نام کاربري : کلمه عبور : عضو انجمن نيستيد ! همين حالا عضو شويد . | کلمه عبور خود را فراموش کرده ام !







آغاز شده توسط
متن
elyas آفلاين



تعداد ارسال ها: 3169
تاريخ عضويت: 23 /10 /1391
محل زندگي: البرز
سن: 24
تعداد تشکر کرده: 2854
تعداد تشکر شده: 14103
نیروی انتظامی
انجمن اي ار ارتش

عملیات سایه البرز (کمان ۹۹)

عملیات سایه البرز (کمان ۹۹) اولین عملیات هوایی بود که توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از حمله عراق به ایران انجام گرفت. این عملیات در تاریخ ۱ مهر ۱۳۵۹ انجام شد.[۱] در این عملیات ۱۴۰ هواپیمای ایرانی شرکت داشتند که خلبانان ایرانی اهداف نظامی ارتش عراق فرودگاه‌ها و آشیانه‌های نظامی ارتش عراق در مناطق کرکوک، موصل، رشید، حبانیه، ناصریه، شعیبیه، کوت و المثنی را مورد هدف قرار دادند.

در این عملیات از جنگنده–بمب‌افکن‌های اف-۵ و اف-۴ برای بمباران و شکاری-رهگیرهای اف-۱۴ برای محافظت از هواپیماها و بوئینگ ۷۴۷ و بوئینگ ۷۰۷ برای سوخت‌رسانی و سی-۱۳۰هرکولس برای جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی برای مشخص کردن محل پایگاه‌های موشکی استفاده شد.

کمان ۹۹ بزرگ‌ترین عملیات تاریخ نیروی هوایی ایران و عملیاتی موفق بود و باعث برتری هوایی ارتش ایران در ماه‌های آغازین جنگ شد.

طرح عملیاتی البرز

پرسنل نیروی هوایی (معاونت‌های عملیات پایگاه‌ها) با دستور و تحت نظارت نخبه طراحی عملیات و فرمانده نیروی هوایی سرتیپ جواد فکوری شبانه مشغول برنامه‌ریزی برای اجرای طرح عملیاتی البرز شدند و طرح عملیات در واپسین دقایق شامگاه ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آماده شد.

اهداف این عملیات پایگاه‌های هوایی، مخازن سوخت و مهمات، پالایشگاه‌ها، آشیانه هواپیماها، پناهگاه‌های تعمیرات و نگهداری هواپیما، باندهای پروازی، رادارهای هدایت کننده هواپیماهای جنگی، برج‌های مراقبت و مراکز مخابراتی عراق بودند.

ترتیب عملیات چنین بود که در ساعت مقرر تانکرهای سوخت‌رسان در محل ملاقات حضور داشته باشند و ابتدا فانتوم‌های پایگاه همدان به پرواز درآیند و بدون سوختگیری هوایی به اهداف خود حمله کنند. دو دقیقه بعد از آن‌ها، فانتوم‌های پایگاه تهران به پرواز درآیند و با سوخت‌گیری هوایی، به اهداف خود حمله کنند. دو دقیقه بعد فانتوم‌های پایگاه بوشهر به پرواز درآیند و آن‌ها نیز با سوخت‌گیری هوایی به اهداف خود حمله کنند. در همین زمان هم اف-۵‌های پایگاه‌های تبریز و دزفول به پرواز در آمده و اهداف خود را بمباران کنند و در این زمان اف-۱۴‌ها از پایگاه‌های مربوطه به پرواز در آیند و کار پشتیبانی عملیاتی را از پشت مرزها به عهده بگیرند.

پایگاه‌های شرکت کننده در عملیات

قرار شد نام عملیات «کمان ۹۹» باشد که نمادی از فرستادن آتش خشم ملت ایران به سوی متجاوز بود به این معنی که تیری در چله کمان گذاشته می‌شود و تا دور دست‌ترین نقاط عراق رها می‌شود، تا یادآور آرش کمانگیر باشد. عدد ۹۹ نیز از شمار صفحات طرح عملیاتی البرز گرفته شده بود.

برای اجرای این طرح، خلبانان در هر پایگاه به فرماندهی فراخوانده شدند و تا صبح بر روی برنامه پروازی، نوع ماموریت و مشخص نمودن اهدافی که باید هدف قرار بگیرد، کار کردند.

خدمه فنی تا صبح بیدار بودند تا بمب ام‌ک۸۲ بمب‌های MK82/83/84، بمب‌های خوشه‌ای، موشک‌های ماوریک، موشک‌های حرارتی و موشک‌های راداری را بر روی جنگنده‌ها بار کنند.

قرار بر این شد که پایگاه‌های تهران، همدان و بوشهر با یگان‌های اف-۴ ( فانتوم) خود و پایگاه‌های تبریز و دزفول با یگان‌های اف-۵ (تایگر) خود در این عملیات شرکت کنند و پایگاه‌های هفتم و هشتم شکاری با یگان‌های اف-۱۴ (تامکت) خود کار پشتیبانی را برعهده بگیرند.

زمان عملیات هم‌زمان با طلوع آفتاب در سرزمین عراق انتخاب شد تا نور خورشید صبحگاهی کار هدف‌گیری را برای پدافند هوایی عراق مشکل کند.

منطقه عملیات نیز سرتاسر خاک عراق در حد فاصل مدار ۳۰ درجه شمالی یعنی جنوبی‌ترین مدار در خاک عراق تا شمالی‌ترین مدار آن که مدار ۳۷ درجه شمالی را شامل می‌شد.

از کار انداختن پدافند هوایی عراق

ماموریت‌های SEAD یا عملیات ضد پدافندهوایی قبل و همزمان با ورود بمب‌افکن‌ها به خاک عراق انجام شد تا رادارها و پدافندهای مناطقی که قرار بود به آن‌ها حمله شود، از سر راه بمب‌افکن‌ها برداشته شود. با انجام این کار برتری کامل هوایی از آن خلبانان نیروی هوایی شد و این باعث شد توان دشمن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

انجام عملیات

بامداد روز یکم مهرماه سال ۱۳۵۹ درحالی که بیش از ۱۰ ساعت از هجوم هواپیماهای عراق به ایران نمی‌گذشت، با ابلاغ رمز «کمان ۹۹» به پایگاه‌های هوایی، عملیات آغاز شد.

پایگاه بوشهر که تا به آن روز پرواز ۲۴ فروند فانتوم را با هم تجربه نکرده بود، آماده بود. هواپیماها بر روی باند پرواز قرار گرفتند و یکی پس از دیگری در دل آسمان جای گرفتند. بعد از سوختگیری هوایی، به سمت اهداف حرکت کردند.

در آسمان بغداد به خاطر این که این اولین عملیات بزرگ نیروی هوایی بود، ناهماهنگی به‌وجود آمده بود. به شکلی که وقتی هواپیماهای پایگاه بوشهر به آن‌جا رسیدند، هواپیماهای دیگر از ارتفاع بالاتر درحال بمباران بودند که خلبانان { اسکادران نحت امر تیمسار سرتیپ دوم خلبان منوچهر محققی رکورد دار جهانی ۱۸۲ پرواز برون مرزی ! (Special Mission ) و با بیش از ۳۰۰۰ ساعت پرواز با فانتوم F 4 رکودر دار پرواز در ایران و خاورمیانه } با مانورهایی خود را در امان نگاه داشته و اهداف مورد نظر را بمباران کردند.

موج دوم حملات آغاز شد. پایگاه تهران حمله‌ای دیگر را آغاز نمود که بر اساس آن هشت فروند فانتوم هر کدام به 6 بمب MK82، چهار بمب و موشک‌های راداری مسلح شدند و به همراه یک فروند فانتوم شناسایی به قصد بمباران پایگاه هوایی الرشید در جنوب بغداد و فرودگاه بین‌المللی بغداد به پرواز در آمدند.

قبل از ورود به خاک عراق، فانتوم‌ها به دو دسته تقسیم شدند و با کم کردن ارتفاع از مرز گذشتند و وارد خاک عراق شدند. وقتی به بغداد رسیدند، پدافند عراق که از حمله آگاه شده بود، آسمان بغداد را به گلوله گرفته بودند و دودهای ناشی از آن آسمان را پوشانده بود. خلبانان نیروی هوایی به سمت اهداف خود در پایگاه الرشید و فرودگاه بغداد شیرجه رفتند و تمام بمب‌های خود را بر روی اهداف ریختند که در نتیجه آن باند فرودگاه، ساختمان‌های آن و ماشین‌آلاتی که در آن قرار داشت، تقریبا منهدم شد.

وضعیت عراق بعد از پایان عملیات

تمامی اهداف از پیش تعیین شده در خاک عراق کوبیده شد و هیچ منطقه عملیاتی از قلم نیفتاد. در این عملیات: پایگاه‌های هوایی الرشید بغداد، کوت در استان العماره، موصل در استان نینوا، ناصریه در استان ذیقار، شعیبه در استان بصره، پایگاه هوایی کرکوک در استان کرکوک، پایگاه‌های هوایی حبانیه شامل دو پایگاه تموز و هضبه در غرب بغداد، پایگاه هوایی ام‌القصر، فرودگاه بین‌المللی بغداد و فرودگاه المثنی، توسط بمب‌افکن‌های ایرانی بمباران شد.

هر دو باند پروازی پایگاه کرکوک، پالایشگاه‌های نفت کرکوک و بصره، فرودگاه حبانیه شمالی، فرودگاه المثنی، پل‌های ارتباطی تنومه و بصره و چاه‌های نفت باباگرگر و مخازن نفت موصل و تاسیسات گازی کرکوک، تنها قسمتی از خسارت‌های وارد به عراق بود.

با انجام این عملیات، نیروی هوایی عراق بیش از ۵۵ درصد از توان خود را از دست داد و تا مدت‌ها پایگاه‌های هوایی آنان قادر به استفاده از تمام یا بخشی از توان خود نبودند. پایگاه هوایی الرشید به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های هوایی عراق، تا ۶۹ روز نتوانست عملیاتی شود.

پایگاه‌های هوایی شرکت کننده و اهداف هر کدام

۴۸ فروند هواپیمای جنگنده بمب‌افکن F5E از پایگاه هوایی تبریز به پرواز درآمدند و پایگاه هوایی موصل را در هم کوبیدند.

۴۰ فروند هواپیمای جنگنده بمب‌افکن F5E از پایگاه هوایی دزفول به پرواز درآمدند و پایگاه هوایی ناصریه را در هم کوبیدند.

۱۶ فروند هواپیمای جنگنده بمب‌افکن فانتوم از پایگاه همدان به پرواز درآمدند و پایگاه هوایی کوت را در هم کوبیدند.

۱۲ فروند هواپیمای جنگنده بمب‌افکن فانتوم از پایگاه بوشهر به پرواز در آمدند و پایگاه هوایی شعیبه را در هم کوبیدند.

۱۲ فروند هواپیمای جنگنده بمب‌افکن فانتوم از پایگاه همدان به پرواز درآمدند و پایگاه هوایی الرشید در نزدیکی بغداد را بمباران کردند.

۱۲ فروند هواپیمای جنگنده بمب‌افکن فانتوم از پایگاه بوشهر به پرواز در آمدند و فرودگاه بغداد و پایگاه شمالی حبانیه را در غرب بغداد در هم کوبیدند.

برای این عملیات جمعاً ۳۸۰ نفر از پرسنل نیروی هوایی با ۲۰۰ فروند جنگنده بمب‌افکن به پرواز در آمدند که ۱۴۰ هواپیما از مرز عبور کرد.

در این روز نیروی هوایی ایران با ۳۰۰ پرواز عملیاتی باعث شدند ارتش عراق در به‌کارگیری نیروهایش دچار مشکل شود و با از دست دادن آزادی عمل، نیروی زمینی خود را بدون پشتیبانی هوایی در صحنه نبرد در مناطق اشغالی ایران، به حال خود رها کند.
امضاي کاربر :
دوشنبه 01 مهر 1392 - 17:08
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 20 کاربر از elyas به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: shayan0o21 &mehdi &hesam-m2 &pasdar &ahmad &sarbazekavir &memar64 &sarbazerahbar &miladmir &alireza10 &yashaar2016 &verkan &crounus2000 &da-ef &hasanali &arjemandi1357 &hossein &behrouz07 &yekkhatere &espadan &


تعداد ارسال ها: 635
نیروی هوایی ارتش ج.ا.ا

پاسخ : 1 RE عملیات سایه البرز (کمان ۹۹)
بزرگداشت عملیات «کمان 99»





جانشین معاونت عملیات ستاد کل نیروهای مسلح گفت: خلبانان ما ازجمله شهید دوران با این اقدام قهرمانانه هیمنه پدافندی عراق را شکسته و نشان دادند حریم هوایی هیچ متجاوزی برای تیزپروازان ما غیرقابل نفوذ نیست. به گزارش سرویس «فرهنگ‌حماسه»ایسنا، مراسم بزرگداشت عملیات «کمان 99» نیروی هوایی ارتش مقتدر جمهوری اسلامی ایران با حضور امیر سرتیپ علیرضا برخور جانشین نیروی هوایی ارتش، حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، حجت‌الاسلام احمد جلیلی صفت، رئیس ستاد عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش، امیر سرتیپ دوم خلبان حسین چیت‌فروش مشاور فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر سرتیپ دوم نیکبخش‌حبیبی، رئیس دفتر مطالعات نهاجا و خلبانان و خانواده‌های معظم شهدا در دانشگاه افسری شهید ستاری برگزار شد. در این مراسم امیرسرتیپ هادیان‌فر فرمانده دانشگاه هوایی شهید ستاری، با اشاره به حماسه دفاع مقدس گفت: هفته دفاع مقدس یادآور رشادت‌های هموطنان‌مان است. دوران دفاع مقدس نمایشگاه بی بدیل اخلاص، همت، شهادت و همه ارزش‌های اسلامی بود. وی ادامه داد: نیروی هوایی قهرمان در آن دوران که دشمن، ارتش ایران را ضعیف می‌پنداشت، در کمترین زمان ممکن با اجرای عملیات «کمان 99» متجاوز را تنبیه کردند. در بخش دیگر این مراسم امیرسرتیپ خلبان سیدمحمد علوی جانشین معاونت عملیات ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: در طول 30 سال اخیر با تحریم‌های ظالمانه مواجه بودیم اما امروز نیروی هوایی به‌ واسطه دانش و تحقیقاتی که انجام داده به خودکفایی کامل رسیده است، به گونه‌ای که دیگر هواپیماهای «اف4‌» و «اف14»‌ ما با نوع گذشته خود بسیار متفاوت هستند. جانشین معاونت عملیات ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: بسیاری از تسلیحات مورد استفاده ما در نیروی هوایی با کمترین ضریب خطا به مرحله نقطه‌زنی رسیده است. با توجه به اقتداری که امروز نیروی هوایی کسب کرده هیچ دشمنی نمی‌تواند خیال خام تجاوز به کشورمان را در سر داشته باشد. امیرسرتیپ علوی همچنین با اشاره به رشادت‌های خلبانان نهاجا؛ درخصوص عملیات شهید عباس دوران و ایجاد ناامنی در بغداد آن هم در شرایطی که قرار بود اجلاس مهم سران کشورهای غیرمتعهد در این شهر برگزار شود، گفت: این شهید در شرایطی عملیات قهرمانانه خود را به نمایش گذاشت که صدام فکر می‌کرد شهر بغداد غیرقابل نفوذ است. وی افزود: خلبانان ما ازجمله شهید دوران با این اقدام قهرمانانه هیمنه پدافندی عراق را شکسته و نشان دادند حریم هوایی هیچ متجاوزی برای تیزپروازان ما غیرقابل نفوذ نیست. به گزارش ایسنا در بخش پایانی این مراسم از دو عنوان کتاب «نیروی هوایی در بیانات مقام معظم رهبری» و «پهپاد در عملیات هوایی» رونمایی شد.

منبع
امضاي کاربر :
شنبه 04 مهر 1394 - 21:03
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 15 کاربر از hesam-m2 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: pasdar /mehdi /sarbazekavir /memar64 /crounus2000 /sarbazerahbar /miladmir /alireza10 /vahid_mg /yashaar2016 /da-ef /espadan /hasanali /arjemandi1357 /hossein /


تعداد ارسال ها: 93
تعداد اخطار: 2
نیروی هوایی ارتش ج.ا.ا

پاسخ : 2 RE علت انتخاب این عملیات
علت انتخاب این عملیات


هاشمی رفسنجانی، از اعضای شورای عالی دفاع معتقد است در ابتدای جنگ ارتش عراق فاقد قدرت پدافند هوایی مناسب بوده است و به همین دلیل نیروی هوایی جمهوري اسلامي ایران توانست بدون مزاحمت تاسیسات استراتژیک عراق را مورد حمله قرار دهد.نیروی هوایی جمهوري اسلامي ایران تا انتهای جنگ از انجام عملیات مشابهی امتناع ورزید که یکی از دلایل آن تقویت سامانه ضد هوایی ارتش عراق بوده است.
یکشنبه 05 مهر 1394 - 16:54
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 10 کاربر از sarbazerahbar به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: miladmir /mehdi /alireza10 /hesam-m2 /crounus2000 /da-ef /espadan /hasanali /hossein /mo-nia /


تعداد ارسال ها: 1784
نیروی زمینی سپاه پاسداران

پاسخ : 3 RE عملیات سایه البرز (کمان ۹۹)
رهبرمعظم انقلاب: عملیات سایه البرز (کمان ۹۹) معجزه بود.

"گزارش هایی تا آخر وقت امروز از پیام رئیس جمهور در خبرها شنیدم، مطبوعات هم مفصلا نوشتند که صبح امروز سه فروند میگ عراقی سرنگون شده، یک فروند هواپیما هم ساعت شش به ناوهای ایرانی حمله کرده، دو فروند هواپیما هم در نزدیکی خارک قصد بمباران آن جا را داشتند و همچنین به فرودگاه های اهواز و همدان هم حمله شده که خسارات چندانی به بار نیامده است، پدافند ایران نیز یک هواپیمای میگ را سرنگون کرده که خلبان آن در اختیار ارتش می باشد.
"ایشان همچنان ادامه دادند:

"نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز صبح حدود 15 مرکز نظامی را در عراق مورد هدف قرار داده که از آن جمله بغداد و شهر موصل و ... می باشد. تعداد هواپیماهایی که از ایران به پرواز درآمده 140 فروند بوده و هواپیماها تقریبا همگی به سلامت برگشتند و فقط از چند فروند اطلاعی در دسترس نیست و آن طور که صاحب نظران گفتند، این رفت و برگشت چیزی شبیه به معجزه بوده است. (در این هنگام صدای تکبیر حضار بلند می شود)."بازتاب این عملیات:در پی انجام موفقیت آمیز این عملیات، خبرگزاری های خارجی پرواز خلبانان ایرانی را اعجاب انگیز و مانورهوایی آنان را در بغداد و در برابر پدافند هوایی قدرتمند آن، بی نظیر خواندند. رسانه های همگانی نیز از وحشت مردم از ادامه این بمباران هوایی خبر دادند. آنان اذعان داشتند که خلبانان ایرانی چنان مانور لابه لای ساختمان های بغداد می دادند که ما مات و حیران زده شده ایم. عکاسی آمریکایی عکسی از یکی از فانتوم های ایرانی از طبقه چهارم ساختمان محل سکونت خود گرفته بود که نشان می داد یک فروند فانتوم نیروی هوایی در ارتفاعی کم تر از چهار متر از سطح زمین پرواز می کند و این مهارت خلبانان ایرانی را بر همگان ثابت نمود.آن چه که می شود از اخبار منتشر شده متوجه شد، ضربه شدید روحی و وحشتی بود که عراق و هم پیمانانش خورده بودند.عقابان از دست رفته:در این روز، نیروی هوایی ارتش تعدادی از بهترین های خود را نیز از دست داد. شهیدان عزیز:

  • همایون شوقی

  • غفار رامین فر

  • غلامحسین عروجی

  • مسیح الله دین محمدی

  • بهرام عشقی پور

  • عباس اسلام نیا


بهرام عشقی پور وعباس اسلام نیا به عنوان لیدر دسته پروازی پایگاه همدان بودند، هواپیمای آنهابر روی پایگاه دچار نقص فنی شدند و تلاش شان برای نشاندن هواپیما نیز موفق نبود ، برای این که هواپیمای شان بر روی خانه های سازمانی فرودگاه سقوط نکند، آن را به ساختمان محل سکونتشان کوبیدند و همراه با همسرانشان جاودانه شدند.

منبع: ساجد
یکشنبه 05 مهر 1394 - 17:52
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 9 کاربر از miladmir به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /alireza10 /vahid_mg /hesam-m2 /yashaar2016 /da-ef /espadan /hasanali /hossein /


تعداد ارسال ها: 3672

پاسخ : 4 RE عملیات سایه البرز (کمان ۹۹)
1- عراق با 168 فروند انواع بمب افکن و جنگنده در 31 شهریور به ایران حمله کرد

2- عراق به خیال نابودی نیروی هوایی ایران در این حمله ؛ در روز بعد پدافند عراق در حالت نیمه فعال بود

3- طرح حمله به تلافی جویانه ایران به عراق قبل از انقلاب طراحی و نقشه ها و تاکتیکها حساب شده بود و فقط در زمان اجرای این حمله تغییرات اندکی رو به خودش دید

4- حمله ایران 140 فروندی بود یعنی از لحاظ کمیت کمتر از عراق ما پرنده به پرواز در اوردیم اما از لحاظ کیفیت در درجه بهتری اهداف رو نابود کردیم

5- دو طرف جنگ فاقد بمب های سنگر شکن و ضد باند بودند و برای همین پس از وقفه ای کوتاه باندهای پروازی مجددا قابل استفاده بودن

6- در بازگشت از این عملیات ما چند فروند رو بخاطر اتش پدافند خودی و نقص فنی و یا کمبود سوخت از دست دادیم

7- اگر چه تامکتها به اندازه فانتومها توان حمل بمب رو داشتن اما بخاطر استراتژیک بودنشون و اسلحه برتر بودنشون در رزم هوایی هیچ گاه ایران اجازه اجرای بمباران رو بر دوش تامکتها نگذاشت و حتی از تعقیب هدف در خاک عراق منع شدن که فقط چند مورد انگشت شمار داشتیم که تامکتهای ما خط از مرزی عبور کردن

8- کمبود تسلیحات و تحریمها عامل اصلی بود که مانع از اجرای مجدد این عملیات میشد

9- گاهی وقتها پیش می اومد که بخاطر نوع ماموریت ؛ پرنده های ایرانی و عراقی از کنار هم عبور میکردن . بدون درگیری

10- در این روز هرچند تمامی اهداف بمباران شد اما مخازن ذخیره سوخت عراق بمباران نشد که بعد از بمباران مخازن ایران ما هم به تلافیش اینکار رو کردیم

11- اسم اصلی این عملیات _همونطور که دربالا ذکر شد_ سایه البرز بود که چون در 99 کلمه حمکش به پایگاهها ابلاغ شد برای همین رمز عملیات رو کمان 99 گذاشتن
امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
دوشنبه 06 مهر 1394 - 13:59
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 11 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: miladmir /mehdi /alireza10 /vahid_mg /hesam-m2 /da-ef /espadan /hasanali /arjemandi1357 /hossein /yekkhatere /


تعداد ارسال ها: 1414
نیروی هوایی ارتش ج.ا.ا

پاسخ : 5 RE عملیات سایه البرز (کمان ۹۹)

توضیحی درباره مورد9بدهید؟؟
امضاي کاربر :
دوشنبه 06 مهر 1394 - 15:39
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از f-14a به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: crounus2000 /miladmir /mehdi /hesam-m2 /yashaar2016 /da-ef /espadan /


تعداد ارسال ها: 3672

پاسخ : 6 RE عملیات سایه البرز (کمان ۹۹)
در خاطرات خلبانان نیروی هوایی اومده که ماموریت شون بمباران و یا حمله به اهدافی در عمق خاک عراق بوده که بخاطر لو نرفتن عملیات اصلی مجبور بودن بدون هیچ واکنشی از کنار پرنده های عراقی عبور بکنن
چون درگیری با پرنده های دیگه با افت و خیزهای زیادی در سرعت و ارتفاع همراهه که موقعیت و جهت پرنده ها رو در ادامه مسیر لو میده

و یا در باز گشت از عملیات چون تمام مهماتشون رو استفاده کرده بودن برای همین درگیر شدن با پرنده های عراقی به صلاح نبود و باز بدون عکس العملی از کنارشون رد میشدن

اما بود مواردی که مثلا یکی از خلبانان خودشو به میان اسکادران عراقی مینداخت و باهاشون درگیر میشد و حتی موفق به سرنگونی و کنسل کردن عملیات عراقی ها هم میشدن
اما در کل قوانین و دستور العملها چیز دیگه ای بود

امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
دوشنبه 06 مهر 1394 - 15:45
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 12 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: miladmir /mehdi /vahid_mg /hesam-m2 /yashaar2016 /takavar313 /da-ef /espadan /hasanali /fedordragojlov /hossein /mo-nia /


تعداد ارسال ها: 240
نیروی دریایی ارتش ج.ا.ا

پاسخ : 7 RE 99
به نام خدا



عملیات سایه البرز (کمان ۹۹) بعد از عملیات انتقام (نخستین پاسخ تنها دو ساعت بعد از حمله رسمی عراق به ایران) ،این عملیات اولین عملیات هوایی گسترده ای بود که توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از حمله عراق به ایران انجام گرفت. این عملیات در تاریخ ۱ مهر ۱۳۵۹ انجام شد. در این عملیات ۱۴۰ هواپیمای ایرانی شرکت داشتند که خلبانان ایرانی اهداف نظامی ارتش عراق فرودگاه‌ها و آشیانه‌های نظامی ارتش عراق در مناطق کرکوک، موصل، رشید، حبانیه، ناصریه، شعیبیه، کوت و المثنی را مورد هدف قرار دادند.در این عملیات از جنگنده–بمب‌افکن‌های اف-۵ و اف-۴ برای بمباران و شکاری-رهگیرهای اف-۱۴ برای محافظت از هواپیماها و بوئینگ ۷۴۷ وبوئینگ ۷۰۷ برای سوخت‌رسانی و سی-۱۳۰هرکولس برای جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی برای مشخص کردن محل پایگاه‌های موشکی استفاده شد.کمان ۹۹ بزرگ‌ترین عملیات تاریخ نیروی هوایی ایران و عملیاتی موفق بود و باعث برتری هوایی ارتش ایران در ماه‌های آغازین جنگ شد.

طرح عملیاتی
پرسنل نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی (معاونت‌های عملیات پایگاه‌ها) با دستور فرمانده نیروی هوایی سرتیپ جواد فکوری شبانه مشغول برنامه‌ریزی برای اجرای طرح عملیاتی البرز شدند و طرح عملیات در واپسین دقایق شامگاه ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آماده شد.اهداف این عملیات پایگاه‌های هوایی، فرودگاه ها، مخازن سوخت و مهمات، پالایشگاه‌ها، آشیانه هواپیماها، پناهگاه‌های تعمیرات و نگهداری هواپیما، باندهای پروازی، رادارهای هدایت کننده هواپیماهای جنگی، برج‌های مراقبت و مراکز مخابراتی عراق بودند.ترتیب عملیات چنین بود که در ساعت مقرر تانکرهای سوخت‌رسان در محل ملاقات حضور داشته باشند و ابتدا فانتوم‌های پایگاه هوایی همدان به پرواز درآیند و بدون سوختگیری هوایی به اهداف خود حمله کنند. دو دقیقه بعد از آن‌ها، فانتوم‌های پایگاه هوایی تهران به پرواز درآیند و با سوخت‌گیری هوایی، به اهداف خود حمله کنند. دو دقیقه بعد فانتوم‌های پایگاه هوایی بوشهر به پرواز درآیند و آن‌ها نیز با سوخت‌گیری هوایی به اهداف خود حمله کنند. در همین زمان هم اف-۵های پایگاه‌های هوایی تبریز و دزفول به پرواز در آمده و اهداف خود را بمباران کنند و در این زمان اف-۱۴ها از پایگاه‌های هوایی مربوطه به پرواز در آیند و کار پشتیبانی عملیاتی را از پشت مرزها به عهده بگیرند.قرار شد نام عملیات «کمان ۹۹» باشد که نمادی از فرستادن آتش خشم ملت ایران به سوی متجاوزان عراقی بود به این معنی که تیری در چله کمان گذاشته می‌شود و تا دور دست‌ترین نقاط عراق رها می‌شود، تا یادآور اسطوره ملی گرایی و میهن پرستی آرش کمانگیر باشد. عدد ۹۹ نیز از شمار صفحات طرح عملیاتی البرز گرفته شده بود.برای اجرای این طرح، خلبانان در هر پایگاه هواایی ارتش به فرماندهی فراخوانده شدند و تا صبح بر روی برنامه پروازی، نوع ماموریت و مشخص نمودن اهدافی که باید هدف قرار بگیرد، کار کردند.خدمه فنی تا صبح بیدار بودند تا بمب ام‌ک۸۲ بمب‌های MK82/83/84، بمب‌های خوشه‌ای، موشک‌های ماوریک، موشک‌های حرارتی و موشک‌های راداری را بر روی جنگنده‌ها بار کنند.

پایگاه های شرکت کننده در عملیات
قرار بر این شد که پایگاه‌های تهران، همدان و بوشهر با یگان‌های اف-۴ ( فانتوم) خود و پایگاه‌های تبریز و دزفول با یگان‌های اف-۵ (تایگر) خود در این عملیات شرکت کنند و پایگاه‌های هفتم و هشتم شکاری با یگان‌های اف-۱۴ (تامکت) خود کار پشتیبانی را برعهده بگیرند.زمان عملیات هم‌زمان با طلوع آفتاب در سرزمین عراق انتخاب شد تا نور خورشید صبحگاهی کار هدف‌گیری را برای پدافند هوایی عراق مشکل کند.منطقه عملیات نیز سرتاسر خاک عراق در حد فاصل مدار ۳۰ درجه شمالی یعنی جنوبی‌ترین مدار در خاک عراق تا شمالی‌ترین مدار آن که مدار ۳۷ درجه شمالی را شامل می‌شد.


از کار انداختن پدافند هوایی عراق

ماموریت‌های SEAD یا عملیات ضد پدافندهوایی قبل و همزمان با ورود بمب‌افکن‌ها به خاک عراق انجام شد تا رادارها و پدافندهای مناطقی که قرار بود به آن‌ها حمله شود، از سر راه بمب‌افکن‌ها برداشته شود. با انجام این کار برتری کامل هوایی از آن خلبانان نیروی هوایی شد و این باعث شد توان دشمن به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.


انجام عملیات

بامداد روز یکم مهرماه سال ۱۳۵۹ درحالی که بیش از ۱۰ ساعت از هجوم هواپیماهای عراق به ایران نمی‌گذشت، با ابلاغ رمز «کمان ۹۹» به پایگاه‌های هوایی، عملیات آغاز شد.پایگاه بوشهر که تا به آن روز پرواز ۴۰ فروند فانتوم را با هم تجربه نکرده بود، آماده بود. هواپیماها بر روی باند پرواز قرار گرفتند و یکی پس از دیگری در دل آسمان جای گرفتند. بعد از سوختگیری هوایی، به سمت اهداف حرکت کردند. در آسمان بغداد به خاطر این که این اولین عملیات بزرگ نیروی هوایی بود، ناهماهنگی به‌وجود آمده بود. به شکلی که وقتی هواپیماهای پایگاه بوشهر به آن‌جا رسیدند، هواپیماهای دیگر از ارتفاع بالاتر درحال بمباران بودند که خلبانان ایرانی با مانورهایی خود را در امان نگاه داشته و اهداف مورد نظر را بمباران کردند.موج دوم حملات آغاز شد. پایگاه تهران حمله‌ای دیگر را آغاز نمود که بر اساس آن هشت فروند فانتوم هر کدام به 6 بمب MK82، چهار بمب و موشک‌های راداری مسلح شدند و به همراه یک فروند فانتوم شناسایی به قصد بمباران پایگاه هوایی الرشید در جنوب بغداد و فرودگاه بین‌المللی بغداد به پرواز در آمدند.قبل از ورود به خاک عراق، فانتوم‌ها به دو دسته تقسیم شدند و با کم کردن ارتفاع از مرز گذشتند و وارد خاک عراق شدند. وقتی به بغداد رسیدند، پدافند عراق که از حمله آگاه شده بود، آسمان بغداد را به گلوله گرفته بودند و دودهای ناشی از آن آسمان را پوشانده بود. خلبانان نیروی هوایی به سمت اهداف خود در پایگاه الرشید و فرودگاه بغداد شیرجه رفتند و تمام بمب‌های خود را بر روی اهداف ریختند که در نتیجه آن باند فرودگاه، ساختمان‌های آن و ماشین‌آلاتی که در آن قرار داشت، تقریباً منهدم شد.


وضعیت عراق بعد از حمله
تمامی اهداف از پیش تعیین شده در خاک عراق کوبیده شد و هیچ منطقه عملیاتی از قلم نیفتاد. با انجام این عملیات، نیروی هوایی عراق بیش از ۵۵ درصد از توان خود را از دست داد و تا مدت‌ها پایگاه‌های هوایی آنان قادر به استفاده از تمام یا بخشی از توان خود نبودند.
پایگاه هوایی الرشید به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های هوایی عراق، تا ۶۹ روز نتوانست عملیاتی شود.



-----------------------------------------------------------
منبع :
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA_%DA%A9%D9%85%D8%A7%D9%86_%DB%B9%DB%B9
یکشنبه 01 فروردین 1395 - 19:51
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از sarbaze-rahbar به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: yashaar2016 /crounus2000 /takavar313 /da-ef /espadan /hasanali /hossein /


تعداد ارسال ها: 402
نیروی زمینی سپاه پاسداران

پاسخ : 8 RE عملیات سایه البرز (کمان ۹۹)
سلام ☺
دوستان اینکه بعضی میگن جنگنده های ما هیچ بمبارانی رو در خاک عراق انجام ندادن بعلت دستور از بالا راسته؟ ✈🚀
پنجشنبه 12 فروردین 1395 - 21:49
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 3 کاربر از yashaar2016 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: crounus2000 /hossein /espadan /


تعداد ارسال ها: 1638

پاسخ : 9 RE عملیات سایه البرز (کمان ۹۹)
نقل قول از yashaar2016
سلام ☺
دوستان اینکه بعضی میگن جنگنده های ما هیچ بمبارانی رو در خاک عراق انجام ندادن بعلت دستور از بالا راسته؟ ✈🚀

کی همچین حرفی زده؟!
در عملیات کمان 99 بیش از نیمی از پایگاه های هوایی عراق منهدم شدن و تا ماه ها بعد از اون عملیات، عراق درگیر بازسازی پایگاه های ویران شدش بود
مردم بغداد هر روز با وحشت حاصل از غرش جنگنده های ما بیدار میشدن...
امضاي کاربر : اگر ذره‌ای از خاک میهنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک میهن می‌شویم و مرگ در این راه را افتخار می‌دانم...
\\\"خلبان شهید خلعتبری\\\"
پنجشنبه 12 فروردین 1395 - 22:12
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 8 کاربر از ahmad به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: takavar313 /yashaar2016 /crounus2000 /da-ef /espadan /hasanali /fedordragojlov /hossein /


تعداد ارسال ها: 817
نیروی زمینی ارتش ج.ا.ا

پاسخ : 10 RE عملیات سایه البرز (کمان ۹۹)
یادی کنیم از شهدای عملیات غرور آفرین کمان 99

شهید سرگرد خلبان منصور ناظریان

در دی ماه ۱۳۳۳ در اصفهان متولد شد و پس از پایان تحصیلات با شوق به پرواز وارد نیروی هوایی گردید، دوره مقدمات پرواز را در قلعه‌مرغی گذراند و برای دور پیشرفته پرواز به آمریکا اعزام شد و با اتمام تحصیلات و اخذ وینگ پروازی به ایران باز میگردد و بعنوان خلبان اف-۵ تایگر به پایگاه چهارم شکاری دزفول منتقل میشود.روز یکم مهر ماه ۱۳۵۹ در قالب عملیات کمان ۹۹ ماموریت مییابد پایگاه هوایی ناصریه را در استان زیقار عراق بمباران نماید دسته پرواز راس ساعت ۵:۳۰ صبح به پرواز در میآیند و هر چهار فروند به خوبی پایگاه را بمباران و به سمت مرز خودی گردش و وارد خاک کشور میشوند ولی در نزدیکی پایگاه دزفول در روزی که پدافند منطقه حداقل چهار هواپیما را مورد اصابت قرار داد وی نیز به اشتباه مورد هدف پدافند خودی قرار میگیرد و بدلیل ارتفاع پائین فرصت ترک هواپیما را نمییابد، منصور که به تازگی پدر خود را از دست داده بود در کنار پدر خود در آرامگاه تخت فولاد اصفهان آرام میگیرد.



شهید ستوانیکم خلبان تورج یوسف

تورج یوسف در آبانماه سال ۱۳۲۸ در تهران متولد شد در سال ۱۳۵۲ وارد نیروی هوایی شد و پس از طی مقدمات پرواز در ایران جهت تکمیل دوره پیشرفته جت به آمریکا اعزام شد و با پایان دوره به میهن بازگشت و بعنوان خلبان اف-۵ انتخاب و به پایگاه چهارم شکاری دزفول انتقال یافت.صبح روز یکم مهر ۱۳۵۹ در دو ماموریت رزمی در کوبیدن اهداف خود در خاک عراق انجام میدهد، بعدظهر این روز در ماموریتی دیگر پس از بمباران موفقیت‌آمیز پایگاه ناصریه عراق در هنگام بازگشت در ۱۵ مایلی پایگاه چهارم شکاری بار دیگر با اشتباه مورد اصابت پدافند خودی قرار گرفته و پیش از فرصت ترک هواپیما بزمین برخورد میکند.



شهید سروان محمد حجتی

محمد حجتی در اسفند ماه ۱۳۳۲ در شیراز متولد شد، پس از پایان تحصیلات با شوق به پرواز و خدمت به میهن وارد نیروی هوایی گردید، با طی کردن دوره مقدماتی پرواز در پایگاه قلعه‌مرغی تهران برای گذراندن دوره پیشرفته به آمریکا اعزام و با پایان موفقیت آمیز تحصیلات به ایران بازگشت و بعنوان خلبان اف-۵ انتخاب و به پایگاه دوم شکاری منتقل میشود.با آغاز جنگ دوش بدوش همرزمان خود به مقابله با دشمن دون میپردازد، روز صبح یکم مهر ۱۳۵۹ در قالب عملیات کمان-۹۹ دو ماموریت را با موفقیت انجام میدهد، بعدظهر همانروز ماموریت مییابد در قالب یک دسته دوفروندی به لیدری سروان ظریف خادم پایگاه هوایی موصل را بمباران نمایند، روی پایگاه موصل هواپیمایش مورد اصابت شبکه سهمگین موشکی موصل قرار میگیرد و طیق گزارش پروازی ظریف خادم حجتی موفق به خروج از هواپیما شده بود اما هیچ نشان و خبری از وی بدست نمیاید، در سال ۱۳۸۲ به استناد یک روزنامه‌های عراقی مربوط به همان سال که عکس لاشه هواپیما و کارت نیمه سوخته شهید حجتی در آن چاپ شده بود شهادت ایشان محرز میگردد، پیکر پاک وی با بازگشت به میهن اینک در کنار همرزمانش چون ابراهیم دلحامد و حمید فضیلت آرمیده است.




شهید سرگرد بیژن هارونی

بیژن هارونی خرداد ماه ۱۳۳۱ در خطه خلبان پرور کرمانشاه متولد شد، پس از پایان تحصیلات در آبانماه سال ۱۳۵۰ با گذراندن آزمونهای ورودی به نیروی هوایی پیوست و پس از طی دوره مقدماتی پرواز در ایران برای گذراندن دوره تکمیلی پرواز به آمریکا اعزام شد سال ۱۳۵۲ با پایان تحصیلات بعنوان دانشجوی ممتاز به میهن بازگشت و بعنوان خلبان اف-۵ انتخاب گردید و به دزفول اعزام شد، توانایی بالای پروازی او باعث گردید در آبان سال ۵۶ برای طی دوره معلم خلبانی اف-۵ مجددا به آمریکا اعزام و ۸ ماه بعد بعنوان استاد پرواز تایگر به کشور بازگشت.با شروع جنگ از افتخارآفرینان عملیات کمان ۹۹ بود، صبح روز دوم مهرماه ۵۹ هارونی دومین عملیات برون مرزی را انجام داد، وی ساعت ۱۴ ماموریت مییابد لشکر دهم زرهی عراق را در جاده موسیان به نهرعنبر بمباران نماید، پس از پایان موفقیت آمیز ماموریت در راه بازگشت در آسمان دزفول متاسفانه هدف پدافند خودی قرار میگیرد و بدلیل ارتفاع پایین فرصت ایجکت پیدا نمیکند.


سرگرد غلامحسن افشین آذر

غلامحسن افشین آذر استاد پرواز اف-۵ و فرمانده گردان ۲۳ شکاری تبریز در بهمن ۱۳۲۶در خانواده‌ای کارگر در جنوب تهران دیده بجهان گشود، بعلت شرایط مالی خانواده مجبور بود در کنار درس به کار هم اشتغال یابند و چرخ زندگی خانواده بدست ایشان میگردید، پس از اتمام تحصیلات متوسط با نمرات بالا با علاقه به رشته خلبانی وارد دانشکده افسری میشوند و با تکمیل تحصیلات در آمریکا به ایران باز میگردند.و در پایگاه دوم شکاری تبریز به خدمت مشغول و به درجه استاد خلبانی و فرماندهی گردان ۲۳ تبریز نائل آمد.در اول مهر سال ۱۳۵۹ در عملیات ۱۴۰ فروند کمان ۹۹ پس از انجام ماموریت و بمباران هدف هنگام بازگشت نزدیک موصل مورد اصابت پدافند عراق قرار میگیرد و پس از سالها چشم انتظاری خانواده و دو فرزندش سرانجام در سال سال ۱۳۸۱ بقایای پیکر پاکش بهمراه شهیدان اسدالله بربری و عباس دوران به آغوش میهن بازگردانده و در خاک وطن آرام میگیرد.




برگرفته از خاطرات جناب سرهنگ صمدعلی بالازاده :

با علی از دوره خلبانی آمریکا دوست و هم‌اتاق بودم، توی خانه‌های سازمانی تبریز هم همسایه ما بود، خانمش پابماه بود، سروان علی جهانشاهلو که کار نجاری بلد بود بعدظهرها از پایگاه که برمیگشت خانه با اره و چکش میفتاد بجون چوب و مشغول ساختن گهواره بچه‌اش میشد طوری که نمیشد چشم بهم بزاریم.یکروز رفتم دم در بشوخی گفتم علی جان پول یه گهواره چقدر هست من بدم که دست از سر ما برداری بزاری استراحت کنیم، همانطور که سخت مشغول کار بود سرش را بلند کرد و با خنده گفت: لذتش به اونه که خودم بسازم و دوباره همانطور که مشغول سمباده زدن شد گفت نگران نباش دیگه داره تموم میشه، صبح یک مهر ۵۹ علی جهانشاهلو آمد توی گردان ۲۱ تبریز و خبر تمام شدن گهواره را با شوق و لذت برای ما تعریف میکرد.دست بیرحم جنگ اما نگذاشت علی بچه‌اش را درون گهواره ببیند، آنروز در عملیات کمان ۹۹ علی جهانشلو بهمراه غلامحسن افشین آذر و محمد حجتی در بمباران موصل از پایگاه تبریز دیگر برنگشتند و جاودانه شدند، چه روزی بود آنروز، از پایگاه دزفول هم تورج یوسف و منصور ناظریان بالای پایگاه ناصریه پر کشیدند، پایگاه همدان نیز خدابخش عشقی‌پور و عباس اسلامي‌نيا را تقدیم میهن کرد.

امضاي کاربر :
یکشنبه 04 مهر 1395 - 08:57
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از alij به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: crounus2000 /ahmad /da-ef /espadan /hasanali /hossein /yekkhatere /



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.




انجمن نظامی آی آر ارتش



سايت نظامي آي آر ارتش در مرداد ماه سال 1391 تاسيس و براي بالابردن معلومات نظامي پارسي زبانان جهان راه اندازي شده است.اين سايت به هيچ ارگان دولتي و نظامي وابسته نيست و کاملا شخصي مي باشد.تمامي حقوق مطالب براي سايت آي آر ارتش محفوظ مي باشد.
ضمنا کپي برداري از مطالب انجمن و سايت با ذکر منبع باعث خوشنودي ماست.



ايميل پست الکترونيکي مديريت سايت : ir.artesh@yahoo.com