نام کاربري : کلمه عبور : عضو انجمن نيستيد ! همين حالا عضو شويد . | کلمه عبور خود را فراموش کرده ام !









تعداد ارسال ها: 4543
تاريخ عضويت: 26 /6 /1392
محل زندگي: تبریز
تعداد تشکر کرده: 7632
تعداد تشکر شده: 21852
نیروی زمینی ارتش ج.ا.ا
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 2 RE سوال ملخ
چه فرقی بین انواع مختلف پره ی هواپیما وجود دارد؟متن در حال تكميل است.اگر به پره یا ملخ هواپیماهای مختلف نگاه کرده باشید می بینید که بعضی از آنها دو، سه و بعضی دیگر 4 یا حتی تعداد بیشتری پره دارند. ولی آیا تعداد بیشتر پره تاثیری در عملکرد هواپیما دارد؟در زمان جنگ جهانی دوم اکثر هواپیماها از سه پره استفاده می کردند ولی در هواپیمای آمریکایی موستانگ شاهد 4 پره هستید.








Messerschmitt 109با افزایش تعداد پره ها می توانیم مقدار تراست تولید پره را بدون افزایش طول پره افزایش دهیم. این به این دلیل است که هواپیمای موستانگ با موتوری به قدرت 1720 اسب بخار دارای 4 پره شده تا ملخ آن بتواند این نیروی زیاد را راحت تر و با اندازه ی کوتاه تر ملخ و در نتیجه کوتاهتر شدن چرخ ها و نزدیکی نقطه ی ثقل هواپیما به زمین ؛ به تراست تبدیل کند.









DAYTON, Ohio – North American P-51D Mustang at the National Museum of the United States Air Forceهمچنین در بعضی از هواپیماها مانند سی 130 (C- 130) مشاهده می کنید که ملخ ها از جایی که به هاب وصل می شوند تا نوک ملخ شکل مربعی دارند که این شکل نیز به تولید نیروی تراست بیشتر و بدون نیاز به افزایش طول ملخ ؛ کمک می کند.







US Air Force (USAF) C-130 Hercules cargo aircraft sits on the ready ramp of Selfridge Air National Guard (ANG) base, Michiganمقطع گرد ملخ در نوک پره ها برای بهتر شدن سرعت کروز و مقطع مربعی برای افزایش تراست در سرعت های پایین و هنگام تیک اف است. همانطور که واضح است هواپیمای سی 130(مقطع مربعی در نوک پره) نیاز به نیروی زیاد هنگام تیک اف دارد ولی هواپیمای پی3 اریون (P-3 orion) یک هواپیمای برد بلند است که حداکثر سرعت آن 45 مایل بیشتر از سی 130 است.


P-3 Orionبه همین خاطر نوک پره های پی3 گرد است تا بتواند اغتشاشات صوتی به وجود آمده در اثر حرکت نوک ملخ با سرعت بالا و حتی مافوق صوت را خنثی کند. این در حالی است که هر دو هواپیما تقریبا از یک نوع موتور استفاده می کنند.






E-2 Hawk eyeدر بالا توضیحاتی پراكنده و فقط برای آشنایی خواننده آورده شد. حال در زیر به بررسی انواع مختلف پروانه ی هواپیما می پردازیم :در طراحی ملخ هواپیما حداكثر بازدهی در تمام مراحل شامل برخواستن (take off) ؛ اوج گیری (climb) ؛ كروز (Cruis) و حداكثر سرعت (Max speed) در نظر گرفته می شود. پروانه به هشت گروه عمومی زیر تقسیم می شود.

  1. دارای زاویه ی ثابت . در این حالت پروانه كاملا یك تكه است. فقط یك زاویه ملخ قابل دسترسی است و از چوب و یا فلز ساخته شده و معمولا دو پره دارد.



  2. پروانه های چوبی : پروانه های چوبی به صورت گسترده در هواپیماهای شخصی و تجاری و دوران جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می گرفت. ملخ چوبی از یك قطعه ی كامل چوب ساخته نمی شد . بلكه از لایه های مجزا و با دقت بسیار بالا ساخته می شد. برای ساخت این نوع ملخ از هر نوع چوبی استفاده می شد اما می توان به چوب گردوی سیاه؛ چوب توت سیاه ؛ چوب افرا و توس زرد به عنوان بهترین نوع ها برای ساخت ملخ اشاره كرد.


  3. برای یك ملخ استاندارد معمولا از 5 تا 9 لایه از چوب های نام برده شده استفاده می شد. كه در كل ضخامتی بابر 4/3 اینچ پیدا می كردند.


    wooden propeller

  4. پروانه های فلزی : در سال 1940 پروانه های فولادی برای استفاده های نظامی ساخته شدند. پروانه های مدرن از آلیاژ آلومینیوم و با قدرت كششی بالا ساخته می شوند. در حال حاضر پروانه های فلزی به صورت گسترده برای انواع هواپیماها مورد استفاده قرار می گیرد. شكل پروانه های فلزی كاملا شبیه پروانه های چوبی است اما ؛ مقطع آنها بسیار باریكتر است.









    1. پروانه های قابل تنظیم بر روی زمین : در این نوع پروانه ها ؛ زاویه ی ملخ فقط بر روی زمین و با استفاده از ابزار و قبل از روشن شدن موتور قابل تغییر است. زاویه ی قابل تغییر ملخ به ما این اجازه را می دهد كه ملخ را برای حالت های مختلف از جمله مكان پرواز ؛ ارتفاع های مورد نظر ؛ سرعت های كروز بالاتر و اوج گیری بهتر و حتی خصوصیات مخلتف هواپیما در بهترین حالت تنظیم كنیم. برای این كار باید ابتدا گیره های ملخ را آزاد كرد و پره ها را به زاویه مورد نظر تنظیم نمود و سپس گیره ها را مجددا سفت كرد.






    2. Ground Adjustable Prop

      1. دو حالته : در این نوع پروانه ها ؛ زاویه ی ملخ می تواند در حالت پرواز توسط خلبان از یك حالت به حالت دیگر تغییر كند.




        1. زوایه ی قابل تنظیم : در این نوع پروانه ؛ خلبان می تواند در حال پرواز و در حالی كه موتور در حال كار است زاویه ی ملخ را تغییر دهد كه این كار توسط مكانیزم تغییر زاویه كه به صورت هیدرولیك كار می كند انجام می شود.








        2. Piper prop lever

          1. ملخ سرعت ثابت : یك ملخ سرعت ثابت از مكانیزم تغییر زاویه كه به صورت یا هیدرولیكی و یا الكتریكی كنترل می شود بهره می برد كه توسط یك گاورنر كنترل می شود. تنظیمات گاورنر (Governer كه نوعی ثابت نگه دارنده ی دور موتور است( از داخل اتاق خلبان (Cockpit) و توسط خلبان با تغییر دسته ی گاز انجام می شود. در هنگام كار ؛ پروانه سرعت ثابت به صورت اتوماتیك زاویه ی ملخ را برای حفظ دور موتور تغییر می دهد. اگر نیروی موتور افزایش یابد زاویه ملخ نیز برای جذب نیروی بیشتر توسط پروانه افزایش پیدا می كند تا دور موتور ثابت بماند. برعكس اگر نیروی موتور كم شود برای ثابت ماندن دور موتور زاویه ی ملخ كم می شود تا گام پروانه كوچكتر شده و مقدار كمتری از هوا را جابجا كند و از این رو دور موتور مجددا ثابت بماند.







          2. Spitfire use the constant speed prop

            1. پروانه با قابلیت صفر كردن زاویه ی ملخ (Full Feathering) : پروانه ی سرعت ثابتی كه قابلیت صفر كردن زاویه ی ملخ در صورت خاموش شدن موتور و عدم تولید اصطكاك (Drag) را دارا باشد ؛ فول فدر می نامند. اصطلاح فدر به این خاطر مورد استفاده قرار می گیرد كه ملخ به سمت زاویه حركت باد می چرخد و از چرخیدن موتور و تولید درگ جلوگیری می كند. اگر پروانه با باد زاویه ی تقریبا صفر درجه را تشكیل دهد ؛ در صورت خاموش شدن موتور هواپیما فاصله ی زیادتری را می تواند گلاید (Glide) كند.






            2. Full and feather pitch propeller

              1. معكوس شونده (Reversing) : به پروانه ی سرعت ثابتی كه قابلیت گرفتن زاویه ی منفی و تولید تراست معكوس را دارد ؛ پروانه ی معكوس شونده نامیده می شود. این عمل با كم شدن زاویه ی پروانه از مقدار حداكثر به زاویه ی صفر و پس از آن زاویه ی منفی و تولید تراست معكوس انجام می پذیرد. در هواپیماهای پهن پیكر و سنگین از این عمل برای كاهش مقدار حركت بر روی زمین در هنگام فرود (Landing run) استفاده می شود.









              2. Different pitch settings

                1. پروانه ی كنترل بتا (Beta control) : پروانه ای كه اجازه ی تغییر زاویه ملخ به صورت دستی و ماورای مقدار مجاز را می دهد پروانه ی بتا نامیده می شود. از این كار بیشتر در هنگام تاكسی كردن و زمانی كه نیاز به تغییر پیاپی دور موتور است استفاده می شود.





                2. نویسنده و برگردان: علیرضا احرامی
                  امضاي کاربر :
چهارشنبه 13 دی 1396 - 00:01
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 12 کاربر از hasanali به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: hasansaghi /crounus2000 /asd /espadan /rasool /arjemandi1357 /sarbazerahbar /rubik /mehdi /hk416 /alij /yasin /


انجمن نظامی آی آر ارتش