نام کاربري : کلمه عبور : عضو انجمن نيستيد ! همين حالا عضو شويد . | کلمه عبور خود را فراموش کرده ام !
تبلیغات در آی آر ارتش







تعداد بازديد 673
آغاز شده توسط
متن
hasansaghi آفلاين



تعداد ارسال ها: 24
تاريخ عضويت: 6 /10 /1396
تعداد تشکر کرده: 40
تعداد تشکر شده: 97
بسیج
انجمن اي ار ارتش

سوال ملخ
ملخ هواپیما چه شکلیه و چجوری کار میکنه ؟
سه شنبه 12 دی 1396 - 13:57
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 8 کاربر از hasansaghi به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mryasha &hasanali &crounus2000 &asd &espadan &rubik &hk416 &alij &


تعداد ارسال ها: 4538
تاريخ عضويت: 26 /6 /1392
محل زندگي: تبریز
تعداد تشکر کرده: 7605
تعداد تشکر شده: 21801
نیروی زمینی ارتش ج.ا.ا
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 1 RE سوال ملخ
تصویر: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f1/Precision_air_ATR72_5423a.gif/220px-Precision_air_ATR72_5423a.gif ملخ ATR 72 در پرواز

ملخ در هواپیما (به انگلیسی: An aircraft propeller or airscrew) هواپیمایی هستنند که با نیروی چرخش ایجاد شده ملخ یا پروانه یا پیش‌ران توسط موتور رفت و برگشتی، توربوپراپ، موتور الکتریکی نیروی لیف و رانش خود را تأمین می‌کند.


زاویه حمله ملخ هواپیما می‌تواند متغیر یا ثابت باشند.


ملخ‌های هواپیماهای اولیه از چوب ساخته می‌شده است ولی در آینده از فلز برای ساخت ملخ استفاده شد با این وجود امروزه با فناوری نوین از
کامپوزیت برای ساخت پروانه استفاده می‌شود.


ملخ یا به صورت مستقیم یا با رابط چند چرخدنده با نسبت متفاوت به میل‌لنگ موتور وصل می‌گردد. هواپیماهای سبک نیازی به تنوع نسبت در چرخ دنده‌هایی که در هواپیماهای سنگین تر یا توربوپراپ هست ندارند



تصویر: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/50/Propeller_EP-3E_1500x2100.jpg/220px-Propeller_EP-3E_1500x2100.jpg چرخاندن یک ملخ همیلتون استاندارد مدل ۵۴H۶۰ بر روی موتور چهارم یک هواپیمای پی-۳ اوریون نیروی دریایی آمریکا به عنوان بخشی از وارسی‌های پیش از پرواز.



تصویر: http://modelshopping.ir/thumb/1347282748-propeller_01-500x500.jpgتصویر: http://helikopters.ir/wp-content/uploads/2016/01/Propeller.gif
سه شنبه 12 دی 1396 - 23:59
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 8 کاربر از hasanali به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: crounus2000 /hasansaghi /asd /espadan /rasool /rubik /hk416 /alij /


تعداد ارسال ها: 4538
تاريخ عضويت: 26 /6 /1392
محل زندگي: تبریز
تعداد تشکر کرده: 7605
تعداد تشکر شده: 21801
نیروی زمینی ارتش ج.ا.ا
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 2 RE سوال ملخ
چه فرقی بین انواع مختلف پره ی هواپیما وجود دارد؟متن در حال تكميل است.اگر به پره یا ملخ هواپیماهای مختلف نگاه کرده باشید می بینید که بعضی از آنها دو، سه و بعضی دیگر 4 یا حتی تعداد بیشتری پره دارند. ولی آیا تعداد بیشتر پره تاثیری در عملکرد هواپیما دارد؟در زمان جنگ جهانی دوم اکثر هواپیماها از سه پره استفاده می کردند ولی در هواپیمای آمریکایی موستانگ شاهد 4 پره هستید.








Messerschmitt 109با افزایش تعداد پره ها می توانیم مقدار تراست تولید پره را بدون افزایش طول پره افزایش دهیم. این به این دلیل است که هواپیمای موستانگ با موتوری به قدرت 1720 اسب بخار دارای 4 پره شده تا ملخ آن بتواند این نیروی زیاد را راحت تر و با اندازه ی کوتاه تر ملخ و در نتیجه کوتاهتر شدن چرخ ها و نزدیکی نقطه ی ثقل هواپیما به زمین ؛ به تراست تبدیل کند.









DAYTON, Ohio – North American P-51D Mustang at the National Museum of the United States Air Forceهمچنین در بعضی از هواپیماها مانند سی 130 (C- 130) مشاهده می کنید که ملخ ها از جایی که به هاب وصل می شوند تا نوک ملخ شکل مربعی دارند که این شکل نیز به تولید نیروی تراست بیشتر و بدون نیاز به افزایش طول ملخ ؛ کمک می کند.







US Air Force (USAF) C-130 Hercules cargo aircraft sits on the ready ramp of Selfridge Air National Guard (ANG) base, Michiganمقطع گرد ملخ در نوک پره ها برای بهتر شدن سرعت کروز و مقطع مربعی برای افزایش تراست در سرعت های پایین و هنگام تیک اف است. همانطور که واضح است هواپیمای سی 130(مقطع مربعی در نوک پره) نیاز به نیروی زیاد هنگام تیک اف دارد ولی هواپیمای پی3 اریون (P-3 orion) یک هواپیمای برد بلند است که حداکثر سرعت آن 45 مایل بیشتر از سی 130 است.


P-3 Orionبه همین خاطر نوک پره های پی3 گرد است تا بتواند اغتشاشات صوتی به وجود آمده در اثر حرکت نوک ملخ با سرعت بالا و حتی مافوق صوت را خنثی کند. این در حالی است که هر دو هواپیما تقریبا از یک نوع موتور استفاده می کنند.






E-2 Hawk eyeدر بالا توضیحاتی پراكنده و فقط برای آشنایی خواننده آورده شد. حال در زیر به بررسی انواع مختلف پروانه ی هواپیما می پردازیم :در طراحی ملخ هواپیما حداكثر بازدهی در تمام مراحل شامل برخواستن (take off) ؛ اوج گیری (climb) ؛ كروز (Cruis) و حداكثر سرعت (Max speed) در نظر گرفته می شود. پروانه به هشت گروه عمومی زیر تقسیم می شود.

  1. دارای زاویه ی ثابت . در این حالت پروانه كاملا یك تكه است. فقط یك زاویه ملخ قابل دسترسی است و از چوب و یا فلز ساخته شده و معمولا دو پره دارد.



  2. پروانه های چوبی : پروانه های چوبی به صورت گسترده در هواپیماهای شخصی و تجاری و دوران جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می گرفت. ملخ چوبی از یك قطعه ی كامل چوب ساخته نمی شد . بلكه از لایه های مجزا و با دقت بسیار بالا ساخته می شد. برای ساخت این نوع ملخ از هر نوع چوبی استفاده می شد اما می توان به چوب گردوی سیاه؛ چوب توت سیاه ؛ چوب افرا و توس زرد به عنوان بهترین نوع ها برای ساخت ملخ اشاره كرد.


  3. برای یك ملخ استاندارد معمولا از 5 تا 9 لایه از چوب های نام برده شده استفاده می شد. كه در كل ضخامتی بابر 4/3 اینچ پیدا می كردند.


    wooden propeller

  4. پروانه های فلزی : در سال 1940 پروانه های فولادی برای استفاده های نظامی ساخته شدند. پروانه های مدرن از آلیاژ آلومینیوم و با قدرت كششی بالا ساخته می شوند. در حال حاضر پروانه های فلزی به صورت گسترده برای انواع هواپیماها مورد استفاده قرار می گیرد. شكل پروانه های فلزی كاملا شبیه پروانه های چوبی است اما ؛ مقطع آنها بسیار باریكتر است.









    1. پروانه های قابل تنظیم بر روی زمین : در این نوع پروانه ها ؛ زاویه ی ملخ فقط بر روی زمین و با استفاده از ابزار و قبل از روشن شدن موتور قابل تغییر است. زاویه ی قابل تغییر ملخ به ما این اجازه را می دهد كه ملخ را برای حالت های مختلف از جمله مكان پرواز ؛ ارتفاع های مورد نظر ؛ سرعت های كروز بالاتر و اوج گیری بهتر و حتی خصوصیات مخلتف هواپیما در بهترین حالت تنظیم كنیم. برای این كار باید ابتدا گیره های ملخ را آزاد كرد و پره ها را به زاویه مورد نظر تنظیم نمود و سپس گیره ها را مجددا سفت كرد.






    2. Ground Adjustable Prop

      1. دو حالته : در این نوع پروانه ها ؛ زاویه ی ملخ می تواند در حالت پرواز توسط خلبان از یك حالت به حالت دیگر تغییر كند.




        1. زوایه ی قابل تنظیم : در این نوع پروانه ؛ خلبان می تواند در حال پرواز و در حالی كه موتور در حال كار است زاویه ی ملخ را تغییر دهد كه این كار توسط مكانیزم تغییر زاویه كه به صورت هیدرولیك كار می كند انجام می شود.








        2. Piper prop lever

          1. ملخ سرعت ثابت : یك ملخ سرعت ثابت از مكانیزم تغییر زاویه كه به صورت یا هیدرولیكی و یا الكتریكی كنترل می شود بهره می برد كه توسط یك گاورنر كنترل می شود. تنظیمات گاورنر (Governer كه نوعی ثابت نگه دارنده ی دور موتور است( از داخل اتاق خلبان (Cockpit) و توسط خلبان با تغییر دسته ی گاز انجام می شود. در هنگام كار ؛ پروانه سرعت ثابت به صورت اتوماتیك زاویه ی ملخ را برای حفظ دور موتور تغییر می دهد. اگر نیروی موتور افزایش یابد زاویه ملخ نیز برای جذب نیروی بیشتر توسط پروانه افزایش پیدا می كند تا دور موتور ثابت بماند. برعكس اگر نیروی موتور كم شود برای ثابت ماندن دور موتور زاویه ی ملخ كم می شود تا گام پروانه كوچكتر شده و مقدار كمتری از هوا را جابجا كند و از این رو دور موتور مجددا ثابت بماند.







          2. Spitfire use the constant speed prop

            1. پروانه با قابلیت صفر كردن زاویه ی ملخ (Full Feathering) : پروانه ی سرعت ثابتی كه قابلیت صفر كردن زاویه ی ملخ در صورت خاموش شدن موتور و عدم تولید اصطكاك (Drag) را دارا باشد ؛ فول فدر می نامند. اصطلاح فدر به این خاطر مورد استفاده قرار می گیرد كه ملخ به سمت زاویه حركت باد می چرخد و از چرخیدن موتور و تولید درگ جلوگیری می كند. اگر پروانه با باد زاویه ی تقریبا صفر درجه را تشكیل دهد ؛ در صورت خاموش شدن موتور هواپیما فاصله ی زیادتری را می تواند گلاید (Glide) كند.






            2. Full and feather pitch propeller

              1. معكوس شونده (Reversing) : به پروانه ی سرعت ثابتی كه قابلیت گرفتن زاویه ی منفی و تولید تراست معكوس را دارد ؛ پروانه ی معكوس شونده نامیده می شود. این عمل با كم شدن زاویه ی پروانه از مقدار حداكثر به زاویه ی صفر و پس از آن زاویه ی منفی و تولید تراست معكوس انجام می پذیرد. در هواپیماهای پهن پیكر و سنگین از این عمل برای كاهش مقدار حركت بر روی زمین در هنگام فرود (Landing run) استفاده می شود.









              2. Different pitch settings

                1. پروانه ی كنترل بتا (Beta control) : پروانه ای كه اجازه ی تغییر زاویه ملخ به صورت دستی و ماورای مقدار مجاز را می دهد پروانه ی بتا نامیده می شود. از این كار بیشتر در هنگام تاكسی كردن و زمانی كه نیاز به تغییر پیاپی دور موتور است استفاده می شود.





                2. نویسنده و برگردان: علیرضا احرامی
چهارشنبه 13 دی 1396 - 00:01
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 12 کاربر از hasanali به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: hasansaghi /crounus2000 /asd /espadan /rasool /arjemandi1357 /sarbazerahbar /rubik /mehdi /hk416 /alij /yasin /


تعداد ارسال ها: 24
تاريخ عضويت: 6 /10 /1396
تعداد تشکر کرده: 40
تعداد تشکر شده: 97
بسیج
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 3 RE سوال ملخ
ممنون از شما ولی هنوز جواب سوالمو نگرفتم ! ملخ چه شکلیه و چجوری باعث حرکت هواپیما میشه ؟ توضیحات بالا خیلی کتابی و سخت بود و بیشترشو متوجه نشدم اگه میشه به زبون ساده تر و خلاصه تر بگین ممنون
چهارشنبه 13 دی 1396 - 14:42
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از hasansaghi به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: crounus2000 /hasanali /espadan /asd /rubik /hk416 /alij /


تعداد ارسال ها: 3779
تاريخ عضويت: 14 /8 /1392
محل زندگي: گرگان
سن: 32
تعداد تشکر کرده: 24217
تعداد تشکر شده: 22986
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 4 RE سوال ملخ
با اجازه جناب سروان
به زبان خیلی ساده
شما اگر یک پیچ رو تصور کنید می بینید که به ازای بر دور چرخیدن مقداری درون مهره یا دیوار فرو میره حال ملخ هواپیما هم به ازای هر بار چرخش در میان لایه های هوا مقداری نیروی جلو برنده ایجاد میکنه که به همراه خودش هواپیما رو هم به جلو میبره
حال هرچه تعداد دورهای ملخ بیشتر باشه (با سرعت بیشتری بچرخه) نیروی جلو برنده یا پیشران بیشتری تولید میکنه
امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
چهارشنبه 13 دی 1396 - 15:04
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 8 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: hasansaghi /hasanali /espadan /asd /rasool /rubik /hk416 /alij /


تعداد ارسال ها: 24
تاريخ عضويت: 6 /10 /1396
تعداد تشکر کرده: 40
تعداد تشکر شده: 97
بسیج
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 5 RE سوال ملخ
نقل قول از crounus2000
با اجازه جناب سروان
به زبان خیلی ساده
شما اگر یک پیچ رو تصور کنید می بینید که به ازای بر دور چرخیدن مقداری درون مهره یا دیوار فرو میره حال ملخ هواپیما هم به ازای هر بار چرخش در میان لایه های هوا مقداری نیروی جلو برنده ایجاد میکنه که به همراه خودش هواپیما رو هم به جلو میبره
حال هرچه تعداد دورهای ملخ بیشتر باشه (با سرعت بیشتری بچرخه) نیروی جلو برنده یا پیشران بیشتری تولید میکنه



ممنون از شما اگه میشه یکم تخصصی تر بگین ملخ چجوری کار میکنه و اصلا ملخ چه شکلیه . وقتی ملخ میچرخه دقیقا چه اتفاقی میفته که باعث حرکت رو به جلوی جنگنده میشه .
شنبه 16 دی 1396 - 12:00
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از hasansaghi به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: espadan /asd /crounus2000 /rubik /hk416 /alij /


تعداد ارسال ها: 99
تاريخ عضويت: 14 /4 /1395
محل زندگي: تبریز
سن: 14
تعداد تشکر کرده: 44
تعداد تشکر شده: 397
نیروی زمینی سپاه پاسداران
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 6 RE سوال ملخ
نیرویی وجود داره به نام بالابری.شما یک کتاب رو به صورت عمودی بگیرید و انتهای ورق کاغذ رو لای کتاب بزارید به صورتی که نیفته و قسمت بیشترش بیرون باشه و روی کاغذ فوت کنید می بینید به جای رفتن به پایین بالا میاد.
ملخ هم همین کار رو میکنه و کلا تمام هواپیما حتی بدون ملخ هم همین کار رو می کنند .فقط ملخ باد رو مستقیم به روی بال ها میزنه و اتفاق بالا تکرار میشه و سیستم های بدون ملخ با حرک سریع خودشون موجب ایجاد باد روی بال ها میشن.

اینم عکس توضیح
امضاي کاربر :
الله اکبر
جانم فدای رهبر

شنبه 16 دی 1396 - 12:12
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از aliesmaili به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: espadan /asd /sarbazerahbar /crounus2000 /rubik /hk416 /alij /


تعداد ارسال ها: 3779
تاريخ عضويت: 14 /8 /1392
محل زندگي: گرگان
سن: 32
تعداد تشکر کرده: 24217
تعداد تشکر شده: 22986
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 7 RE سوال ملخ
اساسا به پره های چرخنده ای که بیرون از موتور هواپیما قرار داره و شما به راحتی میتونید اون رو مشاهده کنید ملخ گفته میشه و از منظر هندسی شبیه یک بال کوچک و تا حدی تابیده شده هست
درست مثل پره های پنکه دستی یا سقفی منزل و عموما هرجا که شما این ملخ ها رو مشاهده میکنین ؛ اگر موتور جت باشه از نوع توربو پراپ و توربو شفت (انواع هلیکوپترها) و در غیر این صورت موتور پیستونی خواهد بود(البته در اکثر موارد) و دارای نوع کشنده (در جلوی موتور و هواپیما) یا هل دهنده هست (پشت موتور یا بدنه هواپیما)
امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
دوشنبه 18 دی 1396 - 20:12
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: asd /rubik /hk416 /alij /


تعداد ارسال ها: 651
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
محل زندگي: یاسوج
سن: 24
تعداد تشکر کرده: 4719
تعداد تشکر شده: 3717
نیروی هوافضای سپاه پاسداران
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 8 RE سوال ملخ
سلام .. فارغ از سوال دوست بزرگوارمون و بزرگانی که جواب سوالشون رو دادند ، میخوایم یکبار برای همیشه پرونده ی ملخ هارو ببندیم و ملخ هواپیمارو به لحاظ ظاهری بررسی کنیم ( فقط به لحاظ ظاهری ) ...

ملخ چیه ؟ ملخ همون بال هواپیماست فقط اندازش کوچیک تر شده

قبلا با ایرفویل های متقارن و نامتقارن و نحوه ی تولید لیفتشون در تاپیک " تاثیر خط رانش در پایداری هواپیما "آشنا شدیم ... ملخ کارش چیه ؟ وقتی ملخ با سرعت زیاد بچرخه ، یک حالت مکشی رو ایجاد میکنه و هوارو از جلوی هواپیمای میگیره و به عقب هواپیما هُل میده ... چون ملخ هوارو به سمت عقب میفرسته پس طبق قانون سوم نیوتون ، عکس العمل اینکار تولید نیروی رو به جلو برای هواپیماست و باعث حرکت هواپیما به سمت جلو میشه ( بهش میگیم نیروی جلو برنده یا پیشران ) ... درسته که ملخ همون بال هواپیماست ولی بال در هواپیما کارش تولید نیروی لیفته ولی ملخ ( در هواپیماهای ملخی و نه در هلیکوپتر ها ) بجای لیفت ، نیروی رانش یا همون تراست تولید میکنه و باعث حرکت رو به جلوی هواپیما میشه درحالی که لیفت ربطی به حرکت رو به جلوی هواپیما نداره و فقط هواپیمارو از زمین بلند میکنه ! پس تا اینجا متوجه شدیم که ملخ کارش تولید نیروی رانش هستش و نه تولید لیفت !
علاوه بر قانون سوم نیوتون در تولید نیروی تراست ، اگه ما نوع ایرفویل استفاده شده در ملخ رو از نوع نامتقارن در نظر بگیریم ، ملخ میتونه با اختلاف فشاری که در جلو و عقب خودش بوجود میاره ، مجددا نیروی رانش یا همون تراست تولید کنه :

ایرفویل نامتقارن :



در ایرفویل نامتقارن همونطور که بااااااااااااارها ( !! ) باهم بررسی کردیم ، چون سطح بالایی ایرفویل بصورت منحنی شکل طراحی شده ، لذا وقتی هوا از روی ایرفویل عبور میکنه نیروی مرکز گرایی به هوا وارد میشه و باعث ایجاد گرادیان فشار منفی ( گرادیان فشار مطلوب ) و کاهش اثر چسبندگی در هوا شده در نتیجه سرعت هوارو افزایش و فشار هوارو کاهش میده ( توضیح در مورد گرادیان فشار منفی و معکوس در تاپیک " سوال مهم در مورد موشک های بالستیک - صفحه ی اول ) و برعکس این حالت در سطح زیرین ایرفویل اتفاق میفته یعنی سطح زیرین ایرفویل چون نسبتا صافه ، سرعت هوا کم و فشارش افزایش پیدا میکنه و نتیجه ی این اختلاف فشار مساویست با تولید لیفت ...

در یک ملخ با ایرفویل نامتقارن ، قسمت برآمده یا منحنی شکل ایرفویل در جلوی ملخ و قسمت صاف ایرفویل در پشت ملخ قرار داره بنابراین وقتی هوا به ملخ برخورد میکنه ، سرعت هوا در جلوی ملخ زیاد و فشارش کم میشه و طبیعتا سرعت هوا در پشت ملخ کم و فشارش زیاد میشه و نتیجه ی این اختلاف فشار مساویست با تولید نیروی تراست توسط ملخ ( این اختلاف فشار در بال هواپیما و در هلیکوپترها باعث تولید لیفت میشه ) :



نتیجتا اینکه ملخ با ایرفویل نامتقارن از طریق دو روش اختلاف فشار و قانون سوم نیوتون ، باعث تولید نیروی تراست میشه ولی اگه ایرفویل ملخ از نوع متقارن باشه ، چون ایرفویل هیچ تفاوت سرعت و فشاری رو در جریان هوا بوجود نمیاره ، لذا تمام نیروی تراست تولیدی توسط ملخ تحت تاثیر قانون سوم نیوتون ( عمل و عکس العمل ) هستش ...

این از نحوه ی تولید تراست توسط ملخ ....

مسئله ی دیگه اینه که : خیلی جاها میگن سرعت چرخش نوک ملخ از سرعت چرخش ریشه ی ملخ بیشتره ولی دلیلش رو واضح نمیگن ! دلیلشو با ذکر یک مثال باهم بررسی میکنیم : فرض میکنیم یه مسابقه بین من و اسد ژون برگزار میکنن و میگن تو یک دقیقه هرکی بیشتر دوید اون برندست ! تو یک دقیقه من 50 متر میدوم ولی اسد ژون 200 متر میدوه ! چه نتیجه ای میتونیم از این مسابقه بگیریم ؟ نتیجه اینکه در یک زمان مشخص ( واسه هر دوتامون یک دقیقه بوده ) ، اسد ژون مسافت بیشتری رو نسبت به من طی کرده پس سرعت دویدن اسد از سرعت دویدن من بیشتره درسته ؟ خب حالا همین شرایط رو به ملخ ربط بدیم :



در یک چرخش کامل ملخ ، ریشه ی ملخ باید دایره ی قرمز رنگ رو طی کنه ولی نوک ملخ باید دایره ی آبی رنگ رو طی کنه .. اگه ما فرض کنیم که ملخ یک دور کامل رو در 2 دو ثانیه بزنه ، ریشه ی ملخ در دو ثانیه به اندازه ی دایره ی قرمز جابجا میشه ولی نوک ملخ در دو ثانیه به اندازه ی دایره ی آبی جابجا میشه پس طبیعتا نوک ملخ سرعت چرخش بیشتری نسبت به ریشه ی ملخ داره ... به همین راحتی ...

از طرفی قبلا یاد گرفتیم که با افزایش سرعت ، ضخامت یا همون قطر ایرفویل کاهش پیدا میکنه ! پس چون سرعت چرخش نوک ملخ از سرعت چرخش ریشه ی ملخ بیشتره ، پس نوک ملخ باریک و ریشه ی ملخ ضخیمه ...



نکته ی بعد اینکه : در فرمول لیفت ، سرعت نسبت مستقیم با میزان لیفت تولیدی داره یعنی چی ؟ یعنی هرچقدر سرعت پروازی یک هواپیما بیشتر باشه ، لیفت بیشتری هم تولید میشه و اگه سرعت هواپیما کم باشه ، لیفت کمتری تولید میشه ...

از طرفی قبلا یاد گرفتیم که افزایش زاویه ی حمله برای تولید لیفت بیشتره چراکه وقتی زاویه ی حمله ی بال رو افزایش میدیم ، هوا با زاویه ی بیشتری به سمت پایین منحرف میشه و طبق قانون سوم نیوتون ، لیفت ( نیروی رو به بالا ) بیشتری تولید میشه ...

پس تا اینجا میتونیم بگیم که : سرعت بیشتر مساویست با زاویه ی حمله ی کمتر و سرعت کمتر مساویست با زاویه ی حمله ی بیشتر ... بعنوان مثال وقتی یک هواپیما تو آسمون داره پرواز میکنه ( در شرایط کروز یا همون پرواز عادی ) ، چون سرعت بالایی داره لذا زاویه ی حمله ی بالها خیلیییی خیلییی کمه ( 1 تا 2 درجه ) ولی همین هواپیما موقع فرود چون سرعت کمی داره ، زاویه ی حمله رو زیاد میکنه تا بتونه لیفت کافی تولید کنه ....

حالا همین شرایط رو به ملخ ربط بدیم ! ریشه ی ملخ چون سرعت چرخش کمی داره پس لیفت کمی هم تولید میکنه بنابراین زاویه ی حملش باید زیاد باشه و نوک ملخ چون سرعت چرخش زیادی داره پس لیفت زیادی هم تولید میکنه بنابراین زاویه ی حملش باید کم باشه ... نتیجه اینکه همین تفاوت در زاویه ی حمله باعث پیچ دار شدن طراحی ملخ میشه :





پیچ دار طراحی کردن ملخ واسه اینه که در طول ملخ ، لیفت به یک اندازه تولید بشه یعنی اینجور نباشه که ریشه ی ملخ لیفت کم تولید کنه ولی نوک ملخ لیفت زیاد !! اینکه زاویه ی حمله در ریشه و نوک ملخ باهم متفاوته برای اینه که لیفت یکسان در طول ملخ تولید بشه همین ...

اینم از ملخ ! یک ملخ ایده ال یه همچین ظاهر خوشجل موشجلی داره :) ....

یه نگاه عکس زیر بندازیم :



در عکس بالا نوک ملخ و لبه ی حمله ی ملخ رنگشون با بقیه ی قسمت های ملخ متفاوته درسته ؟ دلیلش چیه ؟ دلیلش اینه که نوک ملخ بواسطه ی سرعت چرخش زیادی که داره و لبه ی حمله ی ملخ بواسطه ی اینکه اولین جایی در ملخ هستش که هوا بهش برخورد میکنه ، اصطکاک زیادی با هوا دارند و بحث خوردگی و فرسایش مطرح میشه ! لذا باید از رنگ خاصی در این دو قسمت استفاده بشه تا عمر مفید ملخ زیاد بشه ...

مسئله ی بعد اینکه ، قبلا در مورد بالهای مایل یا همون swept بارها در انجمن بحث کردیم و تاثیر مایل بودن بال رو در به تاخیر انداختن سرعت ماخ بحرانی و تشکیل امواج شوک قائم روی بال و پرواز بیشتر هواپیما در سرعت های گذرصوت بدون از تشکیل موج شوک ( و به طبع اون درگ موج یا همون درگ ناشی از موج شوک -- تو انجمن هست ) ، بررسی کردیم ... تکرار مکررات نمیکنیم ...
لذا از اونجایی که سرعت چرخش ملخ از ریشه تا نوک ملخ رو به افزایشه ، این امکان وجود داره که سرعت چرخش ملخ ( سرعت هوا ) به سرعت صوت برسه و موج شوک قائم روی ملخ تشکیل بشه و فشار و حرارت زیادی به ملخ وارد شه و ملخ کنده بشه و یا بشکنه !! به همین منظور اومدن ملخ های مایل رو ساختن که دقیقا رفتاری مشابه به بالهای مایل دارند ....

ملخ صاف و ملخ مایل :



تفاوت زاویه ی مایل شدگی در طول ملخ :



همونطور که در شکل بالا میبینیم ، چون سرعت چرخش ملخ از ریشه تا نوک ملخ رو به افزایشه ، لذا زاویه ی مایل شدگی در طول ملخ متفاوته و طبیعتا چون ریشه ی ملخ سرعت چرخش کمی داره و سرعت هوا در ریشه ی ملخ به سرعت صوت نمیرسه ، لذا زاویه ی مایل شدگی رو خیلی کم در نظر میگیرن تا لیفت کافی در ریشه ی ملخ تولید بشه و در طرف مقابل چون نوک ملخ سرعت چرخش بالایی داره و احتمال اینکه سرعت هوا در نوک ملخ به سرعت صوت برسه زیاده ، لذا زاویه ی مایل شدگی رو زیاد در نظر میگیرن تا هم با توجه به سرعت زیاد ملخ لیفت کافی تولید بشه و هم موج شوک روی نوک ملخ تشکیل نشه ...

اینم از این ...

پی نوشت 1 : ملخ در هواپیما لیفت و تراست رو باهم تولید میکنه و اینکه در متن گفتیم که فقط تراست تولید میکنه بخاطر ساده سازی مطلب و اماده سازی ذهن مخاطب برای ادامه ی پست و توضیح نحوه ی تولید لیفت توسط ملخ بود ... چون اگه از همون اول میگفتیم ملخ هم لیفت تولید میکنه هم تراست شاید این سوال پیش میومد که ملخ چجوری دوتا کار رو باهم انجام میده ؟! ولی اینجوری که در متن کم کم جلو رفتیم ، مخاطب غیر مستقیم متوجه میشه که ملخ هم لیفت تولید میکنه هم تراست ...

پی نوشت 2 :

چرا دور ملخ حلقه های سفید تشکیل شده :





دلیلش خیلی آسونه : وقتی رطوب هوا ( بخار آب ) زیاد باشه ، هوایی که به ملخ برخورد میکنه سرعتش زیاد و فشارش کم میشه ... فشار کم مساویست با کاهش دما ! درست مثل اینه که ما از سطح زمین فاصله بگیریم و بریم اون بالا بالاها ! هر چقدر از سطح زمین دورتر بشیم ، فشار و دما کمتر میشه ( هوا سردتر میشه ) ... لذا وقتی فشار و دمای هوا در برخورد با ملخ کاهش پیدا کنه ، هوای سرد باعث متراکم شدن بخار آب موجود در هوا و تبدیل شدن بخار آب به قطرات ریز آب میشه بعد قطرات ریز آب در اثر سرما یخ میزنن ( کریستال یخ ) و اون حلقه های سفید رو تشکیل میده .. همین ...

مشابه همین حالت روی بال هواپیما و گازهای خروجی از موتور هواپیما :





بعضی وقتها این ابرهای سفید به شکل رنگین کمون درمیان دلیلش چیه ؟ دلیلش اینه که وقتی نور خورشید به قطرات آب یا یخ برخورد میکنه ، قطرات آب مثل منشور عمل میکنن و با شکست نور ( تجزیه ی نور ) باعث بوجود اومدن رنگین کمان میشن :



موفق و پیروز باشید ...


امضاي کاربر :
چهارشنبه 04 بهمن 1396 - 15:09
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /hk416 /alij /asd /


تعداد ارسال ها: 651
تاريخ عضويت: 2 /4 /1395
محل زندگي: یاسوج
سن: 24
تعداد تشکر کرده: 4719
تعداد تشکر شده: 3717
نیروی هوافضای سپاه پاسداران
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 9 RE سوال ملخ
اقا این fan wing ها خیلی باحالن :) fan wing همونطور که از کلمه ی fan به معنای پره مشخصه ، به هواپیماهایی گفته میشه که توی بالشون از پره ی ملخ استفاده شده !!



یعنی اومدن بجای سطح برآمده در ایرفویل نامتقارن که عکسشو در پست قبل دیدیم ، پره یا فن گذاشتن !! چه ژاالب ... خب جچوری کار میکنه ؟

نحوه ی عملکرد این پره ها طبق اثر مگنوس هستش که قبلا در تاپیک " گردابه ی متصل " توضیح اثر مگنوس رو باهم یاد گرفتیم و اینجا مجددا باهم اثر مگنوس رو بررسی میکنیم :

اثر مگنوس ( magnus effect ) : به نیروی تولید شده توسط یک جسم مدور ( چرخان ) درون هوا اثر مگنوس گفته میشه ...

یعنی چی ؟ اقا مگه برای تولید لیفت ، به اختلاف فشار نیاز نداشتیم ؟ خب اثر مگنوس هم همینو میگه ! میگه میتونیم با استفاده از یک جسم چرخان که این جسم چرخان میتونه استوانه باشه میتونه توپ باشه میتونه پره باشه ، در جریان هوا اختلاف فشار بوجود بیاریم و لیفت تولید کنیم ! ...

طبق اثر مگنوس اگر توپ ساکن و هوا در حال حرکت باشه ( مثلا از چپ به راست ) این حالت پیش میاد :




همونطور که در شکل بالا میبینیم ، وقتی توپ ساکن و هوا در حال حرکت باشه ( مثلا از چپ به راست ) ، توپ بواسطه ی ساکن بودنش هیچ تاثیری روی جریان هوا نمیزاره و هوای عبوری از هر دو طرف توپ ( بالا و پایین توپ یا استوانه ) ، سرعت یکنواخت و همسانی داره ...

حالت بعدی اینه که هم هوا و هم توپ در حالت حرکت باشند .. یعنی توپ در حال چرخش ( در جهت عقربه های ساعت ) و جهت حرکت جریان هوا از چپ به راست باشه :



وقتی توپ در جهت حرکت عقربه های ساعت شروع به دوران یا چرخش میکنه ، طبیعتا چون جهت چرخش ( حرکت ) سطح فوقانی توپ یکسو با جهت حرکت هوا هستش ، لذا سرعت هوا در سطح فوقانی توپ افزایش پیدا میکنه و چون جهت حرکت توپ در قسمت پایین خلاف جهت حرکت هوا هست ، لذا جهت چرخش توپ با جهت حرکت هوا در ضدیت قرار داره و لذا از سرعت هوا کاسته میشه ... پس تفاوت سرعت در بالا و پایین توپ باعث وجود اومدن اختلاف فشار در بالا و پایین توپ و نتیجتا تولید نیروی لیفت عمود بر سطح و جهت جریان میشه ( لیفت رو به بالا ) ..

اون F همون نیروی لیفته ...



شکل بالا دقیقا همون اثر مگنوسه ولی دلیل اینکه پیکان لیفت به سمت پایینه اینه که : در شکل بالا ، برعکس دوتا شکل قبل که هوا از چپ به راست در جریان بود ، در شکل بالا هوا از راست به چپ در جریانه و از اونجایی که استوانه یا توپ در جهت حرکت عقربه های ساعت در حال چرخشه ، قسمت زیر توپ موافق با جهت حرکت هوا و قسمت بالای توپ مخالف با جهت حرکت هوا هستش ( دقیقا عکس حالت قبل ) در نتیجه سرعت هوا در زیر توپ زیاد و در بالای توپ کم میشه درحالی که در حالت قبل ، سرعت هوا در بالای توپ زیاد و در زیر توپ کم میشد ... فکر کنم حالا دلیل برعکس بودن پیکان لیفت در شکل بالا رو بهتر متوجه بشیم ...

اساس کار فن وینگ ( fan wing ) ها اثر مگنوسه !

یعنی اومدن بال رو جوری طراحی کردن که قسمت فوقانی بال از پره تشکیل شده باشه و قسمت زیر بال معمولی باشه :





سرعت چرخش زیاد پره ها باعث افزایش زیاد سرعت هوای عبوری از روی بال ( نتیجتا کاهش زیاد فشار هوای عبوری از روی بال ) و سرعت کم هوای عبوری از زیر بال ( نتیجتا افزایش فشار هوای عبوری از زیر بال ) باعث بوجود اومدن اختلاف فشار در بالا و پایین بال و نتیجتا تولید لیفت میشه ...

از طرفی چون این پره ها هوارو با سرعت زیاد به عقب هُل میدن ، لذا طبق قانون سوم نیوتون نیروی پیشران تولید میکنن ! یعنی در فن وینگ ها نیازی به موتور نداریم چون خود پره ها لیفت و تراست رو باهم تولید میکنن ....

دوتا از مزیت های اصلی فن وینگ ها اینه که : اول اینکه در باند های پروازی که طول خیلی کمی دارن ، خلبان میتونه با زیاد کردن سرعت چرخش پره ها ، لیفت و تراست زیادی رو تولید کنه ...
دوم اینکه بحث جدایش جریان ( جدایش جریان ناشی از جدایش لایه ی مرزی ) در فن وینگ ها بندرت اتفاق میفته چون فن وینگ ها هوارو با سرعت زیاد روی بال عبور میدن و همین سرعت زیاد هوا باعث دادن انرژی به لایه ی مرزی و خطی نگه داشتن این لایه و نتیجتا تاخیر در جدایش جریان میشه ...

ایده ی ساده ولی در عین حال کاربردی ...
امضاي کاربر :
چهارشنبه 04 بهمن 1396 - 16:30
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از rubik به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /hk416 /alij /asd /


تعداد ارسال ها: 3779
تاريخ عضويت: 14 /8 /1392
محل زندگي: گرگان
سن: 32
تعداد تشکر کرده: 24217
تعداد تشکر شده: 22986
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 10 RE سوال ملخ
نقل قول از rubik



چرا دور ملخ حلقه های سفید تشکیل شده :



یعنی من توی گور هم برم بخوابم باز باید بلند شم یه چیزی بهت بگم بعدش دراز بکشم

این همه زحمت میکشی و مطلب میزاری دمت گرم ایشالا دستت برسه به دسته سماور اما تصویر فوق بخاطر نوع عکاسی به این روز افتاده




این مورد رو درست گفتی (نیم نمره)
دلیلش خیلی آسونه : وقتی رطوب هوا ( بخار آب ) زیاد باشه ، هوایی که به ملخ برخورد میکنه سرعتش زیاد و فشارش کم میشه ... فشار کم مساویست با کاهش دما ! درست مثل اینه که ما از سطح زمین فاصله بگیریم و بریم اون بالا بالاها ! هر چقدر از سطح زمین دورتر بشیم ، فشار و دما کمتر میشه ( هوا سردتر میشه ) ... لذا وقتی فشار و دمای هوا در برخورد با ملخ کاهش پیدا کنه ، هوای سرد باعث متراکم شدن بخار آب موجود در هوا و تبدیل شدن بخار آب به قطرات ریز آب میشه بعد قطرات ریز آب در اثر سرما یخ میزنن ( کریستال یخ ) و اون حلقه های سفید رو تشکیل میده .. همین ...

مشابه همین حالت روی بال هواپیما و گازهای خروجی از موتور هواپیما :



این پدیده به این گندگی اونم پشت هواپیمایی که در حال مانوره رو بهش میگن کاویتاسیون که در این حالت هوا به صورت فوق اشباع در میاد


اینم درسته (نیم نمره )


موفق و پیروز باشید ...
تو هم همینطور



امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
چهارشنبه 04 بهمن 1396 - 18:11
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /hk416 /alij /asd /



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.




انجمن نظامی آی آر ارتش



سايت نظامي آي آر ارتش در مرداد ماه سال 1391 تاسيس و براي بالابردن معلومات نظامي پارسي زبانان جهان راه اندازي شده است.اين سايت به هيچ ارگان دولتي و نظامي وابسته نيست و کاملا شخصي مي باشد.تمامي حقوق مطالب براي سايت آي آر ارتش محفوظ مي باشد.
ضمنا کپي برداري از مطالب انجمن و سايت با ذکر منبع باعث خوشنودي ماست.



ايميل پست الکترونيکي مديريت سايت : ir.artesh@yahoo.com