سایت نظامی آی آر ارتش
بزرگترین و متفاوت ترین سایت نظامی در ایران



عکس و تصویر سلاح

جنگنده شفق

طبق گزارشی از وزیر دفاع،پروژه شفق درحال پیگیریمی باشد.

هواپیمای شفق سومین هواپیمای جنگنده بومی ساخت جمهوری اسلامی ایران است. این جنگنده اولین هواپیمای رادارگریز ایران می‌باشد که در سال ۱۳۸۶ به جمع هواپیماهای عملیاتی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست.

تاریخچه

اولین معرفی شفق در سال ۲۰۰۲ و در نمایشگاه صنایع هوایی ایران اتفاق افتاد. در آن نمایشگاه یک نمونه از این هواپیما در ابعاد واقعی به نمایش گذاشته شده بود.در سال ۲۰۰۴ تلویزیون جمهوری اسلامی ایران فیلمی از یک نمونه در اندازه واقعی از این هواپیما نشان داد. در این نمونه تغییراتی نسبت به یاک-۱۳۰ دیده می‌شد که احتمال رسیدن به سرعت مافوق صوت را برای این هواپیما مطرح می‌کرد. در این فیلم شفیقه بفارین به عنوان سرمهندس تیم طراحی هواپیما معرفی شد.بنا به اظهارات نشریات خارجی، این پروژه همکاری مشترکی بین ایران و روسیه برای طراحی یک جت آموزشی یا هواپیمای جنگنده بوده که بعدها این کشور مانند برخی قراردادهای دیگر، خود را کنار کشیده و خود نیز آن را ادامه نداده است. پس از آن ایران به تنهایی این برنامه را با اعمال تغییراتی در طراحی تا مرحله رونمایی پیش برد.پس از رونمایی نمونه ای از شفق که کارشناسان آن را ماکت در ابعاد واقعی(Muck-up) می دانستند که آخرین مرحله توسعه یک هواپیما پیش از مراحل آزمایشات زمینی و پروازی است، دیگر خبری از این هواپیما نبود و بسیاری آن را طرحی فراموش شده (به دلیل قطع همکاری طرف خارجی حتی در تأمین زیرسامانه ها) می پنداشتند.

مشخصات

شفق هواپیمایی تک موتوره با قابلیت پرواز در تمامی شرایط آب و هوایی، با دو سکان عمودی V شکل و ابعاد به نسبت کوچک است. دو ورودی هوای موتور آن در طرفین بدنه و نزدیک کابین خلبان قرار گرفته و کانوپی یا آسمانه  بزرگ(شیشه یا طلق کابین) دیدی بسیار عالی برای مربی پرواز و خلبان آموزش گیرنده فراهم می آورد.
این کانوپی دید خوب و تقریباً 360 درجه  هر دو سرنشین به بیرون را ایجاد نموده است. همچنین دید رو به رو و رو به پائین برای خلبان جلویی به افزایش کارایی در عملیات تهاجم زمینی کمک می نماید. محل قرارگیری مناسب استاد خلبان در هواپیمای شفق منجر به افزایش تسلط او بر عملکرد خلبان آموزش گیرنده می شود.با استناد به تصاویر منتشر شده از این هواپیما می توان ابعاد آن را به طور تقریبی اینگونه بیان نمود: طول کلی حدود 11 تا 14متر، دهانه بال 10.5 تا 13 و ارتفاع 4.2 تا 4.7 متر. بنابراین شفق در زمره جت های نظامی کوچک قرار می گیرد.
در منابع خارجی برای جرم خالی این هواپیما اعدادی بین 4300 تا 5000 کیلوگرم و نوع موتور آنRD-33 عنوان شد  است. در صورت صحت این موضوع با توجه به اینکه این موتور توربوفن بر روی هواپیمای جنگنده رهگیر «میگ-29» نیروی هوایی ارتش کشورمان هم به کار می رود انتخاب مناسبی برای بهبود شرایط پشتیبانی و تعمیر و نگهداری شفق محسوب می شود اما از قطعی شدن استفاده از این پیشرانه برای ادامه برنامه و نمونه های تولیدی اطلاعی در دست نیست.

ویژگی های آیرودینامیکی

با توجه به منتشر نشدن اطلاعات کافی از ویژگی ها و قابلیت های شفق تنها می توان به تصاویر نمونه ها و ماکت های آن در نمایشگاه های مختلف(تا قبل از سال 1384) استناد کرد. طرح بال این هواپیما دارای حالت دایروی در جلو و عقب در نزدیکی ریشه آن و ضخیم تر نسبت به بقیه بال است که با اتصال به یک بال باریک شونده(Taper) عملاً بالی دو تکه را به وجود آورده.
لازم به ذکر است این نحوه طراحی در هواپیماهای تولید شده در دنیا مشاهده نشده و تنها ریشه بال هواپیمای «اف-آ-18ئی سوپرهورنت» آمریکایی که در دهه 1990 طراحی شده زوایایی با شباهت نسبی به شفق دارد.
این بال با یک ریشه امتداد یافته تا زیر کابین خلبان تکمیل می شود که به آن LERX گفته می شود. لرکس بسیار بزرگ این هواپیما کمک می کند تا در زوایای حمله بالا، کنترل مناسبی وجود داشته باشد. این ویژگی در بسیاری از هواپیماهای طراحی شده پس از سال های 1970 دیده می شود از جمله جنگنده های آمریکایی اف-16 و اف-آ-18 و جنگنده های روسی مانورپذیری همچون میگ-29 و سوخو-27. به علاوه قرارگیری ورودی هوای موتور، زیر این ریشه امتداد یافته منجر به افزایش کارایی دهانه ورودی هوای(Air Intake) موتور می شود.بنابراین، طراحان این هواپیما افزودن به قابلیت های مانورپذیری آن نسبت به نمونه های آموزشی موجود در کشور را مد نظر داشته اند خصوصاً که خلبانان جنگنده مانورپذیر میگ-29 کشورمان نیز می بایستی با هواپیمایی با قابلیت های نزدیک به آن آموزش ببینند.
سکان عمودی V شکل شفق موتور آن را در خود جای داده که هوای مورد نیاز آن توسط دو ورودی با زاویه پهلویی تا حدودی غیر 90 درجه تأمین می شود. سطوح متحرک دم عمودی(رادر-Rader) نسبتاً بزرگ هستند که برای افزایش قابلیت مانور، راهکاری مناسب است اما از تصاویر منتشر شده از شفق نمی توان نتیجه گیری کرد دم افقی این هواپیما از نوع تمام متحرک است یا خیر در حالی که این نوع دم برای هواپیماهای جنگی طرحی مرسوم به شمار می رود و البته قابلیت های مانوری بالایی نیز به همراه می آورد.برخی شاخصه های آیرودینامیکی شفق برای جریان های مافوق صوت بیشترین مزیت را دارد که گمانه زنی منابع خارجی مبنی بر مادون صوت بودن این هواپیما را زیر سوال می برد از جمله سکان V شکل که از نظر پایداری پرواز در سرعت های فراتر از سرعت صوت مزیت قطعی ایجاد می کند و Lerx که از جهت کمک به کاهش پسای ناشی از سطوح کنترلی در این سرعت ها مفید است.تصاویری از نمونه های شفق در حال گذراندن آزمون های تونل باد موجود است که به طراحی بهتر هواپیما و نیاز به کمترین تغییرات پس از ساخت نمونه های آزمایشی و برای تولید انبوه است. این آزمایش ها تماماً توسط متخصان کشورمان در تونل های باد صنایع و دانشگاه های ایران به انجام رسیده است.در مجموع می توان گفت شکل آیرودینامیکی جدید شفق که با استفاده و ترکیب طرح های برتر دنیا به انجام رسیده با رویکرد افزایش قابلیت مانور به پیدایش یک هواپیمای جدید و متفاوت با نمونه های خارجی و در واقع یک طرح بومی منجر شده است.

کاهش بازتاب راداری

همانگونه که اشاره کردیم تغییرات طراحان ایرانی در طرح اولیه شفق به وضوح تلاش برای کاهش بازتاب راداری این هواپیما را نشان می دهد که مهمترین آنها یکسان سازی زاویه تمام سطوح جلویی بال و دم با هم و نیز سطوح عقبی با هم است. این روش باعث شکل گیری بازتاب های راداری در جهاتی خاص می شود و در نتیجه رادارهای دشمن تنها از زوایای محدودی بازتاب مناسبی از امواج برگشتی از هواپیما خواهند داشت.
همچنین تغییر سطوح پهلویی ورودی هوای موتور به طوری که زوایای غیر 90 درجه داشته باشند نیز به کاهش بازتاب راداری این بخش کمک می کند. در کنار آن انحنای مسیر عبور هوا تا موتور نیز به کاهش بازتاب راداری تیغه های فن و کمپرسور موتور منجر می شود که سهم بسیار زیادی از سطح مقطع راداری جلویی یک هواپیما را دارند.
زاویه غیر 90 درجه(نسبت به راستای افقی و عمودی) سکان های عمودی یا همان قرار گیری آنها به شکل حرف V انگلیسی نیز باعث کاهش بازتاب امواج رادار به گیرنده و پخش شدن آنها در جهات دیگر می شود.
در معدود اطلاعات رسمی منتشر شده از این هواپیما آمده است که سطوح بال و بدنه آن از مواد جاذب امواج راداری پوشیده شده که این روش هم یکی از راهکارهای مؤثر برای پنهان ساختن یک هواگرد از دید رادارهای دشمن است.
این مطلب می تواند نشان دهنده احتمال برنامه ساخت نمونه تولید انبوه شفق از مواد فلزی در آن زمان باشد اما امروزه با رشد چشمگیر کشورمان در مواد مرکب(کامپوزیت) غیر فلزی که توانمندی بالایی در جذب انرژی امواج رادار دارند می توان امید داشت نمونه های تولیدی شفق به بارتاب های راداری کمتر برسند.
بنابراین به کارگیری همزمان چندین روش کاستن از سطح مقطع راداری نشان می دهد حرکت ایران به سمت طراحی هواپیماهای پنهانکار راداری(رادارگریز) با شفق آغاز شده همانگونه که کارشناسان خارجی هم آن را اولین هواپیمای پنهانکار ایرانی می دانند.
البته مواردی همچون حمل تسلیحات در خارج از بدنه تناقض آشکاری با اصول پنهانکاری راداری دارد که احتمالاً با توجه به الزامات طراحی مشترک ویژگی ها بین نمونه های مختلف آموزشی و رزمی شفق، طراحان از آن صرف نظر کرده اند.

سامانه ها

سه نمونه این جنگنده به طور کلی معرفی شده است که شامل نمونه دو نفره آموزشی، نمونه دو نفره رزمی و نمونه تکنفره رزمی است. 7 جایگاه حمل تجهیزات و تسلیحات، یکی زیر بدنه و سه تا زیر هر بال نمونه های رزمی شفق دیده می شود.
عدم وجود ریل حمل موشک در نوک بال که طرحی مرسوم در هواپیماهای رزمی است شاید به دلیل امتداد سطوح متحرک تا سر بال باشد. به علاوه نزدیک بودن این جایگاه ها به بدنه موجب افزایش تمرکز جرم حول محور طولی و بهبود برخی شاخصه های مانورپذیری است.در ماکت های اولیه این هواپیما که در نمایشگاه های مختلف دیده شده اند به وضوح تسلیحات مختلف هوا به هوا و هوا به سطح روسی به چشم می خورد اما امروز با گذشت حدود یک دهه از رونمایی شفق فهرست تسلیحات هوا به هوا و هوا به سطح هوشمند و پیشرفته ایرانی در انواع راداری، حرارتی، اپتیکی و لیزری بسیار گسترده شده و می توان انتظار داشت در نمونه های تولیدی این هواپیما از سلاح های ایرانی استفاده شود.
یکی از نکات بسیار جالب توجه در نمونه های رونمایی شده از شفق، به کارگیری سه نمایشگر بزرگ چند منظوره یا MFD در کابین آن است که در تمامی جنگنده های جدید یا بهسازی شده در دهه 1990 و به بعد دیده می شوند که بازتاب قابل توجهی هم در تحلیل های کارشناسان خارجی داشت. البته با توجه به اینکه نمونه های بومی این نمایشگرها تنها در سال های اخیر روی هواپیماها و بالگردهای ساخته و بهسازی شده ایران دیده می شود احتمال برنامه ریزی بر مبنای استفاده از نمایشگرهای خارجی در آن زمان وجود دارد.
اما قطع همکاری خارجی و تلاش متخصصان صنایع دفاعی کشورمان منجر به تولید این سامانه به صورت بومی شد که پیشتر در گزارش های مختلفی از جمله گزارش مربوط به بالگرد طوفان-2 و جنگنده قاهر اف-313 به آن اشاره نموده ایم.
با این سامانه ها و حذف انبوه نمایشگرهای عقربه ای، کابین خلبان در هواپیمای شفق محیطی نسبتاً خلوت نزدیک به هواپیماهای نسل چهارم پیشرفته بوده که با کاهش بار کاری خلبان به افزایش قابلیت های او در هدایت هواپیما و تمرکز روی مأموریت اصلی کمک می کند. شاید الگوبرداری از کابین هواپیمای اف-14و نمونه های بهسازی شده میگ-29 در روسیه نیز در طراحی و جانمایی مناسب سامانه های کابین خلبان در شفق نقش داشته است.همچنین سامانه نمایشگر سربالا یا HUD نیز در شفق دیده می شود که برای افزایش کارایی خلبان در مأموریت خصوصاً نبردهای هوا به هوا یا پرواز در ارتفاع پایین بسیار مفید است. به کمک این نمایشگر که رو به روی خلبان نصب شده و اطلاعات مهم پروازی و سامانه های تسلیحاتی را به نمایش می گذارد خلبان در زمانی که باید به بیرون کابین توجه کند نیاز به پائین آوردن سر و تمرکز روی نمایشگرهای داخل کابین ندارد.
دسته هدایت شفق در وسط کابین قرار دارد که گویای عدم برخورداری آن از سامانه کنترل پرواز با سیم است که در بسیاری از جنگنده های پیشرفته دیده می شود. چیزی که شاید در نمونه های تولیدی شفق و قاهر بتوانیم انتظار آن را داشته باشیم. این سامانه به کمک سامانه کنترل پرواز دیجیتال به افزایش برخی قابلیت های کنترل پرواز هواپیما کمک می کند.
از نکات قابل توجه دیگر در کابین نمونه های اولیه شفق استفاده از صندلی پرتاب شونده روسی است که امروزه نمونه های بومی صندلی خلبان در کشورمان ساخته و با موفقیت آزمایش شده است که قاعدتاً بر روی این هواپیما نیز قابل استفاده است.
البته امروزه سایر زیرسامانه های مورد نیاز هواپیما نظیر بیسیم و رادیو، ارتفاع سنج، سامانه های تبادل داده و سامانه های جنگ الکترونیک نیز توسط صنایع دفاعی کشورمان ساخته می شود.
در نظر داشتن ساخت انواع رادارها و سامانه های کنترل آتش زمینی در ایران با قابلیت کشف و درگیری همزمان با اهداف متعدد و از طرفی ساخت سامانه های راداری برای موشک های سطح به هوا نظیر شاهین و شلمچه و همچنین بهسازی های گوناگون بومی روی سامانه های راداری جنگنده های خارجی موجود در کشورمان نشان دهنده وجود توانایی های لازم برای ساخت رادار و سامانه کنترل آتش بومی برای هواپیماهای جنگنده ایرانی است.
همچنین متخصصان کشورمان در این سال ها به دانش طراحی، ساخت، آزمایش و تولید ارابه های فرود هواپیما دست یافته اند که منجر به افزایش درصد بومی سازی یک هواپیمای جنگی می شود. ناگفته نماند ارابه های فرود هواپیمای شفق رو به عقب جمع می شوند که البته نمونه های بازشونده رو به جلو در مواردی ایمنی بیشتری دارد.ارابه های فرود اصلی این هواپیما پشت ورودی هوای موتور قرار می گیرد که یکی از شواهد انحنا دار بودن کانال تأمین کننده هوای موتور است. فاصله مناسب و حدوداً 3.5 تا 4 متری چرخ های این سامانه باعث فرود ساده تر و ایمن تر آن می شود که البته برای نمونه آموزشی شفق بیشتر مفید است.
از دیگر نکات قابل توجه در نمونه های دیده شده از شفق، زوایای دم افقی در کنار خروجی موتور است که پیش بینی فضای کافی برای عملکرد سامانه تغییر بردار رانش را به یاد می آورد. هر چند نوع موتور مورد استفاده برای نمونه تولیدی شفق نامشخص است و ممکن است طراحان در سال های بی خبری عمومی از شفق به سمت استفاده از دو موتور کوچکتر به جای یک موتور سابق یا تلاش برای تولید انبوه یک موتور مطمئن بومی رفته باشند که شاید همان موتور توربوفن ملی باشد.
با توجه به قطع همکاری خارجی و در نتیجه لزوم توسعه همه زیرسامانه ها به صورت بومی، طولانی شدن این پروژه عجیب نیست البته در سایر کشورها هم از شروع تحقیقات تا آغاز تولید انبوه یک هواپیما سال ها زمان صرف می شود که برای طرح هایی با نوآوری های بالا به بیش از 10 سال نیز می رسد.
با توجه به گفته های اخیر  وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروی های مسلح کشورمان در زمینه در دستور کار بودن تولید هواپیمای شفق، می توان انتظار داشت این هواپیمای ارزنده با درصد بومی سازی بسیار بیشتر نسبت به قبل ساخته شود؛ هواپیمایی که به حق مقدمه ای شایسته برای طراحی و تولید کاملاً بومی جنگنده قاهر اف-313 بوده است.

مشخصات تقریبی

  • خدمه: یک یا دو
  • طول: ۱۰٫۸۴ متر (۳۵٫۵۶ فیت)
  • پهنای بال: ۱۰٫۴۵ متر (۳۴٫۱۸ فیت)
  • ارتفاع: ۴٫۲۶ متر (۱۳٫۹۷ فیت)
  • وزن خالی: ۴٬۳۶۱ کیلوگرم (۹۶۱۴٫۴ پوند)
  • بیشینه وزن برخاست: ۶٬۹۰۰ کیلوگرم (۱۵٬۲۱۱٫۹ پوند)

عملکرد

  • سرعت بیشینه: ۲٫۵ ماخ (۲۳۰۰ کیلومتر بر ساعت) (۷۵۰ مایل بر ساعت)
  • سرعت پیمایش: ۱ ماخ (۱٬۱۵۰ کیلومتر بر ساعت)
  • سقف پروازی: ۱۶٬۷۸۰ متر (۵۵٬۰۴۰ فیت)
  • نرخ اوج‌گیری: ۱۱۰ متر بر ثانیه (۲۱۶۵۰ فیت بر دقیقه)
  • دارای صندلی پرتاب‌شونده K-36D

منبع:ویکی پدیا



مطلب را بازنشر کنید :


افشین
افشین در تاريخ 1395/2/15 گفته:
اگه یادتون باشه اوایل انقلاب همین اف14 هایی که اگه نبود ما همون اول جنگ دخلمون رو اورده بودن رو یک عده میخواستن به امریکا پس بدن و پولشو ببرن خلاصه نشد الان هم باز ما به واسطه نداشتن جنگنده با دست به دامن کره شمالی و مهندسان روسی داریم تند تند انواع و اقسام موشک رو میسازیم و انبار میکنیم صرفا به خاطر بازدارندگی از اقایان سیاست گذار باید پرسید ما که هنوز بعد از بیش از نیم قرن کیفیت خودرو های مونتاژیمون انقدر فلاکت باره دیگه جنگنده ساختنمون چیه میگیرین تمام قطعاتشو از کشورهای مختلف وارد میکنید و سمبل میکنین اونم جنگنده ای که مطمئنا کاری از دستش بر نمیاد و تا بلند بشه تو هوا پودرش کردن و مربوط به نیم قرن پیشه این ساخت نیست مثلا اگه میگ29 نیاز به قطعه و تعمیر داشته باشه همه کاراش رو روسیه داره و انجام میده اما اگه صاعقه یا شفق خراب بشه باید دست به دامن چند کشور متفرقه بشیم و این موضوع که این جنگنده ها قابل مقایسه با جنگنده های امروز دنیا هستن عمرا
سعید
سعید در تاريخ 1395/1/17 گفته:
چرت نگو عمو f14 های ما وخلباناش باشاهشون همگی دارن به تاریخ ملحق میشن بعد اینکه فرسوده شدن مگه با کاغذ باد پرواز کنیم اون خلبانایم به لطف امریکا وشاه اموزش دیدن در خاک امریکا شما خلبانای کاغذ باداتونو بفرستین حوضه علمیه اموزش انتحاری ببینن بهشت یادتون نره
الله
الله در تاريخ 1395/1/10 گفته:
دوست من سلام
بنظر شما پروژه های هواپیماسازی ایران بیشتر شبیه به پروژه های اسباب بازی ستزی نیست؟؟؟
بنظرشما توان هوایی ایران در حد کشوری مثل امارات هست؟؟؟
این همه ضعف درمقابل اعراب گستاخ ایا سرچشمه اش بدلیل ضعف در نیروی نظامی به خصوص هوایی نیست؟؟؟
اگه این هواپیما ها قابل پرواز کردن بود چه برسه به مخوف بودن الان ایران ایم هواپیمارو انبوه نمیساخت ؟؟؟؟
بنظر شما دشمن همه چیز داره جزو شرف ولی ما چیزی ندتریم جزو شرف درست نیست؟؟؟
منتظر پاسخ های شما دوست محترم وعزیز خودم هستم با سپاس فراوان
جواد
جواد در تاريخ 1394/12/11 گفته:
سلام.
دوستان تجهیزات نظامی خیلی خیلی مهم است.اما مهم تر از اون ایمان مردم ایرانه.
در حمله آمریکا به ایران در طبس ،ایران از چه تجهیزاتی غیر از ایمان استفاده کرد جز ایمان به خدا ،وخدا اون حملهٔ گسترده را برای آمریکا ناکام گذاشت.
kingdom
kingdom در تاريخ 1394/12/6 گفته:
هر جنگی که اتفاق میفته و هر سلاحی که ساخته میشه فقط برای پول هست امریکا خل و دیوانه نیست حمله کنه ایران رو بگیره چون اگه اینکار رو بکنه دیگه از دید کشور های عربی تحدیدی در خاورمیانه وجود نخواهد داشت دیگه کسی حتی یدونه فشنگ ازامریکا نمیخره از یه طرف روسیه با زرنگ بازی برای خودش متحد درست کرده تو خاورمیانه(ایران و سوریه)از یه طرف هم امریکا متحد داره(عربستان و ...)ما رو میندازن به جون هم سلاح بفروشن
علی معرف
علی معرف در تاريخ 1394/11/20 گفته:
چقدر بی تربیت تو این سایت زیاده .....
چرت و پرت و حرف های بی ربط و بدو بیراه
ب
جواد
جواد در تاريخ 1394/11/20 گفته:
شفق کپی شده از هواپیما میگ 29 هستش که در جنگ خلیج فارس ازعراق به ایران پناهنده شدن ومال زمان جنگ هستش وعین همون اذرخش و صاعقه هست که کپی هواپیما F6وF7هستش این هواپیما ها مال 40 سال پیش هستش و در زمان F14ساخته شد برای مقابل باF14توسط روسیه ساخته شد ولی چیزی که مشخصه F14خیلی بهتر از میگ هست وعینF35امریکا هستش که بهترین و گرانترین جنگنده جهان شناخته شده F14فقط دست ایران و آمریکا است و عین سوخو33که فقط دست چین و هند که دو کشوری هستند که از قبل روسیه رابطه داشتن ما در حال حاضر نباید دلمون رو به این خوش کنیم که می تونیم جنگنده ها رو اورهال کنیم این جنگنده بعد چهل سال اورهال شدن و مدت هاست که نیروی هوایی کشور های مختلف بازنشسته شدن ایران نباید به تولید جنگنده فکر کنه وفقط باید به خرید مونتاژفکرکنه چین به اون عزمتش موتور از روسیه وارد میکنه هند هم همینطور والان برای اینکه بشه نیروی هوایی رو به قدرتمندی زمان شاه برگردونیم باید 200عدد F16برای جایگزینی F4هامون بخریم خرید 50عدد جنگنده J17و مونتاژ 150 عدد از ان وسرمایه گذاری روی جنگندهJ20برای اینده خرید 150عدد سوخو30 برای جایگزینی F5 جنگنده های F6وF7باید با50عدد میگ 31ومیگ35و علاوه بر این خرید 100عددسوخو47 یا F35 برای جایگزینی F14وبرای هواپیما های امریکایی هم که به ایران نمی فروشند میشه به طور واسطه ایی خرید کرد مثل قطعات زمان جنگ که بادلال های اسرائیلی و حتی امریکایی خریداری کردیم وخرید 20عدد رافائل و میراژ2000 و بعد از خرید این جنگنده ها تازه باید به فکر تولید جنگنده بیفتیم نه با ارتقای هواپیمای40 سال پیش و ما توان تولید جنگنده داریم ولی ارتقا واورهال جنگنده های قدیمی دردی از این نیروی هوایی ضیف دوا نمی کنه
لبیک یا خامنه ای
لبیک یا خامنه ای در تاريخ 1394/11/18 گفته:
داداش این همه چرت و پرت چیه نوشتی خود اون رنجر و خلبانا حرفی دیگه ای میزنن شما چیزی دیگه ای .لطفا پرت و پلا نگو
پاسخ : دوست عزیز داشتن فهم چیز مهمی هست...ما مطلب رو از سوراخ موش در نیاوردیم که..همه مطالبی هست که تو اخبار و یا مصاحبه ها پخش شده
البرز
البرز در تاريخ 1394/11/8 گفته:
خیلی شانس اوردیم. خیلیییی.///اگه همون تَه مونده های ارتش شاهنشاهی و خلبانان دوره دیده و فرماندهان و رنجرهای عالی رتبه تحصیلکرده در دانشکده افسری شاه نبودند و اگر بفرض جنگ یکسال یا دو سال دیرتر شروع میشد و خمینی هندی تمام بدنه ارتش رو نابود میکرد و همه فرماندهان رو اعدام میکرد، بلافاصله ایران تجزییه میشد. خواست خداوندِایران بود و خون جوانان و سربازان وطن پرست به طرز معجزه اسا جلوی تجزیه رو گرفت. این جنگ به گواهی اسناد و مدارک بایگانی شده و فرماندهان نظامی میدان دیده(( نه این اَنترهای اطلاعاتی-بسیجی یک شَبه درجه دار شده که الان میان تو تلویزیون ایران حرف مفت میزنن)) در عرض دوسال میتوانست تمام شود و اعراب قبول کردند تمام هزینه و غرامت رو متقبل شوند اما آن هندی روانی روضه خوان یعنی امام خمینی (قدس) گفت راه قدس از کربلا میگذره و به این ترتیب گوشتهای زنده رو از زیر قران رَد کردند و دَم توپ ها و پدافند های تا دندان مسلح بعثی ها روانه کردند و به این ترتیب جنگ را به نبرد فرسایشی زمینی بی سابقه کشاندند و نتیجه شد خوردن جام زهر و مردن چند صد هزار جوان .کجا رو فتح کردند؟ قدس را؟؟ چه سلاحی ساختند که بدهند بدست سربازان؟؟ چقدر اموزش نبرد دادند به مردم عادی؟ اموزش سینه زنی و مداحی و گریه بود اما ایا از دانش جنگیدن خبری بود؟؟ چقدر دانش جنگ در چنته سربازان 12 ،13 ساله ما بود؟ لجستیک ارتش ما برای حمله هجومی در چه اندازه بود؟ اقتصاد چطور؟ بعد از اعدام های گسترده خلخالی از \" کادر ارتش\" چه مانده بود؟ جند نفر زبده در ارتش داشتیم مثل صیاد شیرازی که مستقیم در نبرد باشند؟ چه کسانی پشت پرده زد و بند کردند؟ چه کسانی زیر اسراییل و مک فارلین خوابیدند؟ قاچاق سلاح را چه کسانی انجام دادند؟ در نهایت چقدر غرامت دادیم به عراق؟ چی گرفتیماز عراق ؟چه کسایی بُرد کردند ازتحمیل این جنگ بین دو کشور؟؟؟؟؟ __ اینجاست که باید گفت توطئه جهانی برای انقلاب در ایران بطرزی حساب شده و برنامه ریزی شده بود. و همه چیز ماندد قطعات پازل تا روز آخر در سر جایش قرار خواهد گرفت. به کلمه ///روز آخر/// فکر کنید
hellboy
hellboy در تاريخ 1394/11/7 گفته:
سلام .تور خدا انقدر آمریکا نکنید خیالتون راحت آمریکا اگه لحظه ی احساس کنه می تونه مقابل ایران به پیروزی برسه لحظه ی قافل نمیشه خودش می دونه ایران افغانستانو عراق...نیست که با چهارتا موشک که بیاد تو خاکشون تسلیم بشن ما از نسل داریوش و کوروش بزرگیم ...

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
آیا روسیه تعهدات نظامی خود نسبت به ایران را به اجرا خواهد رساند؟




» تعداد مطالب : 866

» نظرات : 1575

» تعداد اعضا : 9240

» افراد آنلاين : 22

» محمد على رضوى گفته : سلام من جان در راه سردار فداع ...
» حسین گفته : واقعا خیلی خوبه من خوف کردم در...
» سهیلا گفته : بسم االله ،سلام ممنون از متنتو...
» نوید اصل تقی وند گفته : به نام خدا انشاا...
» مادر سید محمد امین گفته : سلام خدمت شما عزیزان.پسرم می خ...
» ایران زمین گفته : عالییییییییییییییییییتشکر...
» محمد گفته : متن خوبی بود...
» عرفان09180598117 گفته : سلام ممنون از اطلاعاتتون من دا...
» Habib گفته : سلامشاعر اين شعر كيه ؟...
» فاطمه گفته : با سلام آمریکا با هر سلاح جدید...
دوربین مدار بسته داهوا

فروش قطعات به قیمت عمده - ارسال به تمام نقاط ایران

   

تیم مدیریت آی آر ارتش
آخرین کلیپ ها
برچسب های سایت