بالگرد EDAT429 دارای چهار پروانه دمی است
هر پروانه دمی بل ۴۲۹ EDAT یک موتور الکتریکی جدا دارد
در EDAT، خبری از پروانه دمی خارجی و محور انتقال نیرو نیست. بلکه هلیکوپتر چهار پروانه پنجرهای در دم خود داشته که هر کدام به صورت مجزا توسط یک موتور الکتریکی چرخانده میشوند. ناگفته نماند بل در طول پژوهشها و آزمایشهای خود به این نتیجه رسید که ترکیب چهار موتور با آرایش فعلی بهتر از یک موتور الکتریکی بزرگ است. موتورهای کوچک صدا و وزن کمتری دارند. ضمن اینکه سریعتر نسبت به دستوراتی همچون تغییر دور موتور پاسخ میدهند.
بل ۴۲۹ EDAT نخستین هلیکوپتری است که چنین طرحی دارد و تا کنون یک فروند پیش نمونه آزمایشی از آن ساخته شده که اولین پرواز خود را ، در ۲۳ می ۲۰۱۹، انجام داد. واژه “EDAT” کوتاه شده عبارت “Electrically Distributed Anti-Torque” و به معنی سیستم «الکتریکی توزیع شده ضد گشتاور» است.

از آنجا که موتورها الکتریکی بوده و هر پروانه یک موتور مجزا دارد، خلبان میتواند دور هر پروانه را در هر سرعتی تنظیم و یا آنها را خاموش کند. در حالی که در طرح محور انتقال نیرو و جعبه دنده، پروانه دمی نه خاموش شده و نه در هر سرعتی میچرخد. پروانه دمی یک جعبه دنده دارد که دور آن را بسته به دور پروانه اصلی، در چند سرعت تنظیم میکند.
نیروی الکتریکی مورد نیاز برای چرخاندن چهار موتور الکتریکی که در دم بل ۴۲۹ EDAT قرار دارند نیز توسط دو ژنراتور که جای محور به جعبه دنده پروانه اصلی متصل هستند فراهم میشود و حتی در صورت از کار افتادن دو موتور نیز به دلیل چرخش آزاد پروانه اصلی، ژنراتورها چرخیده نیروی الکتریکی پروانههای دمی را تامین میکند
نیروی الکتریکی تولید شده توسط ژنراتورها با سیم و مجددا از میان کانال دمی به موتورها که در دم هستند میرسد و دیگر خبری از محور و جعبه نیست. بدین ترتیب خلبان هنگامی که به پروانه دمی نیاز ندارد، میتواند آن را خاموش کند. این موتورهای الکتریکی با همکاری کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی فرانسوی سافران (Safran) ساخته شدهاند که در زمینه تولید انواع موتورها و سیستمهای الکترونیکی هوایی کار میکند.

ترکیب پروانه پنجرهای و موتورهای الکتریکی امنیت هلیکوپتر برای انسانها اطراف آن را به شدت افزایش میدهد. چرا که برخورد آن تیغهها با بدن نتایج وحشتناک و غیرقابل تصوری ایجاد میکند و متاسفانه در طول تاریخ حوادث این چنین کم نبودهاند. تا آنجا که مطالعات صورت گرفته در این زمینه مشخص کرد ۵۰ درصد حوادث منجر به مرگ با هلیکوپتر فرود آمده بابت پروانه دم است.
حسن دیگر خاموش کردن موتورهای دمی روی زمین، کاهش نویز تولیدی توسط موتور است. همچنین هنگام کار خلبان میتواند چهار موتور خود را با دور پایین بپرخاند تا نویز تولیدی حتی هنگام پرواز کاهش یابد. چنین قابلیتی در محیطهای شهری به شدت مناسب است و سبب کاهش آلودگی صوتی میشود. برای هلیکوپترهای نظامی نیز سبب افزایش پنهانکاری صوتی آنها میشود. البته گاهی اوقات موتورهای این هلیکوپتر نیز باید با نهایت سرعت چرخیده و چندین تن رانش تولید کنند که همیشه به نهایت رانش نیاز نیست و موتورها بیشتر در دور بهینه و کم صدا کار میکنند.
بد نیست بدانید صدای تولیدی توسط پروانه دمی هلیکوپترهای عادی، نه تنها بابت چرخش نوک تیغه پروانه هنگام گذر از درون هواست، بلکه جعبه دنده آن نیز سرچمشه میگیرد. همچنین جالب توجه است که گاهی اوقات در هلیکوپترهای کوچک نویز تولیدی توسط پروانه دمی بیشتر از پروانه اصلی است؛ چرا که ۳ تا ۶ برابر سریعتر از پروانه اصلی است
علاوه بر توقف پذیر بودن، پنجرهای بودن پروانههای EDAT یک مزیت دیگر آن است. پروانه دمی پنجرهای که اصطلاحا به آن فنسترون (Fenestron) گفته میشود، بیشتر در هلیکوپترهای اروپایی دیده میشود تا هلیکوپترهای روسی و آمریکایی و اولین بار در هلیکوپتر فرانسوی SA 340 گازل (Gazelle) ساخت سود-اویاسیون (Sud-Aviation) استفاده شد. محصور بودن پروانه نیز سبب میشود احتمال برخورد به آن به شدت کم شود. ضمن اینکه از خود پروانه در مقابل برخورد با موانع و اجسام نیز محافظت به عمل میآید.
امضاي کاربر : ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست