نام کاربري : کلمه عبور : عضو انجمن نيستيد ! همين حالا عضو شويد . | کلمه عبور خود را فراموش کرده ام !







آغاز شده توسط
متن
mehdi آفلاين



تعداد ارسال ها: 3400
تاريخ عضويت: 24 /9 /1393
محل زندگي: همه جای ایران سرای من است
تعداد تشکر کرده: 19065
تعداد تشکر شده: 16973
[Custom_Field_Content]
انجمن اي ار ارتش

معرفی هواپیمای جنگ الکترونیک EA-6B پراولر

در تمام جهان تنها دو هواپیما، منحصراً برای جنگهای الکترونیکی ساخته شده اند که EA-6B پراولر یکی از آنهاست .

در فاصله سالهای 1980 تا 1990 تکنولوژی هوانوردی برای کاربردهای نظامی گسترش بی سابقه ای یافت . از میان دهها نوع هواپیمایی که طراحی و سپس وارد عمل شدند پاره ای از آنها اگرچه از لحاظ ظاهری شبیه شکاری یا ضربتی بودند اما در واقع هیچکدام از این دو ماموریت را انجام نمی دادند .
یکی از این نوع هواپیماها ، هواپیماهای ویژه جنگ الکترونیک بود . هواپیماهایی که خدمه آن علاوه بر خلبان بودن متخصصین متبحری نیز در رشته الکترونیک و ارتباطات به شمار می رفتند و تنها سلاحی که به همراه داشتند دستگاههای گوناگون ایجاد اختلال الکترونیکی و پارازیت در سیستمهای راداری دشمن بود .
ویژگی جالب این هواپیماها در این بود که آنها غالباً پیشاپیش شکاریها و هواپیماهای ضربتی به قلمرو هوایی دشمن نفوذ می کردند و پس از پایان ماموریت نیز آخرین هواپیماهایی بودند که منطقه نبرد را ترک می نمودند .



هواپیماهای جنگ الکترونیک به این ترتیب نه تنها باید سیستمهای راداری دشمن را مخدوش می کردند بلکه باید با ایجاد چتر حفاظت الکترونیکی در دور خویشتن خود را نیز محافظت می نمودند .
البته ناگفته نماند نبردهای هوایی در آن زمان به گونه ای صورت می گرفت که استفاده از مقرهای حاوی سیستمهای جنگ الکترونیک که به زیر بال اکثر هواپیماهای شکاری یا ضربتی نصب می شدند اجتناب ناپذیر بود با این حال از آنجا که ظرفیت این مقرها محدود و شعاع عمل آنها نیز نسبتا ناچیز بود هرگز نمی توانستند از همان قدرتی برخوردار باشند که هواپیماهای مخصوص جنگ الکترونیک از آن برخوردارند .
ذکر این نکته نیز ضروری است که اصولا آموزش جنگ الکترونیک در رده های رزمی هر سه نیروی هوایی، زمینی و دریایی کلیه کشورهای جهان جزء لاینفک دروس آکادمیک نظامی به شمار می رود و هر کشور کوچک و بزرگی به فراخور تواناییها و نیازمندیهایش همواره سعی می کند به تازهترین اطلاعات در این رشته ها دست پیدا کند . این موضوع منحصر به سالهای اخیر نمی باشد بلکه از 30 سال قبل تا اکنون به طور مداوم و مستمر در حال پیشرفت و پویایی است .
شاید ذکر این مساله نیز بی مورد نباشد که در تاریخ معاصر در خلال جنگ ویتنام تا حدی و بعدها در جنگ اعراب و اسرائیل و سرانجام در گسترده ترین مورد خود طی آخرین برخوردهای هوایی اسرائیل و سوریه تکنیکهای جنگ الکترونیک به کار گرفته شد . گرچه همانگونه که اشاره رفت کم و بیش همه کشورهای جهان به شیوه های جنگ الکترونیکی آشنایی دارند با این حال هواپیماهای خاصی که صرفا برای شرکت در این نبردها طراحی شده باشند تا سال 1980 فقط در اختیار نیروی دریایی و هوایی آمریکا بود .
این کشور به این منظور دونوع هواپیما یعنی EA-6B موسوم به prowler پراولر و EF-111 را در خدمت داشت .


کلیات :
هواپیمای EA-6B موسوم به پراولر جدیدترین و پیشرفته ترین هواپیمای جنگ الکترونیک متعلق به نیروی دریایی آمریکا در فاصله سالهای 19990 به بعد به شمار می رفت. این هواپیما که رهاوری از مجتمع فضایی Grumman به شمار می رفت محل استقرارش در عرشه ناوهای هواپیمابری بود که در گوشه و کنار دنیا پراکنده اند .
به جای هر نوع بمب یا موشکی هواپیمای پراولر با خود لوازم و تجهیزات پیچیده الکترونیکی حمل می کرد و به عبارت صحیحتر کلیه تسلیحات تهاجمی و تدافعی آن را همین تجهیزات الکترونیکی تشکیل می دادند .
در این میان تنها چیزی که این هواپیما فرو می ریخت صفحات باریکی به نام پوشال یا chaff است که موجب گمراهی رادارهای طرف مقابل می شد .
پوشال یا چف شامل باریکه هایی از موادی هستند که وقتی در آتمسفر معلق می شوند به عنوان انتن کوچک دو قطبی عمل کرده و آثاری همانند هواپیما یا کشتی را در صفحه رادار به وجود می آورند و برای داشتن بهترین کارایی ابعاد آنها باید ضریبی از نصف طول موج رادار حریف باشد . این اجسام باید بسیار سبک باشند تا به آرامی سقوط نموده و مدت زیادی در رادار باقی بمانند. برای ساختن چف در ابتدا از آلومینیوم استفاده می شد؛ اما در سالهای بعد برای این منظور رشته هایی از فایبر گلاس که بوسیله غشای بسیار نازکی فلز احاطه شده است مورد استفاده قرار گرفت .
وزن تجهیزات الکترونیکی درونی هواپیمای پراولر به 8000 پوند می رسد و علاوه بر این می تواند پنج مقر خارجی به وزن کل 920 پوند حاوی سیستمهای گوناگون پارازیت انداز یا مخلوط پارازیت انداز و مخزن سوخت خارجی را نیز با خود حمل کند .



سلاح اصلی :
عمده ترین سلاحهای هواپیمای پراولر را سیستم جنگ الکترونیکی آن به نام AN/ALQ99E تشکیل می داد و قلب این هواپیما در این نقطه بود که می تپید .
این سیستم که کمپانی Raytheon پیمانکار اصلی آن بود توسط سه اپراتور به کار گرفته می شد . در حقیقت خدمه هواپیما از چهار نفر تشکیل می شدند که دو به دو در کنار یکدیگر و در دو کابین پشت سر همدیگر هریک بر روی یک صندلی پرتاب شونده قرار گرفته اند . از این چهارنفر یک نفر خلبان، یک نفر فرمانده سیستم جنگ الکترونیک که در کنار خلبان می نشیند و دو نفر ماموران جنگ الکترونیک هستند که البته هر کدام از این سه نفر وظیفه خاص داشته و با دستگاه های معینی کار می کنند .

دستگاه های ضد – ضد عمل الکترونیکی
جالب است بدانیم در هر هواپیمای پراولر 30آنتن مختلف نصب شده بود که برای جستجو، تعیین و شناسایی هدف و همچنین اختلال در هر نوع فعالیت الکترومغناطیسی طرف مقابل به کار می رفت . پاره ای از این آنتنها به دستگاههای ضد – ضد عمل الکترونیکی مربوط می شدند که وظیفه شان خنثی نمودن هر گونه فعالیت دشمن در زمینه ایجاد پارازیت بر روی هواپیماهای پراولر بود .

مقرهای خارجی :
پیش از این اشاره نمودیم که هر هواپیمای پراولر علاوه بر سیستم های پارازیت انداز درون هواپیما، تا پنج سیستم پارازیت انداز نیز در مقرهای خارجی خود حمل می کرد . هریک از این مقرها حاوی دو سیستم و یا به عبارتی دو فرستنده صوتی پارازیت انداز پرقدرت و یک گیرنده ردگیر و نیز تعدادی آنتن بود و هر مقر یکی از هفت باند فرکانس را می پوشاند .

نحوه کار:
پس از آنکه آنتنهای تجسسی حساس که در برآمدگی بالای دم عمودی نصب شده اند علائم راداری حریف را در فاصله طولانی دریافت کردند، داده های خود را به کامپیوتر مرکزی هواپیما می دادند. این کامپیوتر بلافاصله شروع به تجزیه و تحلیل آنها می نمود و نتایج بررسی خود را به صورت ارقام و آمار بر روی صفحه نشاندهنده به نمایش می گذاشت. در ضمن تمامی این اطلاعات ضبط نیز می شد .

در این هنگام در حالیکه هواپیما در ارتفاع 34000 پایی در پرواز بود و فاصله اش از هدف به 2520 مایل می رسید وظیفه اش شروع می شد در این لحظه پرسنل جنگ الکترونیک باارزیابی یافته های حاصل به کمک کامپیوتر تصمیم مقتضی را در مورد نحوه مقابله با سیستمهای الکترونیکی حریف اتخاذ می نمودند و فرمانده با فشار دکمه ای پارازیت اندازهای درونی یا بیرونی هواپیما را به کار می انداخت .
کامپیوتر اصلی هواپیماهای پراولر به نحوی بود که می توانست پیش از هر ماموریت و نیز در حین ماموریت بر حسب مورد برنامه ریزی شود .


جاسوسی الکترونیکی
در کاربرد هواپیماهای پراولر بیش از هر چیز برای آن گردآوری اطلاعات جاسوسی از نحوه عمل دستگاه های الکترونیکی مورد استفاده دشمن اهمیت داشت .
به عبارتی جاسوسی الکترونیکی یا Electronic Intelligence به عنوان عامل تعیین کننده در جنگ های الکترونیکی مطرح می شد؛ زیرا اگر مثلا اطلاعاتی از فرکانس دستگاههای الکترونیکی حریف در دست نبود هرگز نمی توان بر روی آن پارازیت انداخت .
نظر به اهمیت جاسوسی الکترونیکی بود که غالبا چنانچه موردی برای استفاده از هواپیماهای جنگ الکترونیک پیش می آمد هرگز آنها به تنهایی عمل نمی کردند بلکه سازماندهی آنها بنحوی بود که مثلا در هر ماموریت تعدادی هواپیمای پراولر با اتفاق تعدادی از هواپیماهای هشدار دهنده E-2C موسوم به ( هاوک آی – Hawkeye ) و شکاریهای برتری هوایی اف 14 و نیز شکاری – ضربتی اف 18 یا اف 4 به همراه تعدادی هواپیماهای سوخت رسان KA-6 و هواپیماهای ضربتی A6 در ماموریتها به طور دسته جمعی شرکت می نمودند .

مشخصات :
طول : 11/18 متر
ارتفاع 98/7 متر
فاصله دو نوک بال در حالت باز : 15/16 متر
نیروی محرکه : دوموتور توربوجت ساخت Pratt & Whitney هر یک به کشش 5080 کیلوگرم استاتیک
وزن ناخالص هنگام برخاستن : 27493 کیلوگرم
حداکثر وزن هنگام برخاستن : 29483 کیلوگرم
حداکثر سرعت گشتزنی : 972 کیلومتر در ساعت
حداکثر سرعت : 1002 کیلومتر در ساعت
سقف پرواز خدمتی : 11582 متر
امضاي کاربر :
سه شنبه 18 فروردین 1394 - 13:14
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 18 کاربر از mehdi به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: injustice &general-reza &25221 &sky_hero &elyas &f18 &military_factory &vahid_mg &yf23 &f4-d &f-14d &f-35c &rf4 &colt &09360452050 &f22 &hesam-m2 &galla &


تعداد ارسال ها: 3400
تاريخ عضويت: 24 /9 /1393
محل زندگي: همه جای ایران سرای من است
تعداد تشکر کرده: 19065
تعداد تشکر شده: 16973

پاسخ : 2 RE معرفی هواپیمای جنگ الکترونیک EA-6B پراولر
نقل قول از injustice
آیا الانم کاربرد داره این هواپیما؟
جایگزینی براش ساختن یا در حال ساختن هستش؟

در حال خدمته

نورثروپ-گرومن ئی‌ای-۶بی پراولر (به انگلیسی: Northrop Grumman EA-6B Prowler) یک هواپیمای دوموتوره جهت ماموریت‌های جنگ الکترونیک می‌باشد که توسط شرکت نورثروپ و (بعدتر نورثروپ گرومن) آمریکا تولید گردیده است. این هواپیما از سال ۱۹۷۱
تاکنون در خدمت نیروهای مسلح ایالت متحده می‌باشد.

منبع

امضاي کاربر :
سه شنبه 18 فروردین 1394 - 13:31
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 12 کاربر از mehdi به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: general-reza /25221 /injustice /f18 /vahid_mg /yf23 /f-14d /f-35c /rf4 /colt /09360452050 /f22 /


تعداد ارسال ها: 321
تاريخ عضويت: 23 /12 /1393
سن: 30
تعداد تشکر کرده: 512
تعداد تشکر شده: 1113

پاسخ : 3 RE معرفی هواپیمای جنگ الکترونیک EA-6B پراولر
ما قادریم رهگیریش کنیم با توجه به اختلال و دیوار حفاظتی ای که ایجاد میکنه؟
سه شنبه 18 فروردین 1394 - 14:27
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 7 کاربر از injustice به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: f18 /general-reza /yf23 /f-35c /09360452050 /mehdi /galla /


تعداد ارسال ها: 3879
تاريخ عضويت: 14 /8 /1392
محل زندگي: گرگان
سن: 32
تعداد تشکر کرده: 24514
تعداد تشکر شده: 23547

پاسخ : 5 RE معرفی هواپیمای جنگ الکترونیک EA-6B پراولر
در تکمیل مطلب زیبای دوست مون باید عرض کنم در راستای کاهش بودجه نظامی امریکا و ادغام ماموریتها و محول کردن ان بر روی یک یا چند وسیله

نیروی دریایی امریکا با استفاده از پلت فرم اف 18 نمونه جدید تر اخلال راداری را به نام گراولر به خدمت گرفته است







در حال حاضر هواپیمای اخلالگر اصلی آمریکا EA-18G گراولر مجهز به غلاف های AN/ALQ-99 می باشد.
در نیروی هوایی ایران و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، دو غلاف اخلالگر الکترونیک در دو مدل AN/ALQ-101 و AN/ALQ-119 ساخت شرکت وستینگ هاوس آمریکا خریداری و بر روی ناوگان هواپیماهای F-4 نهاجا نصب شد. این دو غلاف در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی طراحی شده و اولین تجارب رزمی خود را در جریان سالهای پایانی جنگ ویتنام به دست آورد.




غلاف

AN/ALQ-101



غلاف AN/ALQ-101 بر روی F-4E نهاجا
با شروع جنگ تحمیلی، این غلاف های آمریکایی در جنگنده های فانتوم ایرانی به کار رفته و در مقاطع ابتدایی جنگ به خوبی از پس بسیاری از رادارهای نصب شده در عراق بر آمدند اما با افزایش حجم کمک های شوروی سابق و آمریکا به عراق و همچنین ورود موشک های سطح به هوای فرانسوی رولند به سازمان رزم ارتش عراق، عملا این غلاف ها بی استفاده شد.


غلاف AN/ALQ-119


RF-4Eایرانی مجهز به AN/ALQ-119
در نبود موشک های ضد رادار، تحریم همه جانبه بر علیه ایران و عدم وجود تکنولوژی لازم در آن سالها برای ارتقاء این پادهای جنگ الکترونیک، پروازهای تهاجمی ایران به عمق خاک دشمن با مشکلات بیشتری همراه شد و خلبانان فانتوم های ایرانی در بسیاری از موارد مجبور بودند با ریسک بسیار بالا پروازهای عمقی را با استفاده از تاکتیک پرواز ارتفاع پایین انجام بدهند که این نوع از پرواز نیز خود دارای خطرات و مشکلات فراوانی بود. البته پیش از بروز این مشکلات جدید نیز، تاکتیک ها و شجاعت خلبانان ایرانی بود که بر مشکلات فائق می آمد و ارتش بعث را با حملات خود غافلگیر می کرد. از همان سالهای جنگ و با تدبیر مسئولین وقت بویژه حضرت آیت الله خامنه ای، “سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش” تشکیل و حرکتی برای تامین نیازهای نیروی هوایی ارتش آغاز شد. طرح های زیادی تا به امروز در حوزه های مختلف در این سازمان انجام شده است که بخشی از آن رسانه ای شده و بخش زیادی نیز بنا به ماهیت آنها تا به امروز گمنام باقی مانده است.
امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
سه شنبه 18 فروردین 1394 - 15:38
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 10 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /vahid_mg /yf23 /general-reza /f18 /f-14d /colt /09360452050 /hesam-m2 /galla /


تعداد ارسال ها: 3879
تاريخ عضويت: 14 /8 /1392
محل زندگي: گرگان
سن: 32
تعداد تشکر کرده: 24514
تعداد تشکر شده: 23547
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 6 RE معرفی هواپیمای جنگ الکترونیک EA-6B پراولر
اخیرا و در جریان یک مصاحبه اختصاصی با سایت اطلاع رسانی نیروی هوایی ارتش، امیر خلبان منصور ونک فرمانده پایگاه سوم شکاری همدان در خصوص دستاوردهای نهاجا در جنگ الکترونیک به نکته جالبی اشاره کرده است، وی گفته است: «در خصوص جنگ الکترونیک کارهای بسیار در حوزه آفند (ECM) و پدافند (ECCM) صورت گرفته چرا که این بحث اولویت نیروهای مسلح ما می باشد. در بخش هوایی هم دستگاه های Standoff Jammer را درست کرده ایم که بر روی هواپیما نصب شده و در منطقه نمونه ای ندارد.”البته این فرمانده نظامی به توضیحات بیشتری در مورد این دستاوردها و خصوصا بحث دستگاه های Standoff Jammer و یا همان “اخلالگر دورایستا” با توجه به حساسیتهای بحث جنگ الکترونیک و مسائل حفاظتی اشاره ای نکرده است اما نگاهی به برخی تصاویر منتشر شده از مراسم رژه نیروهای مسلح و عکس های موجود در رسانه های مجازی، نشانه هایی از حداقل یک سامانه ایرانی با توانایی اخلال گر دورایستا را دارد.پروژه “سحاب” برنامه ای مربوط به جهاد خودکفایی نهاجا برای تولید و ساخت یک غلاف اخلالگر راداری دور ایستا می باشد که تا به امروز تصاویری از آن در جریان رژه نیروهای مسلح و همچنین تصویری از آن در زیر بالهای هواپیماهای فوکر اف ۲۷ نهاجا که احتمالا در حال گذران مراحل آزمایشی است منتشر شده است.
تصویر: http://khabariha.ir/wp-content/uploads/2014/10/749076_402.jpg
غلاف پروژه سحاب در رژه نیروهای مسلح
تصویر: http://khabariha.ir/wp-content/uploads/2014/10/749080_523.jpg
غلاف های پروژه سحاب در زیر بالگرد هواپیمای F-27 نهاجا
این که غلاف های نصب شده بر روی پرنده های نهاجا در قالب پروژه سحاب تکمیل شده باشند یا خیر بحثی است که مشخص است نیست اما یک چیز مشخص است و آن هم این که بر اساس صحبتهای فرمانده پایگاه سوم شهید نوژه، سامانه های اخلال گر دورایستا بر روی جنگنده های این نیرو نصب شده و در حال استفاده هستند. غلاف اخلالگر دورایستا، یک توانایی بسیار مهم برای هر نیروی هوایی به حساب آماده و توان ضربتی هواپیماهای ان کشور را خصوصا در برابر تهدیدات سطح به هوا شدیدا افزایش خواهد داد. حال باید گفت با داشتن چنین چه اتفاقی خواهد افتاد؟با فرض داشتن این گونه سامانه تدافعی، یک هواپیما مجهز به آن به دور از منطقه برد راداری دشمن عملیات خود را آغاز کرده و به اخلال رادارهای دشمن می پردازد. در همین زمان و در فرصتی که پرنده مجهز به اخلالگر دورایستا، مشغول اخلال رادارهای دشمن است عناصر خودی شامل هواپیماها، پهپادها و یا موشک ها توان نفوذ به دایره دفاعی موشکهای دشمن را خواهند داشت.در تصاویر زیر می توان نمونه هایی از غلاف های جنگال مدرن که توسط کشور روسیه ساخته شده است را مشاهده کرد:تصویر: http://khabariha.ir/wp-content/uploads/2014/10/749152_405.jpg
SAP-518
تصویر: http://khabariha.ir/wp-content/uploads/2014/10/749153_266.jpg
SAP-14
ذکر این نکته نیز ضروری است سامانه های پیشرفته در این حوزه مثل ALQ-99 آمریکایی در گونه جمر محافظ و جمر دور ایستا و یا پاد جنگ الکترونیک روسی SAP-14 در کلاس جمر دور ایستا و SAP-518 به عنوان یک جمر دفاع از خود و جمر محافظ در طول موجهایی بین ۱ تا ۲۰ گیگاهرتز فعالیت می کنند و قائدتا سامانه های ایرانی نیز در همین حوزه فعالیت خواهند کرد. معمولا برد دقیق این سامانه ها بنا به مسائل امنیتی اعلام نمی شود اما مشخص است سامانه ای که توان اخلال در پدافندهای برد بلند مثل پاتریوت و یا اس ۳۰۰ و رادارهای پشتیبان آن را دارد، باید حداقل بردی بیش از ۲۰۰ کیلومتر که برد کشف هدف این سامانه ها است را داشته باشند و با توجه به پیشرفت سامانه های الکترونیکی و جنگال در صنایع دفاعی کشورمان، این برد می تواند برای سامانه هایی چون سحاب نیز متصور باشد.
امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
سه شنبه 18 فروردین 1394 - 15:46
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 8 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /vahid_mg /yf23 /general-reza /f18 /09360452050 /hesam-m2 /galla /


تعداد ارسال ها: 443
تاريخ عضويت: 20 /10 /1393
محل زندگي: قم
سن: 18
تعداد تشکر کرده: 1624
تعداد تشکر شده: 1436
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 7 RE معرفی هواپیمای جنگ الکترونیک EA-6B پراولر
الان ی اف 4 میتونه فقط شیش راکت با خودش حمل کنه ؟
سه شنبه 18 فروردین 1394 - 23:01
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 4 کاربر از hoseingt به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /yf23 /general-reza /hesam-m2 /


تعداد ارسال ها: 3879
تاريخ عضويت: 14 /8 /1392
محل زندگي: گرگان
سن: 32
تعداد تشکر کرده: 24514
تعداد تشکر شده: 23547
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 8 RE معرفی هواپیمای جنگ الکترونیک EA-6B پراولر
نقل قول از hoseingt
الان ی اف 4 میتونه فقط شیش راکت با خودش حمل کنه ؟

اف 4 میتونه 8 تن تسلیحات حمل کنه که در یک آپشن این پرنده حامل 32 بمب میشه اما چه ربطی به این موضوع داره
امضاي کاربر : افلاطون در بخشی از توصیف ایرانیان گفت :
آنان از نژاد خدایانند
چهارشنبه 19 فروردین 1394 - 09:09
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 6 کاربر از crounus2000 به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: general-reza /f18 /yf23 /09360452050 /hesam-m2 /mehdi /


تعداد ارسال ها: 3400
تاريخ عضويت: 24 /9 /1393
محل زندگي: همه جای ایران سرای من است
تعداد تشکر کرده: 19065
تعداد تشکر شده: 16973
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 9 RE معرفی هواپیمای جنگ الکترونیک EA-6B پراولر

از دهه ١٩۵٠ میلادی تکنولوژی هوانوردی برای کاربردهای نظامی گسترش بی سابقه ای یافت . از میان دهها نوع هواپیمایی که طراحی و سپس وارد عمل شدند پاره ای از آنها اگرچه از لحاظ ظاهری شبیه شکاری یا ضربتی بودند اما در واقع هیچکدام از این دو ماموریت را انجام نمی دادند .
یکی از این نوع هواپیماها ، هواپیماهای ویژه جنگ الکترونیک بود . هواپیماهایی که خدمه آن علاوه بر خلبان بودن متخصصین متبحری نیز در رشته الکترونیک و ارتباطات به شمار می رفتند و تنها سلاحی که به همراه داشتند دستگاههای گوناگون ایجاد اختلال الکترونیکی و پارازیت در سیستمهای راداری دشمن بود .
ویژگی جالب این هواپیماها در این بود که آنها غالباً پیشاپیش شکاریها و هواپیماهای ضربتی به قلمرو هوایی دشمن نفوذ می کردند و پس از پایان ماموریت نیز آخرین هواپیماهایی بودند که منطقه نبرد را ترک می نمودند .




هواپیماهای جنگ الکترونیک به این ترتیب نه تنها باید سیستمهای راداری دشمن را مخدوش می کردند بلکه باید با ایجاد چتر حفاظت الکترونیکی در دور خویشتن خود را نیز محافظت می نمودند .
البته ناگفته نماند نبردهای هوایی در آن زمان به گونه ای صورت می گرفت که استفاده از مقرهای حاوی سیستمهای جنگ الکترونیک که به زیر بال اکثر هواپیماهای شکاری یا ضربتی نصب می شدند اجتناب ناپذیر بود با این حال از آنجا که ظرفیت این مقرها محدود و شعاع عمل آنها نیز نسبتا ناچیز بود هرگز نمی توانستند از همان قدرتی برخوردار باشند که هواپیماهای مخصوص جنگ الکترونیک از آن برخوردارند .
ذکر این نکته نیز ضروری است که اصولا آموزش جنگ الکترونیک در رده های رزمی هر سه نیروی هوایی، زمینی و دریایی کلیه کشورهای جهان جزء لاینفک دروس آکادمیک نظامی به شمار می رود و هر کشور کوچک و بزرگی به فراخور تواناییها و نیازمندیهایش همواره سعی می کند به تازه ترین اطلاعات در این رشته ها دست پیدا کند . این موضوع منحصر به سالهای اخیر نمی باشد بلکه از 30 سال قبل تا اکنون به طور مداوم و مستمر در حال پیشرفت و پویایی است .
شاید ذکر این مساله نیز بی مورد نباشد که در تاریخ معاصر در خلال جنگ ویتنام تا حدی و بعدها در جنگ اعراب و اسرائیل و سرانجام در گسترده ترین مورد خود طی آخرین برخوردهای هوایی اسرائیل و سوریه تکنیکهای جنگ الکترونیک به کار گرفته شد . گرچه همانگونه که اشاره رفت کم و بیش همه کشورهای جهان به شیوه های جنگ الکترونیکی آشنایی دارند با این حال هواپیماهای خاصی که صرفا برای شرکت در این نبردها طراحی شده باشند تا سال 1980 فقط در اختیار نیروی دریایی و هوایی آمریکا بود .
این کشور به این منظور دونوع هواپیما یعنی EA-6B موسوم به prowler پراولر و EF-111 را در خدمت داشت .


کلیات :
هواپیمای EA-6B موسوم به پراولر یکی از جدیدترین و پیشرفته ترین هواپیماهای جنگ الکترونیک متعلق به نیروی دریایی آمریکا از دهه ١٩٧٠ به بعد به شمار می رفت. این هواپیما که رهاوردی از مجتمع فضایی Grumman محسوب می شد، محل استقرارش در عرشه ناوهای هواپیمابری بود که در گوشه و کنار دنیا پراکنده اند .
به جای هر نوع بمب یا موشکی هواپیمای پراولر با خود لوازم و تجهیزات پیچیده الکترونیکی حمل می کرد و به عبارت صحیحتر کلیه تسلیحات تهاجمی و تدافعی آن را همین تجهیزات الکترونیکی تشکیل می دادند .
در این میان تنها چیزی که این هواپیما فرو می ریخت صفحات باریکی به نام پوشال یا chaff است که موجب گمراهی رادارهای طرف مقابل می شد .
پوشال یا چف شامل باریکه هایی از موادی هستند که وقتی در آتمسفر معلق می شوند به عنوان انتن کوچک دو قطبی عمل کرده و آثاری همانند هواپیما یا کشتی را در صفحه رادار به وجود می آورند و برای داشتن بهترین کارایی ابعاد آنها باید ضریبی از نصف طول موج رادار حریف باشد . این اجسام باید بسیار سبک باشند تا به آرامی سقوط نموده و مدت زیادی در رادار باقی ببمانند. برای ساختن چف در ابتدا از آلومینیوم استفاده می شد؛ اما در سالهای بعد برای این منظور رشته هایی از فایبر گلاس که بوسیله غشای بسیار نازکی فلز احاطه شده است مورد استفاده قرار گرفت .
وزن تجهیزات الکترونیکی درونی هواپیمای پراولر به 8000 پوند می رسد و علاوه بر این می تواند پنج مقر خارجی به وزن کل 920 پوند حاوی سیستمهای گوناگون پارازیت انداز یا مخلوط پارازیت انداز و مخزن سوخت خارجی را نیز با خود حمل کند .

سلاح اصلی :
عمده ترین سلاحهای هواپیمای پراولر را سیستم جنگ الکترونیکی آن به نام AN/ALQ99E تشکیل می داد و قلب این هواپیما در این نقطه بود که می تپید .
این سیستم که کمپانی Raytheon پیمانکار اصلی آن بود توسط سه اپراتور به کار گرفته می شد . در حقیقت خدمه هواپیما از چهار نفر تشکیل می شدند که دو به دو در کنار یکدیگر و در دو کابین پشت سر همدیگر هریک بر روی یک صندلی پرتاب شونده قرار گرفته اند . از این چهارنفر یک نفر خلبان، یک نفر فرمانده سیستم جنگ الکترونیک که در کنار خلبان می نشیند و دو نفر ماموران جنگ الکترونیک هستند که البته هر کدام از این سه نفر وظیفه خاص داشته و با دستگاه های معینی کار می کنند .


دستگاه های ضد – ضد عمل الکترونیکی:

جالب است بدانیم در هر هواپیمای پراولر 30آنتن مختلف نصب شده بود که برای جستجو، تعیین و شناسایی هدف و همچنین اختلال در هر نوع فعالیت الکترومغناطیسی طرف مقابل به کار می رفت . پاره ای از این آنتنها به دستگاههای ضد – ضد عمل الکترونیکی مربوط می شدند که وظیفه شان خنثی نمودن هر گونه فعالیت دشمن در زمینه ایجاد پارازیت بر روی هواپیماهای پراولر بود .

مقرهای خارجی :

پیش از این اشاره نمودیم که هر هواپیمای پراولر علاوه بر سیستم های پارازیت انداز درون هواپیما، تا پنج سیستم پارازیت انداز نیز در مقرهای خارجی خود حمل می کرد . هریک از این مقرها حاوی دو سیستم و یا به عبارتی دو فرستنده صوتی پارازیت انداز پرقدرت و یک گیرنده ردگیر و نیز تعدادی آنتن بود و هر مقر یکی از هفت باند فرکانس را می پوشاند .

نحوه کار:

پس از آنکه آنتنهای تجسسی حساس که در برآمدگی بالای دم عمودی نصب شده اند علائم راداری حریف را در فاصله طولانی دریافت کردند، داده های خود را به کامپیوتر مرکزی هواپیما می دادند. این کامپیوتر بلافاصله شروع به تجزیه و تحلیل آنها می نمود و نتایج بررسی خود را به صورت ارقام و آمار بر روی صفحه نشاندهنده به نمایش می گذاشت. در ضمن تمامی این اطلاعات ضبط نیز می شد .

در این هنگام در حالیکه هواپیما در ارتفاع 34000 پایی در پرواز بود و فاصله اش از هدف به 2520 مایل می رسید وظیفه اش شروع می شد در این لحظه پرسنل جنگ الکترونیک باارزیابی یافته های حاصل به کمک کامپیوتر تصمیم مقتضی را در مورد نحوه مقابله با سیستمهای الکترونیکی حریف اتخاذ می نمودند و فرمانده با فشار دکمه ای پارازیت اندازهای درونی یا بیرونی هواپیما را به کار می انداخت .
کامپیوتر اصلی هواپیماهای پراولر به نحوی بود که می توانست پیش از هر ماموریت و نیز در حین ماموریت بر حسب مورد برنامه ریزی شود .


جاسوسی الکترونیکی:

در کاربرد هواپیماهای پراولر بیش از هر چیز برای آن گردآوری اطلاعات جاسوسی از نحوه عمل دستگاه های الکترونیکی مورد استفاده دشمن اهمیت داشت .

به عبارتی جاسوسی الکترونیکی یا Electronic Intelligence به عنوان عامل تعیین کننده در جنگ های الکترونیکی مطرح می شد؛ زیرا اگر مثلا اطلاعاتی از فرکانس دستگاههای الکترونیکی حریف در دست نبود هرگز نمی توان بر روی آن پارازیت انداخت .
نظر به اهمیت جاسوسی الکترونیکی بود که غالبا چنانچه موردی برای استفاده از هواپیماهای جنگ الکترونیک پیش می آمد هرگز آنها به تنهایی عمل نمی کردند بلکه سازماندهی آنها بنحوی بود که مثلا در هر ماموریت تعدادی هواپیمای پراولر با اتفاق تعدادی از هواپیماهای هشدار دهنده E-2C موسوم به ( هاوک آی – Hawkeye ) و شکاریهای برتری هوایی اف 14 و نیز شکاری – ضربتی اف 18 یا اف 4 به همراه تعدادی هواپیماهای سوخت رسان KA-6 و هواپیماهای ضربتی A6 در ماموریتها به طور دسته جمعی شرکت می نمودند.
امضاي کاربر :
شنبه 09 آبان 1394 - 12:07
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 1 کاربر از mehdi به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: crounus2000 /


تعداد ارسال ها: 3400
تاريخ عضويت: 24 /9 /1393
محل زندگي: همه جای ایران سرای من است
تعداد تشکر کرده: 19065
تعداد تشکر شده: 16973
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 10 RE معرفی هواپیمای جنگ الکترونیک EA-6B پراولر
شنبه 09 آبان 1394 - 12:09
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 1 کاربر از mehdi به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: crounus2000 /


تعداد ارسال ها: 1638
تاريخ عضويت: 2 /6 /1394
محل زندگي: تهران
تعداد تشکر کرده: 6525
تعداد تشکر شده: 10654
[Custom_Field_Content]
انجمن آي آر ارتش

پاسخ : 11 RE معرفی هواپیمای جنگ الکترونیک EA-6B پراولر
نقل قول از crounus2000
غلاف پروژه سحاب در رژه نیروهای مسلح


غلاف سحاب رو من در نمایشگاه امسال نیروی هوایی دیدم
سحاب در دو مدل مختلف و متفاوت نمایش داده شده بود که هم از نظر اندازه و هم طراحی تا حدی با هم تفاوت داشتن!
امضاي کاربر : اگر ذره‌ای از خاک میهنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک میهن می‌شویم و مرگ در این راه را افتخار می‌دانم...
\\\"خلبان شهید خلعتبری\\\"
شنبه 09 آبان 1394 - 15:32
نقل قول تشکر گزارش به مديريت ارسال پيام خصوصي
تشکر شده: 2 کاربر از ahmad به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: mehdi /crounus2000 /



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.




انجمن نظامی آی آر ارتش