاتر میره و به همون نسبت حرارت بیشتری تولید میشه ... ولی الان روسیه و هند با همکاری همدیگه دارن روی پروژه موشک براهموس 2 با سرعت 7 ماخ و با موتور سکرم جت کار میکنن ! پس نمیشه گفت بخاطر حرارت بالاتر و مصرف سوخت بیشتر باید بیخیالش شد !!!

تمامی موشک های کروز رونمایی شده ی ما مثل کوثر - ظفر - قادر - قدیر - سومار - نصر بصیر - نصیر - یا علی و غیره همگی مادون صوت هستند ( بخاطر شکل دماغه ی اونها ) و این یعنی فرصت بیشتر ناو متخاصم برای رهگیری و انجام اقدامات متقابل در برابر موشک های مادون صوت ! در حالی که ناوهای دشمن در برابر موشک سان برن روسی با بیشینه ی سرعت 3 ماخ ، تنها 30 ثانیه فرصت اجرای واکنش رو دارند ، عملا در برابر موشک برهموس 2 با سرعت خیره کننده ی 7 ماخ ، حرفی برای گفتن ندارن چون تا بخوان به خودشون بیان بای بای :))
پس اینم مزیت دیگری بر اهمیت داشتن موشک های کروز مافوق صوت و حتی فرا مافوق صوت !

چرا واقعا نمیسازیم چرا /؟؟؟؟؟

البته وزیر دفاع در سالروز صنعت دفاعی سال گذشته ( 31 مرداد 1395 ) خبر دستیابی ایران به موشک کروز مافوق صوت در اینده ی نزدیک رو دادند که حالا باید ببینیم چی میشه !
امضاي کاربر :
یکشنبه 03 اردیبهشت 1396 - 22:52
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 12 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mina68 /espadan /sky_hero /mo-nia /smpedram /afzaly /mehdi /crounus2000 /yekkhatere /viper-59 /hk416 /ak2 /


تعداد ارسال ها: 122
بسیج

پاسخ : 3 RE چرا ایران موشک کروز مافوق صوت ندارد ؟
با سلام
مسلما در حال حاضر ما توانایی ساخت موشک هایپرسونیک را نداریم از جمله فرمول سوخت آن برای رسیدن به این سرعت و... را نداریم و آمریکا هم تا به حال در ساخت چنین موشکی بارها با شکست مواجه شده و اگر روسیه و هند موشک زیرکان یا براهموس 2 با برد 300 کیلومتر را عملیاتی کنند بسیار موفق عمل کرده اند. اما برای ساخت موشک مافوق صوت از نوع رمجت ما توانایی چنین کاری را داریم اما احتمالا تیتانیوم برای بدنه نداریم(در سرعت بالا دمای بدنه ی موشک تا 400 درجه هم می رسد و فلزی مانند تیتانیوم نیاز هست تا بتواند آنرا تحمل کند) که این فلز برای ما باعث گرانتر شدن موشک می شود یا دسترسی به آن سخت هست و ... و شاید تا به حال ساخته ایم اما ممکن هست در زمان خاص بخواهیم آن را به نمایش بگذاریم(مثل همان موشک سانبرن)
موشک مافوق صوت از نوع موتور جت بزودی به آن دست پیدا خواهیم کرد (مثلا سرعت 1500 کیلومتر) مثل موشک چینی سی 803
اما چرا ما تاکنون به موشک های مادون صوت بسنده کرده ایم شاید خواسته ایم یک موشک سبک و انعطاف پذیر و البته ارزان داشته باشیم تا بتوانیم هم روی قایق های تندرو و ناوها و هم روی خشکی و حتی در زیردریایی و هواپیما هم از آن استفاده کنیم!(مانند موشک هارپون در آمریکا و یا موشک خا 35 در روسیه و ...)
البته مزیت موشک مادون صوت علاوه بر حرارت کمتر، پرواز در ارتفاع پایینتر هست و می توان با رادارگریز کردنش زمان کشف آن را کاهش داد همچنین می توان با شلیک پر تعداد این موشک ارزان هرچند مادون صوت همان عملکرد مطلوب موشک مافوق صوت را به دست آورد(البته تا حدودی) اما سرعت موشک کروز مزیت بزرگتریست.
دیگر بیشتر از این مغز مبارکم نمی کشدتصویر: /weblog/file/forum/smiles/18.gif
یا علی
دوشنبه 04 اردیبهشت 1396 - 09:33
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 9 کاربر از afzaly به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /crounus2000 /rubik /strategy_man /mina68 /yekkhatere /viper-59 /espadan /hk416 /


تعداد ارسال ها: 3672

پاسخ : 4 RE چرا ایران موشک کروز مافوق صوت ندارد ؟
بله دوستان تا حد زیادی پاسخ رو دادن

بحث اصطحکاک و گرما روی دماغه
بحث خرید الیاژهای تیتانیوم پایه که به محض اقدام همه میفهمن ما در حال ساخت چی هستیم
بحث هزینه های تولید انبوه (تغییراتی که ما در موشکهای بالستیک مون داشتیم برای حمله با سرعت بیشتر منجر به افزایش چندین میلیونی در هزینه تمام شده موشکها مون داشت)
بحث شلیک به کمک بوسترها برای شتاب گیری اولیه باعث میشه که هندسه موشک در حالت سکون خیلی قطور ترباشه (به سام 5 یا همون اس200 و سام 4 دقت کنید)

همونطور که جناب افضلی گفتن اگر بخواهیم از روی قایق یا خودرو موشک کروز شلیک کنیم این تغییرات رو هم باید در نظر بگیریم که باعث میشه تعداد کمتری موشک از یک وسیله قابل پرتاب باشه

محض اطلاع دوستان عرض کنم
سکوی پرتاب سام 5 بخاطر وزن زیاد مجموعه موشک این سیستم فقط قادر به سوار کردن یک موشک هست ضمن اینکه بخاطر فشار و حرارت زیاد حین پرتاب ؛ خدمه این سیستم بعد از هر شلیک مجبورن دوباره سکوی پرتاب رو رنگ امیزی بکنن
امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
دوشنبه 04 اردیبهشت 1396 - 12:24
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 8 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: rubik /mina68 /mehdi /yekkhatere /afzaly /viper-59 /espadan /hk416 /


تعداد ارسال ها: 586
نیروی هوافضای سپاه پاسداران

پاسخ : 5 RE چرا ایران موشک کروز مافوق صوت ندارد ؟
با تشکر از دوستان بابت جوابهایی که دادند ...

اگر بشه به تکنولوژی ساخت رم جت ها دست پیدا کنیم و سپس با توربوجت هایی که از قبل فناوری ساختش رو بدست اوردیم ( البته باید به توربوجت هایی با توان بالاتر دست پیدا کنیم ) ادغام کنیم ، شاید بتونیم به تکنولوژی ساخت موتورهای سیکل ترکیبی توربو رم جت دست پیدا کنیم ( البته بسیار پرهزینه ) ... توربو رم جت مثل موتور j-58 پرت اند ویتنی که در سه هواپیمای مافوق صوت SR-71 BlackBird و A-12 و YF-21 استفاده شده ، از دو بخش اصلی توربوجت و رمجت تشکیل شده ...
در واقع توربو رم جت یک موتور هیبریدیه که متشکل از یک موتور توربوجت نصب شده درون یک موتور رمجت هستش ....
همونطور که قبلا گفتیم از رم جت ها در سرعت های زیر صوت نمیشه استفاده کرد چون خصوصیات سیال ورودی به رم جت های فاقد پارامتر های لازم جهت فعال شدن این نوع از موتورها هست ... پس باید موشک یا هواپیمایی که مجهز به موتور رمجت و یا سکرم جت هستش ، ابتداعا توسط موتور یا بوستر و یا حامل دیگه ای به سرعت مافوق صوت برسه تا رمجت ها و یا سکرم جت ها بصورت خودکار فعال بشن ....
توربو رمجت ها درواقع راه حلی گران قیمت برای پاسخ به این مشکل هستند ... یعنی ابتدا هواپیما در مرحله ی برخواست از باند پروازی و حرکت کردن در سرعت های کروز ( زیر صوت و تا نزدیک به صوت ) از توربوجت های خودش استفاده میکنه و زمانی که هواپیما وارد سرعت سوپر کروز ( مافوق صوت ) شد ، توربوجت ها بصورت خودکار خاموش و رمجت ها بصورت خودکار فعال میشن و در عرض 15 ثانیه سرعت هواگرد رو بعنوان مثال از 1.5 ماخ به 3.5 تا 7 ماخ میرسونن !! البته سرعت هواپیماهای نام برده شده تا حدود 3.3 ماخ محدود شده چون یک خلبان نمیتونه نیروی جی وحشتانک در اثر افزایش سرعت ناگهانی از 1.5 ماخ تا 7 ماخ رو تحمل کنه و مغزش شکوفا میشه ( مغزش میپاشه تو کاکپیت ) :))

البته فکر نکنم الان دیگه استفاده بشه اخه تکنولوژی پیچیده و پر هزینه ای داره ... اگر استفاده میشه دوستان اطلاع رسانی کنن ...

موتور توربو رمجت j-58 پرت اند ویتنی محصول 1950 میلادی امریکا !!! ( درواقع این موتور یک موتور توربو رمجت نیست فقط بعلت مکانیسم خاص طراحی که داره و میتونه سرعت هواگرد رو به بیشینه ی سرعت 3.3 ماخ برسونه در منابع مختلف لفظ توربو رمجت برای این موتور بکار برده شده ) :



YF-21 :



A-12 :



SR-71 :





تصاویر بیشتر از موتور j-58 در لینک زیر :

http://www.sr-71.org/blackbird/j-58/

فقط در مورد اصطکاک و گرما که گفتین : بالاخره از اصطکاک شدید کلاهک موشک بالستیک در زمان برگشت به جو و اصطکاک شدید با هوا کره زمین که بیشتر نیس ! وقتی ما میتونیم موشک بالستیک با سرعت فاز نهایی 15 ماخ و حتی بالاتر بسازیم و بتونیم مواد سازنده ی این موشک رو رو جوری انتخاب کنیم که بتونه حرارت شدید در اثر بازگشت به جو زمین و حتی حرارت ایجاد شده در اثر نیروی پسای فوق العاده بالا در سرعت 15 ماخ رو تحمل کنه ، پس فکر نکنم بحث آلیاژ در ساخت یک موشک مافوق صوت با سرعت مثلا 5 ماخ برای کشوری مثل ایران یک گلوگاه اصلی به حساب بیاد ! مثلا هرمز 2 ، 5 ماخ سرعت داره ....

یا حیدر کرار ...
امضاي کاربر :
دوشنبه 04 اردیبهشت 1396 - 13:17
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 10 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /crounus2000 /afzaly /mina68 /strategy_man /viper-59 /espadan /hk416 /yekkhatere /ak2 /


تعداد ارسال ها: 1036

پاسخ : 6 RE چرا ایران موشک کروز مافوق صوت ندارد ؟
البته داداش رویک گرامی

تولید و طراحی یک موشک فقط موتور و چاش های اون نیست بلکه سیستم هدایت تجهیزات و سنسورهای الکترونیکی و سایر فناوری های دیگه هم هست
ممکنه کشورمون برای تولید موشک مافوق صوت قادر به طراحی موتور رمجت باشه ولی سایر فن اوری های تولید در دسترس نباشن

الان در دنیا فقط روسیه تکنولوژی موشکهای ضد کشتی با سرعت چند ماخ رو دراختیار داره و حتی امریکا جهت تست تجهیزات ضد موشکی خود اقدام به خرید چند فروند موشک سانبرن از روسیه کرد و هند هم داره از تکنولوژی روسیه استفاده میکنه

پس طراحی و تولید این نوع موشک واقعا فن اوری پیچیده ای داره و فقط صرفا فقط پیشرانه ملاک نیست
دوشنبه 04 اردیبهشت 1396 - 19:17
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از mina68 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: viper-59 /rubik /afzaly /espadan /crounus2000 /hk416 /yekkhatere /


تعداد ارسال ها: 36

پاسخ : 7 RE چرا ایران موشک کروز مافوق صوت ندارد ؟
نقل قول از rubik
.......
یا حیدر کرار ...


سلام

شما که تا این حد علاقه مند هستید ، بهتر است یک مقایسه بین موشکهای کروز انجام بدید.

در مقایسه خودتون پارامترهایی چون سرعت، برد، وزن، میزان سوخت مصرفی، قیمت تمام شده، وزن سر جنگی، حداکثر ارتفاع و سایر پارامترهایی که لازم می دانید را لحاظ کنید و یک جدول بدست بیاورید

نتیجه گیری آسان خواهد بود.
دوشنبه 04 اردیبهشت 1396 - 19:44
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از strategy_man به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mina68 /rubik /afzaly /espadan /crounus2000 /hk416 /


تعداد ارسال ها: 1036

پاسخ : 8 RE چرا ایران موشک کروز مافوق صوت ندارد ؟
نقل قول از strategy_man
نقل قول از rubik
.......
یا حیدر کرار ...


سلام

شما که تا این حد علاقه مند هستید ، بهتر است یک مقایسه بین موشکهای کروز انجام بدید.

در مقایسه خودتون پارامترهایی چون سرعت، برد، وزن، میزان سوخت مصرفی، قیمت تمام شده، وزن سر جنگی، حداکثر ارتفاع و سایر پارامترهایی که لازم می دانید را لحاظ کنید و یک جدول بدست بیاورید

نتیجه گیری آسان خواهد بود.



داداش روبیک اتفاقا پیشنهاد خوبی هستش ماشالله شما که سوادتون بالاست خصوصا در بحث موشکهای ضد کشتی یک تایپیک باز کنین ضمنا بررسی موشکهای ضد کشتی موجود یک قیاس هم بین موشکهای ایرانی و خارجی داشته باشین
دوشنبه 04 اردیبهشت 1396 - 20:02
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 5 کاربر از mina68 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: viper-59 /rubik /afzaly /espadan /crounus2000 /


تعداد ارسال ها: 156
نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا

پاسخ : 9 RE چرا ایران موشک کروز مافوق صوت ندارد ؟
دوستان بیان میکنن که تکنولوژی رمجت ساده است،در صورتی که فناوری کمپرسور و توربین به مراتب قدیمی تره، فکر میکنید هنوز تکنولوژی تولید توربین رو به طور کامل در اختیار داریم؟ یک پره توربین ساده گازی نیروگاهی با توجه به سرعت چرخش توربین بهینه سازی و مهندسی میشه و کافیه فرکانس شبکه از 60 هرتز برسه 61 هرتز اونوقت تک تک این پره ها که تعداد عجیبی از اون ها در توربین موجوده و زمانی میگفتن هر کدام به اندازه یک ماکسیما قیمت دارن و قریب به اتفاق همشون وارداتی هستن مثل چیپس خرد میشن. حالا شاید بگیم که توربین سخته حالا به جاش رم جت بسازیم. تا حالا از خودتون پرسیدین که برای توسعه یک رم جت آیا تونل هوا با سرعت 3 ماخ و بیشتر در اختیار داریم؟ برای تعیین یک نسبت بهینه بین ورودی موتور و گلوگاه و خروجی موتور بدون اغراق نیاز به هزاران بار آزمون و خطا هست. شما هر دفعه میخواین یک موتور بسازید روی اون بوستر ببندید و اون رو با صرف هزینه فوق العاده بالا به سرعت 3 ماخ برسونید در حالی که حتی موشک رو در دسترس ندارید که نتایج رو تحلیل کنید؟ خیر این موتور برای توسعه نیاز به امکاناتی فوق العاده بیشتر از همون موتورهای توربوجت قدیمی یا توربوفن داره.
دوشنبه 04 اردیبهشت 1396 - 20:14
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 5 کاربر از behrouz07 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mina68 /rubik /afzaly /espadan /crounus2000 /


تعداد ارسال ها: 1036

پاسخ : 10 RE چرا ایران موشک کروز مافوق صوت ندارد ؟
نقل قول از behrouz07
دوستان بیان میکنن که تکنولوژی رمجت ساده است،در صورتی که فناوری کمپرسور و توربین به مراتب قدیمی تره، فکر میکنید هنوز تکنولوژی تولید توربین رو به طور کامل در اختیار داریم؟ یک پره توربین ساده گازی نیروگاهی با توجه به سرعت چرخش توربین بهینه سازی و مهندسی میشه و کافیه فرکانس شبکه از 60 هرتز برسه 61 هرتز اونوقت تک تک این پره ها که تعداد عجیبی از اون ها در توربین موجوده و زمانی میگفتن هر کدام به اندازه یک ماکسیما قیمت دارن و قریب به اتفاق همشون وارداتی هستن مثل چیپس خرد میشن. حالا شاید بگیم که توربین سخته حالا به جاش رم جت بسازیم. تا حالا از خودتون پرسیدین که برای توسعه یک رم جت آیا تونل هوا با سرعت 3 ماخ و بیشتر در اختیار داریم؟ برای تعیین یک نسبت بهینه بین ورودی موتور و گلوگاه و خروجی موتور بدون اغراق نیاز به هزاران بار آزمون و خطا هست. شما هر دفعه میخواین یک موتور بسازید روی اون بوستر ببندید و اون رو با صرف هزینه فوق العاده بالا به سرعت 3 ماخ برسونید در حالی که حتی موشک رو در دسترس ندارید که نتایج رو تحلیل کنید؟ خیر این موتور برای توسعه نیاز به امکاناتی فوق العاده بیشتر از همون موتورهای توربوجت قدیمی یا توربوفن داره.


با سلام خدمت شما دوست گرامی
البته با قسمتی از فرمایش شما که فرمودین ما ابزار وتجهیزات لازم رو در اختیار نداریم کاملا موافق هستم ولی با قسمتی که فرمودین رمجت از توربوفن پیچیده تره موافق نیستم بله فرمایش شما کاملا درسته یک موتور توربوفن از چند مرحله کمپرسور و توربین و پره و غیره برخورداره که موتور رمجت اینها رو نداره و نمانطور که گفتم مثل یک لوله بخاری میمونه که در ورودی اون یک در یچه جهت تنظیم هوای ورودی قرار داره
دوشنبه 04 اردیبهشت 1396 - 20:29
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از mina68 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: viper-59 /behrouz07 /rubik /afzaly /espadan /crounus2000 /hk416 /



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.




انجمن نظامی آی آر ارتش



سايت نظامي آي آر ارتش در مرداد ماه سال 1391 تاسيس و براي بالابردن معلومات نظامي پارسي زبانان جهان راه اندازي شده است.اين سايت به هيچ ارگان دولتي و نظامي وابسته نيست و کاملا شخصي مي باشد.تمامي حقوق مطالب براي سايت آي آر ارتش محفوظ مي باشد.
ضمنا کپي برداري از مطالب انجمن و سايت با ذکر منبع باعث خوشنودي ماست.



ايميل پست الکترونيکي مديريت سايت : ir.artesh@yahoo.com