نام کاربري : کلمه عبور : عضو انجمن نيستيد ! همين حالا عضو شويد . | کلمه عبور خود را فراموش کرده ام !









تعداد ارسال ها: 23
تاريخ عضويت: 13 /6 /1396
تعداد تشکر کرده: 43
تعداد تشکر شده: 99
نیروی هوایی ارتش ج.ا.ا
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 11 RE سوال مهم در مورد موشک های بالستیک
برای اونایی که قدرت ایمان و امداد غیبی و مصداق بارز آیه ی (( و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی )) رو منکر میشن همین بس که رائفی پور خیلی قبل تر از انتشار این کلیپ جدید در یکی از سخنرانی هاش گفت که قبلا این فیلمو دیده و میگفت در اثر اصابت اولین موشک به هدف جای یک دود از 3 جا دود بلند میشه بعد سردار حاجی زاده فکر میکنه جای یک موشک 3 موشک رو پرتاب کردن و اون دوتا دود اضافی محل برخورد موشک دومی و سومیه و خیلی اعتراض میکنه که چرا دوتا موشک بعدی به هدف نخورده و خیلی از هدفی که مدنظر ما بوده فاصله داشته ؟! بچه های موشکی میگن سردار ما هنوز یه دونه رو زدیم هنوز یه موشکمون برخورد کرده ! قضیه این بوده که جایی که موشک اولی برخورد میکنه دوتا تونل زیر زمینی هم زیر محل برخورد موشک بوده و اینا نمیدونستن در اثر برخورد موشک یک تانکر بنزین خراب میشه و بنزینش میریزه توی تونل و همشون زنده زنده میسوزن . ته تونل ها دوتا سوراخ بوده و دود از اونجا بلند میشده برای همین سردار فکر میکرده جای یک موشک 3 تا موشک زدیم که از 3 جا داره دود بلند میشه . امداد خدا اینجا خودش رو نشون میده که حالا اون ترکش با اون زاویه به تانکر برخورد بکنه تازه تانکر بنزین منفجر نشه و دقیقا بریزه توی تونل ها ! اینجاست که ایه ای که اول گفتم معنا پیدا میکنه .

ولی بازهم در کلیپی که اقای asd قرار دادن من برخورد جدیدی رو نمیبینم و تنها همون برخوردهای گذشته بود بعلاوه تصاویر نابودی خودروهای تکفیری توسط پهپاد شاهد 129 و بمب سدید 342 همین . اگه میشه توضیح بدین توی کلیپ جدید کجا اصابت های جدید رو نشون داد
جمعه 24 شهریور 1396 - 16:04
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 9 کاربر از mortal به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: rahimiamin /alij /asd /hk416 /payam72 /rubik /mehdi /espadan /hossein /


تعداد ارسال ها: 162
تاريخ عضويت: 18 /1 /1396
تعداد تشکر کرده: 708
تعداد تشکر شده: 735
نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 14 RE سوال مهم در مورد موشک های بالستیک
دنقل قول از mortal
همین بس که رائفی پور خیلی قبل تر از انتشار این کلیپ جدید در یکی از سخنرانی هاش گفت که قبلا این فیلمو دیده و میگفت در اثر اصابت اولین موشک به هدف جای یک دود از 3 جا دود بلند میشه بعد سردار حاجی زاده فکر میکنه جای یک موشک 3 موشک رو پرتاب کردن و اون دوتا دود اضافی محل برخورد موشک دومی و سومیه و خیلی اعتراض میکنه که چرا دوتا موشک بعدی به هدف نخورده و خیلی از هدفی که مدنظر ما بوده فاصله داشته ؟!ته تونل ها دوتا سوراخ بوده و دود از اونجا بلند میشده برای همین سردار فکر میکرده جای یک موشک 3 تا موشک زدیم که از 3 جا داره دود بلند میشه .

دوست گرامی شما میفرمایید که فرمانده نیروی هوافضای سپاه از روی فیلم و نمایشگر متوجه شده که چند موشک قراره شلیک بشه و کی قراره شلیک بشه؟ به نظر شما چند سرباز و افسر بدون اطلاع مافوق ها تصمیم میگیرن موشک پرتاب کنن مواضع داعش؟ و یا اگر موشک به هدف نخورده اشتباه اپراتورها چی بوده؟ مثلا سر لوله رو کج گرفتن موقع پرتاب که حالا مورد بازخواست قرار بگیرن؟ بعد هر گونه تلفات وارده هم به صورت تخمینی هست. اینکه شما میفرمایید با سوراخ شدن یک تانکر یک تونل سوخته راهی برای فهمیدنش وجود نداره مگر اینکه یک نیروی نفوذی سپاه دقیقا در محل موشک باران با آغوش باز منتظر برخورد موشک ها بوده باشه که اصلا عقلانی نیست. من منکر این نمیشم که احتمال وقوع این حادثه وجود داشته ولی تا زمانی که اطلاع رسانی رسمی نشده نباید به این نظریه ها که احتمال فوق العاده کمی دارند توجه کرد.
شنبه 25 شهریور 1396 - 04:46
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 11 کاربر از behrouz07 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: asd /viper-59 /alij /crounus2000 /arjemandi1357 /hk416 /payam72 /rubik /mehdi /espadan /hossein /


تعداد ارسال ها: 23
تاريخ عضويت: 13 /6 /1396
تعداد تشکر کرده: 43
تعداد تشکر شده: 99
نیروی هوایی ارتش ج.ا.ا
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 15 RE سوال مهم در مورد موشک های بالستیک
نقل قول از behrouz07
دنقل قول از mortal
همین بس که رائفی پور خیلی قبل تر از انتشار این کلیپ جدید در یکی از سخنرانی هاش گفت که قبلا این فیلمو دیده و میگفت در اثر اصابت اولین موشک به هدف جای یک دود از 3 جا دود بلند میشه بعد سردار حاجی زاده فکر میکنه جای یک موشک 3 موشک رو پرتاب کردن و اون دوتا دود اضافی محل برخورد موشک دومی و سومیه و خیلی اعتراض میکنه که چرا دوتا موشک بعدی به هدف نخورده و خیلی از هدفی که مدنظر ما بوده فاصله داشته ؟!ته تونل ها دوتا سوراخ بوده و دود از اونجا بلند میشده برای همین سردار فکر میکرده جای یک موشک 3 تا موشک زدیم که از 3 جا داره دود بلند میشه .

دوست گرامی شما میفرمایید که فرمانده نیروی هوافضای سپاه از روی فیلم و نمایشگر متوجه شده که چند موشک قراره شلیک بشه و کی قراره شلیک بشه؟ به نظر شما چند سرباز و افسر بدون اطلاع مافوق ها تصمیم میگیرن موشک پرتاب کنن مواضع داعش؟ و یا اگر موشک به هدف نخورده اشتباه اپراتورها چی بوده؟ مثلا سر لوله رو کج گرفتن موقع پرتاب که حالا مورد بازخواست قرار بگیرن؟ بعد هر گونه تلفات وارده هم به صورت تخمینی هست. اینکه شما میفرمایید با سوراخ شدن یک تانکر یک تونل سوخته راهی برای فهمیدنش وجود نداره مگر اینکه یک نیروی نفوذی سپاه دقیقا در محل موشک باران با آغوش باز منتظر برخورد موشک ها بوده باشه که اصلا عقلانی نیست. من منکر این نمیشم که احتمال وقوع این حادثه وجود داشته ولی تا زمانی که اطلاع رسانی رسمی نشده نباید به این نظریه ها که احتمال فوق العاده کمی دارند توجه کرد.



من چیزی رو گفتم که رائفی پور در سخنرانیش مطرح کرد . اگر به کلیپ جدید منتشر شده نگاه بندازین در قسمتی از کلیپ دو نقطه که ازش دود بلند شده رو با دایره ی سفید مشخص کردند و نوشتند تونل های زمینی داعش . پس گفته های رائفی پور تایید میشه . کاری به داستان سرایی که رائفی پور کرده ندارم و شاید برای تفهیم بیشتر موضوع بوده ولی اصل ماجرا یعنی خروج دود از تونل که رائفی پور بهش اشاره کرد تایید میشه و از اینجا میفهمیم که رائفی پور یک سری پل های ارتباطی با وزارت دفاع و سپاه داره .
شنبه 25 شهریور 1396 - 15:48
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از mortal به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: asd /crounus2000 /payam72 /rubik /mehdi /espadan /hossein /


تعداد ارسال ها: 23
تاريخ عضويت: 13 /6 /1396
تعداد تشکر کرده: 43
تعداد تشکر شده: 99
نیروی هوایی ارتش ج.ا.ا
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 16 RE سوال مهم در مورد موشک های بالستیک
جناب rubik که در انجمن هم میهن باهم در ارتباط هستیم گفتن که در متن یک اشتباه تایپی صورت گرفته و نوشته شده که منظور از لایه ی شوک هوای محصور شده بین لایه ی شوک و سطح جسم هستش ولی تعریف صحیح لایه ی شوک میشه هوای محصور شده یا به دام افتاده بین موج شوک و سطح جسم . البته گفتند که در تاپیک لیفت متراکم و طراحی موج سوار کاملا توضیح داده شده
چهارشنبه 05 مهر 1396 - 02:56
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 8 کاربر از mortal به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: payam72 /crounus2000 /asd /hk416 /rubik /mehdi /espadan /hossein /


تعداد ارسال ها: 1
تاريخ عضويت: 29 /9 /1396
تعداد تشکر شده: 5
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 17 RE سوال مهم در مورد موشک های بالستیک
در جریان های هایپرسونیک گرمایش آیرودینامیکی بسیار زیاد است به خصوص اگر جسم از جو خارج شود به همین علت دماغه را کروی می سازند تا حرارت ابجاد شده روی یک نقطه متمرکز نشود .
علت بعدی آن تداخل لایه شوک با لایه مرزی است که در جریان های هایپرسونیک بیش تر است.
علت بعدی در نقطه ی stagnation point در دماغه های مخروطی شوک به بدنه چسبیده است که باز هم بر میزان گرمایش آیرودینامیکی تاثیر می گذارد.

چهارشنبه 29 آذر 1396 - 12:07
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 5 کاربر از haniehkhazaeli به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: hk416 /asd /rubik /espadan /hossein /


تعداد ارسال ها: 633
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
محل زندگي: یاسوج
سن: 24
تعداد تشکر کرده: 4542
تعداد تشکر شده: 3587
نیروی هوافضای سپاه پاسداران
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 18 RE سوال مهم در مورد موشک های بالستیک
یه نکته ی قدیمی :

اگه دقت کنیم میبینیم که انتهای موشک نصیر و ایضا موشک های مشابه ، به سمت داخل جمع شده ! یعنی بدنه ی موشک استوانه ای شکله ولی در انتهای موشک ( نازل ) ، بدنه حدودا حالت مخروطی شکل به خودش میگیره :





یه همچین چیزی ( به انتهای بدنه که جمع و جور شده دقت کنیم ) :



دلیلش چیه ؟ دلیلش فقط اینه که درگ فشاری ( درگ شکلی ) رو کاهش بدیم .. همین ! قبلا گفتیم هرچقدر شکل بدنه ی موشک ( یا هر جسم دیگه ) چشم شهلایی تر باشه ( !! ) ، ناحیه ی wake یا همون گردابه ی کمتری در پشت موشک ایجاد میشه ..اصطلاحا به جسمی که چشم شهلایی باشه ( اووف ! ) میگیم طراحی متناسب با خطوط جریان :



نیازی به توضیح نداره !



بازم نیاز به توضیح نداره ! چون شکل معلوم الحاله ...

حالا چی میشه ؟ وقتی موتور موشک روشنه نیروی رانش تولید شده توسط موتور ، قسمت خالی پُشت موشک رو پُر میکنه بنابراین درگ فشاری نداریم ( یعنی گردابه ای در عقب موشک تولید نمیشه ) ولی وقتی موتور خاموش میشه و دیگه گازی تولید نمیشه ( همون نیروی رانش ) ، اگر بدنه ی موشک کاملا استوانه ای شکل باشه ، گردابه ی تولید شده در عقب موشک درست مثل گردابه ی تولید شده در شکل زیره :



یعنی اوه اوه !!

برا همین انتهای موشک رو بصورت جمع و جور میسازن تا چشم شهلایی شه خخخ و از این طریق درگ فشاری ( درگ شکلی ) به کمترین میزان خودش برسه ... ملت به این نوع طراحی میگن دُم قایقی ولی ما میگیم طراحی متناسب با خطوط جریان ( تعریف ما ناناس تره ) ... بازهم ملت بیدار و همیشه در صحنه به این نوع درگ میگن : درگ پایه ای ( Base Drag ) ولی ما میگیم درگ فشاری یا درگ شکلی ! همه چیمون لاکچری و خاصه !

یه چیزی :

به این موتور راکت زلزال میگن : موتور کنترل وضعیت ! :





هرچند موتور کنترل وضعیت در اصل در فضاپیماها جهت خارج نشدن از مسیر پروازی و یا تغییر جهت های ارادی سریع در فضا استفاده میشه ، ولی در راکت زلزال از نمونه ی ساده ترش برای کاهش خطا استفاده شده ...

لافتی الا علی ، لاسیف الا ذوالفقار
امضاي کاربر :
یکشنبه 03 دی 1396 - 05:05
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 8 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: asd /strategy_man /mehdi /alij /arjemandi1357 /espadan /hk416 /hossein /


تعداد ارسال ها: 633
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
محل زندگي: یاسوج
سن: 24
تعداد تشکر کرده: 4542
تعداد تشکر شده: 3587
نیروی هوافضای سپاه پاسداران
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 19 RE سوال مهم در مورد موشک های بالستیک
سلام برو بچ گل و بلبل و ناناس و نفسی انجمن :)

نکته ای که باید در تکمیل گفته های این تاپیک گفته بشه اینه که : شاید سوال پیش بیاد که خب هم در سرعت های مافوق صوت ( سوپرسونیک ) و هم در سرعت های فرا مافوق صوت ( هایپرسونیک ) ، امواج شوک وجود داره ولی دقیقا چه عاملی باعث میشه که نوک موشکی مثل هرمز 2 تیزه ولی نوک موشکی مثل ذوالفقار منحنی ؟

اول یه تعریف خیلی ساده در مورد دیوار صوتی : عامل اصلی دیوار صوتی همین امواج شوک هستند .. اگه ما یه سنگ رو تو آب بندازیم ، میبینیم که حلقه هایی از دایره توی آب تشکیل میشه ! این به این خاطره که سنگ در نقطه ی برخورد ، نیرویی به آب وارد میکنه و این نیرو به لایه های بعدی آب منتقل میشه و به همین خاطره که ما شاهد بوجود اومدن حلقه های متعددی در آب هستیم ... حالا همین شرایط رو به هواپیما و هوا ( بعنوان سیال ) ربط بدیم ! هواپیما حکم همون سنگ رو داره و هوا حکم آب ... هواپیما با حرکت کردن در هوا ، نیرویی رو به هوای مجاور خودش وارد میکنه و این نیرو به لایه های بعدی هوا هم منتقل میشه ( درست مثل حالت قبل ) و دقیقا همون حلقه هایی که توی آب تشکیل میشه ، اینجا و در هوا هم همون حلقه ها تشکیل میشه ... این حلقه ها با سرعت صوت از هواپیما دور میشن .. اصطلاحا به این حلقه ها میگیم امواج فشاری ! حالا اگه سرعت هواپیما زیر صوت باشه چه اتفاقی میفته ؟ ! خب طبیعتا اتفاق خاصی نمیفته ! چرا ؟ چون همونطور که گفتیم امواج فشاری با سرعت صوت منتشر میشن ولی سرعت هواپیما زیر صوته پس امواج فشاری فرصت کافی رو برای دور شدن از هواپیما در اختیار دارن ... حالا اگه سرعت هواپیما به سرعت صوت برسه چی میشه ؟ در این شرایط سرعت هواپیما با سرعت انتشار امواج فشاری برابر میشه و امواج فشاری مثل حالت قبل نمیتونن از هواپیما دور بشن و فاصله بگیرن ! این یعنی چی ؟ یعنی تعداد زیادی از امواج فشاری در جلوی هواپیما روی همدیگه قرار میگیرن ( فشرده میشن ) و یک منطقه ی پر فشار رو در جلو هواپیما تشکیل میدن ( مثل یک دیوار سد کننده عمل میکنن ) .. حالا کافیه سرعت هواپیما از سرعت صوت ( سرعت انتشار امواج فشاری ) بیشتر بشه ! در این صورت چون سرعت هواپیما از سرعت انتشار امواج بیشتر شده ، هواپیما امواج رو پشت سر میذاره ( بقولی اون لایه ی سد کننده ی فشاری رو پاره میکنه ) .. و از اونجایی که گوش ما همیشه تفاوت یا اختلاف فشازهای محیطی رو میشنوه ، به همین خاطر موقع شکستن دیوار صوتی ، صدایی شبیه به صدای انفجار به گوشمون میخوره ...



خب برگردیم به بحث خودمون ... بغیر از مواردی که قبلا و در همین تاپیک باهم مرور کردیم ( مثل همرفت گرما ) ، نکته ی دیگه ای که باید گفته بشه اینه که : همونطور که قبلا و در تاپیک " لیفت متراکم و طراحی موج سوار " گفتیم ، هوایی که بین موج شوک و سطح جسم قرار میگیره اصطلاحا بهش میگیم لایه ی شوک .. از طرفی خود لایه ی شوک به دو لایه ی مرزی و لایه ی انتروپی تقسیم میشه ... لایه ی مرزی که گرمای ناشی از اصطکاکه و لایه ی انتروپی گرمای ناشی از جنب و جوش مولکولیه ... همونطور که قبلا گفتیم ، گرمای لایه ی انتروپی بعلت همرفت گرما نمیتونه به لایه ی مرزی منتقل بشه ( گرماشون باهم ترکیب بشه ) و این تداخل گرما زمانی اتفاق میفته که ضخامت لایه ی مرزی زیاد بشه و به نقطه ی انتقال برسه یعنی لایه ی مرزی از حالت خطی به حالت گردابه ( همون جدایش جریان ) تغییر حالت بده ... از طرفی قبلا گفتیم که لایه ی انتروپی یک لایه ی متشکل از گردابه های قوی هستش که گرمای زیادی رو درون خودشون حمل میکنند ( به واژه ی گردابه دقت کنیم ) .. حالا اگه لایه ی مرزی به نقطه ی انتقال برسه و جدا بشه چی میشه ؟ گردابه های لایه ی مرزی با گردابه های لایه ی انتروپی ترکیب میشن و یک لایه ی بسیار پر حرارت رو تشکیل میدن که باعث ذوب شدن کلاهک موشک میشه !! ... پس کار اصلی که باید انجام بدیم چیه ؟ اینه که ضخامت لایه ی مرزی رو کم نگه داریم ( حالت خطی ) تا دوتا اتفاق بیفته : 1- همرفت گرما رخ بده و گرمای لایه ی انتروپی به بدنه منتقل نشه و تنها عامل انتقال گرما به بدنه ، گرمای ناشی از اصطکاک لایه ی مرزی باشه و از اونجایی که لایه ی مرزیمون خطیه ، حرارت کمی از لایه ی مرزی به بدنه منتقل بشه ... 2- از جدایش جریان در لایه ی مرزی و ترکیب لایه ی مرزی با لایه ی انتروپی و افزایش حرارت جلوگیری کنیم ...

لایه ی انتروپی ( منطقه ی هاشور زده ) :



از طرفی یکی از عوامل افزایش ضخامت لایه ی مرزی ، افزایش سرعت و نزدیک تر شدن موج شوک به سطح جسم هستش :



همونطور که بارها باهم بررسی کردیم ، با افزایش سرعت ، موج شوک زاویه ی بسته تری به خودش میگیره و به سطح جسم نزدیک تر میشه ! درست مثل شکل بالا که دوتا جسم نوک تیز رو نشون میده و طبیعتا در جلوی یک جسم نوک تیز ، موج شوک مایل ( oblique shock wave ) تشکیل میشه .. در شکل بالا و در جسم سمت چپ ، سرعت 2 ماخ هستش و در جسم سمت راست سرعت 20 ماخه ! همونطور که میبینیم با افزایش سرعت ، موج شوک بسته تر میشه و به سطح جسم نزدیک تر میشه ... اگه موج شوک زیادی به سطح جسم نزدیک بشه ، بین موج شوک و سطح جسم فضا تنگ میشه ( جسم سمت راست ) و لایه ی شوک فشرده میشه ( فشارش افزایش پیدا میکنه ) ! از طرفی قبلا گفتیم که سرعت هوا ( سیال ) در لایه ی مرزی ، بواسطه ی اصطکاک به صفر یا بسیار نزدیک به صفر رسیده ! و از اونجایی که سرعت با فشار رابطه ی عکس داره ، لذا فشار در لایه ی مرزی بالاست و طبیعتا لایه ی شوک فشرده شده ، باعث کاهش سرعت لایه های فوقانی لایه ی مرزی ( لایه های غیر ویسکوز یا همون لایه هایی که تماسی با سطح جسم ندارند و با فاصله و بدون از تاثیر از لایه ی مرزی ، در حال عبور از روی سطح هستند ) میشه و بر ضخامت لایه ی مرزی ( لایه ی ویسکوز یا همون لایه ای که در اثر تماس با سطح جسم و بعلت خاصیت چسبندگی سیالات ، به سطح جسم میچسبه ) افزوده میشه و احتمال افزایش ضخامت لایه ی مرزی و جدایش لایه ی مرزی و ترکیب این لایه با لایه ی انتروپی بالا میره ! ...

از طرفی قوی یا ضعیف بودن لایه ی انتروپی با قوی یا ضعیف بودن موج شوک ارتباط مستقیم داره یعنی چی ؟ یعنی موج شوک قوی تر ، لایه ی انتروپی قوی تر و موج شوک ضعیف تر ، لایه ی انتروپی ضعیف تر ! ... همونطور که قبلا گفتیم ، موج شوک زمانی بیشترین قدرت رو در کاهش سرعت و افزایش فشار و انتروپی سیال داره که قائم بر مسیر جریان باشه ... لذا از اونجایی که امواج شوک به سه دسته ی نرمال ( قائم ) - کمانی ( bow shock ) و مایل تقسیم بندی میشن ، بنابراین موج شوک نرمال بواسطه ی قائم بودنش قدرت بیشتری نسبت به دو موج شوک دیگه یعنی کمانی و مایل داره .. از اون طرف موج شوک کمانی قدرت بیشتری نسبت به موج شوک مایل داره چرا ؟
چون موج شوک کمانی در واقع از دو موج شوک قائم و مایل تشکیل شده ( قبلا در مورد علت منفصل بودن موج شوک کمانی و متصل بودن موج شوک مایل به نوک جسم توضیح دادیم ) ...

موج شوک کمانی ( موج شوک منفصل ) :



وقتی میگیم موج شوک کمانی در واقع ترکیبی از موج شوک نرمال و موج شوک مایل هستش ، دقیقا منظورمون تصویر بالاست ! در تصویر بالا و درست در جلوی جسم ( جایی که با کادر قرمز مشخص کردیم ) ، موج شوک ، قائم بر مسیر جریان قرار داره پس نوع موج شوک تشکیل شده در جلوی جسم از نوع موج شوک قائمه .. بغیر از نوک جسم ( جلوی جسم ) ، بقیه ی امواج که در طول صفحه امتداد پیدا کردند ، چون زاویه ی قائم و یا نزدیک به قائم ندارند ، پس از نوع مایل هستند ... همین ...

پس در تصویر بالا میتونیم این نتیجه رو بگیریم که : لایه ی انتروپی در جلوی جسم قدرت بیشتری نسبت به لایه ی انتروپی در اطراف جسم داره چرا ؟ چون موج شوک تشکیل شده در جلوی جسم از نوع قائم و موج شوک امتداد یافته در طول صفحه از نوع مایل هستش ...

سمت چپ موج شوک مایل و سمت راست موج شوک کمانی ( متشکل از دو موج شوک قائم و مایل ) :



با توجه به توضیحات بالا میتونیم متوجه بشیم که چرا قدرت موج شوک قائم ، بیشتر از موج شوک کمانی و قدرت موج شوک کمانی ، بیشتر از موج شوک مایل هستش !

جمع بندی : یکی از دلائلی که در سرعت های فرامافوق صوت ( هایپرسونیک ) نوک جسم رو بصورت منحنی میسازند ، جلوگیری از نزدیکی بیش از حد موج شوک به سطح جسم هستش تا از مضراتی که گفته شد جلوگیری کرده باشیم ... از طرفی بعلت طراحی منحنی شکل دماغه ی موشک ، موج شوک تشکیل شده در جلوی موشک از نوع کمانی هستش و این یعنی افزایش ضخامت لایه ی انتروپی در جلوی جسم ! از طرفی ضخامت لایه ی مرزی با کاهش یا افزایش قدرت لایه ی انتروپی رابطه ی مستقیم داره ( بعنوان یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش ضخامت لایه ی مرزی ) ! پس در نگاه اول میتونیم بگیم که : در جلوی یک جسم منحنی شکل ، چون لایه ی انتروپی قدرت زیادی داره پس ضخامت لایه ی مرزی هم افزایش پیدا میکنه و احتمال جدایش لایه ی مرزی ( لایه ی ویسکوز ) و ترکیب این لایه با لایه ی انتروپی ( لایه ی غیر ویسکوز ) و افزایش بیش از حد حرارت بالا میره ! ولی در اصل این نگاه اشتباهه ! چرا ؟ چون همونطور که گفتیم ، یک جسم منحنی شکل بواسطه ی مدور بودنش و نیروی مرکز گرایی که به سیال وارد میکنه ، عملا باعث ایجاد گرادیان فشار منفی ( گرادیان فشار مطلوب ) و کاهش اثر ویسکوزیته در سیال میشه ! یعنی سرعت سیال رو زیاد و فشارش رو کم میکنه و از افزایش ضخامت لایه ی مرزی و جدایش جریان جلوگیری میکنه ! پس اگه در سرعت های هایپرسونیک و حتی بالاتر ( های هایپرسونیک -- از 10 تا 25 ماخ ) دماغه ی موشک رو بصورت منحنی شکل بسازیم ، عملا با یک تیر چند نشون زدیم ! اول اینه از نزدیکی موج شوک ( و به طبع اون لایه ی شوک ) به سطح جسم جلوگیری کردیم .. دوم اینکه ضخامت لایه ی مرزی رو چه در نوک موشک و چه در سایر قسمت های کلاهک ، خطی نگه داشتیم -- سوم اینکه با خظی نگه داشتن لایه ی مرزی و بعلت همرفت گرما ، از انتقال گرمای لایه ی انتروپی به سطح موشک جلوگیری کردیم و باعث شدیم که تنها عامل گرما دهنده به موشک ، گرمای کم لایه ی مرزی باشه ...

اما در سرعت های مافوق صوت ( 1 تا 5 ماخ ) چون در اثر افزایش سرعت ، موج شوک بصورت طبیعی زیاد به سطح جسم نزدیک نمیشه ، لذا نیازی به منحنی شکل بودن دماغه ی موشک نیست و بهترین شکل برای دماغه ی موشک همون نوک تیز بودنشه ! چرا ؟ چون موج شوک مایل کمترین قدرت رو در مقایسه با دو موج شوک کمانی و قائم در کاهش سرعت و افزایش فشار و انتروپی سیال داره و طبیعتا موج شوک مایل ، باعث کاهش قدرت لایه ی انتروپی و خطی نگه داشتن لایه ی مرزی میشه و از این طریق کمترین گرما رو به بدنه منتقل میکنه ...

توضیحات این پست در ترکیب با توضیحات پست صفحه ی اول ، دلیل طراحی متفاوت کلاهک موشکهارو کاملا روشن میکنه ...

موفق و پیروز باشید
امضاي کاربر :
شنبه 30 دی 1396 - 16:34
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: alij /strategy_man /espadan /asd /hk416 /hossein /


تعداد ارسال ها: 50
تاريخ عضويت: 5 /9 /1395
تعداد تشکر کرده: 42
تعداد تشکر شده: 206

پاسخ : 20 RE سوال مهم در مورد موشک های بالستیک
سلام

قربون دستت، حال دادی اساسی

خب اما دو تا ضد حال هم هست این وسط که باعث عذابه!

مورد اول اینکه تصاویر صفحه اول برای من نمی آد و واقعا حیفه که مطلب به این خوبی ناقص باشه.

دوم اینکه بعد از مطالعه مطلب شما بحث سرعت هایپرسونیک در پرنده هایی مثل SR72 و اون یکی چینیه که نمی دونم اسمش چیه با اون نوک فرضی تیزشون، برای خواننده مجهول باقی می مونه، می شه در موردشون توضیح بدید؟
شنبه 30 دی 1396 - 21:41
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 5 کاربر از strategy_man به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: rubik /espadan /asd /hk416 /hossein /


تعداد ارسال ها: 633
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
محل زندگي: یاسوج
سن: 24
تعداد تشکر کرده: 4542
تعداد تشکر شده: 3587
نیروی هوافضای سپاه پاسداران
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 21 RE سوال مهم در مورد موشک های بالستیک
نقل قول از strategy_man
سلام

قربون دستت، حال دادی اساسی

خب اما دو تا ضد حال هم هست این وسط که باعث عذابه!

مورد اول اینکه تصاویر صفحه اول برای من نمی آد و واقعا حیفه که مطلب به این خوبی ناقص باشه.

دوم اینکه بعد از مطالعه مطلب شما بحث سرعت هایپرسونیک در پرنده هایی مثل SR72 و اون یکی چینیه که نمی دونم اسمش چیه با اون نوک فرضی تیزشون، برای خواننده مجهول باقی می مونه، می شه در موردشون توضیح بدید؟


سلام ... وظیفه بود ممنون ....

والله تصاویر صفحه ی اول برا منم بالا نمیاد چون مثل اینکه حذف شده ! و متاسفانه تصاویرشونو ندارم که دوباره بزارم :( تو تاپیک " لیفت متراکم و طراحی موج سوار " هم تصاویر پاک شده اخه چرااااااااااااااااا :((

sr72 نبود ! بوئینگ ایکس 51 بود که ازش مثال اوردم ! اون چینیه هم اگه اشتباه نکنم اسمش پروژه ی 0901 بود ....

اما دلیلش چیه که ایکس 51 با وجود اینکه سرعت هایپرسونیک داره ، ولی دماغش نوک تیزه ؟ در نگاه اول نوک تیز بودن با مطالب بالا در تضاده ! ولی بازهم این نوع نگاه اشتباهه خخخخ

دلیل اصلیش اینه که ایکس 51 یک موج سواره ( منظور از موج همون موج شوک ) یا بعبارتی جوری طراحی شده که بتونه در سرعت های هایپرسونیک ، با توجه به طراحی خاصی که داره لیفت تولید کنه ... تمام توضیحاتو در تاپیک " لیفت متراکم و طراحی موج سوار " دادیم ولی خب متاسفانه عکسهاش پاک شده :(

چون تو تاپیکی که گفتم عکسا پاک شده ، برا همین مجددا فلسفه ی طراحی موج سوارها رو اینجا باهم بررسی میکنیم :

طبق توضیحات پست قبل ، گفتیم که اگه موج شوک زیادی به بدنه نزدیک بشه ، فاصله ی بین موج شوک و سطح جسم کم میشه و لایه ی شوک فشرده میشه ( فشار زیاد میشه ) ... به همین خاطر در سرعت های هایپرسونیک با منحنی شکل طراحی کردن نوک موشک ، کاری میکنند که بحای موج شوک مایل که در اجسام نوک تیز تشکیل میشه ، موج شوک کمانی در جلوی موشک با نوک منحنی شکل تشکیل بشه ... همونطور که در پست قبلی باهم یاد گرفتیم ، موج کمانی از نزدیک شدن زیاد موج شوک به بدنه جلوگیری میکنه و این حالت در موشک های معمولی کاربرد داره و نه یک موج سوار ! چرا ؟ چون همونطور که قبلا گفتیم ، یکی از راه های تولید لیفت اختلاف فشار هستش یعنی فشار زیاد زیر بال و فشار کم روی بال ( در نتیجه اختلاف فشار ) باعث تولید لیفت میشه ... در یک موج سوار هم دقیقا همینه ! یعنی اگه بتونیم کاری کنیم که در یک موج سوار اختلاف فشار بوجود بیاد ، تونستیم لیفت تولید کنیم ! به همین خاطر نوک یک موج سوار رو بصورت نوک تیز میسازن تا موج شوک مایل روی موشک تشکیل بشه و در سرعت های هایپرسونیک ، موج شوک فاصلش تا بدنه بسیار کم بشه و یک محیط پر فشار رو زیر بدنه تشکیل بده ... از طرفی قسمت فوقانی بدنه ی یک موج سوار یا کلا طراحی ساده ای داره یا جوری میسازنش که امواج انبساطی پراندل - مایر روش تشکیل بشه ... امواج پراندل - مایر دقیقا عکس امواج شوک عمل میکنن ! یعنی امواج شوک باعث کاهش سرعت و افزایش فشار هوا میشن ولی امواج پراندل - مایر باعث افزایش سرعت و کاهش فشار هوا میشن ... پس در یک موج سوار با استفاده از امواج شوک در زیر بدنه ، باعث افزایش فشار و با استفاده از امواج پراندل بر روی بدنه ، باعث کاهش فشار هوا میشیم و نتیجه ی این اختلاف فشار میشه تولید لیفت در سرعت های هایپرسونیک .. به همین راحتی ...

بوئینگ ایکس 51 :



در تصویر بالا دوتا خط قرمز کشیدیم که همون موج شوک مایل هستش .. اگه دقت کنیم ، موج سوار رو جوری طراحی میکنند که حداقل یکی از قسمت های زیرینش با موج شوک تداخل پیدا کنه .. همونطور که در تصویر بالا میبینیم ، موج شوک چسبیده به ورودی هوا هستش و این باعث میشه که هوا بین موج شوک و بدنه به دام بیفته و فشارش افزایش پیدا کنه .. از طرفی قسمت فوقانی ایکس 51 رو بصورت برآمده ساختند و همونطور که قبلا گفتیم ، امواج پراندل - مایر در جایی تشکیل میشن که برآمده باشه و امواج شوک علاوه بر نوک جسم ، در جایی تشکیل میشن که فرو رفته باشه ( کاریش نداریم بیخی ) ... اساس طراحی موج سوار ها اینه ...

از طرفی فشار زیاد هوا در زیر یک موج سوار باعث میشه که هوا جهت احتراق درون موتور ، فشار کافی رو داشته باشه( قبل از ورود هوا به داخل موتور ) ....

پی نوشت : امواج شوک باعث گرادیان فشار معکوس ( گرادیان فشار نامطلوب ) و امواج پراندل - مایر باعث گرادیان فشار منفی ( گرادیان فشار مطلوب ) در هوا میشن که توضیح این دوتا گرادیان فشار در صفحه ی اول اورده شده ...

اگه سوالی هست در خدمتم ...
امضاي کاربر :
یکشنبه 01 بهمن 1396 - 00:57
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: strategy_man /asd /hk416 /hossein /


تعداد ارسال ها: 50
تاريخ عضويت: 5 /9 /1395
تعداد تشکر کرده: 42
تعداد تشکر شده: 206

پاسخ : 22 RE سوال مهم در مورد موشک های بالستیک
ممنون از توضیحات مبسوط شما استاد

این اواخر بحث SR-72 خیلی داغ هست، رو نت بگردید، چینی ها هم با کمک موشک بالستیک یه وسیله هایپر سونیک را چند بار تا به حال تست گرفتن، که پته اشون را پنتاگون رو آب ریخته.

سوال اینجاست که اگه چینی ها یه هایپرسونیک را با بالستیک به پرواز در آوردن، چطور سرعت را کاهش می دن تا سازه تحمل حرارت را داشته باشه؟ نظری دارید؟
یکشنبه 01 بهمن 1396 - 08:11
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از strategy_man به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: asd /rubik /hk416 /hossein /



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.




انجمن نظامی آی آر ارتش



سايت نظامي آي آر ارتش در مرداد ماه سال 1391 تاسيس و براي بالابردن معلومات نظامي پارسي زبانان جهان راه اندازي شده است.اين سايت به هيچ ارگان دولتي و نظامي وابسته نيست و کاملا شخصي مي باشد.تمامي حقوق مطالب براي سايت آي آر ارتش محفوظ مي باشد.
ضمنا کپي برداري از مطالب انجمن و سايت با ذکر منبع باعث خوشنودي ماست.



ايميل پست الکترونيکي مديريت سايت : ir.artesh@yahoo.com