بخش دوم
امرپ ایرانی
وزارت دفاع در کنار زرهی کردن هایلوکس های مرزبانی، طرح تولید یک خودرو بزرگ و سنگین ضد مین با قابلیت مقاومت در برابر انوع مهامات افنجاری را نیز دتبال میکند تا از آن به صورت مکمل در سازمان رزم ایران استفاده کند.
این خودرو قابلیت حمل، انتقال و جا به جایی نفرات بالایی (استاندارد حمل 12 نفر) همراه با حمل بار و ادوات سنگین (تا حدی کمتر از 4 تن) را دارد.
این خودرو با ارتفاع شاسی بسیار بلند، موتور قدرتمند، زره سنگین و حفاظت بالا، امکان تامین تدارکات و لجستیک در مناطق قرمز و پر خطر را مهیا میکند.
به عنوان مثال این خودرو توان عبور از میدان مین را دارد و میتواند نقش حیاتی در صحنه های رزمی ایفا کند...
شیشه های این امرپ ضد گلوله ضخیم بوده و از زره سنگین بهره می برد و همچنین از یک برجک چرخان 360 درجه نیز در راس خود بهره می برد.
این برجک ضد گلوله قابلیت نصب تیربار دوشکا را داشته و این امکان را میدهد تا نیرو های داخل امرپ، در صورت کمین خوردن، بدون کوچکترین تهدیدی و در امنیت کامل اقدام به اجرای آتش متقابل و ضد کمین بکنند و تهدید را به خوبی دفع کنند.
امکان اجرا آتش حفاظت شده و امن از مزیت های این امرپ است.
همچنین این امرپ امکان حمل مخازن سوخت ذخیره جانبی را نیز در فضای بیرونی خود دارد...
این خودرو زرهی توسط وزارت دفاع و در صنایع شهید کلاهدوز طراحی و تولید شده است و صد درصد ساخت ایران می باشد.
در عین ایرانی بودن، طراحی آن مشابه امرپ های کانادایی است. (بنا بر اظهاراتی غیر موثق گفته می شود طرح نقشه های مهندسی و اطلاعات محرمانه لازم برای تولید این امرپ، توسط چینی ها به ایران ارائه شده که حاصل سرقت اطلاعات آنها از کانادا می باشد! - ادعای غیر قابل تایید)
هنوز نام رسمی برای آن انتخاب نشده و رونمایی رسمی از آن صوت نگرفته است.
فعلا در حد چند نمونه آزمایشی در وزارت دفاع ساخته شده و در حال طی تست های رزمی و سنجش کارایی عملیاتی و اصلاحات فنی می باشد
در صورت موفق بودن در دوره آزمایشی، برنامه تولید انبوه آن در وزارت دفاع در جهت وارد شدن به سازمان رزم قوای مسلح ایران (به ویژه برای نیروی زمینی و فرماندهی مرزبانی) اجرا خواهد شد.
فعلا طرح آن در مرحله آزمایشی است...
(تصویر: بخش زیرین امرپ)
این خودرو در عین چالاکی و قدرت حمل بالا و قدرت عبور از شیب های بیش از 50 درجه، از زره ضخیم و حفاظت بالایی برخودار است
سطح های کناری و بالایی و بیرونی امرپ ایرانی تا حد بالایی در برابر اصابت گلوله، ترکش و مهمات انفجاری (نظیر اصابت آر پی جی 7) مقاوم هستند.
در زیر خودرو نیز صفحات ضخیم فلزی و زره برای تامین حفاظت خودرو در برابر بمب های کنار جاده ای و تله های انفجاری و مین نصب شده است.
در تصویر بالا مشاهده میکنید که صفحات ضخیم فلزی فضای زیرین خودرو را پوشانده اند و امنیت بالایی را در مقابل تهدید بمب های کنار جاده ای ایجاد کرده اند.
این صفحات زرهی تقریبا تا 90 درصد فضای زیر خودرو را به استثنای اگزوز و سیستم استحراق پوشش داده اند...
تصویری که مشاهده میکنید از بالای خودرو و زیر صفحه کاپوت گرفته شده!
از این قسمت به خوبی می توانید صفحاتی که زیر موتور نصب شده اند و پوشش و حفاظت کاملی در قسمت زیرین خودرو ایجاد کرده اند را ببنید.
این صفحات زیر خودرو را پوشش داده اند.
(تصویر از بالا است و موتور روی صفحه قرار دارد)
ابعاد آمرپ ایرانی بسیار بزرگ بوده و تقریبا به اندازه یک کامیونت می باشد
ارتفاع شاسی آن از سطح زمین تقریبا یک متر است و ارتفاع کلی بدنه آن به حدود سه متر می رسد.
برای رسیدن به مقابل درب کوچک زرهی این خودرو از جلو باید سه پله را در ارتفاع طی کنید و همچنین برای ورود به درب زرهی عقب آن باید دو پله را پشت سر بگذارید.
(تمام این موارد در افزایش سطح حفاظت آن اهمیت دارد)
امرپ ایرانی حفاظت و کارایی بالایی دارد و در صورت ورود به سازمان رزم ایران می تواند نقشی موثر را ایفا کند و حتی می تواند به عنوان خودروی گشت فرماندهی در مرزبانی نیز استفاده شود...
باید در آینده منتظر خبر های جدید و شیرینی از این طرح باشیم...
پایان بخش دوم
(بررسی خودرو ارس، به زودی و طی روز های آینده انجام خواهد شد)
منبع اختصاصی آی آر ارتش
مرجع کلیه تصاویر: اختصاصی آی آر ارتش
کپی فقط با ذکر منبع مجاز است
انجمن سربازان ارتش سایبری سرزمین پارس
آی ار ارتش
امضاي کاربر : اگر ذرهای از خاک میهنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک میهن میشویم و مرگ در این راه را افتخار میدانم...
\\\"خلبان شهید خلعتبری\\\"