نام کاربري : کلمه عبور : عضو انجمن نيستيد ! همين حالا عضو شويد . | کلمه عبور خود را فراموش کرده ام !







تعداد بازديد 190
آغاز شده توسط
متن
hasansaghi آفلاين



تعداد ارسال ها: 9
تاريخ عضويت: 6 /10 /1396
تعداد تشکر کرده: 4
تعداد تشکر شده: 19
بسیج
انجمن اي ار ارتش

سوال ملخ
ملخ هواپیما چه شکلیه و چجوری کار میکنه ؟
سه شنبه 12 دی 1396 - 13:57
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 5 کاربر از hasansaghi به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mryasha &hasanali &crounus2000 &asd &espadan &


تعداد ارسال ها: 4337
نیروی زمینی ارتش ج.ا.ا

پاسخ : 1 RE سوال ملخ
تصویر: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f1/Precision_air_ATR72_5423a.gif/220px-Precision_air_ATR72_5423a.gif ملخ ATR 72 در پرواز

ملخ در هواپیما (به انگلیسی: An aircraft propeller or airscrew) هواپیمایی هستنند که با نیروی چرخش ایجاد شده ملخ یا پروانه یا پیش‌ران توسط موتور رفت و برگشتی، توربوپراپ، موتور الکتریکی نیروی لیف و رانش خود را تأمین می‌کند.


زاویه حمله ملخ هواپیما می‌تواند متغیر یا ثابت باشند.


ملخ‌های هواپیماهای اولیه از چوب ساخته می‌شده است ولی در آینده از فلز برای ساخت ملخ استفاده شد با این وجود امروزه با فناوری نوین از
کامپوزیت برای ساخت پروانه استفاده می‌شود.


ملخ یا به صورت مستقیم یا با رابط چند چرخدنده با نسبت متفاوت به میل‌لنگ موتور وصل می‌گردد. هواپیماهای سبک نیازی به تنوع نسبت در چرخ دنده‌هایی که در هواپیماهای سنگین تر یا توربوپراپ هست ندارند



تصویر: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/50/Propeller_EP-3E_1500x2100.jpg/220px-Propeller_EP-3E_1500x2100.jpg چرخاندن یک ملخ همیلتون استاندارد مدل ۵۴H۶۰ بر روی موتور چهارم یک هواپیمای پی-۳ اوریون نیروی دریایی آمریکا به عنوان بخشی از وارسی‌های پیش از پرواز.



تصویر: http://modelshopping.ir/thumb/1347282748-propeller_01-500x500.jpgتصویر: http://helikopters.ir/wp-content/uploads/2016/01/Propeller.gif
امضاي کاربر :
سه شنبه 12 دی 1396 - 23:59
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 5 کاربر از hasanali به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: crounus2000 /hasansaghi /asd /espadan /rasool /


تعداد ارسال ها: 4337
نیروی زمینی ارتش ج.ا.ا

پاسخ : 2 RE سوال ملخ
چه فرقی بین انواع مختلف پره ی هواپیما وجود دارد؟متن در حال تكميل است.اگر به پره یا ملخ هواپیماهای مختلف نگاه کرده باشید می بینید که بعضی از آنها دو، سه و بعضی دیگر 4 یا حتی تعداد بیشتری پره دارند. ولی آیا تعداد بیشتر پره تاثیری در عملکرد هواپیما دارد؟در زمان جنگ جهانی دوم اکثر هواپیماها از سه پره استفاده می کردند ولی در هواپیمای آمریکایی موستانگ شاهد 4 پره هستید.








Messerschmitt 109با افزایش تعداد پره ها می توانیم مقدار تراست تولید پره را بدون افزایش طول پره افزایش دهیم. این به این دلیل است که هواپیمای موستانگ با موتوری به قدرت 1720 اسب بخار دارای 4 پره شده تا ملخ آن بتواند این نیروی زیاد را راحت تر و با اندازه ی کوتاه تر ملخ و در نتیجه کوتاهتر شدن چرخ ها و نزدیکی نقطه ی ثقل هواپیما به زمین ؛ به تراست تبدیل کند.









DAYTON, Ohio – North American P-51D Mustang at the National Museum of the United States Air Forceهمچنین در بعضی از هواپیماها مانند سی 130 (C- 130) مشاهده می کنید که ملخ ها از جایی که به هاب وصل می شوند تا نوک ملخ شکل مربعی دارند که این شکل نیز به تولید نیروی تراست بیشتر و بدون نیاز به افزایش طول ملخ ؛ کمک می کند.







US Air Force (USAF) C-130 Hercules cargo aircraft sits on the ready ramp of Selfridge Air National Guard (ANG) base, Michiganمقطع گرد ملخ در نوک پره ها برای بهتر شدن سرعت کروز و مقطع مربعی برای افزایش تراست در سرعت های پایین و هنگام تیک اف است. همانطور که واضح است هواپیمای سی 130(مقطع مربعی در نوک پره) نیاز به نیروی زیاد هنگام تیک اف دارد ولی هواپیمای پی3 اریون (P-3 orion) یک هواپیمای برد بلند است که حداکثر سرعت آن 45 مایل بیشتر از سی 130 است.


P-3 Orionبه همین خاطر نوک پره های پی3 گرد است تا بتواند اغتشاشات صوتی به وجود آمده در اثر حرکت نوک ملخ با سرعت بالا و حتی مافوق صوت را خنثی کند. این در حالی است که هر دو هواپیما تقریبا از یک نوع موتور استفاده می کنند.






E-2 Hawk eyeدر بالا توضیحاتی پراكنده و فقط برای آشنایی خواننده آورده شد. حال در زیر به بررسی انواع مختلف پروانه ی هواپیما می پردازیم :در طراحی ملخ هواپیما حداكثر بازدهی در تمام مراحل شامل برخواستن (take off) ؛ اوج گیری (climb) ؛ كروز (Cruis) و حداكثر سرعت (Max speed) در نظر گرفته می شود. پروانه به هشت گروه عمومی زیر تقسیم می شود.

  1. دارای زاویه ی ثابت . در این حالت پروانه كاملا یك تكه است. فقط یك زاویه ملخ قابل دسترسی است و از چوب و یا فلز ساخته شده و معمولا دو پره دارد.



  2. پروانه های چوبی : پروانه های چوبی به صورت گسترده در هواپیماهای شخصی و تجاری و دوران جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می گرفت. ملخ چوبی از یك قطعه ی كامل چوب ساخته نمی شد . بلكه از لایه های مجزا و با دقت بسیار بالا ساخته می شد. برای ساخت این نوع ملخ از هر نوع چوبی استفاده می شد اما می توان به چوب گردوی سیاه؛ چوب توت سیاه ؛ چوب افرا و توس زرد به عنوان بهترین نوع ها برای ساخت ملخ اشاره كرد.


  3. برای یك ملخ استاندارد معمولا از 5 تا 9 لایه از چوب های نام برده شده استفاده می شد. كه در كل ضخامتی بابر 4/3 اینچ پیدا می كردند.


    wooden propeller

  4. پروانه های فلزی : در سال 1940 پروانه های فولادی برای استفاده های نظامی ساخته شدند. پروانه های مدرن از آلیاژ آلومینیوم و با قدرت كششی بالا ساخته می شوند. در حال حاضر پروانه های فلزی به صورت گسترده برای انواع هواپیماها مورد استفاده قرار می گیرد. شكل پروانه های فلزی كاملا شبیه پروانه های چوبی است اما ؛ مقطع آنها بسیار باریكتر است.









    1. پروانه های قابل تنظیم بر روی زمین : در این نوع پروانه ها ؛ زاویه ی ملخ فقط بر روی زمین و با استفاده از ابزار و قبل از روشن شدن موتور قابل تغییر است. زاویه ی قابل تغییر ملخ به ما این اجازه را می دهد كه ملخ را برای حالت های مختلف از جمله مكان پرواز ؛ ارتفاع های مورد نظر ؛ سرعت های كروز بالاتر و اوج گیری بهتر و حتی خصوصیات مخلتف هواپیما در بهترین حالت تنظیم كنیم. برای این كار باید ابتدا گیره های ملخ را آزاد كرد و پره ها را به زاویه مورد نظر تنظیم نمود و سپس گیره ها را مجددا سفت كرد.






    2. Ground Adjustable Prop

      1. دو حالته : در این نوع پروانه ها ؛ زاویه ی ملخ می تواند در حالت پرواز توسط خلبان از یك حالت به حالت دیگر تغییر كند.




        1. زوایه ی قابل تنظیم : در این نوع پروانه ؛ خلبان می تواند در حال پرواز و در حالی كه موتور در حال كار است زاویه ی ملخ را تغییر دهد كه این كار توسط مكانیزم تغییر زاویه كه به صورت هیدرولیك كار می كند انجام می شود.








        2. Piper prop lever

          1. ملخ سرعت ثابت : یك ملخ سرعت ثابت از مكانیزم تغییر زاویه كه به صورت یا هیدرولیكی و یا الكتریكی كنترل می شود بهره می برد كه توسط یك گاورنر كنترل می شود. تنظیمات گاورنر (Governer كه نوعی ثابت نگه دارنده ی دور موتور است( از داخل اتاق خلبان (Cockpit) و توسط خلبان با تغییر دسته ی گاز انجام می شود. در هنگام كار ؛ پروانه سرعت ثابت به صورت اتوماتیك زاویه ی ملخ را برای حفظ دور موتور تغییر می دهد. اگر نیروی موتور افزایش یابد زاویه ملخ نیز برای جذب نیروی بیشتر توسط پروانه افزایش پیدا می كند تا دور موتور ثابت بماند. برعكس اگر نیروی موتور كم شود برای ثابت ماندن دور موتور زاویه ی ملخ كم می شود تا گام پروانه كوچكتر شده و مقدار كمتری از هوا را جابجا كند و از این رو دور موتور مجددا ثابت بماند.







          2. Spitfire use the constant speed prop

            1. پروانه با قابلیت صفر كردن زاویه ی ملخ (Full Feathering) : پروانه ی سرعت ثابتی كه قابلیت صفر كردن زاویه ی ملخ در صورت خاموش شدن موتور و عدم تولید اصطكاك (Drag) را دارا باشد ؛ فول فدر می نامند. اصطلاح فدر به این خاطر مورد استفاده قرار می گیرد كه ملخ به سمت زاویه حركت باد می چرخد و از چرخیدن موتور و تولید درگ جلوگیری می كند. اگر پروانه با باد زاویه ی تقریبا صفر درجه را تشكیل دهد ؛ در صورت خاموش شدن موتور هواپیما فاصله ی زیادتری را می تواند گلاید (Glide) كند.






            2. Full and feather pitch propeller

              1. معكوس شونده (Reversing) : به پروانه ی سرعت ثابتی كه قابلیت گرفتن زاویه ی منفی و تولید تراست معكوس را دارد ؛ پروانه ی معكوس شونده نامیده می شود. این عمل با كم شدن زاویه ی پروانه از مقدار حداكثر به زاویه ی صفر و پس از آن زاویه ی منفی و تولید تراست معكوس انجام می پذیرد. در هواپیماهای پهن پیكر و سنگین از این عمل برای كاهش مقدار حركت بر روی زمین در هنگام فرود (Landing run) استفاده می شود.









              2. Different pitch settings

                1. پروانه ی كنترل بتا (Beta control) : پروانه ای كه اجازه ی تغییر زاویه ملخ به صورت دستی و ماورای مقدار مجاز را می دهد پروانه ی بتا نامیده می شود. از این كار بیشتر در هنگام تاكسی كردن و زمانی كه نیاز به تغییر پیاپی دور موتور است استفاده می شود.





                2. نویسنده و برگردان: علیرضا احرامی
                  امضاي کاربر :
چهارشنبه 13 دی 1396 - 00:01
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از hasanali به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: hasansaghi /crounus2000 /asd /espadan /rasool /arjemandi1357 /sarbazerahbar /


تعداد ارسال ها: 9
بسیج

پاسخ : 3 RE سوال ملخ
ممنون از شما ولی هنوز جواب سوالمو نگرفتم ! ملخ چه شکلیه و چجوری باعث حرکت هواپیما میشه ؟ توضیحات بالا خیلی کتابی و سخت بود و بیشترشو متوجه نشدم اگه میشه به زبون ساده تر و خلاصه تر بگین ممنون
چهارشنبه 13 دی 1396 - 14:42
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از hasansaghi به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: crounus2000 /hasanali /espadan /asd /


تعداد ارسال ها: 3714

پاسخ : 4 RE سوال ملخ
با اجازه جناب سروان
به زبان خیلی ساده
شما اگر یک پیچ رو تصور کنید می بینید که به ازای بر دور چرخیدن مقداری درون مهره یا دیوار فرو میره حال ملخ هواپیما هم به ازای هر بار چرخش در میان لایه های هوا مقداری نیروی جلو برنده ایجاد میکنه که به همراه خودش هواپیما رو هم به جلو میبره
حال هرچه تعداد دورهای ملخ بیشتر باشه (با سرعت بیشتری بچرخه) نیروی جلو برنده یا پیشران بیشتری تولید میکنه
امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
چهارشنبه 13 دی 1396 - 15:04
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 5 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: hasansaghi /hasanali /espadan /asd /rasool /


تعداد ارسال ها: 9
بسیج

پاسخ : 5 RE سوال ملخ
نقل قول از crounus2000
با اجازه جناب سروان
به زبان خیلی ساده
شما اگر یک پیچ رو تصور کنید می بینید که به ازای بر دور چرخیدن مقداری درون مهره یا دیوار فرو میره حال ملخ هواپیما هم به ازای هر بار چرخش در میان لایه های هوا مقداری نیروی جلو برنده ایجاد میکنه که به همراه خودش هواپیما رو هم به جلو میبره
حال هرچه تعداد دورهای ملخ بیشتر باشه (با سرعت بیشتری بچرخه) نیروی جلو برنده یا پیشران بیشتری تولید میکنه



ممنون از شما اگه میشه یکم تخصصی تر بگین ملخ چجوری کار میکنه و اصلا ملخ چه شکلیه . وقتی ملخ میچرخه دقیقا چه اتفاقی میفته که باعث حرکت رو به جلوی جنگنده میشه .
شنبه 16 دی 1396 - 12:00
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 3 کاربر از hasansaghi به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: espadan /asd /crounus2000 /


تعداد ارسال ها: 62
نیروی زمینی سپاه پاسداران

پاسخ : 6 RE سوال ملخ
نیرویی وجود داره به نام بالابری.شما یک کتاب رو به صورت عمودی بگیرید و انتهای ورق کاغذ رو لای کتاب بزارید به صورتی که نیفته و قسمت بیشترش بیرون باشه و روی کاغذ فوت کنید می بینید به جای رفتن به پایین بالا میاد.
ملخ هم همین کار رو میکنه و کلا تمام هواپیما حتی بدون ملخ هم همین کار رو می کنند .فقط ملخ باد رو مستقیم به روی بال ها میزنه و اتفاق بالا تکرار میشه و سیستم های بدون ملخ با حرک سریع خودشون موجب ایجاد باد روی بال ها میشن.

اینم عکس توضیح
امضاي کاربر :
الله اکبر
جانم فدای رهبر

شنبه 16 دی 1396 - 12:12
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از aliesmaili به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: espadan /asd /sarbazerahbar /crounus2000 /


تعداد ارسال ها: 3714

پاسخ : 7 RE سوال ملخ
اساسا به پره های چرخنده ای که بیرون از موتور هواپیما قرار داره و شما به راحتی میتونید اون رو مشاهده کنید ملخ گفته میشه و از منظر هندسی شبیه یک بال کوچک و تا حدی تابیده شده هست
درست مثل پره های پنکه دستی یا سقفی منزل و عموما هرجا که شما این ملخ ها رو مشاهده میکنین ؛ اگر موتور جت باشه از نوع توربو پراپ و توربو شفت (انواع هلیکوپترها) و در غیر این صورت موتور پیستونی خواهد بود(البته در اکثر موارد) و دارای نوع کشنده (در جلوی موتور و هواپیما) یا هل دهنده هست (پشت موتور یا بدنه هواپیما)
امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
دوشنبه 18 دی 1396 - 20:12
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 1 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: asd /



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.




انجمن نظامی آی آر ارتش



سايت نظامي آي آر ارتش در مرداد ماه سال 1391 تاسيس و براي بالابردن معلومات نظامي پارسي زبانان جهان راه اندازي شده است.اين سايت به هيچ ارگان دولتي و نظامي وابسته نيست و کاملا شخصي مي باشد.تمامي حقوق مطالب براي سايت آي آر ارتش محفوظ مي باشد.
ضمنا کپي برداري از مطالب انجمن و سايت با ذکر منبع باعث خوشنودي ماست.



ايميل پست الکترونيکي مديريت سايت : ir.artesh@yahoo.com