نام کاربري : کلمه عبور : عضو انجمن نيستيد ! همين حالا عضو شويد . | کلمه عبور خود را فراموش کرده ام !









تعداد ارسال ها: 598
نیروی هوافضای سپاه پاسداران

پاسخ : 2 RE لیفت متراکم و طراحی موج سوار چیست ؟
نقل قول از sepahe_pasdaran
سلام توضیحات کامل اما یکم پیچیده بود (به خصوص بخش های اولیه).
ممنون میشم همون توضیح ساده تر رو که فرمودید در اختیار ما بزارید.
2 تا سوال: چه کشورهایی در حال حاضر به تکنولوژی طراحی موج سوار دست پیدا کردن؟
و دوم شما فرمودید نمونه هایی مثل xb70 و x51 ساخته شده ، آیا این تکنولوژی تونسته به صورت عملیاتی در آمریکا دربیاد منظورم اینه که چه برای مقاصد نظامی یا غیر نظامی به گونه ای از تولید پیش نمونه فراتر بره و حالت کاربردی داشته باشه؟
تشکر.


هرچی اون بالا گفته شد رو بریز دور !! فکر کن اونایی که گفتم همه چرت و پرته !! این چیزی که الان میخوام بگم رو دوتایی باهم یاد بگیریم کافیه ...

یک ایرفویل حالت 2 بُعدی داره ( برخلاف بال که حالت 3 بُعدی داره ) ، یعنی ما بر روی یک بال ( 3 بُعدی ) جریان عمودی داریم ( مولفه ی عمودی ) که از ریشه ی بال تا نوک بال امتداد پیدا کرده ! به این جریان عمودی میگیم جریان spanwise و همونطور که از اسمش معلومه ( از واژه ی span ) ، یعنی جریان هوایی که از ریشه ی بال تا نوک بال امتداد پیدا کرده ! ولی این جریان عمودی در ایرفویل وجود نداره چون ایرفویل یک محیط 2 بُعدیه ...

راحت ترش کنم :



به اون پیکان های نارنجی میگیم جریان عمودی Spanwise چون عمود بر خط وَتَر ایرفویل ( پیکان های آبی ) هستند و این Spanwise ها در ایرفول وجود نداره ... قدرت این جریانات عمودی هرچقدر که به نوک بال نزدیک تر میشیم تقویت پیدا میکنه و در نوک بال باعث بوجود اومدن درگ القایی میشه ...

همونطور که در شکل زیر میبینیم جریان Spanwise در نوک بال بسیار قدرت مند تر از ریشه ی باله :



لذا اینکه میگن در ایرفویل درگ القایی نداریم بخاطر همینه ! چون اصلا در ایرفویل جریان عمودی ( Spanwise ) وجود نداره که بخواد درگ القایی بوجود بیاره ... لذا علاوه بر وینگ لت ، یکی از راه های کاهش درگ القایی نوک بال ، افزایش نسبت منظری بال هستش ! یعنی طول بال رو انقدر زیاد میکنند تا حالت 3 بُعدی بال به حالت 2 بُعدی ایرفویل نزدیک بشه و از این طریق درگ القایی ( گردابه ی نوک بال ) کاهش پیدا کنه ....

موارد فوق درسته شاید در ظاهر هیچ ربطی به مبحث نداشته باشه ولی اینجا بدردمون میخوره :



در شکل بالا بدنه داریم و بال ... پیکان هایی که با خطوط قرمز مشخص شده همون Spanwise ها هستند ... طبق قانون سوم نیوتون هر عملی عکس العملی به همون اندازه و در جهت مخالف داره ... تعداد پیکان های رو به پایین چندتاست ؟ 5 تا ... تعداد پیکان های رو به بالا چندتاست ؟ 5 تا ... پس وقتی تعداد پیکان های بالا و پایین باهم برابر باشه ، اثر همدیگه رو خنثی میکنند ! چون پیکان های رو به پایین طبق قانون سوم نیوتون ، نیرویی رو به بالا تولید میکنن و پیکان رو به بالا ، نیرویی رو به پایین تولید میکنند !
اگر بتونیم این حالت تعادل رو برهم بزنیم یعنی کاری کنیم که پیکان های رو به پایین از پیکان های رو به بالا بیشتر بشه ، تونستیم نیروی لیفت تولید کنیم !

برای تحقق این امر ، باید نوک بال هارو به سمت پایین منحرف کنیم :



یعنی چی ؟ یعنی اومدیم با رو به پایین طراحی کردن نوک بال ، عملا Spanwise ها رو به سمت پایین منحرف کردیم تا به تعداد پیکان های رو به پایینمون افزوده بشه ... در این حالت تعداد پیکان های رو به پایینمون 7 تا و تعداد پیکان های رو به بالامون 5 تاست ! پس تونستیم حالت تعادل قبل رو بر هم بزنیم ! و وقتی تعداد پیکان های رو به پایینمون بیشتر از پیکان های رو به بالامون باشه ، طبق قانون سوم نیوتون نیروی لیفت رو به بالا تولید میشه ...



در مورد دوتا سوالتون :

سوال اول : تا جایی که میدونم آمریکا پیشتاز و پرچم دار این قضیه بوده و بعد از امریکا دو کشور روسیه و چین به ترتیب پروژه های برهموس 2 و پروژه ی 0901 رو کلید زدن و اتفاقا به لحاظ طراحی ظاهری ، روسیه و چین هر دو از آمریکا تقلید کردن ...

بعنوان مثال این تصویر مربوط به پروژه ی 0901 چینه ( آیا شبیه به بوئینگ ایکس 51 نیست ؟ ) :



سوال دومتون : ظاهرا از مرحله ی طراحی عبور کردند ولی فعلا هر 3 کشور نام برده شده در مراحل تست قرار دارند و هنوز به نمونه ی عملیاتی نرسیدند ... البته XB-70 دیگه فسیل شده و خیلی وقته که کنار گذاشته شده و فعلا آمریکا روی ایکس 51 سرمایه گذاری کرده ...

یا حیدر کرار ...
امضاي کاربر :
دوشنبه 13 شهریور 1396 - 22:59
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /mortal /sepahe_pasdaran /asd /hk416 /alij /


انجمن نظامی آی آر ارتش



سايت نظامي آي آر ارتش در مرداد ماه سال 1391 تاسيس و براي بالابردن معلومات نظامي پارسي زبانان جهان راه اندازي شده است.اين سايت به هيچ ارگان دولتي و نظامي وابسته نيست و کاملا شخصي مي باشد.تمامي حقوق مطالب براي سايت آي آر ارتش محفوظ مي باشد.
ضمنا کپي برداري از مطالب انجمن و سايت با ذکر منبع باعث خوشنودي ماست.



ايميل پست الکترونيکي مديريت سايت : ir.artesh@yahoo.com