بال های متغیر ویژگی های منحصر به فرد تامکت جنگنده ایرانی !!
27 / 07 / 1393 | 2:5 | 7768 بازدید
بال های متغیر ویژگی های منحصر به فرد تامکت جنگنده ایرانی !!
حتما متوجه تغییر ظاهری تام کت های افسانه ای شده اید !تامکت ها گاهی پهن و گاه کشیده دیده میشوند !!!
با توجه به طراحی این جنگنده مافوق زمان به عنوان ناونشین ، ضروری بود تا اف-14 تامکت هواپیمایی باشد با قابلیت برخاست و فرود در سرعت های بسیار پایین؛ و این ویژگی برای تسهیل عملیات از روی ناوهای هواپیمابر مورد نظر بود.
نتایج تحقیقات شرکت گرومن، به جایی رسید که معلوم شد هواپیمای تامکت، باید هواپیمایی با بال های متغیر باشد تا بتواند به خوبی با سرعت های نسبتاً کم تیک آف نموده و سپس بتواند با همین پیکربندی، در سرعت های بالا نیز کروز کرده و مشکلی برای پرواز مافوق صوت هم نداشته باشد. بال های متغیر هواپیمای اف-14، با نهایت دقت و ظرافت طراحی شده و نتیجتاً، آزمایش ها بر روی این بال ها، حکایت از کارایی فوق العاده و بی نقص این نوع بال ها داشت.
بال های تامکت، با قابلیت تغییر زاویه از 20 درجه در حالت کاملاً باز تا 68 درجه تا حالت کاملاً بسته طراحی شد. کارشناسان شرکت گرومن، اهرمی را در کابین خلبان تعبیه کردند که بدان وسیله، خلبان می توانست بال های هواپیمایش را تا 75 درجه برای جاگیری کمتر روی عرشه ناوهای هواپیمابر ببندد.
در سرعت های پایین، بال ها تماماً گسترده شده و با کمک فلپ ها، بیشترین نیروی برا را برای برخاست فراهم می کردند. به تدریج با افزایش سرعت، بال ها برای افزایش عدد ماخ بحرانی، به سمت عقب مایل شده و از تولید نیروی پسای اضافی جلوگیری می نمایند.
تمام عملیات تغییر زاویه بال ها بدون دخالت خلبان و تنها به وسیله یک کامپیوتر درونی ویژه کنترل می شود. ناگفته نماند، سیستم بال های متغیر به دلیل طراحی ویژه سامانه ی بسیار گران قیمتی است و در هواپیماهای جنگنده ی بعدی ایالات متحده، هرگز به کار گرفته نشد.
• ایران در سال ۱۹۷۴ قراردادی را با شرکت آمریکایی گرومن منعقد کرد و طبق این قرارداد گرومن موظف به تولید ۸۰ فروند جنگندهٔ اف-۱۴ تامکت و تحویل آن در دو سری، سری اول ۳۰ فروند و سری دوم ۵۰ فروند از این جنگنده به ایران شد. ایران متعهد شد بابت هر خرید هر جنگنده مبلغ ۳۰ میلیون دلار یعنی ۵ میلیون دلار بیش از قیمت فروش این جنگنده به نیروی دریایی آمریکا به شرکت گرومن پرداخت نماید.
• این قرار داد در شرایطی منعقد گشت که شرکت گرومن به دلیل انحام هزینه سنگین آزمایشات تولید هفت فروند از این حنگنده ناونشین ببه عنوان نمونه برای نیروی دریایی ارتش ایالات متحده در شرف ورشکستی قرار داشت و عملاً توان تولید و سرمایه هزینه کرد این قرار داد تولیدی سنگین را نداشت .
• به همین جهت دولت ایران که از شرایط افتصادی بسیار مناسب و زحایر ارزی هنگفت با پشتوانه بالا و قیمت نازل دلار در ایران مواجه بود ، با پرداخت وامی به مبلغ 1 میلیارد و 200 میلون دلار ( نیمی از هزینه کل قرارداد ) عملاً به سهامدار اصلی شرکت گرومن تبدیل گشت و تولیدات این شرکت را در انحصار خود قرار داد ! که موجبات نارضایتی دولت وقت اسرائیل و عربستان سعودی به شدت فراهم گشت !!
اما تامکت جنگنده افسانه تاریخ آسمان و متعلق به ایران گردید.
برخی از مهمترین ویژگیهای جنگندههای تحویل داده شده به ایران عبارت بودند از:
رنگآمیزی:تمامی تامکتهای تحویلی ایران دارای پوشش سطحی ترکیبشده از سه رنگ بودند. رنگها توسط نیروی هوایی ایران و در قالب سفارش TO-1-1-4 به گرومن عرضه شد. رنگ کرم با کد FS20400، سبز تیره با کد FS34079 و قهوهای با کد FS36622، رنگهای مورد نظر ایران بودند.
موتور: مذاکره دولت ایران با شرکت پرت و ویتنی برای قراردادن موتور اف۱۰۰ بر روی تامکتهای سفارشی ایران به سرانجام نرسید و در نهایت موتور تیاف۳۰ بر روی گربههای ایرانی نصب شد. شاید بتوان گفت بزرگترین نقیصه این تامکتها از نظر منتقدین همین موتورها بود که بر خلاف موتورهای منفجر شونده جنرال الکتریک !! هیچ یک با اشکال جدی روبرو نشد !!
مسلسل: بر روی هریک از تامکتها یک مسلسل ام۶۱ والکان نصب شده است. این مسلسل در زیر و سمت چپ کاکبیت قرار دارد و در مدل نیروی دریایی ایالات متحده وجود ندارد.
استنسیل: تمام استنسیلهای انجامشده برروی کاکبیت خلبان و سایر نقاط بدنه گربههای ایرانی به زبان انگلیسی انجامشده و از این جهت کاملاً مشابه مدلهای مورد استفاده در نمونههای ارتش آمریکاست.
حتما متوجه تغییر ظاهری تام کت های افسانه ای شده اید !تامکت ها گاهی پهن و گاه کشیده دیده میشوند !!!

با توجه به طراحی این جنگنده مافوق زمان به عنوان ناونشین ، ضروری بود تا اف-14 تامکت هواپیمایی باشد با قابلیت برخاست و فرود در سرعت های بسیار پایین؛ و این ویژگی برای تسهیل عملیات از روی ناوهای هواپیمابر مورد نظر بود.
نتایج تحقیقات شرکت گرومن، به جایی رسید که معلوم شد هواپیمای تامکت، باید هواپیمایی با بال های متغیر باشد تا بتواند به خوبی با سرعت های نسبتاً کم تیک آف نموده و سپس بتواند با همین پیکربندی، در سرعت های بالا نیز کروز کرده و مشکلی برای پرواز مافوق صوت هم نداشته باشد. بال های متغیر هواپیمای اف-14، با نهایت دقت و ظرافت طراحی شده و نتیجتاً، آزمایش ها بر روی این بال ها، حکایت از کارایی فوق العاده و بی نقص این نوع بال ها داشت.
بال های تامکت، با قابلیت تغییر زاویه از 20 درجه در حالت کاملاً باز تا 68 درجه تا حالت کاملاً بسته طراحی شد. کارشناسان شرکت گرومن، اهرمی را در کابین خلبان تعبیه کردند که بدان وسیله، خلبان می توانست بال های هواپیمایش را تا 75 درجه برای جاگیری کمتر روی عرشه ناوهای هواپیمابر ببندد.
در سرعت های پایین، بال ها تماماً گسترده شده و با کمک فلپ ها، بیشترین نیروی برا را برای برخاست فراهم می کردند. به تدریج با افزایش سرعت، بال ها برای افزایش عدد ماخ بحرانی، به سمت عقب مایل شده و از تولید نیروی پسای اضافی جلوگیری می نمایند.
تمام عملیات تغییر زاویه بال ها بدون دخالت خلبان و تنها به وسیله یک کامپیوتر درونی ویژه کنترل می شود. ناگفته نماند، سیستم بال های متغیر به دلیل طراحی ویژه سامانه ی بسیار گران قیمتی است و در هواپیماهای جنگنده ی بعدی ایالات متحده، هرگز به کار گرفته نشد.
• ایران در سال ۱۹۷۴ قراردادی را با شرکت آمریکایی گرومن منعقد کرد و طبق این قرارداد گرومن موظف به تولید ۸۰ فروند جنگندهٔ اف-۱۴ تامکت و تحویل آن در دو سری، سری اول ۳۰ فروند و سری دوم ۵۰ فروند از این جنگنده به ایران شد. ایران متعهد شد بابت هر خرید هر جنگنده مبلغ ۳۰ میلیون دلار یعنی ۵ میلیون دلار بیش از قیمت فروش این جنگنده به نیروی دریایی آمریکا به شرکت گرومن پرداخت نماید.
• این قرار داد در شرایطی منعقد گشت که شرکت گرومن به دلیل انحام هزینه سنگین آزمایشات تولید هفت فروند از این حنگنده ناونشین ببه عنوان نمونه برای نیروی دریایی ارتش ایالات متحده در شرف ورشکستی قرار داشت و عملاً توان تولید و سرمایه هزینه کرد این قرار داد تولیدی سنگین را نداشت .
• به همین جهت دولت ایران که از شرایط افتصادی بسیار مناسب و زحایر ارزی هنگفت با پشتوانه بالا و قیمت نازل دلار در ایران مواجه بود ، با پرداخت وامی به مبلغ 1 میلیارد و 200 میلون دلار ( نیمی از هزینه کل قرارداد ) عملاً به سهامدار اصلی شرکت گرومن تبدیل گشت و تولیدات این شرکت را در انحصار خود قرار داد ! که موجبات نارضایتی دولت وقت اسرائیل و عربستان سعودی به شدت فراهم گشت !!
اما تامکت جنگنده افسانه تاریخ آسمان و متعلق به ایران گردید.

برخی از مهمترین ویژگیهای جنگندههای تحویل داده شده به ایران عبارت بودند از:
رنگآمیزی:تمامی تامکتهای تحویلی ایران دارای پوشش سطحی ترکیبشده از سه رنگ بودند. رنگها توسط نیروی هوایی ایران و در قالب سفارش TO-1-1-4 به گرومن عرضه شد. رنگ کرم با کد FS20400، سبز تیره با کد FS34079 و قهوهای با کد FS36622، رنگهای مورد نظر ایران بودند.
موتور: مذاکره دولت ایران با شرکت پرت و ویتنی برای قراردادن موتور اف۱۰۰ بر روی تامکتهای سفارشی ایران به سرانجام نرسید و در نهایت موتور تیاف۳۰ بر روی گربههای ایرانی نصب شد. شاید بتوان گفت بزرگترین نقیصه این تامکتها از نظر منتقدین همین موتورها بود که بر خلاف موتورهای منفجر شونده جنرال الکتریک !! هیچ یک با اشکال جدی روبرو نشد !!
مسلسل: بر روی هریک از تامکتها یک مسلسل ام۶۱ والکان نصب شده است. این مسلسل در زیر و سمت چپ کاکبیت قرار دارد و در مدل نیروی دریایی ایالات متحده وجود ندارد.
استنسیل: تمام استنسیلهای انجامشده برروی کاکبیت خلبان و سایر نقاط بدنه گربههای ایرانی به زبان انگلیسی انجامشده و از این جهت کاملاً مشابه مدلهای مورد استفاده در نمونههای ارتش آمریکاست.
امکانات جانبی: تامکتهای سفارشی ایران از امکانات جانبی بیشتری نسبت به مدلهای نیروی دریایی آمریکا برخوردارند. وجود ماسک اکسیژن، صندلیهای راحتتر با قفلهای مطمئنتر و سیستم هدفگیری دقیقتر بعضی از این تمایزها هستند.
کد مطلب : 1155
ارسال شده در موضوع : نیروی هوایی ,جنگنده ,
برچسب ها : جنگنده,تامکت,جنگنده ایرانی,اف 14,جنگنده اف 14,جنگنده تامکت,بال متغییر جنگنده,
» تمامي حقوق اين مطلب متعلق به سايت نظامي آي آر ارتش و بوده و کپي برداري با ذکر نام منابع آزاد است.
http://irartesh.ir/post/1155

آقایون الان نزدیک 45 سال است ماجنگنده نخریدیم الان تحریم هم تمام شده چراجنگنده خریداری نمیکنیم خدای نکرده اگریک جنگ درکشورشروع بشه باکدام جنگنده می جنگیم .چرامسئولان کشوردست بکارخریدجنگنده نمیکنندفکرنمیکنیدالان هم دیراست باباخریدجنگنده ازنان شب واجبتراست فقط سوخو35یا57

بلاخره متوجه نشدم تغییر زاویه بال توسط سیستم نرمافزاری انجام میشه یا توسط اهرم تعبیه شده درون کاکبیت!!
لطفا پاسخ بدید. سپاس
لطفا پاسخ بدید. سپاس

سلام ما الان چهل ساله كه داريم پز اين تامكتارو ميديم الان همين بيخ گوش ما چندين اسكاتران هاى اف١٨ اف٢٢ اف١٦ اف١٥ اف٣٥ امريكايى هست كه با يه اشاره تيكاف ميكنن به نظر من ديگه بايد شروع به خريد جنگنده هاى جديد مخصوصاً سخو٣٥ هاى روسى كنيم وگرنه بيش از اين پرو ميشن
پاسخ : ادرس اف 35 بیخ گوش مارو اگر لطف کنید ممنون میشم
نظر بگذارید