خبر های بسیار خوب و غیر منتظره ای در راه است...
افتخار دارم تا این نوید را به شما بدهم که قوای مسلح ایران در آستانه ی یک تحول بزرگ بومی در عرصه ادوات ترابری تاکتیکی سبک و سنگین هستند و به زودی شاهد زرهی شدن تمام خودروهای مرزبانی ایران خواهیم بود.
وزارت دفاع این روز ها در سکوت مطلق خبری در حال اجرای طرح های مهمی است
صنایع مسلح ایران در سکوت و خالی از حاشیه و با دوری از تبلیغات کاذب و شعاری (همچون پروژه نا موفق قاهر313) در حال اجرای طرح های بزرگ و حقیقی هستند.
به زودی شاهد به ثمر نشستن و تولید انبوه جت آموزشی کوثر خواهید بود
شاهد به ثمر نشستن پروژه تانک کرار و ارتقا چشمگیر در قابلیت عملیاتی قوای زرهی ایران خواهید بود
شاهد به روز رسانی و توسعه چشگیر در بخش تسلیحات دریایی خواهید بود
احتمالاً شاهد توسعه نیروی هوایی و هوانیروز نیز خواهید بود...
اما در این تاپیک قصد داریم به طرح های جدید و در دست اقدام خودرو های زرهی ایران بپردازیم
قوای مسلح ایران برای اولین بار در این سالها به دنبال تولید آمرپ سنگین ضد مین رفته اند و برای اولین بار شاهد ورود این مصحول کاربردی به سازمان قوای مسلح خواهیم بود.
همچنین در یک طرح فوق العاده مهم و موثر، اقدام به اصلاح کارایی هایلوکس ها و زرهی کردن آنها شده است.
همچنین طرح تولید انبوه و موثر خودروی تاکتیکی ایرانی ارس نیز در دست اقدام قرار دارد و در آینده ای نزدیک ستون فقرات خودروی های تاکتیکی ایران با \\\"ارس\\\" نوسازی می شود.
اما در بخش اول به هایلوکس زرهی میپردازیم:
_______________________________هایلوکس زرهی
(تحولی بزرگ در راستای تامین امنیت گشت های مرزبانی)احتمالا همگی آگاه هستنید که ایران در نقاط مرزی برای امر ترابری و همچنین امور گشتی و کنترل خطوط مرزی به وفور از خودرو های هایلوکس استفاده میکند.
تویوتا هایلوکس یک خودروی آفرود بسیار قدرتمند و کاربردی است که برای امور گشتی و حمل بار و نفرات و همچنین عبور از نقاط نا هموار کارایی ویزه ای دارد.
به همین علت از این خودرو به تعداد زیاد برای جابجای مرزبانان در نقاط مرزی و همچنین گشت های سیار استفاده می شود.
اگر نگاهی به تلفات اخیر نیرو های ایران در مرز ها بیاندازیم متوجه میشویم عمده تلفات سربازان ایران در موارد کمین و حمله غافلگیر کننده به خودرو های گشت مرزی (وانت هایلوکس و لندکروز) بوده است.
عمده این حملات در جاده های مرزی سیستان و بلوچستان و کردستان توسط اشرار و عناصر تجزیه طلب تروریستی انجام می شود.
ایران در این کمین ها به علت زرهی نبودن خودرو های گشتی خود متحمل تلفات شده است.
به عبارتی به این علت که وانت هایلوکس زرهی نیست و در مقابل اصابت گلوله کاملاً اسیب پذیر است، حین کمین با تلفات سنگین نیرو های خودی مواجه میشود
به دنبال همین تجربه تلخ ایران طرح مهم و اساسی را برای زرهی کردن هایلوکس ها دنبال میکند.
این طرح بسیار پر اهمیت و حیاتی است زیرا امنیت نیرو های گشتی و ترابری در مرز راه به صورت کامل تامین می کند.
این محصول تحت عنوان خودروی زرهی سبک، بر اساس ارتقا روی پلت فرم تویوتا هایلوکس ارائه شده است.
به این صورت که اتاق کلی بدنه با یک بدنه زرهی مقاوم و شیشه های ضد گلوله تعویض شده است و همینطور یک اتاق مخصوص در فضای بار عقب آن تعبیه شده است تا حمل و جابه جایی نیرو و تسلیحات به صورت کاملا امن انجام شود.
همچنین یک برجک مخصوص تیر اندازی حفاظت شده روی برجک عقب آن طراحی شده تا امکان مقابله با کمین به صورت امن محیا شود.
طراحی این خودروی زرهی توسط سپاه پاسداران ایران و صنایع شهید کلاهدوز انجام شده است.
این محصول صد درصد ایرانی است
طبق اظهار منابع مطلع، برنامه بزرگ و جامعی توسط صنایع وزارت دفاع در دست اقدام است تا کلیه هایلوکس های تاکیتکی مرزبانی ایران بر اساس این پروژه زرهی و ضدگلوله شوند. (به صورت انبوه و فراگیر)
چرخ های هایلوکس با نسخه عاج دار عرض و مقاوم در برابر اصابت ترکش تعویض شده و همینطور روی اتاق آن شیشه های ضدگلوله در تمام زوایا مشرف به محیط اطراف خودرو طراحی و نصب شده است تا اشراف بصری نیرو های داخل خودرو به محیط حین گشت زنی تامین گردد.
در بالای خودرو یک برجک زرهی ضد گلوله با قابلیت چرخش 360 درجه به تمام زوایا طراحی شده است.
در صورتی که خودرو با کمین مواجه شود، رزمندگان می توانند با استفاده از برجک محل استقرار دشمن را شناسایی کرده در امنیت و حفاظت کامل به سمت آن شلیک و اجرای آتش کنند.
در چنین شرایطی بدون اینکه تهدید جانی یا صدمه ای به رزمندگان داخل خودرو وارد شود، امکان تبادل آتش محیا می شود و میتوان نیروی دشمن را نابود کرد و عوامل مهاجم را به هلاکت رساند.
تصویری از نمای پشتی هایلوکس زرهی
درب عقب خودرو نیز زرهی است.
تخلیه نیرو ها برای سرعت بیشتر و امنیت بیشتر از طریق درب عقب و با ابعاد بزرگ انجام می شود.
تصویری از درب پیش نمونه و توسعه یافته هایلوکس که در جریان پروژه زرهی سازی آن طراحی ارائه شده است.
ضخامت زره فلزی درب به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده
همینطور شیشه های آن با نوع ضد گلوله ایرانی تعویض شده اند.
هایلوکس زرهی، طرحی مهم و حیاتی است که در شرایط فعلی ادوات ترابری تاکتیکی ایران نیاز مبرمی به آن احساس می شد.
طراحی یک خودروی زرهی سبک برای قوای مسلح ایران یک نیاز حیاتی بود.
حال با این خودرو ضریب امنیت و کیفیت امور ترابری و کشتی ایران بهبود اساسی پیدا می کند.
این پروژه زرهی سازی کاملا ایرانی بوده و به دست متخصصان این مرز و بوم به ثمر نشسته است.
حال در سکوت خبری به شکلی انبوه هایلوکس های ایران در حال زرهی سازی هستند و در آینده ای کوتاه کلیه هایلوکس های مرزبانی ایران زرهی خواهند شد.
هایلوکس زرهی ایرانی، با توجه به افزایش زره و وزن آن (وزن حدود 3.7 تن) بهبود هایی نیز در بخش موتور داشته تا قابلیت های ترابری آن حفظ شود.
این خودرو با یک موتور 4 هزار سی سی توان رسیدن به سرعت بیش از یکصد کیلومتر در ساعت را دارد.
همچنین توان عبور از شیب های و موانع 60 درجه را دارد و میتواند شیب موانع ناموزون کناری را تا سطح 35 درجه پشت سر بگذارد.
به این ترتیب قابلیت آفرود و عبور از موافع سخت آن حفظ شده و همچنان توان تاختن در هر مسیر صعب العبوری را دارد.
این خودرو در مقابل اصابت گلوله های سربی (نظیر کلاشیکنف) به صورت کامل مقاوم است.
همچنین در برابر ترکش های نارجنک نیز به صورت صدردصد مقاومت کامل دارد.
در مقابل مین و بمب و راکت های انفجاری نیز قابلیت بقا آن افزایش پیدا کرده...
پایان بخش اول
(به زودی در پست های بعدی _ طی روز های آینده _ به بررسی آمرپ ایرانی و خودرو تاکتیکی ارس خواهیم پرداخت)
منبع اختصاصی: آی آر ارتش
(کلیه تصاویر اختصاصی آی آر ارتش می باشد)
امضاي کاربر : اگر ذرهای از خاک میهنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک میهن میشویم و مرگ در این راه را افتخار میدانم...
\\\"خلبان شهید خلعتبری\\\"