نقل قول از crounus2000
چقدر احتمال میدی که کشور ثالثی یک محصول وارداتی صد در صد آمریکایی رو به ما بده تا با مهندسی معکوس محصولی به عنوان رقیب برای آمریکا بسازه
یا چقدر احتمال میدی تا چین پیشرفته ترین محصولش رو برای مهندسی معکوس در اختیار مابزاره
در کل بازار بالقوه صادرات رقبا رو به این سادگی نمیشه بدست اورد
خصوصا اینکه چنین همکاری سطح بالایی از نظر هیچ دشمنی پوشیده نمی ماند
قطعا بدست اوردن یک اف ۱۶ قدیمی ونزوئلا خیلی راحت تره اونها هم میتونن برای اینکه زیر قرارداد اولیه نزده باشن و انکار کنن اینجت را در امار و سند سازی هاشون به یه جنگنده اشاره کنند که تبدیل به قطعات یدک شده برای حفظ باقی ناوگان بخصوص که ونزوئلا هم تحت شدید ترین تحریم هاست و این جت ها نیز فاقد پشتیبانی از مبدا هستن!!
در دوران احمدی نژاد وزیر دفاع سردار مصطفی نجار طی سفری ازین جت ها بازدید کرد و قصد خرید اونهارا داشتیم حدود ۲۵ فروند جت f16سری اولیه که با سیستم فعلی و شرقی اونها جور در نمیاد و از عدم پشتیبانی رنج میبره و قیمت عالی هم داشته !!
ولی امریکا تهدید مستقیم کرد که هم حامل هارا هدف قرار میدم و هم به خاطر اینکه ونزوئلا حق فروش و واگزاری به غیر بدونتایید کنگره را نداره جریمه های سنگین از جمله برداشت از منابع بلوکه شدش میشه!! اگه نه الان نیروی هوایی ما دارای دو اسکادران فالکن عملیاتی سرحال بود که با وجود پاکستان و استاندارد های غربی ما به راحتی میشد عملیاتیشون کرد از طرفی کشور ما تکنسین های قدرت مندی داره که اف چهارده با اون پیچیدگی را سرویس و نگهداری میکنه!! البته بازم میگم انتقال یهفروند کار شدنی هست که ممکنه انجام شده باشه حتی ممکنه قطعات مهم و لبه تکنولوژی را فقط اورده باشن!!!
گزینه های شرقی با توجه به ارتباط باید با موافقت باشه و اگه تکنولوژی های پایین رده را تقاضا کنی مخالفتی ندارن البته اونم برمیگرده به قدرت چانه زنی و سمجی و سیاست های ما!! کما اینکه فناوری موشکی پدافندی و راداری و حتی موشک کروز و ضد کشتی را هم بدست اوردیم با کمکشونولی نمیشه باهاشون در اقتاد چون دیگه تنها را تنفسه!!
مه به شخصه سه چیز فالکن برام جالبه
۱_ موتور
۲_سطوح فرمان و کنترلر و فلای بای وایر ان
۳_ برنامه کنترل پرواز که قطعا قفل هست که به احتمال بشه انلاک کرد و دانلودش کنیم!
۴_ شیشه کانوپی یک تکه اون که خیلی جالبه
بدنش و الگو برداری از اون هم میتونه مفید باشه
اینجت موفق و کم هزینه یه موفقیت بزرگ هست و هنوز پر از ابتکار های ناب!! میگفتن قبل از اتقلاب دو فروند فالکن برای تست محیطی و اب هوایی وارد ایران شدن ولی مشخص نیست صحت داره یا نه و چه بلایی به سرشون امد ولی من از یکمنبع موثق شنیدم که قطعات یدکی هم از اینجت وارد شد کا بعد از انقلاب با اموزش و راه اندازی میراژها از طرف پاکستان این قطعات با اونها تهاتر شده!!! وارد شایعه نشیم صنعت هوایی ما بشدت تشنه هست و باید بهش تکنولوژی زیرساخت بودجه و نیروی نخبه و پرکوشش برسه.
در مورد فروش و بازار یابی من شنیدم که حتی کشور های اروپایی کوچک و مالزی و اندونزی به جت کوثر ابراز علاقه کرده بود ن هم ارزونه وهم بیس اولیشونه مثلا عراق چنتا تی اف ۵۰ از کره خرید و چه قیمت نجومی داشت در حالی که عراق را بازار تسلیحاتش دستمون بود و حتی تاو امریکایی بهشون میرسونیم بهتر از اصلی !!
امضاي کاربر : از تاریخ میآموزیم که از تاریخ هیچ نمیآموزیم
تاریخ همیشه تکرار میشود ! *هگل