نام کاربري : کلمه عبور : عضو انجمن نيستيد ! همين حالا عضو شويد . | کلمه عبور خود را فراموش کرده ام !







آغاز شده توسط
متن
rubik آفلاين



تعداد ارسال ها: 530
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
محل زندگي: یاسوج
سن: 24
تعداد تشکر کرده: 3785
تعداد تشکر شده: 2985
نیروی هوافضای سپاه پاسداران
انجمن اي ار ارتش

گردابه ی متصل یا Bound Vortex چیست ؟
سلام مجدد خدمت همه بچه های خوشجل و موشجل و جیجر انجمن :) چه میکنین با زحمتای ما ؟

مطلبی که امروز قراره باهم بررسی کنیم برخلاف تاپیک قبلی که یک بخش خاص از جنگنده رو مورد توجه خودش قرار میداد ، این تاپیک صرفا یکسری مسائل پایه ای و البته مهم در خصوص رفتار سیالات هستش ...

قبل از اینکه وارد مقوله ی (( گردابه ی متصل )) بشیم و اصلا بدونیم چی هست و به چه دردی میخوره ، باید ابتداعا سری بزنیم به طراحی ائرودینامیکی ایرفویل ....
همونطور که همه ی ما میدونیم اساس تولید نیروی لیفت اختلاف فشاره ... یعنی اگر تونستیم کاری بکنیم که حول یک جسم اختلاف فشار به وجود بیاد ، تونستیم بر روی اون جسم لیفت یا بَرا تولید بکنیم !
تعریف فشار : به مجموع حرکات تصادفی مولکول های سیال درون یک ظرف یا لوله فشار گفته میشه .. یعنی چی ؟ فرض کنید ظرفی داریم و درون این ظرف یک سیال جاری ( یعنی سیال در حال حرکت باشه و ساکن نباشه ) مثل آب قرار داره ، با حرکت تصادفی مولکول های آب به جهات مختلف بخشی از این مولکول ها در اثر حرکت تصادفی که دارند به دیواره ی ظرف برخورد کرده و مجددا به سمت دیگری منحرف میشن ! به نیرویی که توسط سیال به دیواره ی ظرف وارد میشه فشار گفته میشه ... طبیعتا هرچقدر که سرعت سیال بیشتر باشه ، مولکول های بیشتری از سیال تحت تاثیر حرکات تصادفی به دیواره ی ظرف برخورد کرده ، فلذا شاهد اعمال فشار بیشتری به دیواره ی ظرف هستیم ....
نکته : فشار همیشه عمود بر سطح جسم و جهت جریان است ...
پس بمنظور تولید لیفت بر روی ایرفویل باید حتما اختلاف فشار در سطح بالا و پایین ایرفویل وجود داشته باشه تا لیفت بوجود بیاد ... از طرفی قبلا با اصل برنولی آشنا شدیم که : سرعت با فشار رابطه ی عکس داره .. یعنی ما چه بخوایم چه نخوایم برای تولید لیفت ( اعمال اختلاف فشار ) باید سرعت سیال رو در دو سطح بالا و پایین ایرفویل باهم ناهمسان کنیم تا اختلاف فشار و نتیجتا لیفت حاصل بشه .
پس باید ایرفویل جوری طراحی بشه که بین هوای عبوری از بالا و پایین ایرفویل ، تفاوت سرعت برقرار باشه ... لذا شاید بشه گفت که اولین طراحی ایده ال ایرفویل بمنظور تولید لیفت توسط یک ریاضی دان روسی به نام بنام ژوکوفسکی ارائه شد و ایشون تونست با استفاده از تکنیک نگاشت همدیسی یک استوانه ی مدور لیفت ساز ( تولید کننده ی نیروی لیفت ) رو به یک ایرفویل تبدیل کنه ( در ادامه طریقه ی تولید لیفت توسط یک استوانه مدور یا چرخان گفته خواهد شد ) .... یک ایرفویل عموما به اینصورت طراحی شده که سطح فوقانی ایرفویل طول بیشتری نسبت به سطح تحتانی خودش داشته باشه .. این یعنی اینکه هوایی که قراره از سطح فوقانی ایرفویل عبور کنه باید طول بیشتری از سطح ایرفول رو نسبت به هوایی از که قراره از سطح زیرین ایرفویل عبور کنه ، بپیمایه ... از طرفی هوای بالا و پایین ایرفویل باید در یک زمان و در لبه ی انتهایی ایرفویل ( لبه ی فرار ) همدیگه رو ملاقات کنند و بهم بپیوندند .. چرا که اگر هوای بالا و پایین عبوری از ایرفویل در یک زمان بهمدیگه نرسند ، باعث میشه که هوای سطح زیرین ( downstream - جریان پایین دستی ) ایرفویل که نسبت به هوای فوقانی ( upstream - جریان بالا دستی ) مسافت کمتری رو در طول ایرفویل طی کرده تا از ایرفویل جدا بشه ، سریع از هوای فوقانی به لبه ی فرار برسه و از اونجایی که هوای سطح زیرین ایرفویل بواسطه ی طراحی خاصی که ایرفویل داره سرعت کمتر و فشار بیشتری نسبت به هوای فوقانی داره ، لذا انتقال فشار از ناحیه ی پرفشار ( سطح زیرین ) به ناحیه ی کم فشار ( سطح فوقانی ) صورت بگیره و در انتهای ایرفویل شاهد تولید گردابه باشیم ...
پس میطلبه که ایرفویل از طراحی خاصی برخوردار باشه تا بتونه در یک شرایط کنترل شده و ایده ال ، لیفت زیاد و گردابه ی کمتری تولید بکنه ....
نکته : نیروی لیفت مثل فشار ، عمود بر سطح و جهت جریانه ...
شاید جالب باشه که بدونیم یک توپ هم میتونه در اثر چرخش در هوا لیفت تولید کنه ! اما چطور ؟
در اینجا باید سری بزنیم به اثر مگنوس ( magnus effect ) : به نیروی تولید شده توسط یک جسم مدور ( چرخان ) درون یک سیال ویسکوز ( لزجت - چسبناک ) ، اثر مگنوس گفته میشه ... قبل از اینکه به بررسی اثر مگنوس بپردازیم باید تعریف کوتاهی در مورد لزجت یا ویسکوزیته داشته باشیم ...
ویسکوزیته : به مقاومت مولکول های سیال در برابر تنش برشی ( حرکت یا لغزیدن مولکول های سیال روی همدیگه ) ، لزجت یا ویسکوزیته گفته میشه ..
یا به بیان ساده تر : تنش برشی بیشتر = لزجت کمتر .... تنش برشی کمتر = لزجت بالاتر
بعنوان مثال دو سیال آب و عسل رو در نظر بگیریم ، اگر بخوایم این دو سیال رو همزمان درون دو ظرف مختلف بریزیم ، به وضوح میبینیم که آب سریع تر از عسل وارد ظرف میشه چون تنش برشی بالایی بین مولکول های آب در قیاس با مولکول های عسل وجود داره و لذا بعلت تنش برشی بیشتر موجود در آب ، مولکول های آب سریع تر روی همدیگه حرکت یا لغزش میکنند و سریع تر از مولکول های عسل جاری شده و وارد ظرف میشن ...
در مباحث هوافضا که هوا بعنوان سیال در نظر گرفته میشه ، باید بدونیم که لزجت هوا بسیار کمتر از سایر سیالات مثل آب هستش .. یعنی مولکول های هوا بسیار سریع تر از مولکول های آب روی همدیگه حرکت میکنند ( نتیجتا تنش برشی بالا ) ....
نکته : اصطکاک یا همون فریکشن رابطه ی مستقیم با ویسکوزیته داره لذا هرچقدر که یک سیال ویسکوز تر باشه ، در هنگام تماس با جسم مولکول های سطح سیال بیشتر به سطح جسم چسبیده و اصطکاک افزایش پیدا میکنه و برعکس ... بنابراین اگر بتونیم کاری بکنیم که سیال تماس کمتری با سطح جسم برقرار کنه ، تونستیم اصطکاک رو کاهش بدیم ! یکی از این راه ها نوک دار طراحی کردن جسم جهت شکافتن هوا بمنظور تماس کمتر سیال با سطح جسم هستش ...

قبلا و در همین تاپیک گفته شد که یک توپ هم میتونه وقتی که در هوا معلق و چرخانه ، نیروی لیفت تولید بکنه ... از طرفی گفته شد که برای تولید لیفت باید اختلاف فشار حول جسم برقرار باشه ..

طبق اثر مگنوس اگر توپ ساکن و هوا در حال حرکت باشه ( مثلا از چپ به راست ) این حالت پیش میاد :



همونطور که در شکل بالا میبینیم ، وقتی توپ ساکن و هوا در حال حرکت باشه ( مثلا از چپ به راست ) ، توپ بواسطه ی ساکن بودنش هیچ تاثیری روی جریان هوا نمیزاره و هوای عبوری از هر دو طرف توپ ، سرعت بالا و یکنواخت و همسانی داره ...

حالت بعدی اینه که هم هوا و هم توپ در حالت حرکت باشند .. یعنی توپ در حال چرخش ( در جهت عقربه های ساعت ) و جهت حرکت جریان هوا از چپ به راست باشه :



وقتی توپ در جهت حرکت عقربه های ساعت شروع به دوران یا چرخش میکنه ، طبیعتا چون جهت چرخش ( حرکت ) سطح فوقانی توپ یکسو با جهت حرکت هوا هستش ، لذا سرعت هوا در سطح فوقانی توپ افزایش پیدا میکنه و چون جهت حرکت توپ در قسمت پایین خلاف جهت حرکت هوا هست ، لذا جهت چرخش توپ با جهت حرکت هوا در ضدیت قرار داره و لذا از سرعت هوا کاسته میشه ... پس تفاوت سرعت در بالا و پایین توپ باعث وجود اومدن اختلاف فشار در بالا و پایین توپ و نتیجتا تولید نیروی لیفت عمود بر سطح و جهت جریان میشه ..

اون F همون نیروی لیفته ...



حالا که با طراحی ایرفویل آشنا شدیم ، میریم سراغ مبحث اصلیمون یعنی گردابه ی متصل ...

زمانی که هوا از روی ایرفویل عبور میکنه ، 2 نوع گردابه بر روی سطح ایرفویل تشکیل میشه :

1- گردابه ی متصل ( bound vortex )
2- گردابه ی دنباله آزاد ( trailing vortex یا induced vortex که معنی هردوتاش میشه گردابه ی تولید شده در نوک بال یا همون درگ یا پَسار القایی )

برای درک بهتر مفهوم متصل و دنباله آزاد به تعاریف پاره خط و نیم خط توجه کنیم :

پاره خط : خطی که از دوسر بسته باشه یعنی ابتدا و انتها داشته باشه
نیم خط : خطی که از یک سر بسته و از سر دیگه تا بی نهایت ادامه داشته باشه یعنی ابتدا داره ولی انتها نداره ....

طبق تعاریف فوق میتونیم بگیم که : گردابه متصل = پاره خط و گردابه ی دنباله آزاد = نیم خط



نکته 1 : 3 خط ترسیم شده روی ایرفویل همون متخصات 3 بُعدی ایرفویل ( محور مختصات بر حسب ایکس - وای - زِد ) هستش که برای درک بهتر و ساده سازی ، در خارج از ایرفویل مدلسازی شده ...

نکته 2 : به گردابه ی متصل ، گردابه ی عرضی و به گردابه ی دنباله آزاد ، گردابه ی طولی میگن ...

همونطور که در شکل بالا میبینیم ، بر روی سطح ایرفویل یک خط عرضی کشیده شده که این خط عرضی توسط دو خط طولی ( خط ها گردابه ها هستند و پیکان ها جهت اعمال گردابه ) محدود شده یا دو سر بسته شده ! این گردابه ی عرضی ( خط عرضی ) همون گردابه ی متصل و دو خط طولی گردابه ی دنباله آزاد هستند ...
گردابه های دنباله آزاد همون درگ القایی هستش که در تاپیک لرکس چیست کاملا توضیح داد شده و طبیعتا چون در شکل بالا دوتا نوک بال داریم فلذا دو گردابه ی طولی ( درگ القایی ) خواهیم که خلاف جهت همدیگه ایجاد شده [ یکی در جهت حرکت عقربه های ساعت ( گردابه ی طولی سمت چپ ) و دیگری در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت ( گردابه ی طولی سمت راست ) ] ...
چون قبلا توضیحشون رو باهم بررسی کردیم کاریشون نداریم ، تمرکزمون روی گردابه ی عرضی یا همون گردابه ی متصل هستش ....
نحوه ی تشکیل این گردابه به این صورته که : همونطور که قبلا گفتیم اگر هوای عبوری از دو سطح بالایی و پایینی ایرفویل در لبه ی فرار در یک زمان بهمدیگه نرسند ، هوای سطح زیرین بعلت فشار بالاتری که نسبت به هوای فوقانی داره ، تمایل به نقل مکان به سطح فوقانی ایرفویل رو داره ... فلذا همچین حالتی پیش میاد :



همونطور که در شکل بالا میبینیم ، هوای سطح زیرین ایرفویل در نزدیکی لبه ی فرار بواسطه ی فشار بالاتری که نسبت به هوای فوقانی داره ، به سطح فوقانی ایرفویل جهت پیوستن به هوای فوقانی نقل مکان کرده ، ولی به وقوع پیوستن همچین حالتی که هوای سطح زیرین به سطح فوقانی ایرفویل نقل مکان کنه و گردابه تولید نشه ( جریان همچنان خطی باقی بمونه ) در حالت کلی غیر ممکنه مگر در سرعت های بسیار بسیار کم ...
چون اساسا در سرعت های بالا ، جریان هوا نمیتونه به همچین تغییر جهت ناگهانی و شدید در جهت جریان پاسخ مثبت نشون بده ! چون همونطور که میبینیم هوا سطح زیرین برای پیوستن به هوای سطح فوقانی ، باید از لبه ی نوک تیز انتهای ایرفویل عبور کنه و این لبه رو دور بزنه تا بتونه به سطح فوقانی ایرفویل دست پیدا کنه !! و این امر در سرعت های بالا غیر ممکنه مگر در سرعت های بسیار پایین ...



لذا طبق ماهیت وجودی و اختلاف فشاری که این دو هوا دارند ( هوای بالا و پایین ایرفویل ) ، لذا جریان هوا سعی میکنه که با تغییر مسیر خودش رو به هوای سطح فوقانی نزدیک کنه ولی همونطور که گفتیم این کار در سرعت های بالا غیر ممکنه فلذا چرخش جریان هوا برای پیوستن به هوای فوقانی ناکام و ناقص باقی میمونه و هوای سطح زیرین نمیتونه خودش رو به هوای سطح فوقانی برسونه و این هوا با دوران کردن حول خودش باعث تولید گردابه میشه :



به این گردابه starting vortex یا shed vortex یا لحظه ی تشکیل گردابه گفته میشه و این گردابه در انتها و دور از ایرفویل تشکیل میشه ... با تشکیل شدن این گردابه در فاصله ی مشخصی از ایرفویل ، طبق قانون سوم نیوتون ( هر عملی عکس العملی در جهت مخالف و با همون اندازه داره ) باید گردابه ی دیگری با همین مقدار ولی در جهت مخالف تشکیل بشه ...
هوونطور که میبینیم starting vortex در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت تشکیل شده پس باید گردابه ای در جهت حرکت عقربه های ساعت روی ایرفویل به وجود بیاد که ما اونو bound vortex نام گذاری میکنیم !



البته فلسفه ی تشکیل bound vortex رو هم شاید بشه از طریق قانون بقا اندازه ی حرکت ثابت کرد ! طبق این قانون اندازه ی حرکت یک سیستم بسته یا ایزوله که با محیط اطراف هیچ تبادل جرم و انرژی نداره ( مجموع نیروهای خارجی وارده بر سیستم صفره ) ثابت باقی میمونه و جمع برداری اندازه ی حرکت اجزای این سیستم بواسطه ی ایزوله بودن ، بدون تغییر باقی میمونه و در صورتیکه در سیستم یکی از اجزاء حرکتی در یک سمت از خودش نشون داد و تعادل اولیه ای که در سیستم حکم فرما بود بهم خورد ، سایر اجزا سیستم هم باید حرکتی مشابه و در خلاف جهت انجام بدن تا حالت تعادل برقرار بشه و از این طریق میشه گفت وقتی starting vortex در خلاف جهت عقربه های ساعت تشکیل میشه پس طبق قانون بقا اندازه ی حرکت ، باید گردابه ای مشابه و به همون میزان ولی در خلاف جهت ( در جهت عقربه های ساعت ) تشکیل بشه ...
وقتی یک گردابه که جهت حرکتی موافق با جهت حرکت عقربه های ساعت داره روی ایرفویل تشکیل بشه چی میشه ؟ درست مشابه اثر مگنوس که با یک آزمایش بر روی توپ ( بر روی یک استوانه با قاعده ی دایره هم این آزمایش صدق میکنه ) انجام دادیم ، اینجا هم همون اثر مگنوس صدق میکنه یعنی گردابه ای که حول ایرفویل دوران میکنه ( bound vortex ) این گردابه چون جهت حرکتش موافق با جهت حرکت عقربه های ساعت هستش ، لذا این گردابه در هنگام گذر از سطح فوقانی ایرفول باعث سرعت بخشیدن به جریان هوا و در هنگام گذر از سطح تحتانی ایرفویل ، باعث کاهش سرعت جریان هوا میشه فلذا این گردابه همون حالت ایرفویل مانند رو ایجاد میکنه و خود این گردابه علاوه بر ایرفویل باعث به وجود اومدن لیفت میشه ...



اگه یادمون باشه در تاپیک لرکس چیست ؟ ، اونجا گفته شد که هواپیماهایی که مجهز به بال بسیار مایل ( دلتا وینگ - High swept wing ) هستند ، خود بال باعث تولید گردابه های تولید کننده ی نیروی لیفت ( Vortex lift ) میشه و امروز یاد گرفتیم که در بال های معمولی چگونه گردابه ی تولید کننده ی لیفت حول بال تشکیل میشه ...

پی نوشت 1 : با توجه به توضیح در مورد نحوه ی تشکیل starting vortex باید متوجه شده باشیم که چرا در نوک بال گردابه یا همون درگ القایی تشکیل میشه و یا چرا در لرکس ها گردابه تشکیل میشه و یا چرا در بال مایل ها ( خیلی مایل خخ ) ، گردابه تشکیل میشه ! ... نحوه ی تولید گردابه در موارد گفته شده دقیقا مشابه نحوه ی تشکیل starting vortex هستش ...

پی نوشت 2 : 3 تا ایرفویلی که نحوه ی تشکیل starting vortex روشون توضیح داده شد ، تحت زاویه ی حمله ی خاصی بودند تا فاصله ای بین هوای بالا و پایین ایرفویل ایجاد بشه و بتونیم توضیحات فوق رو از تو دلش در بیاریم .. طبیعتا اگر زاویه ی حمله 0 درجه باشه ، هوای بالا و پایین ایرفویل در یک زمان بهمدیگه میرسند و اثر همدیگه رو خنثی میکنه ( منظور به لحاظ تولید گردابه هستش ) و دیگه گردابه ای تولید نمیشه ....
ولی همیشه لیفت و درگ رابطه ی نزدیکی باهم دارند ! بعنوان مثال هرچقدر که جریان هوای up-wash ( جریان هوایی که به لبه ی حمله ی ایرفویل برخورد میکنه ) در هنگام ترک ایرفویل ( down-wash - جریان هوایی که از لبه ی فرار عبور و بال رو ترک میکنه ) انحراف بیشتری داشته باشه ، لیفت بیشتری هم تولید میشه و از اون طرف تولید گردابه و درگ هم افزایش پیدا میکنه ...
فلذا در طول تاریخ مجبور شدند که برای بال سطوح متحرک مختلفی اعم از اِسلت ها - فلپ ها - اِیلرون ها و غیره رو در نظر بگیرند ....



در تصویر بالا ایرفویل سمت چپ ظاهر ساده و متقارنی داره ، فلذا میبینیم که هیچ تغییری در جهت جریان و انحراف جریان ایجاد نکرده ( منظور از جریان خط چین سفید ) پس طبیعتا هیچ نیروی لیفتی توسط این ایرفویل تولید نمیشه .. در شکل سمت راست برعکسه ....

لذا ابتداعا اومدن ایرفویل های camber یا منحنی شکل رو طراحی کردن تا بتونن اثر این نوع طراحی در افزایش یا کاهش لیفت و درگ رو مشاهده کنند و وقتی دیدند که انحراف بیشتر در جریان ، لیفت بیشتری رو به همراه داره لذا سطوح متحرکی روی سطح بال اصلی برای افزایش و کاهش لیفت و درگ در نظر گرفتند ...

پی نوشت 3 : اگر اثر مگنوس که روی توپ اعمال شده رو بر روی یک استوانه که قاعده ی دایره ای شکل داره انجام بدیم ، دیگه اسمش اثر مگنوس نیست و بهش نظریه ی کوتا - ژوکوفسکی میگن ... کوتا یه بابای آلمانی و ژوکوفسکی برادر زاده ی عمو پوتینه :))

پی نوشت 4 : تکنیک نگاشت همدیس یا همدیسی یک تکنیک در ریاضیاته که از طریق این تکنیک میتونیم معادلات سخت ریاضی رو به معادله های آسان تر و قابل حل تر تبدیل کنیم ... همچنین از این تکنیک میتونیم رفتار سیال اطراف یک استوانه رو با سیال اطراف یک ایرفویل همسان سازی یا تطبیق سازی کنیم ... وقتی ما سرعت و فشار اطراف یک استوانه ی مدور در سیال رو داشته باشیم ، میتونیم با استفاده از تکنیک نگاشت همدیسی ، سرعت و فشار همین سیال در اطراف یک ایرفویل رو بدست بیاریم ( راستش ریاضیاته و منم اصلا ریاضیم خوب نیست ) ...

پی نوشت 5 : عکسارو تو اپلود سنتر انجمن آپ نکردم اخه عکسا کوچیک بودن و واتر مارک انجمن بزرگ ! یبار پیشنهاد دادم که واتر مارک رو کوچیک تر کنن ولی مثل اینکه خبری نشد ...



یا حیدر کرار ...
دوشنبه 16 مرداد 1396 - 01:40
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: asd &mehdi &alij &smpedram &gazijahany &hk416 &


تعداد ارسال ها: 179

پاسخ : 1 RE گردابه ی متصل یا Bound Vortex چیست ؟
جناب روبيك مطلب را خيلى قشنگ و حرفه اى بيان ميكنن آدم ياد كلاس فيزيك دبيرستان ميفته، بچه ها بايد قدر امثال روبيك را بدونيم
ايشون مطالب فيزيك را با يك بيان معلم وار خيلى خوب تفهيم ميكنن. نگاه به مسايل نظامى باديد علمى مشخصه ارتشهاى برتر هست.
اون اقاى شوارتزكوف حق داشت به امثال صدام بگه ژنرال و استراتژيست نيست .نظامى خوب كسى هست كه در رشته خودش تخصص داشته باشه و مسايل را از بيخ بصورت علمى يادگرفته باشه . از اين ديدگاه يك نظامى خوب نميتونه كم سواد باشه و ازطرفى بعلت گستردگى علوم يك فرد نظامى ميتونه در يك شاخه تخصص پيدا كنه و اى بسا كه در اتيه همه علوم و از جمله علوم نظامى بيشتر بطرف تخصصى تر شدن ميرن وشاخه هاى علوم تخصصى روزبه روز بيشتر ميشن. به اميد داشتن يك ارتش قدرتمند دانش بنيان
امضاي کاربر : برو قوى شو گر راحت جهان طلبى
كه اندر نظام طبيعت ضعيف پايمال است
پنجشنبه 19 مرداد 1396 - 09:53
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از smpedram به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: ahidk1 /gazijahany /mehdi /asd /hk416 /crounus2000 /rubik /


تعداد ارسال ها: 44

پاسخ : 2 RE گردابه ی متصل یا Bound Vortex چیست ؟
سلام خدمت برادر گرامی پدر محترم (اسمتونو نمیدونم بی ادبی نشه)
بله امثال دادش روبیک عزیز و خیلیا تو انجمن هستن که باید قدرشونو دونست .من حتی پیشنهاد دادم از صفر تا صد جنگنده را با همکاری همه دوستان انجمن تو یک تاپیک جداگانه اینجا مطرح کنیم و به صورت مجازی بسازیم تا همه دوستان و اونایی که علاقه مند هستن بیان و ببینن و علاقه مند بشن و چه بسا که ایدها و نظریه ها های خیلی مفید از دل همچین بحث هایی در بیاد . امیدوارم دادش روبیک زمینه همچین تاپیکی را ایجاد کنن یا شما پدر محترم یا کرانوس گرامی یا علی اقا یا اسد خان محترم هرکس به نوبه خودش کمکی که میتونه بکنه .منتظرم ببینم کی همت میمنه در مورد این تاپیک جدید ممنون دوستدار شما ahidk
پنجشنبه 19 مرداد 1396 - 11:49
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 5 کاربر از ahidk1 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /asd /smpedram /crounus2000 /rubik /


تعداد ارسال ها: 179

پاسخ : 3 RE گردابه ی متصل یا Bound Vortex چیست ؟
دوست گرامى جناب ahidk1 بنده سيد مجتبى پدرام هستم
وبا پيشنهاد جالب جنابعالى كاملا موافق ميباشم و طبيعتا زحمت همچين تاپيكى را بايد دوستانى كه در مورد هواپيماهاى جنگى تخصص دارن بايد بكشن، انشالله يكى از انان استين همت را بالا بزنند.
امضاي کاربر : برو قوى شو گر راحت جهان طلبى
كه اندر نظام طبيعت ضعيف پايمال است
جمعه 20 مرداد 1396 - 03:25
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از smpedram به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: crounus2000 /asd /rubik /mehdi /


تعداد ارسال ها: 3618

پاسخ : 4 RE گردابه ی متصل یا Bound Vortex چیست ؟
با سلام خدمت دوستان
قبلا در پستی به ادرس زیر من در مورد یه طرح هواپیمای ابتکاری مطالبی رو گفتم اگر تمایل دارید در ادامه همون بحث رو پیگیری کنیم تا از تعدد پستها و پراکندگی جلوگیری بشه


http://irartesh.ir/Forum/Post/9049
امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
جمعه 20 مرداد 1396 - 19:02
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 3 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: smpedram /asd /mehdi /


تعداد ارسال ها: 530
نیروی هوافضای سپاه پاسداران

پاسخ : 5 RE گردابه ی متصل یا Bound Vortex چیست ؟
سلام خدمت همه ی بچه ها خصوصا دو بزرگوار عزیز جناب پدر و داداچ ahidk1 ( فیدا میدا و بوس برا هردوتاتونننن بووس ) ... شرمنده میکنین بخدا اهل شکسته نفسی نیستم چون بدم میاد ولی واقعیتش اینه که چیزایی که در انجمن قرار میدم در برابر سایر دوستان و طبیعتا علوم دنیا واقعا بسیار بسیار کوچیکه .. چون زمانی که نت رو میگردم میبینم واقعا چه دریایی عظیمی در خصوص علوم مکانیک و دینامیک سیالات - هوافضا و غیره وجود داره و من و امثال من چقد عقبیم تو این راه ....

چند روزی نبودم تازه برگشتم ..

داداچ ahidk1 شما خودت تاپیک رو شروع کن انشالله با همکاری و همراهی همه ی بچه ها بتونیم مبحث رو جلو ببریم ...

یا حیدر کرار
شنبه 21 مرداد 1396 - 23:42
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: smpedram /mehdi /asd /alij /



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.




انجمن نظامی آی آر ارتش



سايت نظامي آي آر ارتش در مرداد ماه سال 1391 تاسيس و براي بالابردن معلومات نظامي پارسي زبانان جهان راه اندازي شده است.اين سايت به هيچ ارگان دولتي و نظامي وابسته نيست و کاملا شخصي مي باشد.تمامي حقوق مطالب براي سايت آي آر ارتش محفوظ مي باشد.
ضمنا کپي برداري از مطالب انجمن و سايت با ذکر منبع باعث خوشنودي ماست.



ايميل پست الکترونيکي مديريت سايت : ir.artesh@yahoo.com