نام کاربري : پسورد : يا عضويت | رمز عبور را فراموش کردم
اسلحه شناسی
Home صفحه اصلي / زنان ارتشی / خلبان زن

انجمن نظامی آی آر ارتش




+ پاسخ به موضوع
تعداد بازديد 19393
نويسنده پيام
elyas آفلاين



ارسال‌ها : 3037
عضويت: 23 /10 /1391
محل زندگي: البرز
سن: 23
تشکرها : 2651
تشکر شده : 12834
نیروی انتظامی
انجمن ای ار ارتش

خلبان زن
شغل این زن ایرانی خلبانی است

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از ایسنا،
(( بهاره بزرگ زادگان ))از خلبانان جوان شركت هواپيماي ماهان
است كه حاضر به گفت و گو با ما شد.



چطور وارد حرفه خلباني شديد؟با توجه به اينكه تعداد خانم‌هايي كه در اين حرفه مشغول به كار هستند در كشور ما چندان زياد نيست؟
نوجواني و هزار اميد و آرزو؛ بلندپروازي! از سن 13 سالگي به خلباني علاقه داشتم، بعد از اينكه ديپلم گرفتم خانواده‌ام
به من گفتند اگر يك خانم در شغل خلباني ديدي به سراغ اين حرفه برو.
البته در آن زمان خانم بخشي درحال گذراندن دوره‌هاي آموزشي و خانم ده بزرگي هم استاد خلبان بودند و قبل از انقلاب هم
چندين خانم به اين حرفه مشغول بودند اما لايسنس نداشتند بنابراين اولين خانمي كه در اين حرفه لايسنس داشت (خانم بخشي) بود.
به توصيه خانواده بچه خوبي شدم در رشته ديگر رشته الكترونيك دانشگاه آزاد تهران مركز ادامه تحصيل دادم اما باز
گوشه چشمي به اين حرفه داشتم و بالاخره فهميدم كه به صورت آزاد امكان تحصيل در رشته خلباني وجود دارد. البته بايد هزينه
مي‌كردم و هيچ تضميني براي آينده شغلي اين رشته وجود نداشت. اما ريسك كردم‌ و خانواده‌ام با وجود اين‌كه مي‌دانستند
خبري نمي‌شود حمايتم كردند.

از چه سالي دوره‌هاي آموزشي را شروع كرديد؟
از سال 78 از طريق مركز آموزش علوم و فنون كه اكنون متاسفانه چيزي از آن باقي نمانده است گذراندن دوره‌هاي آموزشي را شروع كردم.

رشته دانشگاهي را رها كرديد؟
خير. در اين رشته ادامه تحصيل دادم اما فقط شب قبل از امتحان درس مي خواندم و به زور مدرك گرفتم، البته دو ترم بيشتر از درسم باقي نمانده بود.

چند سال طول كشيد تا بتوانيد پرواز كنيد؟
سال 83 و 84 توانستم پرواز كنم، در آن زمان مدارس خصوصي باز نشده بود و مدارس نيمه دولتي بودند كه دوره‌هاي آموزشي را برگزار مي‌كردند.
مدارك PPL ، CPL و INSTRUMENT را گرفتم و وارد بازار كار شدم.



براي پيدا كردن شغل و جذب بازار كار شدن مشكلي نداشتيد؟
خيلي مشكل بود. شركت‌هاي دولتي كه اصلا استقبال نمي‌كردند، حتي ايران اير گفت خانم براي چه آمديد.
اما شركت‌هاي خصوصي و به ويژه شركت‌هاي نوپا تا حدودي استقبال مي‌كردند.در آن زمان جذب شركت هواپيمايي سفيران شدم و
چندين ساعت با هواپيماي ايران 140 پرواز كردم، با همسرم هم آنجا آشنا شدم و سپس به تمام ايرلاين‌هاي موجود براي كار سر زديم.
چه من كه خانم بودم و چه ايشان كه آقا بود. در نهايت به اين نتيجه رسيدم كه در اين دوره زمانه واجب‌تر از آرزوي پرواز،يك لقمه نان است
بنابراين تصميم گرفتيم كه معلم خلباني شويم. البته بازهم هزينه كرديم و دوره‌هاي معلمي خلباني را گذرانديم و وارد بوتيا ماهان،
مدرسه خلباني در كرمان كه وابسته به ماهان بود شديم و به دانشجوها آموزش مي‌داديم.

دوره‌هاي زميني را تدريس مي‌كرديد؟
خير. هم دوره‌هاي زميني و هم هوايي. با هواپيماهاي ملخي. دو سال پس از تدريس تقريبا در پاييز 88 وارد ماهان شدم.

اولين پروازتان را به ياد داريد؟
9 دي 80 در كرمان بود. بعد از حدود 10 – 12 ساعت پرواز، معلم اجازه داد كه تنها پرواز كنم. اول خيلي ترسيده بودم وارد باند
كه شدم مي‌خواستم برگردم اما خجالت كشيدم. معلمي خيلي خاطره‌هاي خوبي دارد.

براي شاگردانتان سانحه رخ نداد؟
زماني كه براي ناوبري مي‌رفتيم يكي از شاگردانم دچار سانحه شد. در پرواز سولو معلم و شاگرد با هم نمي‌روند و يك جا نمي‌نشينند.
متاسفانه موتور هواپيماي ايشان دچار مشكل شد و نزديك‌ترين فرودگاه رفسنجان بود كه براي تعمير، تعداد زيادي كاميون در آن
مستقر شده بودند و ماشين‌هاي سنگين راه‌سازي هم روي باند بودند، تنها كاري كه توانستيم بكنيم اين بود كه به ايشان گفتيم
روي اين باند بنشيند خوشبختانه با موفقيت، اول باند فرود آمد. اميدوارم هر جا كه هست موفق باشد.

وضعيت هواپيماهايي كه براي آموزش به كار گرفته مي‌شوند چطور است، آيا از كيفيت مناسبي برخوردار هستند؟
هواپيماهاي بوتيا كه با آن‌ها پرواز مي‌كردم بسيار خوب بودند. اما برخي از هواپيماهاي شركت‌هاي ديگر كه براي آموزش به كار
گرفته مي‌شوند حدود 30 الي 40 سال عمر مي‌كنند.

به غير از شما چند خلبان خانم در ايرلاين‌هاي كشور فعال هستند؟
بعد از انقلاب خانم ده بزرگي بودند كه ظاهرا بازنشسته شدند و اكنون مدير عامل يك شركت هواپيمايي هستند.
بعد از ايشان هم خانم بخشي بود كه در ماهان فعال هستند. اما خانم شمس اولين خلبان خانمي هستند كه وارد لاين شدند
و چندين سال است كه پرواز مي‌كنند. خانم نوروزي هم در شركت نفت هستند و با فوكر 100 مي‌پرند.

به عنوان خلبان يا كمك خلبان؟
فرق نمي‌كند؛ اصلا موضوع كمك و تنها پريدن نيست. ساعات پرواز بايد به حدي برسد تا به مرحله كاپيتاني برسيم.
البته بايد امتحاني داده شود و اساتيد تاييد كنند.

اكنون خلبان هستيد؟
من الان كمك خلبان هستم و حالا حالاها بايد پرواز كنم.



برخورد مسافران با خلبان‌هاي خانم به چه صورت است؟ برخورد مسافران اولين باري كه به عنوان كاپيتان با آنها صحبت كرديد، چگونه بود؟
اولين بار كه با مسافران صحبت كردم خوششان آمد. اما خيلي‌ها نمي‌دانند كه اصلا خلبان خانم در ايران داريم و برخي
ديگر هم نمي‌دانند كه در ساير كشورهاي دنيا چقدر خلبان خانم وجود دارد.

وضعيت ما در مقايسه با ساير كشورها چگونه است؟
چند شب پيش در اينترنت جست‌وجو مي‌كردم و متوجه شدم كه خانم‌هاي خلبان افغانستان درحال گذراندن دوره‌هاي مربوط
به هواپيماهاي جنگنده هستند و برايم بسيار جالب بود كه 10 سال پيش با پوشيه ظاهر مي‌شدند و اجازه بيرون آمدن از خانه
نداشتند اما طي اين مدت بسيار پيشرفت كرده‌اند. در پاكستان هم كه شايد كشوري پايين‌تر از ما باشد خلبان‌هاي زن
با هواپيماهاي جنگنده و مسافري كار مي‌كنند اما متاسفانه ما هنوز بسيار راه داريم.

آيا ديدگاه مسوولان براي پيشرفت زنان در اين حوزه مساعد است و يا چندان تمايل ندارند خانم‌ها وارد اين حرفه شوند؟
شركت‌هاي دولتي مثلا ايران‌اير كه سمبل هواپيماي ملي ايران است تمايلي به استفاده از خلبانان خانم ندارند.
اما به اعتقاد من زنان ايران مانند زنان ساير كشورها بايد اجازه‌ي پيشرفت داشته باشند بايد توجه كنيم كه نصف
جمعيت ايران را زنان تشكيل مي‌دهند.

به كساني كه مانند شما آرزوي پرواز دارند و علاقه‌مندند وارد اين حوزه شوند چه توصيه‌اي داريد؟
نمي‌دانم؛ اما اگر دوست دارند بيايند ولي همان طور كه براي هيچ شغلي تضميني وجود ندارد براي خلباني هم تضميني وجود ندارد.
مثلا همین الان اگر کسی كسي علاقه‌مند به خبرنگاري باشد شما مي‌توانيد تضمين دهيد به راحتي وارد ايسنا، ‌ايران يا
همشهري شود؟ براي هيچ شغلي تضمين نيست، اما اگر تلاش كنندمي‌توانند به جايي برسند.
تعدادي از دوستان من بودند كه كارشان بسيار خوب بود و بسيار خوب پرواز مي‌كردند و در امتحانات برخي ايرلاين‌ها رتبه برتر
را كسب كردند اما متاسفانه جذب نشدند ولي من مي‌خواستم هر طوري كه شده خلبان شوم.

كساني كه مي‌خواهند وارد اين حرفه شوند بهتر است از چه سني شروع كنند؟

هر چه زودتر بهتر. سن خاصي وجود ندارد اما ايرلاين‌ها ترجيح مي‌دهند جواناني كه از 18سالگي وارد اين كار شده‌اند
را جذب كنند اكنون ورودي ايران اير زير 28 سال است اما ايرلاين‌هاي ديگر سقف سني ندارند.

هزينه‌ي دوره‌هاي خلباني حدودا چقدر است؟
زماني كه تدريس مي‌كردم گذراندن حدود 220 ساعت الزامي‌ و هزينه هر ساعت حدود ساعتي 200 هزار تومان بود
البته اكنون هزينه‌ها بايد بالا رفته باشد.

امكان جذب خلباناني ايراني در كشورهاي ديگر وجود دارد؟
فكر نمي‌كنم. زيرا اكنون تمام دنيا با بحران كار روبرو است. در كشورهاي ديگر هم خلباناني جذب مي‌شوند كه با جت پريده باشند
آن هم نه جتي كه در ايران وجود دارد. مثلا اگر كسي با ايرباس 320 ،دو-سه هزار ساعت پروازكرده باشد مي‌تواند به عنوان
كمك خلبان در ايرلاين‌هاي خارجي جذب مي‌شود. به هر حال در كشورهاي ديگر چه خانم و چه آقا، كسي كه با جت مدرن يك شركت
هواپيمايي ساعات مورد نياز را پرواز كرده باشد جذب مي‌شود.

دليل عدم جذب زنان در ايرلاين‌ها چيست؟
نيروي خانم جذب نمي‌كنند اما دليل آن را نمي‌دانم. البته اكنون ماهان دو خلبان خانم و شركت هواپيمايي آسمان و نفت
نيز هر كدام يك خلبان خانم دارند.

اكنون تعداد زناني كه براي شغل خلباني آموزش مي‌بينند زياد شده است؟
خيلي. دخترها وقتي كه ديدند ورود به ايرلاين‌ها سخت است براي دوره‌هاي آموزشي اقدام كردند و اين گامي است
براي ورود زنان به بخش هوايي، من هم از همين راه وارد شدم. پرواز با هواپيماهاي ملخي حس و حال ديگر دارد.

خلبانان با چه مشكلاتي روبه رو هستند؟
حقوق معلمان خلباني بسيار كم است. به طور مثال معلمي كه هفت، هشت سال مي‌پرد خسته و فرسوده شده و با اختلالات
مربوط به گوش روبه‌رو مي‌شود. بنابراين چيزي از او باقي نمي‌ماند و متاسفانه پولي هم دست او را نگرفته است زيرا درآمدشان
حدودا ساعتي 15 الي 20 هزار تومان است. اين در حالي است كه يك معلم نقاشي به يك بچه تدريس مي‌كند بسيار بيشتر
از اين ميزان را دريافت مي‌كند. به عبارت ديگر معلماني كه با جانشان بازي مي‌كنند و اگر يك بار موتور هواپيما با مشكل مواجه شود
جانشان را از دست مي دهند و در يك ساعت هفت الي هشت بار پرواز كرده و فرود مي‌آيند اين ميزان حقوق دريافت مي‌كنند.
كما اين كه چندي پيش يكي از معلم‌هاي خلباني آقا دچار سانحه شد و فوت كرد. اما وضعيت صنفي خلبان‌هاي جت بهتر است.

چقدر براي ورود به اين حرفه هزينه كرديد؟
اوايل دوره‌هاي آموزشي ساعتي 20 هزار تومان بود اما در پايان به 80 هزار تومان رسيده بود. به علاوه پول مسافرخانه و هتل هم
زياد دادم در مجموعتقريبا 12 ميليون تومان هزينه كردم و پدرم يك خانه فروخت كه هزينه‌ي خلبان شدن مرا پرداخت كند.

تجربه سانحه داشته‌ايد يا اين كه در شرايط اضطرار قرار بگيريد؟
در ايرلاين‌ها نه. اما زماني كه آموزش مي دادم اين اتفاق افتاد. به سختي خودم را به باند رساندم.

چرا آموزش خلباني به رغم اين‌كه بسيار مهم است به آموزشگاه‌ها محدود شده و دانشگاه‌ها چندان به اين رشته توجه نمي‌كنند؟
دانشگاه‌ها هم اين رشته را دارند اما افرادي كه مي‌خواهند خلبان شوند بايد در كمترين وقت و با كمترين هزينه‌ دوره‌ها را بگذارند
و مدرك بگيرند، زيرا متقاضي كار خلباني بسيار زياد است و افراد بايد سريع جذب كار شوند.

كدام دانشگاه‌ها رشته خلباني دارند؟
دانشگاه علمي كاربردي رشته خلباني دارد، اما بسياري از كساني كه جذب شدند، دوره‌ها را در آموزشگاه‌ها گذرانده بودند.
PPL (Priviate Pilote lisence) مدركي است كه براي پرواز با هواپيماهاي شخصي كه هنوز در كشور ما مرسوم نيست لازم است.
اما در كشورهاي غربي يك خانم خانه‌دار در صورتي كه مدرك PPL داشته باشد مي تواند با هواپيما سفر كوتاه داشته باشد.
CPL ( Commercial Pilote Lisence(مدرك تخصصي و IR (INSTRUMENT RATTING)براي معلمين و ورودبه لاين لازم است.

پيش‌بيني شما از ورود زنان به اين حوزه چيست؟
هيچ چيز قابل پيش بيني نيست. اما فكر مي‌كنم تعداد خانم‌ها بيشتر مي‌شود اما نه مثل رشته معلمي كه تعداد زنان در
آن زياد است. از شرايط سختي كه براي خانم‌ها وجود دارد ناراحت هستم.

چه احساسي داريد كه از معدود خلبانان زن در كشور هستيد؟
احساس مي‌كنم كه خيلي خوش شانسم.

نظر خلبانان مرد در اين باره چيست؟
برخوردشان خيلي خوب است و خيلي كمكم كرده‌اند بسياري از اساتيدم در مورد اشتباه يك مرد با جديت برخورد مي‌كنند
اما با ملاحظه بيشتري به من گوشزد مي‌كنند. از شرايطم بسيار راضي هستم.

برج مراقبت و واحد تقرب چقدر در هدايت خلبان نقش دارد؟
اين دو مانند دو بال يك پرنده هستند. بدون هم نمي‌توانند كارشان را انجام بدهند كه اگر آن‌ها كار نكنند هواپيمايي تعطيل است.
حتي مهمان‌دارها نقش بسيار مهمي دارند به عبارت ديگر همه بايد با هم كار كنيم تا پرواز به خوبي انجام شود.

با توجه به اين‌كه بسياري از عواملي كه منجر به بروز سانحه هوايي مي شود به فرسودگي ناوگان برمي گردد آيا در زمان پرواز استرس نداريد ؟
اين درست است؛ اما در مورد توپولوف‌هايي كه از رده خارج شدند بسياري از اساتيدم كه خلبان توپولوف بودند گفتند هواپيماهاي
بسيار خوبي است اگر هر توپولوفي در ايران سانحه داد به دليل اشتباه خلبان بود نه به دليل خود توپولوف اين را اساتيد من
مي‌گفتند كه معلم توپولوف بودند. توپولوف هواپيماي بسيار خوبي است و حتي از MDهاي موجود بهتر است.

در آموزش‌ها چند درصد از دلايل وقوع سوانح به اشتباه خلبان برمي‌گردد؟
ميزان دقيق را نمي دانم اما بيشترين دليل وقوع سوانح در كل دنيا به خطاي انساني بر مي‌گردد كه مي تواند مربوط به خلبان
و يا كادر برج مراقبت باشد.

در كدام مسيرها پرواز مي كنيد؟
در بيشتر مسيرهاي داخلي كه ماهان پرواز دارد. چندين بار هم هم براي حاجي بري به جده و مدينه پرواز به جده پرواز داشته‌ام.
پرواز در مسيرهاي مختلف به نوع هواپيما بستگي دارد؛ من اكنون با ايرباس 300 پرواز مي‌كنم.

امضاي کاربر :
چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 - 14:58
ارسال پ.خ نقل قول تشکر گزارش به مدیریت
تشکر شده: 18 کاربر از elyas به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: aviation2 &kolahsabz &arman1 &sky_hero &marzieh &general-reza &mehdi &aghnasab &hasanali &saba_dr &217 &tomcat6079 &hesam-m2 &pasdar &parsa_tomcat &senatour &yashaar2016 &payam72 &


ارسال‌ها : 3037
عضويت: 23 /10 /1391
محل زندگي: البرز
سن: 23
تشکرها : 2651
تشکر شده : 12834
نیروی انتظامی
انجمن ای ار ارتش

پاسخ : 1 RE خلبان زن
دختر ايراني اولين فارغ التحصيل از مدرسه خلباني امارات


يك دختر جوان ايراني اولين زني ميباشد كه موفق به اخذ مدرك خلباني جنگنده خصوصي از مدرسه آموزش پرواز امارات در اين سال شد.
شهلا دهواري ۲۳ ساله كه شش ماه پيش آموزش خلباني را آغاز كرد ماه گذشته از اين مدرسه فارغ التحصيل شد.

وي از كودكي علاقه خاصي به پرواز داشته است.او ميگويد از كودكي عاشق پرواز بودم و وقتي فهميدم در امارات چنين دانشگاهي
وجود دارد تصميم گرفتم به محض پايان مقطع دبيرستان به اين دانشگاه ملحق بشم.و اكنون از اينكه اولين زني هستم كه اين مدرك
رو دريافت ميكنم بسيار خوشحال هستم.و در حال حاضر مشغول تحصيل و كار هستم تا بتوانم مدرك خلباني تجاري را نيز دريافت كنم.

او شرح داد قبل از اينكه بتواند درسهاي خلباني تجاري (حمل و نقل و مسافري)را شروع كند ۵۰ ساعت تجربه پرواز با مدرك خلباني
خصوصي داشته است.

در اين ميان خانم دهواري ميخواهد از تسهيلات و امكانات آموزشگاه استفاده كند و هواپيمايي اجاره كند و به همراه دوستان
و بستگان به ايالت هاي ديگر امارات سفرهاي تمريني انجام دهد.

وي گفت ما ميتوانيم هواپيمايي اجاره كنيم و به ايالت هاي ديگر امارات مثل ابوظبي و العين پرواز كنيم ولي حق نداريم از خاك
امارات خارج بشيم چون هواپيما اجاره اي هستش و اگر هواپيما متعلق به خودم بود ميتوانستم از خاك امارات هم خارج شوم.

خانم دهواري به زبان هاي فارسي عربي و انگليسي تسلط كامل دارد و كمي هم اردو ميداند.و اولين شخص است كه در فاميل
و خانواده اش خلبان شده است.

كاپيتان مجتمع خلباني خانم دهواري را به عنوان يكي از بهترين و فعال ترين دانشجو ها عنوان كرده است و گفت كه وي تنها
دختر در دانشگاه بود ولي حالا دختران ديگري هم وجود دارند.

شایان ذکر است که دوره های خلبانی مبتدی و پیشرفته شامل 6 ماهه تا 18 ماهه است و اخذ مدرک خلبانی از این مراکز
به معنی توان و اجازه حضور در هیچ یک پروازهای تجاری شرکت های رسمی و دولتی یا نیروهای هوایی نظامی نیست !!

در داخل کشور نیز آموزشگاه های خلبانی خصوصی جهت آموزش و ارائه مدرک خلبانی جت های تجاری و تفریحی و گلایدر و
پاراگلایدر وجود دارند که البته آموزشگاه های آموزش خلبانی جت های جنگنده و مجوز پرواز با هواپیماهای خصوصیچهت عوام وجود ندارد.

تنها راه پیوستن به خلبانان نیروی هوایی ارتش ایران ، پذیرفته شدن در دانشگاه هوایی شهید ستاری از طریق کنکور
سراسری متمرکز و نیمه متمرکز سازمان سنجش و آموزش کشور است.

ترجمه گفتگوي روزنامه معتبر گلف نيوز
امضاي کاربر :
چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 - 15:40
ارسال پ.خ نقل قول تشکر گزارش به مدیریت
تشکر شده: 17 کاربر از elyas به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: aviation2 /kolahsabz /arman1 /sky_hero /sorena /tomcat6079 /mehdi /general-reza /aghnasab /hasanali /saba_dr /217 /hesam-m2 /pasdar /parsa_tomcat /yashaar2016 /payam72 /


ارسال‌ها : 325
عضويت: 27 /1 /1392
محل زندگي: شیراز
سن: 24
تشکرها : 20
تشکر شده : 920

پاسخ : 2 RE خلبان زن
اینم من بگم با اجازه اقا الیاس الان اگر کسی بخواد خلبان مسافر بری در ایران شود باید کم کم 70میلیون خرج کنه بهدم برا اینکه کار گیرش بیاد باید پارتی کلفتی در حد نماینده مجلس داشته باشه
چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 - 15:47
ارسال پ.خ نقل قول تشکر گزارش به مدیریت
تشکر شده: 14 کاربر از omidzare به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: aviation2 /sky_hero /tomcat6079 /general-reza /aghnasab /hasanali /saba_dr /mehdi /217 /hesam-m2 /pasdar /yashaar2016 /payam72 /mehdilo /


ارسال‌ها : 3037
عضويت: 23 /10 /1391
محل زندگي: البرز
سن: 23
تشکرها : 2651
تشکر شده : 12834
نیروی انتظامی
انجمن ای ار ارتش

پاسخ : 3 RE خلبان زن
خلبان زن در خطوط هوایی ایران

خانم سمیرا نوروزی با مدرک هوانوردی، کمک خلبان هواپیمایی نفت و متولد سال ۱۳۶۴است. خانم نوروزی سن کمی دارد
و به همین دلیل زمینه پیشرفت او در آینده به عنوان یک خلبان زن ایرانی فراهم است. گفت و گوی کوتاه “عصر کیمیاگری”
با این بانویکمک خلبان را بخوانید.



چگونه وارد حرفه خلبانی شده‌اید و از چه زمانی در هواپیمایی نفت مشغول کار هستید؟
از سن ۱۲ سالگی با پرواز گلایدر خلبانی به صورت غیرحرفه ای، پرواز را شروع کردم و پس از اتمام دبیرستان، پرواز با هواپیمای
اولترالایت را شروع کردم. پس از وارد شدن به دانشگاه و تحصیل در رشته هوانوردی با توجه به طولانی بودن دوره آموزش عملی
به فیلیپین رفتم و آنجا مدارک خلبانی P.P.L – C.P.L و IR را اخذ کردم.

با توجه به نوع نگرش به زنان در جامعه و اینکه این شغل را مردانه می‌دانند برای جذب مشکلی نداشتید؟
متاسفانه برای جذب شدن و انجام شغل مورد علاقه اما با مشکلات زیادی مواجه بوده ام. اما این مشکلات پس از استخدام،
شیرینی کار را برای من چندین برابر کرد.

در کشورهای دیگر وضعیت زنان خلبان چگونه است و تا چه حد از آنها استفاده می‌شود؟
در کشورهای دیگر خلبان خانم وجود دارد. ولی آنجا مشکلات خاص خودش را دارد.

برای تبدیل شدن از کمک خلبان به خلبان چه دوره‌هایی را باید طی کنید و چقدر به طول می‌انجامد و هم اکنون باچه هواپیماهایی می‌توانید پرواز کنید؟
در حال حاضر با هواپیمای فوکر ۱۰۰ به عنوان کمک خلبان پرواز می‌کنم. ارتقای درجه از کمک خلبانی به خلبانی نیاز
به شرایط خاص دارد. به طور مثال تجربه بالا و گرفتن مدرک ATPL، نیاز به شرکت و گذراندن دوره مقدماتی کاپیتانی.

آیا تا به حال با مسافران خود که متوجه شده اند کمک خلبان پروازشان یک خانم است مواجه شده‌اید و برخورد آنها چگونه بود؟
خیلی از مسافران از اینکه متوجه می‌شوند کمک خلبان پرواز یک خانم است خوشحال می‌شوند. برخی دیگر بیشتر متعجب
می‌شوند و می‌پرسند مگر در ایران خلبان خانم هم داریم.ولی بیشتر برای خانمها این موضوع جالب است و خیلی از آنها ابراز
خوشحالی می‌کنند از دیدن خلبان خانم.

آیا تا به حال با سانحه‌ای هم مواجه شده اید؟
خدا را شکر که در این مدت که در این حرفه مشغول به کار هستم با سانحه‌ای مواجه نشدم.

شیرین ترین و تلخ ترین خاطرات شما از دوران پرواز یا دوران آموزشی چیست؟
با توجه به علاقه شدید من به این حرفه، تمامی لحظات پرواز برایم سرشار از خاطرات شیرین است و تا بحال با هیچ خاطره
تلخی مواجه نشده ام.

زنان علاقه مند به خلبانی چه مسیری را برای نیل به این هدف باید طی کنند؟
تمامی علاقه مندان به این رشته اعم از زن یا مرد، مستلزم گذراندن دوره‌های تخصصی شامل P.P.L – C.P.L و IR هستند.

کار کردن در هواپیمایی نفت را که اغلب مسافران آن کارکنان صنعت نفت و خانواده‌های آنان هستند چگونه ارزیابی می‌کنید؟
کار کردن در شرکت هواپیمایی نفت برای من سراسر افتخار است و خوشحالم که جزء کوچکی از خانواده بزرگ نفت هستم و
امیدوارم که بتوانم وظایفم را در قبال آنها به نحوشایسته‌ای انجام دهم.

به عنوان یکی از معدود خلبانان زن ایرانی از پرواز باهواپیما چه احساسی دارید؟
از اینکه توانسته ام در رشته‌ای که همیشه مورد علاقه‌ام بوده و به عنوان یک آرزو به آن نگاه کردم مشغول به کار شوم،
بی نهایت خوشحالم و خدا را شکر می‌کنم.

پرواز همیشه برای من تازگی داشته و انرژی مثبت به من می‌دهد و من هیچ وقت از پرواز احساس خستگی نمی‌کنم.
امضاي کاربر :
چهارشنبه 11 اردیبهشت 1392 - 15:54
ارسال پ.خ نقل قول تشکر گزارش به مدیریت
تشکر شده: 12 کاربر از elyas به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: aviation2 /sorena /mehdi /general-reza /hasanali /saba_dr /217 /hesam-m2 /pasdar /parsa_tomcat /yashaar2016 /payam72 /


ارسال‌ها : 3037
عضويت: 23 /10 /1391
محل زندگي: البرز
سن: 23
تشکرها : 2651
تشکر شده : 12834
نیروی انتظامی
انجمن ای ار ارتش

پاسخ : 4 RE خلبان زن
معرفی چند خلبان زن دیگر کشورها

اولین خلبان زن اف 16 در نیروی هوایی امریکا



سرهنگ جکی پارکر، اولین خلبان زن امریکایی که به عضویت اسکادران اف 16 نیروی هوایی ایالات متحده امریکا درآمد .
جکی در سال 1988 اولین خلبان زنی بود که در تست خلبانی مدرسه هوایی ادواردز در ایالت کالیفرنیا قبول شد .
کسانی که وی ری می شناختند این مسئله برایشان زیاد عجیب نبود زیرا جکی قبل از گرفتن گواهینامه رانندگی ،
آموزشهای پرواز را فرا گرفته بود . جکی در بسیاری از زمینه ها اگرچه اولین زن نبود اما جوانترین به حساب می آمد.
او در 14 سالگی در دانشگاه فلوریدای مرکزی شروع به تحصیل کرد و در 17 سالگی فارغ التحصیل شد .
او زمانی که گواهینامه پرواز هواپیمای شخصی اش را گرفت برای عضویت در نیروی هوایی ایالات متحده بسیار جوان بود ،
بنابراین وی در 18 سالگی درناسا به عنوان یکی از پرسنل کنترل کننده عملیاتی مشغول به کار شد .
در نهایت جکی به آرزوی خود یعنی عضویت در نیروی هوایی ایالات متحده امریکا رسید و در حال حاضر اولین خلبان زنی است
که بیش از 3000 ساعت پرواز با انواع جنگنده ، بمب افکن ، سوخت رسان ، ترابری و... را در کارنامه خویش دارد.

از جمله پرنده هایی که جکی با آنها پرواز کرده عبارتند از : F-16، F-111،F-4 ، C-141 ، KC-135 ، T-38 ، UH-60 و ...






خلبان جنگنده تورنادو نبروی هوایی بریتانیا


کاپیتان ستوان خلبان " ژولیت فلمینگ، " 31 ساله خلبان جنگنده تورنادو نبرویهوایی بریتانیا !
استاد حمله به اهداف زمینی و پدافند نیروهای متخاصم در افغانستان در ارتفاع بسیار پایین در وضعیت " Low level fight " بارها و
بارها این اهداف را منهدم و لقب " جــــارو " را به خود اختصاص داده است !!!

خلبان زن بلژیکی جنگنده اف 16


کاپیتان سروان خلبان کارِن وندِربروک دومین خلبان زن بلژیکی جنگنده اف 16 شاهین مبارز و جوان ترین خلبان زن ( جنگنده ) در جهان !!
وی در 22 سالگی در عملیات جنگی افغانستان حضور داشته است !!

خلبان جت جنگنده و رهگیر شکاری اف 14 تامکت



ستوانِ خلبان " کارا سپیِرز هالتگیرین نخستین و تنها زن خلبان جت جنگنده و رهگیر شکاری اف 14 تامکت در جهان در
سن 27 سالگی بود که در سال 1994 هنگام فرود بر روی عرشه یو.اس.اس آبراهام لینکن ، دچار حادثه شده و جان سپرد.
این حادثه بر خلاف تصور اولیه انگیزه ای برای حضور زنان در نیروی هوایی ارتش کشورهای جهان به منظور اثبات توانایی های زنان
در آسمان گشت و در حال حاضر در اکثر کشورهای عضو ناتو زنان خلبانی جنگنده های در حال خدمت در نیروی هوایی ارتش کشور
متبوع خود ( خصوصاً اف 16 فایتیگ فالکون ) ها را تا جایگاه لیدری اسکادران و با متوسط سنی 29 سال بر عهده دارند !!
کلیپ این حادثه:
http://1.irartesh.ir/dl/1392/02/irartesh_ir_F-14-Tomcat-First-Female-Pilot-Crash.mp4

خلبان جنگندۀ اف 15


از چپ به راست:
سرگرد خلبان:Andrea Misener

سروان خلبان : Jammie Jamieson

سرگرد خلبان : Carey Jones

سروان خلبان : Samantha Weeks

خلبان جنگندۀ : اف 15 عقاب بال سوم پایگاه Elmendorf نیروی هوایی در ایالت آلاسکا
امضاي کاربر :
شنبه 14 اردیبهشت 1392 - 01:53
ارسال پ.خ نقل قول تشکر گزارش به مدیریت
تشکر شده: 13 کاربر از elyas به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: aviation2 /sky_hero /sorena /mehdi /aghnasab /general-reza /hasanali /saba_dr /217 /hesam-m2 /pasdar /parsa_tomcat /yashaar2016 /


ارسال‌ها : 3037
عضويت: 23 /10 /1391
محل زندگي: البرز
سن: 23
تشکرها : 2651
تشکر شده : 12834
نیروی انتظامی
انجمن ای ار ارتش

پاسخ : 5 RE خلبان زن
• زنان دیوار جنسیتی را در آسمان شکسته اند !!

• سرگرد خلبان کارولین جِنسِن :
• خلبان 28 ساله جنگنده بمب افکن اف 16 شاهین مبارز - لیدر یکی از چهار اسکادران پایگاه هوایی ایالات یوثا



Major Caroline Jensen
from Balad Air Base, Iraq.- U.S. Air Force
Squadron Leader
امضاي کاربر :
شنبه 25 خرداد 1392 - 15:47
ارسال پ.خ نقل قول تشکر گزارش به مدیریت
تشکر شده: 11 کاربر از elyas به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: aviation2 /sorena /mehdi /aghnasab /general-reza /hasanali /saba_dr /217 /pasdar /hesam-m2 /yashaar2016 /


ارسال‌ها : 3037
عضويت: 23 /10 /1391
محل زندگي: البرز
سن: 23
تشکرها : 2651
تشکر شده : 12834
نیروی انتظامی
انجمن ای ار ارتش

پاسخ : 6 RE خلبان زن



• ستوان خلبان کارا اسپیِرز که در جنگ اول خلیج فارس ( عملیات طوفان صحرا ) شرکت داشت در دفتر خاطرات خود نوشته بود :

" بعضی شب ها کابوسی می بینم ! هواپیما دچار نقص شده و من مجبور به خروج اضطراری میشم ! یه حنگنده 40 میلیون دلاری رو در حال غرق شدن می بینم !!!

• بعد نیروی کمکی از راه میرسه و من رو از آب میگیرن و در حالی که سراپا خیس هستم به عرشه ناو بر می گردوند !!! و اون وقت ......
.... خنده ها و طعنه های افسران مرد !!!!!!!!!! .....

• نه خدایا !! من ترحیح میدم در حنگ کشته بشم !!!! "

• ستوانِ خلبان " کارا سپیِرز هالتگیرین بیست و هفت ساله نخستین و تنها زن خلبان جنگنده اف 14 تامکت در جهان ، روز 25 اکتبر سال 1994 هنگام فرود بر روی عرشه ناو یو.اس.اس آبراهام لینکن ، با ایجاد تورم در موتور سمت چپ هواپیما جنگنده مواجه و علیرقم فریادهای " Eject " افسر ناو ، هنگام تلاش برای کنترل و فرود هواپیمایش به دلیل ایجکت دیر هنگام مصدوم و در دم جان سپرد.

• این حادثه بر خلاف تصور اولیه انگیزه ای برای حضور زنان در نیروی هوایی ارتش کشورهای جهان به منظور اثبات توانایی هایشان در آسمان گشت و در حال حاضر در اکثر کشورهای عضو ناتو نیز ، زنان خلبانی جنگنده های در حال خدمت در نیروی هوایی کشور متبوع خود ( خصوصاً اف 16 فایتیگ فالکون ) ها را تا جایگاه لیدری اسکادران و با متوسط سنی 29 سال بر عهده دارند و امروز سروان خلبان جنیفر ویلسون نخستین زن خلبان بمب افکن راهبردی بی 2 اسپریت و سرگرد خلبان جِمی حِیمسون نخستین خلبان زن اف 22 رپتور دز جهان هستند ...... !!

امضاي کاربر :
دوشنبه 17 تیر 1392 - 23:03
ارسال پ.خ نقل قول تشکر گزارش به مدیریت
تشکر شده: 13 کاربر از elyas به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: khalaban /aviation2 /kolahsabz /sorena /mehdi /general-reza /hasanali /saba_dr /217 /pasdar /hesam-m2 /yashaar2016 /mina68 /
moh آفلاين

moh



ارسال‌ها : 361
عضويت: 18 /2 /1392
محل زندگي: اصفهان
تشکرها : 48
تشکر شده : 1075

پاسخ : 7 RE خلبان زن
دادا اخه این خلبان زن میخواد بیاد با خلبان های ایرانی بجنگه مسخره نیست. کلاس خلبان های ما رو هم میارن پایین .برو خانم خوشکل به اقاتون بگو ییاد
سه شنبه 18 تیر 1392 - 02:13
ارسال پ.خ نقل قول تشکر گزارش به مدیریت
تشکر شده: 7 کاربر از moh به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /hunter-hunter /hasanali /saba_dr /pasdar /hesam-m2 /yashaar2016 /
moh آفلاين

moh



ارسال‌ها : 361
عضويت: 18 /2 /1392
محل زندگي: اصفهان
تشکرها : 48
تشکر شده : 1075

پاسخ : 8 RE خلبان زن
دیدی گفتم هواپیما رو فرستاد ته دریا
سه شنبه 18 تیر 1392 - 02:24
ارسال پ.خ نقل قول تشکر گزارش به مدیریت
تشکر شده: 6 کاربر از moh به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /hasanali /saba_dr /pasdar /hesam-m2 /yashaar2016 /


ارسال‌ها : 1013
عضويت: 3 /2 /1392
محل زندگي: تهران
تشکرها : 5791
تشکر شده : 5360
هوانیروز ارتش ج.ا.ا
انجمن ای ار ارتش

پاسخ : 9 RE خلبان زن
وااای.. مامان...اشکم دراومد... خلبانی هواپیما دوست ندارم اما خلبانی جنگنده خیلی خوبه... وای خوش به حالشون باید حس خیلی قشنگی باشه پشت رول جنگنده نشستم الان دقیقا نفسم به شماره افتاده اول مطلب گفتم خوب خیالم راحت که خلبان زن جنگنده وجود نداره اما هر چی اومدم پایین و عکسای خانوما با لباس ارتشو دیدم بغضم گرفت...من میخوام...الان دقیقا یه گولی اشک تو چشممه...فک می کنم توی ایران امکان خلبانی جنگنده برای خانوما وجود نداره نه؟ازین جهت خیالم راحت باشه؟
آخه این چه پستیه گذاشتید دل آدمو میسوزونید...همون خلبانای مرد خیلی بهتر بودن...

امضاي کاربر :
دلم در حسرت پرواز پوسید ...
کجا بالِ کبوتر می فروشند ...؟
سه شنبه 18 تیر 1392 - 12:40
ارسال پ.خ نقل قول تشکر گزارش به مدیریت
تشکر شده: 10 کاربر از simorgh146 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: aviation2 /mehdi /general-reza /mo-nia /injustice /hasanali /217 /hesam-m2 /pasdar /yashaar2016 /


ارسال‌ها : 1013
عضويت: 3 /2 /1392
محل زندگي: تهران
تشکرها : 5791
تشکر شده : 5360
هوانیروز ارتش ج.ا.ا
انجمن ای ار ارتش

پاسخ : 10 RE خلبان زن
ینی واقعا از ته ته دلم حسودیم شد ...ینی حسودی که نه بهتره بگم قبطه خوردم ...ایشالا که همشون توی کاراشون موفق باشن چه ایرانیاشون چه خارجیاشون....هعی...ما بریم به حسرت خودمون برسیم
امضاي کاربر :
دلم در حسرت پرواز پوسید ...
کجا بالِ کبوتر می فروشند ...؟
سه شنبه 18 تیر 1392 - 12:43
ارسال پ.خ نقل قول تشکر گزارش به مدیریت
تشکر شده: 8 کاربر از simorgh146 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /general-reza /mo-nia /hasanali /217 /hesam-m2 /pasdar /yashaar2016 /
تازه سازی پاسخ ها
میلیتاری فتو



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.




انجمن نظامی آی آر ارتش



صفحه فیس بوک سایت rss yahoo
سایت نظامی آی آر ارتش در مرداد ماه سال 1391 تاسیس و برای بالابردن معلومات نظامی پارسی زبانان جهان راه اندازی شده است.این سایت به هیچ ارگان دولتی و نظامی وابسته نیست و کاملا شخصی می باشد.



ايميل پست الکترونيکي مديريت سايت : ir.artesh@yahoo.com