نام کاربري : کلمه عبور : عضو انجمن نيستيد ! همين حالا عضو شويد . | کلمه عبور خود را فراموش کرده ام !









تعداد ارسال ها: 598
نیروی هوافضای سپاه پاسداران

پاسخ : 5 RE لیفت متراکم و طراحی موج سوار چیست ؟
نقل قول از sepahe_pasdaran


خییییلی ممنون بابت وقتی که گذاشتید بابت این مقاله : فیدامیدات جیجرم :))
البته الان نکات بیشتری فهمیدم ولی هنوز خیلی از بخش ها گنگ و نامفهوم هست که فکر میکنم علتش سواد و مطالعه کنم مربوط به علوم هوانوردی باشه.(که قطعا نیاز به این وقت گذاشتن بیشتر و مطالعه در این زمینه رو داره) : موارد بالا در مورد مکانیک سیالاته و زیاد بدرد یک انجمن نظامی نمیخوره ... در واقع با مطالعه ی موارد فوق میتونیم متوجه بشیم که ساخت تسلیحات هوایی به چهارتا رادار و سرجنگی و سرعت که همه فکر میکنند نیست ! و باید خیلی از مواردی که در نگاه اول به چشم نمیان رو در نظر بگیریم و کلی فرمول و آزمون و خطا باید طی بشه تا یک محصول به سر منزل نهایی برسه ... مثلا زمانی که این حقیر در مورد بالک های موشک صیاد 3 در انجمن خودمون مقاله گذاشتم ، بقیه جاها داشتن در مورد برد و سرعت این موشک گمانه زنی میکردن و اصلا کسی به این مورد نپرداخته بود ...
اگر باز هم از این گونه پست ها و مطالب بزارید خیلی عالی میشه ، چون واقعا مطالب هوانوردی به زبان فارسی که اینطور روان ترجمه شده باشن در سطح وب کم پیدا میشه و این زحمتی که شما میکشی باعث میشه که خیلی هایی که زبان شون اونقدر قوی نیست که بتونن یک مقاله رو کامل به انگلیسی بخونن بهره ببرن و برای شما حتما دعا کنن.
باز هم ممنون. : خواهش میکنم اخوی ... فقط یک رفع ابهام بکنم : چیزایی که گفته شد از یک مقاله نبود ، یعنی اینجوری برداشت نشه که یک وبسایت اونورآبی یک مقاله منتشر کرده و انقدر صریح در مورد امواج شوک مطلب گذاشته و منم رفتم ترجمه کردم و در انجمن گذاشتم ! در واقع برای فهمیدن و به زبان ساده دراوردن امواج شوک ، شاید هفته ها نت رو شخم زدم و بیش از 30 منبع مختلف رو مطالعه کردم تا تونستم تا حدود کمی به امواج شوک ( بعنوان یکی از چندین نمونه ) مسلط بشم ... انجمن های داخلی که بیشتر روی مقایسه ی ظاهری تسلیحات مثل برد و سرعت و قدرت سرجنگی و نوع رادار و غیره یک موشک ( بعنوان مثال ) مانور میدن .. تنها انجمنی که مسائل علمی در حوزه ی فیزیک - سیالات و هوافضا رو انقدر صریح و قابل فهم بیان میکنه ، فقط انجمن خودمونه ...

راستی یک سوال دیگه هم داشتم.
اگر این طرح به طور کامل عملیاتی بشه ، به چه صورت میشه ازش استفاده نظامی استفاده کرد.
منظورم اینه که چه کاربردی میتونه داشته باشه ، جاسوسی ، رصد ، نفوذ ، در نقش تهاجمی یا هر کاربرد دیگه ای؟

اصلا شدنی هست چنین چیزی یا نه؟؟ : این بخش از سوالتون رو جناب کرونوس لطف کردند و جواب دادند .....


یه نکته ی فیزیکی و خارج از مبحث بگیم :

بدنه ی هواپیما چه به لحاظ طراحی و چه به لحاظ ساختاری و مواد بکار رفته ، باید جوری ساخته بشه که بتونه انواع تنش های وارده چه در حین پرواز و چه وقتی که هواپیما روی زمینه رو تحمل کنه و اصطلاحا بدنه دفورمه نشه ( بدنه تغییر شکل نده ) ....

تعریف تنش ( Stress ) : نیروی عمود اعمال شده بر واحد سطح ... اگر یک مکعب رو در نظر بگیریم ، به نیروی عمودی که بر روی هر یک سطوح مکعب وارد بشه ، میگیم تنش !
به بیان دقیق تر ، اگر نیرویی از خارج بر یک جسم وارد بشه ، جسم از داخل نسبت به جهت و اندازه ی ( مقدار ) نیروی وارده عکس العمل ( مقاومت ) نشون میده و ما به این مقاومت میگیم تنش ...

نیروی وارده ( پیکان قرمز رنگ ) بر واحد سطح :



از طرفی نیرو یک کمیت برداریه یعنی هم اندازه داره و هم جهت .. لذا میتونیم با توجه به جهت اعمال نیرو ، نوع تنش وارده رو مشخص کنیم ...

تنش فشاری ( Compression Stress ) : اگر جهت اعمال نیرو به سمت داخل باشه بهش میگیم نیروی فشاری که باعث کوتاه تر شدن طول جسم میشه و به مقاومت جسم در برابر فشرده شدن میگیم تنش فشاری .... :



مثال تنش فشاری در هواپیما زمانیه که هواپیما میخواد فرود بیاد یا بقول شما لاکچریا لندینگ کنه :) در این صورت بر روی ارابه ی فرود هواپیما دو نیروی رو به داخل وارد میشه ، یکی نیروی وزن هواپیما و دیگری نیروی وارده از طرف زمین ( طبق قانون سوم نیوتون ) و خب طبیعتا ارابه ی فرود باید بتونه در برابر این فشار مقاومت کنه و نشکنه ! ....

تنش کششی ( Tension Stress ) : اگر جهت اعمال نیرو به سمت خارج باشه بهش میگیم نیروی کششی که باعث افزایش طول جسم میشه و به مقاوت جسم در برابر کشیده شدن میگیم تنش کششی ..... :



مثال تنش کششی در هواپیما زمانیه که هواپیما بواسطه ی نیروی تراست ( یا موتور ) داره به جلو حرکت میکنه و نیروی مقاومت هوا ( درگ یا پسار ) داره در خلاف جهت حرکتی هواپیما به هواپیما وارد میشه ....

تنش برشی ( Shear Stress ) : اگر لایه ها یا مولکول های یک جسم روی هم حرکت کنند ( یا بلغزند ) بهش میگیم نیروی لغزشی و به مقاومت لایه ها یا مولکول های یک جسم در برابر حرکت کردن یا لغزیده شدن روی همدیگه میگیم تنش برشی ....

سه تنش اصلی گفته شده در یک قاب :



از 5 نوع مختلف تنش ، 3 تاش رو گفتیم ... 2 تای باقی مونده در واقع ترکیبی از تنش کششی و فشاری هستن ...

تنش خمشی ( Bending Stress ) : به مقاومت جسم در برابر خم شدن میگیم تنش خمشی .... این تنش همونطور که گفته شد ، ترکیبی از تنش فشاری و تنش کششیه ... به این صورت که وقتی یک میله رو به سمت پایین خم میکنیم ، سطح فوقانی میله در حال کشیده شدن ( افزایش طول ) و سطح تحتانی میله در حال فشرده شدنه ( کاهش طول ) ! به همین خاطره که میگن تنش خمشی متشکل از دو تنش فشاری و کششیه :



بعنوان مثال زمانی که یک هواپیما در حال پروازه ، نیروی لیفتی که توسط بال هواپیما ایجاد میشه ، سعی بر این داره تا بال هارو بالا نگه داره ، لذا بر روی سطح فوقانی بال تنش فشاری و بر روی سطح تحتانی بال تنش کششی ایجاد میشه و این حالت باعث خم شدن بال به سمت بالا میشه ... از طرفی وقتی هواپیما روی زمینه ، نیروی گرانش زمین عکس این حالت رو به هواپیما تحمیل میکنه ! یعنی وقتی هواپیما روی زمینه ، بر روی سطح فوقانی بال تنش کششی و بر روی سطح تحتانی بال تنش فشاری ایجاد میشه و نهایتا بال هواپیما به سمت پایین خم میشه ....

تنش خمشی در دو حالت در حال پرواز و ساکن بر روی زمین :



تنش پیچشی ( Torsion Stress ) : به مقاومت جسم در برابر پبچش میگیم تنش پیچشی ... این تنش بازهم متشکل دو تنش فشاری و کششیه و در استوانه های مدور ( چرخان ) که گشتاور تولید میکنند رخ میده .. نمونه ی بارزش شفت یا محور انتقال قدرت موتور ( میله ی رابط بین توربین و کمپرسور :/ ) ... وقتی یک استوانه در جال چرخیدنه ، تنش کششی بصورت اوریب بر استوانه وارد شده و تنش فشاری بصورت عمود بر تنش کششی وارد میشه :




در برابر تنش ( Stress ) ، کرنش ( Strain ) رو داریم که فرمول بدست آوردنش اینه : مقدار تغییر طول جسم در اثر اعمال نیرو تقسیم بر طول اولیه جسم ( قبل از اعمال نیرو )

کاریش نداریم ...

همینجوری گفتم ....

یا حیدر کرار ...
امضاي کاربر :
چهارشنبه 15 شهریور 1396 - 06:16
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /sepahe_pasdaran /asd /alij /


انجمن نظامی آی آر ارتش



سايت نظامي آي آر ارتش در مرداد ماه سال 1391 تاسيس و براي بالابردن معلومات نظامي پارسي زبانان جهان راه اندازي شده است.اين سايت به هيچ ارگان دولتي و نظامي وابسته نيست و کاملا شخصي مي باشد.تمامي حقوق مطالب براي سايت آي آر ارتش محفوظ مي باشد.
ضمنا کپي برداري از مطالب انجمن و سايت با ذکر منبع باعث خوشنودي ماست.



ايميل پست الکترونيکي مديريت سايت : ir.artesh@yahoo.com