نام کاربري : کلمه عبور : عضو انجمن نيستيد ! همين حالا عضو شويد . | کلمه عبور خود را فراموش کرده ام !







آغاز شده توسط
متن
hasanali آفلاين



تعداد ارسال ها: 4538
تاريخ عضويت: 26 /6 /1392
محل زندگي: تبریز
تعداد تشکر کرده: 7608
تعداد تشکر شده: 21817
نیروی زمینی ارتش ج.ا.ا
انجمن اي ار ارتش

ایکس47 بی، برترین پهپاد جهان
پهپادهای نظامی و جاسوسی متعدی در دنیا وجود دارد از جمله دو پهپادی که حتما تصاویرشان را بارها از تلویزیون دیده اید ( به نام های MQ-1 Predator و MQ-9 Reaper ) اما برای اینکه یک پهپاد قوی و مدرن محسوب شود، جنگنده بودن به تنهایی کافی نیست حتی پهپادی همچون گلوبال هاواک آمریکایی نیز با وجود برد خیره کننداش (برد :۲۲٬۷۷۹ کیلومتر) اما دارای ضعف های اساسی نیز هست.

تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/7/974889_585.jpg

در دنیا تنها تعداد معدودی از کشورها، پهپادهای رادار گریز، بردبلند و جنگنده را تولید میکنند ( باید خاطر نشان کرد حتی کشوری همچون فرانسه و انگلستان از طرح ها و تجهیزات آمریکایی در طراحی و ساخت چنین پهپادهایی بهره می برند).


شناخت پهپادهای نظامی حال حاضر دنیا برای کشوری همچون ایران که احتمال جاسوسی و حتی حمله نظامی هدفمند به آن زیاد است. بسیار لازم و ضروری می باشد تا بتواند راه های مقابله با این سلاح کارآمد را فرابگیرد و حتی بتواند پاد آن را بسازد.


تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973170_527.jpg

یکی از قدرتمند ترین پهپادهای حال حاضر دنیا، پهپادهای سری ایکس هستند از جمله ایکس ۴۵ و ایکس ۴۷ به صورت مختصر در مورد پروژه ی ساخت و طراحی و همینطور ویژگی های ایکس۴۷ در مقاله فعلی بحث شده است امیدوارم برایتان مفید واقع شود.


تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973171_726.jpg


در دهه‌ی اخیر استفاده از خودروهای زره ای و هواپیماهای بدون سرنشین در عملیات نظامی گسترش زیادی پیدا کرده، اما تاکنون به کارگیری آنها توسط حاملی مثل ناو کمتر اتفاق افتاده است. پرواز و انجام اعمال پیچیده، آن هم در شرایطی که کشتی خودش نیز در حرکت است کار مشکلی است و ورود به چنین عرصه‌ای برای هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین اپراتور (کنترل‌کننده‌ی آن) در کشتی تجربه‌ای جدید است.



تست پرتاب X-47B در ایستگاه هوایی نیروی دریایی در مریلند صورت گرفته و علاوه بر نیروی دریایی، سازنده‌ی هواپیما یعنی نورث روپ گرومن نیز در تست شرکت کردند.
کنترلر دستی هواپیما که اپراتور از عرشه‌ی کشتی پرواز را توسط آن کنترل می‌کند، مورد آزمایش قرار گرفت و همچنین مانورهایی که معمولاً یک هواپیمای بدون سرنشین انجام می‌دهد نیز توسط هواپیما انجام شد. از جمله مانورهای انجام شده می‌توان به پرواز در موقعیت و حالت نزدیک شدن به کشتی اشاره کرد.


اولین پرواز:



پهباد پنهانکار آمریکایی X-47B قابلیت برخواستن و فرود خودکار بر روی عرشه ناو هواپیمابر را دارد و در حقیقت هوشمندترین نمونه در کلاس خود به حساب می‌اید. X-47B نخستین پرواز خود را در منطقه هوایی- نظامی \"ادواردز” در ایالت \"کالیفورنیا” انجام داد.

این هواپیما در طول پرواز آزمایشی ۳۰ دقیقه ای خود، تا ارتفاع ۱۵۲۴ متری اوج گرفت. این هواپیمای بدون سرنشین کپی کوچکی از بمب افکن \"B-2” را به خاطر می آورد و برای عملیات تاکتیکی تهاجمی از عرشه ناوهای هواپیمابر مورد استفاده قرار می گیرد. X-47B مجهز به سیستم سوخت گیری در هوا می باشد.

علاوه بر این، هواپیما قادر به چندین بار سوخت گیری در هوا بوده و می تواند چندین روز به پرواز خود ادامه دهد. هواپیمای تک موتوره X-47B در مدل هایی با طول بال ۱۹ متر و ۱۱ متر تولید شده و قابلیت حمل تا ۲ تن سلاح در محفظه داخلی بدنه خود را دارد.



۱۰ جولای ۲۰۱۳ ، ناو هواپیمابر جرج بوش . هواپیمای جنگنده ایکس ۴۷ بی نخستین پرواز کاملا مستقل و خودمختار خود را از روی عرشه ناو هواپیمابر جورج اچ دبلیو بوش انجام داد . پرواز شامل تیک آف ، پیمایش مسیر و فرود روی عرشه بدون دخالت اپراتور انسانی است . جنگنده در فرود نخست موفق به گرفتن کابل مهار نشده ، در دومین تقرب ، بدون کاستی روی عرشه ، فرود آمد .



شرحی از عملکرد و آزمایشات جنگنده:



دومین هواپیمای جنگنده هوایی بدون سرنشین X-47B نیروی دریایی آمریکا UCAS قادر به تحمل تمامی تنش ها، کشش ها و فشارهای سازه ای در فاز برخاست (take-off) فرود (landing) و هم چنین انجام این فازها بر روی ناو حامل هواپیمابر می باشد که حاصل نتیجه گیری و تجزیه و تحلیل سری آزمایشات ۵ هفته ای اثبات سازه ای فریم بدنه هواپیما توسط نیروی دریایی و تیم آزمایش نورثروپ گرومن می باشد.


در ۲۴ ژانویه حدودأ یک هفته زودتر از زمانبندی مقرر، آزمایشات بر روی ( X-47B Air Vehicle-2 AV-2) در تاسیسات تست و مونتاژ نورثروپ گرومن واقع در پالم دیل به انجام رسید. نورثروپ گرومن بزرگترین و اصلی ترین شرکت طرف قرارداد با نیروی دریایی آمریکا در پروژه های سیستم نمایش هوایی بدون سرنشین UCAS-D می باشد.


تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973172_368.jpg

جنیس پامیلیانس معاون پروژه UCAS نیروی دریایی در واحد سیستم های هوافضایی نورثروپ گرومن گفت: آزمایشات انجام شده، طراحی سازه ای هواپیما را معتبر می سازد و به ما این اطمینان را می دهد که که ما می توانیم این هواپیما را بصورت کاملأ ایمن و مطمئن در تمام محیط های پیش بینی شده عملیاتی کنیم.


به طور ویژه و خاص ما اکنون می دانیم که AV-2 می تواند تمامی فشارها، تنش ها، کشش ها و نیروهای دینامیکی، که به هنگام پرتاب و فرود ناگهانی بر روی عرشه ناو حامل هواپیمابر و در هنگام سوختگیری هوایی به هواپیما وارد می شود را به خوبی تحمل کند.

تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973195_793.jpg


نمونه AV-2 دقیقأ مشابه و یکسان با اولین نمونه این هواپیما یعنی ( X-47B UCAS-D AV-1) می باشد که با موفقیت در ۴ فوریه از پایگاه هوایی ادواردز کالیفرنیا پرواز تاریخی ۲۹ دقیقه ای خود را به انجام رساند. اما تنها تفاوت آن با نمونه AV-1 در مجهز شدن آن با تجهیزات سوختگیری هوایی است. نورثروپ گرومن قصد دارد از نمونه AV-1 به عنوان بخشی از قرارداد UCAS-D با نیروی دریایی در جهت انجام سوخت گیری هوایی در سال ۲۰۱۴ استفاده کند.

تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973174_590.jpg تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973175_299.jpg

بیودین مدیر پروژه AV-2 نورثروپ گرومن اعلام کرد: آزمایشات انجام شده بر روی AV-2 با ۸ وضعیت و حالت شبیه سازی شده انجام شد. مانند آزمایش دور زدن رو به بالا Pull up با شرایط تحمل نیروی گرانش ۳G و چرخش Pull out با وضعیت ۲٫۴G و ۵ حالت و وضعیتی که هواپیما بر روی زمین و در فازهای نشست و برخاست با آنها روبرو می شود.

تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973176_972.jpg تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973177_442.jpg


یکی از این آزمایشات زمینی شامل تست کشش و فشار بر روی چرخ دماغه هواپیما (برای شبیه سازی پرتاب و برخاست) و قلاب دم (برای شبیه سازی فرود ناگهانی بر روی عرشه ناو) در یک زمان برای ارائه ترکیبی خاص از نیروها برای بدست آوردن حاشیه امنیت مورد نیاز می باشد.

یکی از حالات و شرایط پرواز شبیه سازی نیروهای ایجاد شده بوسیله اغتشاشات و تلاطم است در خلال سوختگیری هوایی اتفاق می افتد که این آزمایش علاوه بر آزمایشاتی است که بر روی AV-1 در سال ۲۰۰۹ انجام گرفته است، چراکه در نمونه AV-2 مورد نیاز است.

بیودین هم چنین توضیح داد که درانجام آزمایشات ما ۲۰۰ سطح از فریم بدنه هواپیما را انتخاب کردیم و با استفاده از جک های هیدرولیکی این مناطق را تحت کشش و فشار قرار دادیم که نوعی شبیه سازی شرایط و حالات مختلف بارگذاری دینامیکی و استاتیکی می باشد.
با این فشار و کشش های اعمالی، ما نیروهای تحمل شده توسط بدنه را اندازه گرفتیم و این اعداد به ما کمک می کند که میزان نیروهای مجاز وارد به بدنه را در طی مسیر پرواز بدانیم و با دقت بیشتری آنها را اندازه گیری کنیم.

تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973178_961.jpg تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973179_649.jpg تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973180_556.jpg


آزمایش اثبات قابلیت های سازه ای یکی از آخرین آزمایشاتی است که AV-2 در پالم دیل خواهد دید و بعد از آن هواپیما آماده انتقال و تحویل به پایگاه هوایی ادواردز کالیفرنیا بعد از بهار سال ۲۰۱۱ خواهد بود که در آنجا آزمایشات بیشتری بر روی سیستم ها، تست های حرکت زمینی و هم چنین اولین پرواز آن انجام خواهد گرفت. و پیش از آن گروه آزمایش طرحی برای آزمایش و کالیبره کردن سیستم سوختگیری و رنگ بدنه هواپیما دارند که آخرین مراحل آماده سازی هواپیما می باشد.



تحت قراردادی منعقد شده UCAS-D در سال ۲۰۰۷، نورثروپ گرومن طراحی، توسعه و تولید ۲ فروند هواپیمای X-47B را تا سال ۲۰۱۳ به عهده خواهد داشت. این هواپیماها برای نشان دادن پرتاب و برخاست از ناو هواپیمابر حامل و پشتیبانی و پوشش خودمختار، به عنوان هواپیمایی بدون سرنشین در مقیاس جنگنده های ضربتی می باشد. پروژه UCAS-D هم چنین پروژه فرود بر ناو هواپیمابر و یکپارچه سازی تکنولوژی و اثبات سوختگیری هوایی هواپیمای بدون سرنشین را در نمونه X-47B به انجام خواهد رساند.



از جمله ویژگی های منحصر به فرد X-47B بال های تاشونده و ایرودینامیک فوق العاد آن می باشد.


تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973181_970.jpg تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973182_324.jpg

هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی X-47B که قابلیت برخواستن از عرشه ناو هواپیمابر را دارد، نخستین پرواز خود را در منطقه هوایی- نظامی ادواردز در ایالت کالیفورنیا انجام داد. این هواپیما در طول پرواز آزمایشی ۳۰ دقیقه ای خود، تا ارتفاع ۱۵۲۴ متری اوج گرفت.

تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973183_365.jpg تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973184_328.jpg تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973185_233.jpg


این هواپیمای بدون سرنشین کپی کوچکی از بمب افکن B-2 را به خاطر می آورد و برای عملیات تاکتیکی تهاجمی از عرشه ناوهای هواپیمابر مورد استفاده قرار می گیرد.



X-47B مجهز به سیستم سوخت گیری در هوا می باشد . علاوه بر این، هواپیما قادر به چندین بار سوخت گیری در هوا بوده و می تواند چندین روز به پرواز خود ادامه دهد. هواپیمای تک موتوره X-47B در مدل هایی با طول بال ۱۹ متر و ۱۱ متر تولید شده و قابلیت حمل تا ۲ تن سلاح در محفظه داخلی بدنه خود را دارد.


تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973186_578.jpg


ویژگی های عمومی


کاربر: نیروی دریایی آمریکا


خدمه: بی سرنشین


طول: ۳۸٫۲ فوت معادل ۱۱٫۶۳ متر


بال: ۶۲٫۱ فوت و ۳۰٫۹ فوت ( ۹٫۴۱ متر الی ۱۸٫۹۲ متر بر اساس مدل )


ارتفاع: ۱۰٫۴ فوت معادل ۳٫۱۰ متر


حداکثر وزن برخواست: ۴۴۵۶۷ پوند معادل ۲۰۲۱۵ کیلوگرم


پیشرانه: ۱*پرات ویتنی F100-220U توربوفن


(۱ × Pratt & Whitney F100-220U turbofan)


حداکثر سرعت: مافوق صوت !

سرعت کروز: ۰٫۹ ماخ


محدودی عملیاتی: بیش از ۳۸۹۹ کیلومتر


سقف پروازی: ۴۲۰۰۰ فوت معادل ۱۲۱۹۰ متر


ماموریت: جاسوسی نظامی


قابلیت سوخت گیری هوایی: مدل veh2 آری


جایگزین شده ی : نورثروپ-گرومن ایکس ۴۷-ب و جایگزین ایکس ۴۷-آ پگاسوس خواهد شد.


X-47A Pegasus نام یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت شرکت نورثروپ گرومن و سکیلد کامپوزیتس آمریکا است.این هواپیما برای نیروی دریایی آمریکا سفارش داده شده‌است، که با نورثروپ-گرومن ایکس ۴۷-ب جایگزین خواهد شد.


توسعه ی یافته از: نورثروپ-گرومن ایکس ۴۷-ب توسعه یافته ی نورثروپ گرومن ایکس-۴۷سی است.


نورثروپ گرومن ایکس-۴۷سی (Northrop Grumman X-47C) یک هواپیمای ساخت کارخانه ی نورثروپ گرومن در کشور ایالات متحده آمریکا است. نخستین استفاده‌کننده ی این هواپیما نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بوده‌است.


تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973187_611.jpg


مشخصات فنی موتور پهپاد X-47B


پرت و ویتنی اف۱۰۰ موتور توربوفن با حالت پس سوز است که توسط شرکت پرت و ویتنی ساخته شده و در هواپیماهای اف-۱۵ ایگل و اف-۱۶ فایتینگ فالکن از آن استفاده می‌شود.


توسعه


در سال ۱۹۶۷، نیروی دریایی و نیروی هوایی ایالات متحده درخواست موتوری مشترک برای طرح (RFP) برای F-14 تامکت و F-15 را صادر کردند. این برنامه ترکیبی پیشرفته، ژنراتور توربین گازی موتور با اهداف بهبود محوری و کاهش وزن برای رسیدن به نسبت رانش به وزن ۹٫ را آغاز کرد.


پرات و ویتنی یک قرارداد در سال ۱۹۷۰ به تولید (F100 -PW-100 (USAF و موتورهای F401-PW-400 (USN) نیروی دریایی خواهند شد و بعد از لغو سفارش خود، به ادامه استفاده از موتور پرات و ویتنی TF30 از جنگنده F-111 در F-14 کرد.


انواع


F100-PW-100

به نمایش درآمده در نمایشگاه هوا و فضا مرکز ویرجینیا F100-100 اولین بار در یک جنگنده F-15 در سال ۱۹۷۲ با تراست ۲۳،۹۳۰ پوند (۱۰۶٫۴ کیلو نیوتن) پرواز کرد. با توجه به ماهیت پیشرفته در موتور و هواپیما، مشکلات متعدد در روزهای اولیه آن استفاده از ان ، از جمله سایش بالا مواجه شد، پسوز جت \"سخت” شروع به فعالیت می کرد.





مشکلات در اوایل F100-PW-220 حل شد، و موتور که هنوز هم در ناوگان نیروی هوایی ایالات متحده به این روز است.

F100-PW-200:



این موتور در جنگنده F-16 F100-200 استفاده شده، با تفاوتهایی جزئی نسبت به F100-PW-100 می باشد. به دنبال یک راه حل برای کاهش هزینه ها ، نیروی هوایی ایالات متحده برنامه جایگزین کردن موتور جنگنده (AFE) در سال ۱۹۸۴، در بلوک F-16C / D 30 / 32S برای اولین بار ساخته شده است.



مشخصات Pratt & Whitney F100-220U turbofan



متراکم سازی:


  • nonaugmented (خشک) توربوفن

  • رانش ۱۶۰۰۰ پوند ( رانش خشک )





جریان محوری، نسبت ابعاد متوسط



کمپرسور:


  • فن ۳ مرحله ای

  • کمپرسور: ۱۰ مرحله ای





محفظه احتراق : بهره برداری خاموش



توربین: جریان محوری


  • ۲ مرحله توربین پرفشار

  • و دو مرحله توربین کم فشار





متوسط رانش: ۱۴۶۷۰ پوند




وزن: ۳۲۰۰ پوند


طول: ۱۹۱٫۲ اینچ


قطر ورودی: ۳۴٫۸ اینچ


حداکثر قطر: ۴۶٫۵ اینچ

نسبت فشار در مجموع: ۲۵ به ۱


تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973188_558.jpg

مشخصات تسلیحات:

تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973189_402.jpg تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973190_469.jpg


این هواپیمای میتواند دو بمب هدایت ماهواره ای GBU-31 ملقب به JDAM را حمل کند



مشخصات و توانایی این بمب:



پلت فرم پرتاب: تقریبن تمامی جنگنده‌های آمریکایی و غربی



توانایی بمب: اهداف ثابت و وسایل نقلیه در حال حرکت



پیمانکار: شرکت بوئینگ


در خدمت: از سال ۱۹۹۷ تا کنون


هزینه هر فروند: ۲۵۰۰۰ دلار آمریکا


طول: ۳ تا ۳٫۹ متر (۹٫۱۱ تا ۱۲٫۸ فوت)


حداکثر ارتفاع قابل پرتاب شدن: ۱۳۷۰۰ متر = ۴۵۰۰۰ فوت


برد: ۲۸ کیلومتر


وزن: ۹۵۰ کیلوگرم


طول بال ها: ۵۰ سانتی متر


فاصلهء دو سر بالچه ها: ۴۸۳ تا ۶۳۵ میلی متر (۱٫۷ تا ۲٫۱ فوت)


سیستم هدایت: بر اساس اینرسیایی یا مکان یاب جهانی GPS/INS یا Global Position System / Inertial Navigation System


دقت : حدود ۷ متر


کیت هدایت پذیری نصب شده بر روی بمب های سری Mk80


نوع هدایت پذیری:


تعداد کیت هدایت پذیری ساخته شده: ۱۵۸۰۰۰ عدد برای نیروی هوایی و ۸۲۰۰۰ عدد برای نیروی دریایی؛ جمعن ۲۴۰۰۰۰ عدد


ناوبری و اویونیکس: EO/IR/SAR/GMTI/ESM/IO


رقبای ایکس ۴۷(در آینده نزدیک):



انشاالله در آینده پهپاد های هم ردهی همچون (Mikoyan MiG SKAT)روسی و (BAE System Taranis) انگلیسی و (Dassault nEUROn) اروپای را بررسی خواهیم کرد.



۱- میکویان اسکات (فدراسیون روسیه)


تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973191_367.jpg
۲- تارانیس (پادشاهی انگلستان)

تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973192_675.jpg

۳- یوروون (اروپایی- جمهوری فرانسوی)

تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973193_538.jpg
۴- لی جیان (جمهوری خلق چین)



تصویر: http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1395/6/6/973194_264.jpg

منبع
شنبه 02 دی 1396 - 23:30
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 9 کاربر از hasanali به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: hossein &asd &mehdi &espadan &hk416 &hasansaghi &leonardo0011 &rubik &rasool &


تعداد ارسال ها: 3780
تاريخ عضويت: 14 /8 /1392
محل زندگي: گرگان
سن: 32
تعداد تشکر کرده: 24222
تعداد تشکر شده: 23002
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 1 RE ایکس47 بی، برترین پهپاد جهان
به نظر من این پرنده به رغم فناوری های بکار رفته فراوان در اون همچنان بصورت ازمایشی ایفای نقش میکنه و الونچه که در موردش شنیده میشه مواردی هست که قراره بهشون برسه
وگرنه تابحال عملیاتی شده بود
وانگهی بروز نقص و فرودها و رهگیری های مکرر انواع پهپادهای غربی در اسمان ایران به نوعی بزرگترین چالش رو برای غربی ها به وجود اورده که ؛ فناوری که قراره عملیات رو براشون اسانتر بکنه حال دست و پاگیر خودشون شده

بحث اختلال احتمالی در سیستم ارتباطات و کامپیوتر این پرنده چیزی نیست که باهاش بشه شوخی کرد و یک ابرو ریزی بزرگ دیگه براشون به بار خواهد اورد
امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
دوشنبه 04 دی 1396 - 21:08
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 8 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: hasanali /espadan /asd /hk416 /hasansaghi /mehdi /rubik /hossein /


تعداد ارسال ها: 24
تاريخ عضويت: 6 /10 /1396
تعداد تشکر کرده: 40
تعداد تشکر شده: 99
بسیج
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 2 RE ایکس47 بی، برترین پهپاد جهان
چرا بالهای ایکس ۴۷ این شکلیه ؟ بحث رادارگریزی نیست چون اگه بود باید در اف ۲۲ و ۳۵ و بی ۲ و پکفا اینطور بود ولی نیس

یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 - 00:21
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از hasansaghi به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: crounus2000 /asd /mehdi /hasanali /rubik /hossein /


تعداد ارسال ها: 149
تاريخ عضويت: 3 /6 /1393
تعداد تشکر کرده: 121
تعداد تشکر شده: 625
نیروی قدس سپاه پاسداران
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 6 RE ایکس47 بی، برترین پهپاد جهان
پهباد ها در کل بسیار کاربردی هستند مخصوصا برای کشوری مثل امریکا که از فاصله دور جنگ هاشو کنترل میکنه. با توجه به شرایط حساس مرز های شرقی کشور و با توجه به بحران سوریه استفاده و عملیاتی کردن پهباد ها برای ایران فوق العاده اهمیت داره.


یک انتقاد : این مطالبی که میگذارید بنظر اگر سعی بشه کوتاه تر و طبقه بندی تر باشه بهتره. شاید طولانی بودن متن ها باعث بشه اعضا از خوندن اونها خسته بشوند و از اواسط متن رو ول کنند.
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 - 14:50
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 5 کاربر از leonardo0011 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: keyvanpersiangulf /hasansaghi /rubik /hossein /asd /


تعداد ارسال ها: 3364
تاريخ عضويت: 24 /9 /1393
محل زندگي: همه جای ایران سرای من است
تعداد تشکر کرده: 18636
تعداد تشکر شده: 16765
قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 7 RE ایکس47 بی، برترین پهپاد جهان
نقل قول از hasansaghi
چرا بالهای ایکس ۴۷ این شکلیه ؟ بحث رادارگریزی نیست چون اگه بود باید در اف ۲۲ و ۳۵ و بی ۲ و پکفا اینطور بود ولی نیس




سلام فکر میکنم راجب به تکنولوژی بال پرنده در انجمن تایپک داریم سرچ کن اگر به نتیجه نرسیدی بگو تابریم براش البته درست نیست که ایکس بی رو با اف 22 یا اف 35 قیاس کرد البته این تکنولوژی رو فکر میکنم در YF23 هم داشتیم
امضاي کاربر :
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 - 21:11
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 5 کاربر از mehdi به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: hasanali /hasansaghi /rubik /hossein /asd /


تعداد ارسال ها: 3780
تاريخ عضويت: 14 /8 /1392
محل زندگي: گرگان
سن: 32
تعداد تشکر کرده: 24222
تعداد تشکر شده: 23002
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 8 RE ایکس47 بی، برترین پهپاد جهان
نقل قول از hasansaghi
چرا بالهای ایکس ۴۷ این شکلیه ؟ بحث رادارگریزی نیست چون اگه بود باید در اف ۲۲ و ۳۵ و بی ۲ و پکفا اینطور بود ولی نیس



1-لطفا توی مباحث مرتبط سوال بپرسید تا نظم انجمن حفظ بشه
2-روبیک کنکور ارشد داره فعلا روی اون متمرکز شده
3- استثنائا این سوال رو بصورت کوتاه جواب میدم تا در فرصت مناسب بطور مفصل پاسخ داده بشه

هندسه بال و بدنه هواپیما تابعی از شرایط انجام ماموریتش و به دنبالش تابعی از سرعت کلی پرنده هست و هرچه سرعت پرنده کمتر باشه بالها صافتر و پهنتر و برعکسش هرچه سرعت هواپیما بیشتر باشه بال و بدنه کشیده تر و باریکتر میشه و برای اجتناب از جریانات حلقوی دور بدنه هواپیما ، یا طول بدنه رو خصوصا دماغه رو جلوتر میبرن یا در نهایت از بال متغیر استفاده میکنن
اگر شما از اولین نقطه برخورد با هوادر دماغه تا اخرین نقطه بال یک خط رسم کنی میبینی که با هم تناسب دارن و از یک شیب همراستا بهره می برن که این بخاطر استفاده بهینه از فضای داخل جریانات حلقوی هست
به تصاویر زیر دقت کنید





به شیب جریانات هوا در اطراف پرنده حین عبور از دیوار صوتی که در داخل جریان حلقوی ایجاد شده توجه کنید




به دماغه کشیده و بالهای کوتاه این پرنده توجه کنید


به کمک چنین دماغه ای میتوان جریانات حلقوی را جلوتر از پرنده ایجاد کرده و در کل می توان بال و بدنه بلندتری تهیه کرد



یه لینک از داخل خود انجمن
http://irartesh.ir/Forum/Post/10455/Page/3


اینم اون قیف یا جریان حلقوی







امیدوارم پاسختون رو گرفته باشید

امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
دوشنبه 17 اردیبهشت 1397 - 06:58
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 8 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /hasansaghi /rubik /hossein /asd /hk416 /rasool /keyvanpersiangulf /


تعداد ارسال ها: 652
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
محل زندگي: یاسوج
سن: 24
تعداد تشکر کرده: 4768
تعداد تشکر شده: 3720
نیروی هوافضای سپاه پاسداران
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 9 RE ایکس47 بی، برترین پهپاد جهان
نقل قول از hasansaghi
چرا بالهای ایکس ۴۷ این شکلیه ؟ بحث رادارگریزی نیست چون اگه بود باید در اف ۲۲ و ۳۵ و بی ۲ و پکفا اینطور بود ولی نیس




سلام خدمت شما ... پاسخ سوالتون در حالت کلی 3 خط بیشتر نیست ولی طبق معمول باید از ابتدا جواب سوالتونو بررسی کنیم ...

اولین چیزی که باید باهم یاد بگیریم ( هرچند بارها گفته شده ) ، تعریف لیفت ( معادل فارسیش برآ ) و راه های تولید لیفت هستش ....



تعریف لیفت : هواپیما برای پرواز نیاز به نیرویی داره که بتونه بر وزن هواپیما غلبه کنه یعنی از وزن هواپیما بیشتر باشه تا بتونه جاذبه رو خنثی کنه .. یعنی چی ؟ مثلاااااا اگه هواپیما 200 کیلو وزنش باشه ، طبیعتا به اندازه 200 کیلو جاذبه بهش وارد میشه پس باید یه نیروی دیگه باشه که مقدارش از 200 تا بیشتر باشه تا بتونه هواپیمارو از زمین بکنه و بلند بکنه .. این نیروی غالب نسبت به نیروی وزن هواپیما ، لیفت یا برآ نام داره که در شکل بالا میبینیم جهت وزن رو به پایین و جهت لیفت رو به بالا هستش .. طبیعتا وزن بیشتر هواپیما مساویست با نیاز به لیفت بیشتر .. اما لیفت چجوری تولید میشه ؟ سه روش عمده وجود داره که ما کاری به درست یا غلط بودنشون نداریم و فقط توضیحشونو باهم یاد میگیریم . این سه روش اینا هستن : 1- اختلاف فشار 2 - قانون سوم نیوتون 3- تئوری جریان حلقوی یا دورانی یا چرخشی ( هر اسمی خودتون خواستین روش بزارین فقط توش دور دور باشه خخخ )

روش های تولید لیفت :

روش اول : اختلاف فشار ... اقا طبق اصل برنولی سرعت با فشار رابطه عکس داره یعنی اگه سرعت زیاد بشه فشار کم میشه و اگه سرعت کم بشه فشار زیاد میشه .. اینو از کجا متوجه شدن ؟ یه ادم بخت برگشته ای به اسم برنولی اومد تو لوله ازمایش ونتوری یه ازمایش انجام داد و شانسی به یه نتیجه بیخود رسید و به نام خودش ثبتش کرد و تا الان داره نون ازمایش ابکیشو میخوره !!! :) لوله ی ونتوری به لوله ای میگن که قطرش در طول لوله ثابت نیست و قطر لوله کم و زیاد میشه ....



برنولی جون تو لوله ونتوری متوجه شد که وقتی سیال ( هوا یا اب ) از قسمت باریک و تنگ لوله ی ونتوری عبور میکنه ، سرعتش زیاد و فشارش کم میشه و برعکس زمانی که به قسمت گشاد و باز لوله میرسه ، سرعت سیال کم و فشارش زیاد میشه ... این بود کل ازمایش اقای برنولی :/

حالا اگه همین ازمایش رو به ایرفویل ربط بدیم اینجوری میشه که :



در شکل بالا از سمت چپ که لوله ونتوری رو نشون میده .. وسط دوتا ایرفویل نامتقارن رو نشون میده که بصورت برعکس روی همدیگه قرار گرفتن و لوله ونتوری رو شبیه سازی کردن .. سمت راست هم یک ایرفویل نامتقارن رو به تنهایی نشون میده .. در واقع هدف شکل بالا اینه که اینو به مخاطب منتقل کنه که یک ایرفویل نامتقارن چون سطح فوقانیش منحنی شکله پس حکم قسمت تنگ و باریک لولنه ونتوری رو داره یعنی باعث افزایش سرعت و کاهش فشار هوا میشه .. سطح زیر ایرفویل چون صافه پس تاثیری روی سرعت هوا نداره ... بنابراین سرعت زیاد روی ایرفویل ( در نتیجه فشار کم ) و سرعت کمتر زیر ایرفویل نسبت به روی ایرفویل ( در نتیجه فشار زیاد ) و درنتیجه اختلاف فشار بالا و پایین ایرفویل باعث تولید لیفت میشه ....

روش دوم : قانون سوم نیوتون ... قانون سوم نیوتون رو هر بنی بشری میدونه .. قانون سوم نیوتون میگه هر عملی عکس العملی داره به همون اندازه ولی در خلاف جهت . برای تولید لیفت از طریق قانون سوم نیوتون حتما باید زاویه حمله داشته باشیم .. زاویه حمله به معنای زاویه ی آوار شدن رو سر دشمن نیست ! زاویه حمله به زاویه ی بین جریان باد و بال هواپیما گفته میشه ....



در شکل بالا سه تا ایرفویل به تصویر کشیده شده که همشون به سمت بالا کج شدن ... خطوط آبی جریان هوارو نشون میده .. ایرفویل سمت چپ با وجود اینکه به سمت بالا کج شده ولی عملا زاویه حملش صفره چون باد هم کجکی داره بهش برخورد میکنه خخ پس بال هیچ زاویه ای با جریان هوا نمیسازه و طبیعتا زاویه حمله نداریم .. ایرفویل وسط زاویه حمله رو بصورت نمادین نشون داده و خط مشکی رو بعنوان جریان هوا در نظر گرفته .. ایرفویل سمت راست زاویه حمله داره چرا ؟ چون ایرفویل به سمت بالا کج شده ولی هوا از چپ به راست داره حرکت میکنه ( مستقیم ) .. در ایرفویل سمت راست جهت جریان هوا حکم همون خط مشکی در ایرفویل وسط رو داره .. پس نتیجه میگیریم که ایرفویل سمت راست با جریان هوا زاویه حمله تشکیل شده ... حالا ربط زاویه حمله به تولید لیفت چیه ؟ وقتی بال یا ایرفویل با جریان هوا زاویه حمله تشکیل میده ( درست مثل ایرفویل سمت راست در شکل بالا ) ، بال هواپیما هوارو به سمت پایین منحرف میکنه .. این انحراف جریان هوا به سمت پایین طبق قانون سوم نیوتون عکس العملی داره که ما بهش میگیم لیفت و باعث تولید لیفت توسط بال میشه ... هرچقدر که زاویه حمله بیشتر باشه هوا با زاویه ی بیشتری به سمت پایین منحرف میشه و طبیعتا لیفت بیشتری هم تولید میشه ... زاویه حمله مقدار داره یعنی نمیشه از حد خاصی بیشتر بشه وگرنه لایه ی مرزی از روی سطح بال جدا میشه و بال اصطلاحا استال میکنه ( در اثر درگ فشاری ایجاد شده ناشی از جدایش لایه مرزی ) و لیفت به مقدار زیادی کاهش پیدا میکنه ولی صفر نمیشه یعنی بال هنوزم لیفت تولید میکنه ولی خیلی کم و در عوض درگ روی بال زیاد میشه ...

روش سوم : جریان دورانی یا گردابه ... اگه ما یک ایرفویل رو در زاویه حمله قرار بدیم .. دوتا نقطه ی ایستا یکی در جلوی ایرفویل و یکی در انتهای ایرفویل تشکیل میشه . تعریف نقطه ی ایستا رو قبلا باهم یادگرفتیم و همونطور که از کلمه ایستا مشخصه یعنی نقطه ای که یا جایی که هوا از حرکت بایسته و سرعت هوا صفر بشه ( تعریف اصلی ) . اما اینجا منظورمون از نقطه ی ایستا در جلو و عقب ایرفویل ، دو نقطه ای هستش که جریانات هوا از هم دور میشن ( در جلوی ایرفویل ) و مجددا بهم متصل میشن ( در عقب ایرفویل ) ...




حالا اینم ببینیم :



همونطور که در شکل بالا میبینیم ، در جلوی ایرفویل جریانات هوا در نقطه ای از هم دور میشن و دور تا دور ایرفویل حرکت میکنن تا در انتهای ایرفویل مجددا بهم برسن درسته ؟ حالا اگه خوب دقت کنیم ( دقت زیادی هم نمیخواد خخخ ) میبینیم که وقتی ایرفویل رو در زاویه حمله قرار میدیم ، نقطه ایستا در عقب ایرفویل به روی ایرفویل تغییر مکان میده ! این یعنی چی ؟ یعنی هوایی که از روی ایرفویل عبور میکنه خوشبحالشه چون تو مسیرش داره به نقطه ی ایستا میرسه ولی هوایی که از زیر ایرفویل عبور میکنه ، باید یه پیچ دلبری بزنه بیاد روی ایرفویل تا به نقطه ی ایستا برسه و به هوای عبوری از روی ایرفویل ملحق بشه !



منظور از پیچ دلبری همین فلش قرمز رنگه :)) ...

اما بحث اینه که جریان عبوری از زیر ایرفویل اونقدرا شاخ نیست که بتونه همچین تغییر مسیری بده و خودشو به روی ایرفویل برسونه مگر اینکه سرعت پروازیمون خیلی کم باشه که خب طبیعتا در 98 درصد موارد غیر ممکنه ... خب چی میشه ؟ هوای عبوری از زیر ایرفویل برای اینکه ضایع نشه ، تلاش خودشو برای اومدن روی ایرفویل میکنه ولی نه تنها ضایع میشه ، بلکه شکل اول خودش رو هم از دست میده و تبدیل به جریان حلقوی یا گردابه میشه ...



یعنی هوای عبوری از زیر ایرفویل هم نتونست خودشو به روی ایرفویل و نقطه ایستا برسونه و هم نتونست شکل خطی و اولیه خودش رو حفظ کنه و اصن یه چیز دیگه شد به این گردابه میگیم shed vortex یا starting vortex ... با تشکیل shed vortex در عقب ایرفویل ( این گردابه از ایرفویل فاصله داره ) ، گردابه ی دیگری با همین کمیت و کیفیت ولی در خلاف جهت دور تا دور ایرفویل تشکیل میشه که بهش میگیم bound vortex یا گردابه ی متصل و در شکل زیر با چیزی شبیه به r انگلیسی نشون داده شده ...





گردابه ی نوک بال یا tip vortex رو در ادامه باهم یاد میگیریم ... اما گردابه ی متصل یا bound vortex چه ربطی به تولید لیفت داره ؟ اینجا باید با مفهوم دیگه ای تحت عنوان اثر مگنوس اشنا بشیم ... اثر مگنوس میگه با هرچیزی میتونیم لیفت تولید کنیم حتی توپ یا استوانه ! چجوری ؟
اگه فرض کنیم هوا از چپ به راست حرکت کنه و در مسیر هوا یک توپ یا استوانه رو قرار بدیم ( توپ ثابت باشه ) ، چون توپمون ثابته پس توپ هیچ تاثیری روی جریان هوا نداره پس هوایی که از بالا و پایین توپ عبور میکنه سرعت بالا و فشار کمی داره ... یعنی هیچ اختلاف سرعت و فشاری رو در بالا و پایین توپ شاهدش نیستیم و طبیعتا وقتی اختلاف فشار نباشه پس لیفتی هم درکار نیست !



حالا اگه همین شرایط رو در نظر بگیریم فقط با این تفاوت که توپ ساعتگرد بچرخه و جهت حرکت هوا مثل حالت قبل از چپ به راست باشه ، طبیعتا بالای توپ چون موافق جهت حرکت هواست پس باعث افزایش سرعت هوا و کاهش فشار هوا میشه و دقیقا عکسش در زیر توپ اتفاق میفته ! زیر توپ چون مخالف جهت حرکت هواست پس باعث کاهش سرعت و افزایش فشار هوا میشه ! لذا این تفاوت سرعت و به طبع اون تفاوت فشار هوا در بالا و پایین توپ باعث تولید لیفت میشه ...



حالا همین شرایط رو به گردابه ی متصل یا bound vortex ربط بدیم !! در واقع گردابه ی متصل چون موافق با جریان هوای عبوری از روی ایرفویل و مخالف جریان هوای عبوری از زیر ایرفویل هستش ، باعث میشه که در بالا و پایین ایرفویل شاهد تفاوت سرعت و تفاوت فشار باشیم و طبیعتا تولید لیفت ...

اینم از مهمترین روش های تولید لیفت ...

مسئله ی بعدی که باید یاد بگیریم ، خط لیفت صفر ( ZLL ) و انواع زاویه حمله هستش ... زاویه حمله به انواع زیر تقسیم بندی میشه : 1- زاویه حمله هندسی ( همون زاویه حمله معمولی ) 2 - زاویه حمله مطلق 3- زاویه حمله ی القایی 4- زاویه حمله موثر ...

تک تک این موارد رو باهم بررسی میکنیم ...

در دنیا ایرفویل های مختلف و با شکل های متفاوت ساخته شده ولی دوتا ایرفویل بعنوان پایه و اساس کار همیشه مورد استفاده قرار میگیره ... این دوتا ایرفویل کدومان ؟ 1- ایرفویل نامتقارن 2- ایرفویل متقارن ...



در شکل بالا ، ایرفویل اولی نامتقارن و دومی متقارنه ...

تعریف متقارن و نامتقارن رو همه بلدیم ولی با این حال بازم تعریفش میکنیم ... متقارن یعنی شکلی که دو طرفش مثل هم باشه و بتونیم روی هم تاش کنیم و نامتقارن یعنی شکلی که دو طرفش مثل هم نیست و نمیتونیم روی هم تاش کنیم ایرفویل نامتقارن چون سطح بالاش منحنی شکل و سطح زیرش تقریبا صافه ، بنابراین میتونه با استفاده از اصل برنولی لیفت تولید کنه ولی ایرفویل متقارن چون سطح بالا و پایینش مثل همه بنابراین این ایرفویل هیچ تفاوت سرعت و فشار هوایی ( اصل برنولی ) رو در بالا و پایین خودش ایجاد نمیکنه پس ایرفویل متقارن نمیتونه با استفاده از قانون برنولی لیفت تولید کنه و تنها زمانی لیفت تولید میکنه که با جریان هوا زاویه حمله تشکیل بده و از طریق قانون سوم نیوتون لیفت تولید کنه ولی ایرفویل نامتقارن چه زمانیکه زاویه حمله داره ( از طریق قانون سوم نیوتون ) و چه زمانی که زوایه حمله نداره ( زاویه حمله صفر - قانون برنولی ) میتونه لیفت تولید کنه .. نتیجه اینکه ایرفویل متقارن در زاویه حمله صفر درجه هیچ لیفتی تولید نمیکنه ولی ایرفویل نامتقارن در زاویه حمله صفر درجه بازم لیفت تولید میکنه ( هرچند کم ) ... نکته ای که در مورد این دوتا ایرفویل یاد گرفتیم خیلیییییییییی در یادگیری موضوع اصلیمون ( خط لیفت صفر و انواع زاویه حمله ) تاثیر داره و باید خوب تفاوت این دوتا ایرفویل رو یاد بگیریم ...

تعریف خط لیفت صفر ( ZLL ) : وضعیتی از ایرفویل که در اون وضعیت ، لیفت تولیدی توسط ایرفویل صفره یعنی ایرفویل لیفت تولید نمیکنه ... خط لیفت صفر بسته به نوع ایرفویل ( متقارن یا نامتقارن ) متفاوته ... از اینجا به بعدش یکم باید دقت کنیم .. قبلا گفتیم که زاویه حمله میشه زاویه ی بین خط وتر ایرفویل ( chord line ) و جریان باد درسته ؟ نکته : خط وتر ایرفویل در شکل بالا همون دوتا خط قرمز هستن که از نوک ایرفویل تا انتهای ایرفویل کشیده شدن .. همونطور که گفتیم ایرفویل نامتقارن از طریق قانون برنولی حتی در زاویه حمله صفر درجه ( موازی بودن ایرفویل و جریان باد ) هم لیفت تولید میکنه درسته ؟ پس باید از زاویه صفر درجه بیایم پایین تر یعنی وارد زاویه حمله منفی بشیم تا به نقطه یا زاویه ای برسیم که ایرفویل نامتقارنمون دیگه لیفت تولید نکنه ! به این نقطه یا وضعیت قرارگیری ایرفویل میگیم خط لیفت صفر ... از طرفی قبلا گفتیم که ایرفویل متقارن در زاویه حمله صفر درجه هیچ لیفتی تولید نمیکنه چون متقارنه درسته ؟ پس اینجا میتونیم متوجه بشیم که مثل ایرفویل نامتقارن نیاز نیست وارد زاویه حمله منفی بشیم و تنها کافیه که زاویه حمله ی ایرفویل متقارن رو به زاویه حمله صفر درجه برسونیم تا خط لیفت صفر مشخص بشه ...



در شکل بالا Relative wind جریان هوا ... ZLL خط لیفت صفر ایرفویل نامتقارن ... Chord line خط وتر ایرفویل نامتقارن ... آلفا ( به یونانی ) زاویه بین جریان باد و خط لیفت صفر ... آلفای جی زاویه ی بین خط وتر ایرفویل و جریان باد ... آلفای ZLL زاویه بین خط وتر و خط لیفت صفر ...

به زاویه حمله ی معمولی که تعریفشو قبلا یاد گرفتیم یعنی زاویه بین خط وتر ایرفویل و جریان باد میگیم geometric angle of attack یا زاویه حمله هندسی که با آلفای جی نشونش میدیم و به زاویه ی بین خط لیفت صفر ( ZLL ) و جریان هوا میگیم زاویه حمله مطلق یا absolute angle of attack که با آلفای خالی نشونش میدیم ...

قبلا گفتیم که ایرفویل متقارن در زاویه حمله صفر درجه به خط لیفت صفر میرسه یعنی در زاویه حمله صفر درجه هیچ لیفتی تولید نمیکنه پس در ایرفویل متقارن زاویه حمله هندسی و مطلق باهم برابره یعنی اگه زاویه حمله هندسیمون صفر بشه ( آلفای جی ) درواقع به زاویه حمله ی مطلق ( آلفا ) رسیدیم یعنی زاویه ای که ایرفویل هیچ لیفتی تولید نمیکنه ...


در فرمول بالا : زاویه حمله مطلق ایرفویل متقارن = زاویه حمله هندسی خود ایرفویل

ولی در ایرفویل نامتقارن برای رسیدن به خط لیفت صفر و به طبع اون زاویه حمله مطلق ، خواه ناخواه باید وارد زاویه حمله منفی بشیم چون همونطور که گفتیم ، ایرفویل نامتقارن در زاویه حمله هندسی صفر درجه هم با توجه به قانون برنولی همچنان لیفت تولید میکنه این یعنی اینکه ما هنوز به زاویه حمله مطلق یا همون خط لیفت صفر نرسیدیم پس ناچارن باید از زاویه حمله صفر درجه مقداری پایین تر بیایم و وارد زوایای منفی بشیم تا به نقطه ای برسیم که ایرفویل دیگه لیفت تولید نکنه و همون نقطه رو خط لیفت صفر در نظر بگیریم .. بنابراین زاویه حمله مطلق از رابطه زیر بدست میاد ...


در فرمول بالا : زاویه حمله مطلق ایرفویل نامتقارن = زاویه حمله هندسی منهای زاویه بین خط وتر و خط لیفت صفر

تا اینجا با تعریف زوایای حمله ی هندسی و مطلق و همچنین تعریف خط لیفت صفر ( ZLL ) آشنا شدیم ... دوتا زاویه حمله ی دیگه مونده ... زاویه حمله القایی و موثر

در همین پست باهم یاد گرفتیم که یکی از راه های تولید لیفت اختلاف فشار بالا و پایین بال هستش درسته ؟ یعنی فشار زیاد زیر بال و فشار کم روی بال ... طبق یک قاعده کلی ، جریان دوس داره همیشه خودشو از ناحیه پرفشار به ناحیه ی کم فشار روی بال برسونه تا ناحیه پر فشار با ناحیه کم فشار ترکیب بشه و اختلاف فشاری که دارن از بین بره و
اختلاف فشار صفر بشه ...
این ترکیب ناحیه پرفشار و کم فشار در طول بال وجود داره ولی در نوک بال به بیشترین مقدار خودش میرسه و در نوک بال هوای پرفشار زیر بال با هوای کم فشار روی بال کاملا مخلوط میشه و اختلاف فشارشون به صفر میرسه ! این ینی چی ؟ ینی عملا در نوک بال چون هوای پرفشار و هوای کم فشار باهم مخلوط شدن و اختلاف فشار رو به صفر رسوندن ، عملا در نوک بال لیفت نداریم چون اختلاف فشاری وجود نداره که بخواد لیفت تولید بشه ... همونطور که گفتیم این اختلاط جریان پرفشار و کم فشار در طول بال وجود داره و رفته رفته که به سمت نوک بال نزدیک میشیم ، این اختلاط بیشتر شده و لیفت کمتر میشه تا جایی که در نوک بال عملا لیفت نداریم .. این حالت مارو به یک توزیع لیفت بیضی شکل روی بال میرسونه ...



طبیعتا توزیع بیضی شکل لیفت روی بال باعث مشه که عملا در مرکز بال شاهد بیشترین لیفت و در نوک بال شاهد کمترین لیفت باشیم ...

اختلاط جریان پرفشار زیر بال و جریان کم فشار روی بال در قسمت نوک بال و تولید گردابه ی نوک بال ( tip vortex ) ، نوعی از درگ رو تولید میکنه به اسم درگ القایی ( CDi ) .. درگ القایی ینی درگی که در اثر تولید لیفت بوجود میاد ! ینی چی ؟ ینی تولید لیفت اونقدراهم بی دردسر نیست .. لیفت بیشتر مساویست با درگ القایی بیشتر ...



درگ القایی با تولید جریان فروریز ( down-wash - با w نشونش میدن ) روی هوایی که به بال برخورد میکنه تاثیر میزاره و باعث کاهش زاویه حمله هندسی ایرفویل میشه .. به این زاویه حمله مضر میگیم زاویه حمله القایی و اونو با آلفای i نشون میدیم ...

فلش های رو به پایین همون جریانات فروریزی هستند که از اختلاط هوای پرفشار و کم فشار در طول بال حاصل شدن و همونطور که میبینیم هرچقدر به نوک بال نزدیک میشیم ( از دو طرف ) ، طول فلش های رو به پایین بیشتر میشه و این یعنی اختلاط بیشتر هوای پرفشار و کم فشار در نوک بال و کم شدن لیفت تولیدی در طول بال :



توجه کنیم که در شکل فوق دو سری فلش رو به پایین داریم .. یکی قرمز که ناشی از فروریز یا فرو وزش گردابه ی نوک بال هستش و دیگری فلش سبز رنگ که ناشی از فرو وزش گردابه ی متصل هستش ... در نتیجه فرو وزش های القایی به جریان هوا ناشی از دو عامل گردابه ی متصل و گردابه ی نوک بال هستش ...





در شکل بالا فرو وزش ها یا همون Down wash ها با فلش رو به پایین مشخص شدن .. همونطور که گفتیم فرو وزش ها از مجموع فرو وزش گردابه ی متصل و فرو وزش گردابه نوک بال حاصل میشن که در شکل بالا فرو وزش ناشی از گردابه ی متصل با خط چین و فرو وزش ناشی از گردابه ی نوک بال با خط ممتد نشون داده شده و همونطور که گفتیم فرو وزش رو با w نشون میدن ...

حالا برسیم به تعریف زاویه حمله موثر ( آلفای eff ) :




با توجه به تعریف درگ القایی و زاویه حمله ی القایی ، زاویه حمله موثر از تفاضل زاویه حمله القایی و زاویه حمله هندسی بدست میاد ....

فرمول محاسبه ی درگ القایی ( CDi ) و زاویه حمله ی القایی ( آلفای i ) :



در فرمول های بالا ، CL ضریب لیفت و AR همون نسبت منظری ( Aspect Ratio ) ...

همونطور که گفتیم توزیع لیفت روی بال بصورت بیضی شکل هستش درسته ؟ پس طبیعتا بهترین بال برای داشتن این نوع توزیع لیفت ، بال بیضی شکله ینی بهترین بال ، بالی هستش که توزیع لیفت بیضی شکل داشته باشه و عملا فرو وزش ها در طول بال ثابت باشن ( کمترین فرو وزش ) ... چنین حالتی ( توزیع لیفت بیضی شکل روی بال و ثابت بودن فرو وزش ها در زیر بال ) تنها در بال بیضی شکل بوجود میاد ...

توزیع لیفت بیضی شکل و ثابت بودن فرو وزش ها در طول بال :



بال بیضی شکل :



ولی از اونجایی که ساخت بال بیضی شکل سخته ( هرچند سابقه این نوع از بالها به جنگ جهانی بر میگرده !! ) ، برا همین از شکل های دیگه ای برای ساخت بال استفاده میکنن که هم نسبت به بال بیضی شکل ساختش آسون تر باشه و هم توزیع لیفت و فرو وزش مشابهی به بال بیضوی داشته باشه ( کمترین درگ و زاویه حمله القایی ) ... مثل بال ذوزنقه ای شکل شاهد 129 .. مثل بال ذوزنقه ای ایکس 47 و ارکیو 170 و پهپاد صاعقه ی وطنی و دُم افقی سوپر هورنت - بال دلتا و غیره ... که البته بال ذوزنقه ای شکل ایکس 47 و ارکیو 170 و صاعقه به حالت توزیع لیفت و فرو وزش بیضی شکل نزدیک تر هستند و این ینی بهترین طراحی بال ...

بعنوان مثال بال ذوزنقه ای شاهد 129 و تطبیق دادنش با بال بیضی شکل :



بنابراین چون بال هارو بیضی شکل نمیسازن پس باید ضریب بازده ( e ) در فرمول درگ القایی گنجانده بشه .. ضریب بازده بیشترین مقدارش 1 هستش که برای بال بیضی شکله ولی از اونجایی که ساخت بال بیضی شکل سخته و شرکت های هواپیماسازی دنیا از شکل های دیگه ای برای ساخت بال استفاده میکنن ، بنابراین و طبیعتا ضریب بازده از مقدار ایده آلش ینی 1 کمتر میشه .. در نتیجه : ضریب بازده برای بال بیضی شکل مساویست با 1 ولی برای سایر بال ها از 1 کمتره ...



پس تعجبی نداره اگه در نمودار زیر ( نمودار زاویه حمله - ضریب لیفت ) ، شیب نمودار بال 3 بعدی ( طول محدود ینی داشتن ابتدا و انتها .. ینی داشتن درگ القایی و زاویه حمله القایی ) از شیب نمودار بال 2 بعدی ( یا همون ایرفویل با طول بی نهایت .. ینی نداشتن ابتدا و انتها .. ینی نداشتن درگ القایی و زاویه حمله القایی ) پایین تر باشه ! ... چون همونطور که گفتیم زاویه حمله القایی باعث کاهش زاویه حمله هندسی و طبیعتا کاهش لیفت تولیدی میشه ...



نکته ی پایانی : در نمودار فوق ، مبدا شیب خطوط از قسمت منفی نمودار شروع شده ! این ینی چی ؟ ینی اینکه این نمودار برای یک ایرفویل یا بال نامتقارن رسم شده که خط لیفت صفرش از زوایای منفی شروع میشه ... طبیعتا اگر بخوایم نمودار فوق رو برای یک ایرفویل متقارن رسم کنیم ، مبدا مختصات از صفر شروع میشه و نه از مقادیر منفی ...

یا حق ...
امضاي کاربر :
دوشنبه 17 اردیبهشت 1397 - 17:14
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 9 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /hasanali /hasansaghi /hossein /asd /alij /hk416 /rasool /keyvanpersiangulf /


تعداد ارسال ها: 24
تاريخ عضويت: 6 /10 /1396
تعداد تشکر کرده: 40
تعداد تشکر شده: 99
بسیج
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 10 RE ایکس47 بی، برترین پهپاد جهان
خیلی ممنون از دوستان که جواب منا دادن دستتون درد نکنه واقعا عالی بود
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397 - 00:26
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 3 کاربر از hasansaghi به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: asd /rubik /mehdi375 /


تعداد ارسال ها: 652
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
محل زندگي: یاسوج
سن: 24
تعداد تشکر کرده: 4768
تعداد تشکر شده: 3720
نیروی هوافضای سپاه پاسداران
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 11 RE ایکس47 بی، برترین پهپاد جهان
دُم افقی اف 22 و اف 18 سوپرهورنت





بال پهپاد صاعقه خودمون :



امضاي کاربر :
سه شنبه 25 اردیبهشت 1397 - 15:13
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 3 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /keyvanpersiangulf /asd /



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.




انجمن نظامی آی آر ارتش



سايت نظامي آي آر ارتش در مرداد ماه سال 1391 تاسيس و براي بالابردن معلومات نظامي پارسي زبانان جهان راه اندازي شده است.اين سايت به هيچ ارگان دولتي و نظامي وابسته نيست و کاملا شخصي مي باشد.تمامي حقوق مطالب براي سايت آي آر ارتش محفوظ مي باشد.
ضمنا کپي برداري از مطالب انجمن و سايت با ذکر منبع باعث خوشنودي ماست.



ايميل پست الکترونيکي مديريت سايت : ir.artesh@yahoo.com