آی آر ارتش

متفاوت ترین سایت نظامی در ایران

مشخصات جنگنده شفق،مخوف ترین جنگنده ساخت ایران

19 / 05 / 1391 | 19:30 | 196505 بازدید

طبق گزارشی از وزیر دفاع،پروژه شفق درحال پیگیری می باشد.

هواپیمای شفق سومین هواپیمای جنگنده بومی ساخت جمهوری اسلامی ایران است. این جنگنده اولین هواپیمای رادارگریز ایران می‌باشد که در سال ۱۳۸۶ به جمع هواپیماهای عملیاتی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست.

 

تاریخچه

اولین معرفی شفق در سال ۲۰۰۲ و در نمایشگاه صنایع هوایی ایران اتفاق افتاد. در آن نمایشگاه یک نمونه از این هواپیما در ابعاد واقعی به نمایش گذاشته شده بود.در سال ۲۰۰۴ تلویزیون جمهوری اسلامی ایران فیلمی از یک نمونه در اندازه واقعی از این هواپیما نشان داد. در این نمونه تغییراتی نسبت به یاک-۱۳۰ دیده می‌شد که احتمال رسیدن به سرعت مافوق صوت را برای این هواپیما مطرح می‌کرد. در این فیلم شفیقه بفارین به عنوان سرمهندس تیم طراحی هواپیما معرفی شد.بنا به اظهارات نشریات خارجی، این پروژه همکاری مشترکی بین ایران و روسیه برای طراحی یک جت آموزشی یا هواپیمای جنگنده بوده که بعدها این کشور مانند برخی قراردادهای دیگر، خود را کنار کشیده و خود نیز آن را ادامه نداده است. پس از آن ایران به تنهایی این برنامه را با اعمال تغییراتی در طراحی تا مرحله رونمایی پیش برد.پس از رونمایی نمونه ای از شفق که کارشناسان آن را ماکت در ابعاد واقعی(Muck-up) می دانستند که آخرین مرحله توسعه یک هواپیما پیش از مراحل آزمایشات زمینی و پروازی است، دیگر خبری از این هواپیما نبود و بسیاری آن را طرحی فراموش شده (به دلیل قطع همکاری طرف خارجی حتی در تأمین زیرسامانه ها) می پنداشتند.

مشخصات

شفق هواپیمایی تک موتوره با قابلیت پرواز در تمامی شرایط آب و هوایی، با دو سکان عمودی V شکل و ابعاد به نسبت کوچک است. دو ورودی هوای موتور آن در طرفین بدنه و نزدیک کابین خلبان قرار گرفته و کانوپی یا آسمانه  بزرگ(شیشه یا طلق کابین) دیدی بسیار عالی برای مربی پرواز و خلبان آموزش گیرنده فراهم می آورد.
این کانوپی دید خوب و تقریباً 360 درجه  هر دو سرنشین به بیرون را ایجاد نموده است. همچنین دید رو به رو و رو به پائین برای خلبان جلویی به افزایش کارایی در عملیات تهاجم زمینی کمک می نماید. محل قرارگیری مناسب استاد خلبان در هواپیمای شفق منجر به افزایش تسلط او بر عملکرد خلبان آموزش گیرنده می شود.با استناد به تصاویر منتشر شده از این هواپیما می توان ابعاد آن را به طور تقریبی اینگونه بیان نمود: طول کلی حدود 11 تا 14متر، دهانه بال 10.5 تا 13 و ارتفاع 4.2 تا 4.7 متر. بنابراین شفق در زمره جت های نظامی کوچک قرار می گیرد.
در منابع خارجی برای جرم خالی این هواپیما اعدادی بین 4300 تا 5000 کیلوگرم و نوع موتور آنRD-33 عنوان شد  است. در صورت صحت این موضوع با توجه به اینکه این موتور توربوفن بر روی هواپیمای جنگنده رهگیر «میگ-29» نیروی هوایی ارتش کشورمان هم به کار می رود انتخاب مناسبی برای بهبود شرایط پشتیبانی و تعمیر و نگهداری شفق محسوب می شود اما از قطعی شدن استفاده از این پیشرانه برای ادامه برنامه و نمونه های تولیدی اطلاعی در دست نیست.

ویژگی های آیرودینامیکی

با توجه به منتشر نشدن اطلاعات کافی از ویژگی ها و قابلیت های شفق تنها می توان به تصاویر نمونه ها و ماکت های آن در نمایشگاه های مختلف(تا قبل از سال 1384) استناد کرد. طرح بال این هواپیما دارای حالت دایروی در جلو و عقب در نزدیکی ریشه آن و ضخیم تر نسبت به بقیه بال است که با اتصال به یک بال باریک شونده(Taper) عملاً بالی دو تکه را به وجود آورده.
لازم به ذکر است این نحوه طراحی در هواپیماهای تولید شده در دنیا مشاهده نشده و تنها ریشه بال هواپیمای «اف-آ-18ئی سوپرهورنت» آمریکایی که در دهه 1990 طراحی شده زوایایی با شباهت نسبی به شفق دارد.
این بال با یک ریشه امتداد یافته تا زیر کابین خلبان تکمیل می شود که به آن LERX گفته می شود. لرکس بسیار بزرگ این هواپیما کمک می کند تا در زوایای حمله بالا، کنترل مناسبی وجود داشته باشد. این ویژگی در بسیاری از هواپیماهای طراحی شده پس از سال های 1970 دیده می شود از جمله جنگنده های آمریکایی اف-16 و اف-آ-18 و جنگنده های روسی مانورپذیری همچون میگ-29 و سوخو-27. به علاوه قرارگیری ورودی هوای موتور، زیر این ریشه امتداد یافته منجر به افزایش کارایی دهانه ورودی هوای(Air Intake) موتور می شود.بنابراین، طراحان این هواپیما افزودن به قابلیت های مانورپذیری آن نسبت به نمونه های آموزشی موجود در کشور را مد نظر داشته اند خصوصاً که خلبانان جنگنده مانورپذیر میگ-29 کشورمان نیز می بایستی با هواپیمایی با قابلیت های نزدیک به آن آموزش ببینند.
سکان عمودی V شکل شفق موتور آن را در خود جای داده که هوای مورد نیاز آن توسط دو ورودی با زاویه پهلویی تا حدودی غیر 90 درجه تأمین می شود. سطوح متحرک دم عمودی(رادر-Rader) نسبتاً بزرگ هستند که برای افزایش قابلیت مانور، راهکاری مناسب است اما از تصاویر منتشر شده از شفق نمی توان نتیجه گیری کرد دم افقی این هواپیما از نوع تمام متحرک است یا خیر در حالی که این نوع دم برای هواپیماهای جنگی طرحی مرسوم به شمار می رود و البته قابلیت های مانوری بالایی نیز به همراه می آورد.برخی شاخصه های آیرودینامیکی شفق برای جریان های مافوق صوت بیشترین مزیت را دارد که گمانه زنی منابع خارجی مبنی بر مادون صوت بودن این هواپیما را زیر سوال می برد از جمله سکان V شکل که از نظر پایداری پرواز در سرعت های فراتر از سرعت صوت مزیت قطعی ایجاد می کند و Lerx که از جهت کمک به کاهش پسای ناشی از سطوح کنترلی در این سرعت ها مفید است.تصاویری از نمونه های شفق در حال گذراندن آزمون های تونل باد موجود است که به طراحی بهتر هواپیما و نیاز به کمترین تغییرات پس از ساخت نمونه های آزمایشی و برای تولید انبوه است. این آزمایش ها تماماً توسط متخصان کشورمان در تونل های باد صنایع و دانشگاه های ایران به انجام رسیده است.در مجموع می توان گفت شکل آیرودینامیکی جدید شفق که با استفاده و ترکیب طرح های برتر دنیا به انجام رسیده با رویکرد افزایش قابلیت مانور به پیدایش یک هواپیمای جدید و متفاوت با نمونه های خارجی و در واقع یک طرح بومی منجر شده است.

کاهش بازتاب راداری

همانگونه که اشاره کردیم تغییرات طراحان ایرانی در طرح اولیه شفق به وضوح تلاش برای کاهش بازتاب راداری این هواپیما را نشان می دهد که مهمترین آنها یکسان سازی زاویه تمام سطوح جلویی بال و دم با هم و نیز سطوح عقبی با هم است. این روش باعث شکل گیری بازتاب های راداری در جهاتی خاص می شود و در نتیجه رادارهای دشمن تنها از زوایای محدودی بازتاب مناسبی از امواج برگشتی از هواپیما خواهند داشت.
همچنین تغییر سطوح پهلویی ورودی هوای موتور به طوری که زوایای غیر 90 درجه داشته باشند نیز به کاهش بازتاب راداری این بخش کمک می کند. در کنار آن انحنای مسیر عبور هوا تا موتور نیز به کاهش بازتاب راداری تیغه های فن و کمپرسور موتور منجر می شود که سهم بسیار زیادی از سطح مقطع راداری جلویی یک هواپیما را دارند.
زاویه غیر 90 درجه(نسبت به راستای افقی و عمودی) سکان های عمودی یا همان قرار گیری آنها به شکل حرف V انگلیسی نیز باعث کاهش بازتاب امواج رادار به گیرنده و پخش شدن آنها در جهات دیگر می شود.
در معدود اطلاعات رسمی منتشر شده از این هواپیما آمده است که سطوح بال و بدنه آن از مواد جاذب امواج راداری پوشیده شده که این روش هم یکی از راهکارهای مؤثر برای پنهان ساختن یک هواگرد از دید رادارهای دشمن است.
این مطلب می تواند نشان دهنده احتمال برنامه ساخت نمونه تولید انبوه شفق از مواد فلزی در آن زمان باشد اما امروزه با رشد چشمگیر کشورمان در مواد مرکب(کامپوزیت) غیر فلزی که توانمندی بالایی در جذب انرژی امواج رادار دارند می توان امید داشت نمونه های تولیدی شفق به بارتاب های راداری کمتر برسند.
بنابراین به کارگیری همزمان چندین روش کاستن از سطح مقطع راداری نشان می دهد حرکت ایران به سمت طراحی هواپیماهای پنهانکار راداری(رادارگریز) با شفق آغاز شده همانگونه که کارشناسان خارجی هم آن را اولین هواپیمای پنهانکار ایرانی می دانند.
البته مواردی همچون حمل تسلیحات در خارج از بدنه تناقض آشکاری با اصول پنهانکاری راداری دارد که احتمالاً با توجه به الزامات طراحی مشترک ویژگی ها بین نمونه های مختلف آموزشی و رزمی شفق، طراحان از آن صرف نظر کرده اند.

سامانه ها

سه نمونه این جنگنده به طور کلی معرفی شده است که شامل نمونه دو نفره آموزشی، نمونه دو نفره رزمی و نمونه تکنفره رزمی است. 7 جایگاه حمل تجهیزات و تسلیحات، یکی زیر بدنه و سه تا زیر هر بال نمونه های رزمی شفق دیده می شود.
عدم وجود ریل حمل موشک در نوک بال که طرحی مرسوم در هواپیماهای رزمی است شاید به دلیل امتداد سطوح متحرک تا سر بال باشد. به علاوه نزدیک بودن این جایگاه ها به بدنه موجب افزایش تمرکز جرم حول محور طولی و بهبود برخی شاخصه های مانورپذیری است.در ماکت های اولیه این هواپیما که در نمایشگاه های مختلف دیده شده اند به وضوح تسلیحات مختلف هوا به هوا و هوا به سطح روسی به چشم می خورد اما امروز با گذشت حدود یک دهه از رونمایی شفق فهرست تسلیحات هوا به هوا و هوا به سطح هوشمند و پیشرفته ایرانی در انواع راداری، حرارتی، اپتیکی و لیزری بسیار گسترده شده و می توان انتظار داشت در نمونه های تولیدی این هواپیما از سلاح های ایرانی استفاده شود.
یکی از نکات بسیار جالب توجه در نمونه های رونمایی شده از شفق، به کارگیری سه نمایشگر بزرگ چند منظوره یا MFD در کابین آن است که در تمامی جنگنده های جدید یا بهسازی شده در دهه 1990 و به بعد دیده می شوند که بازتاب قابل توجهی هم در تحلیل های کارشناسان خارجی داشت. البته با توجه به اینکه نمونه های بومی این نمایشگرها تنها در سال های اخیر روی هواپیماها و بالگردهای ساخته و بهسازی شده ایران دیده می شود احتمال برنامه ریزی بر مبنای استفاده از نمایشگرهای خارجی در آن زمان وجود دارد.
اما قطع همکاری خارجی و تلاش متخصصان صنایع دفاعی کشورمان منجر به تولید این سامانه به صورت بومی شد که پیشتر در گزارش های مختلفی از جمله گزارش مربوط به بالگرد طوفان-2 و جنگنده قاهر اف-313 به آن اشاره نموده ایم.
با این سامانه ها و حذف انبوه نمایشگرهای عقربه ای، کابین خلبان در هواپیمای شفق محیطی نسبتاً خلوت نزدیک به هواپیماهای نسل چهارم پیشرفته بوده که با کاهش بار کاری خلبان به افزایش قابلیت های او در هدایت هواپیما و تمرکز روی مأموریت اصلی کمک می کند. شاید الگوبرداری از کابین هواپیمای اف-14و نمونه های بهسازی شده میگ-29 در روسیه نیز در طراحی و جانمایی مناسب سامانه های کابین خلبان در شفق نقش داشته است.همچنین سامانه نمایشگر سربالا یا HUD نیز در شفق دیده می شود که برای افزایش کارایی خلبان در مأموریت خصوصاً نبردهای هوا به هوا یا پرواز در ارتفاع پایین بسیار مفید است. به کمک این نمایشگر که رو به روی خلبان نصب شده و اطلاعات مهم پروازی و سامانه های تسلیحاتی را به نمایش می گذارد خلبان در زمانی که باید به بیرون کابین توجه کند نیاز به پائین آوردن سر و تمرکز روی نمایشگرهای داخل کابین ندارد.
دسته هدایت شفق در وسط کابین قرار دارد که گویای عدم برخورداری آن از سامانه کنترل پرواز با سیم است که در بسیاری از جنگنده های پیشرفته دیده می شود. چیزی که شاید در نمونه های تولیدی شفق و قاهر بتوانیم انتظار آن را داشته باشیم. این سامانه به کمک سامانه کنترل پرواز دیجیتال به افزایش برخی قابلیت های کنترل پرواز هواپیما کمک می کند.
از نکات قابل توجه دیگر در کابین نمونه های اولیه شفق استفاده از صندلی پرتاب شونده روسی است که امروزه نمونه های بومی صندلی خلبان در کشورمان ساخته و با موفقیت آزمایش شده است که قاعدتاً بر روی این هواپیما نیز قابل استفاده است.
البته امروزه سایر زیرسامانه های مورد نیاز هواپیما نظیر بیسیم و رادیو، ارتفاع سنج، سامانه های تبادل داده و سامانه های جنگ الکترونیک نیز توسط صنایع دفاعی کشورمان ساخته می شود.
در نظر داشتن ساخت انواع رادارها و سامانه های کنترل آتش زمینی در ایران با قابلیت کشف و درگیری همزمان با اهداف متعدد و از طرفی ساخت سامانه های راداری برای موشک های سطح به هوا نظیر شاهین و شلمچه و همچنین بهسازی های گوناگون بومی روی سامانه های راداری جنگنده های خارجی موجود در کشورمان نشان دهنده وجود توانایی های لازم برای ساخت رادار و سامانه کنترل آتش بومی برای هواپیماهای جنگنده ایرانی است.
همچنین متخصصان کشورمان در این سال ها به دانش طراحی، ساخت، آزمایش و تولید ارابه های فرود هواپیما دست یافته اند که منجر به افزایش درصد بومی سازی یک هواپیمای جنگی می شود. ناگفته نماند ارابه های فرود هواپیمای شفق رو به عقب جمع می شوند که البته نمونه های بازشونده رو به جلو در مواردی ایمنی بیشتری دارد.ارابه های فرود اصلی این هواپیما پشت ورودی هوای موتور قرار می گیرد که یکی از شواهد انحنا دار بودن کانال تأمین کننده هوای موتور است. فاصله مناسب و حدوداً 3.5 تا 4 متری چرخ های این سامانه باعث فرود ساده تر و ایمن تر آن می شود که البته برای نمونه آموزشی شفق بیشتر مفید است.
از دیگر نکات قابل توجه در نمونه های دیده شده از شفق، زوایای دم افقی در کنار خروجی موتور است که پیش بینی فضای کافی برای عملکرد سامانه تغییر بردار رانش را به یاد می آورد. هر چند نوع موتور مورد استفاده برای نمونه تولیدی شفق نامشخص است و ممکن است طراحان در سال های بی خبری عمومی از شفق به سمت استفاده از دو موتور کوچکتر به جای یک موتور سابق یا تلاش برای تولید انبوه یک موتور مطمئن بومی رفته باشند که شاید همان موتور توربوفن ملی باشد.
با توجه به قطع همکاری خارجی و در نتیجه لزوم توسعه همه زیرسامانه ها به صورت بومی، طولانی شدن این پروژه عجیب نیست البته در سایر کشورها هم از شروع تحقیقات تا آغاز تولید انبوه یک هواپیما سال ها زمان صرف می شود که برای طرح هایی با نوآوری های بالا به بیش از 10 سال نیز می رسد.
با توجه به گفته های اخیر  وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروی های مسلح کشورمان در زمینه در دستور کار بودن تولید هواپیمای شفق، می توان انتظار داشت این هواپیمای ارزنده با درصد بومی سازی بسیار بیشتر نسبت به قبل ساخته شود؛ هواپیمایی که به حق مقدمه ای شایسته برای طراحی و تولید کاملاً بومی جنگنده قاهر اف-313 بوده است.

مشخصات تقریبی

  • خدمه: یک یا دو
  • طول: ۱۰٫۸۴ متر (۳۵٫۵۶ فیت)
  • پهنای بال: ۱۰٫۴۵ متر (۳۴٫۱۸ فیت)
  • ارتفاع: ۴٫۲۶ متر (۱۳٫۹۷ فیت)
  • وزن خالی: ۴٬۳۶۱ کیلوگرم (۹۶۱۴٫۴ پوند)
  • بیشینه وزن برخاست: ۶٬۹۰۰ کیلوگرم (۱۵٬۲۱۱٫۹ پوند)

عملکرد

  • سرعت بیشینه: ۲٫۵ ماخ (۲۳۰۰ کیلومتر بر ساعت) (۷۵۰ مایل بر ساعت)
  • سرعت پیمایش: ۱ ماخ (۱٬۱۵۰ کیلومتر بر ساعت)
  • سقف پروازی: ۱۶٬۷۸۰ متر (۵۵٬۰۴۰ فیت)
  • نرخ اوج‌گیری: ۱۱۰ متر بر ثانیه (۲۱۶۵۰ فیت بر دقیقه)
  • دارای صندلی پرتاب‌شونده K-36D
آزادآزاد در تاريخ 1396/4/12 گفته:
مسافربریش هم بسازید
ایرانیایرانی در تاريخ 1395/11/20 گفته:
با عرض سلام خدمت تمام دوستان عزیز و مدیریت خوب سایت چند سوال داشتم که اگه مقدوره توضیح بدید سوال اولم اینه که جنگنده صاعقه که کپی کامل اف5 امریکاییه که نه طراحیش رو ما انجام دادیم نه موتور و تجهیزاتش ربطی به داخل نداره و ما فقط اونو سر هم میکنیم چه ربطی به ساخت ایران بودن داره و اینکه اگه از نظر بین المللی ایران کشوری قانون مدار بود حالا که بدون مجوز گرفته جنگنده ای که حاصل تلاش مهندسان کشوری دیگه است رو کپی برداری کردهاز نظر کشورهای دیگه کارش قانونی بوده سوال دوم واقعا شما منکر این قضیه هستین که ایران از نظر نیروی هوایی از دیگر کشورهای منطقه ضعیف تره و سوال آخرم اینه که چطوری ایران در عرض چند سال گذشته گیریم از انقلاب به بعد تونسته این همه پیشرفت بکنه کاری که کشورهای مترقی نتونستن تو 100 سال به این مرحله برسانن ایران یهویی بهشون رسید الا با مهندسی معکوس و تهیه لوازم مورد نیاز از دیگر کشورها و یک نظر میخوام از شما بگیرم اونم اینه که به نظر شما ایران در حال حاضر از نظر صنایع مادر و صنعتی از یک تا ده مثلا اگه المان و امریکا 10 باشن نمره ایران چنده
پاسخ : با سلام...
جنگنده صاعقه درسته از روی اف 5 الگو برداری شده اما به دلیل تفاوت های ساختاری شامل قانون کپی بداری نمیشه
نیروی هوایی ایران واقعا خسته س و موارد ذکر شده تنها به دلیل ذکر شدن در منبع مورد استفاده قرار گرفتن!
افشینافشین در تاريخ 1395/11/15 گفته:
دوستان گل و عزیزم منم مثل تک تک ایرانی های وطن پرست عاشق پیشرفت و سربلندی کشورم هستم اما در شرایط فعلی و با در نظر گرفتن این موضوع که نیروی هوایی الان ما خیلی ضعیف تر سالهای 57 و شروع جنگه و طوری شده که حتی کشورهای کوچک عرب منطقه برای ما خط و نشان میکشن به جای اینکه وقت رو حرام کنن و به فکر به روز رسانی این نیرو باشن درست نیست با رو کردن ماکت فایبر گلاس به نامهای مختلف مثل رادار گریز مخوف و...که در حد یک حرف یا واقع بینانه تر در حد یک طرحه !! وقت رو بکشن اول این نیرو رو به حد متوسط برسونن بعد در کنارش به ساخت و طراحی و تحقیق برسن چرا که در حال حاضر حتی به تکنولوژی ساختی که میدونن نداریم هم مشکوک شدن الان اگه جنگی اتفاق بیفته ما حتی نمیتونیم از اسمون کشورمون محافظت کنیم چرا که جنگنده ای نداریم اف14 هامون همگی فرسودگی سازه دارن به خاطر ساعات بالای پرواز و کمبود قطعات و کمبود سلاح اصلی زمینگیر شدندو جنگنده های دیگه مثل اف 4 میگ 29 و مابقی ارزش جنگی انچنانی ندارن چرا که اکثرشون از رده خارجن و قابلیت در گیری با جنگنده های امروزی رو ندارن و اینه که امرای ما دارن انواع و اقسام موشک رو انبار میکنن که چه بسا در موقع شلیک یا حتی قبل از شلیک با همین جنگنده های مدرن نابود و یا رهگیریش کنن این من این شما ما اگه الان ساخت جنگنده رو درست حسابی استارت بزنیم تا سی الی پنجاه سال دیگه هم نمیتونیم جنگنده های در حد و اندازه یک مثلا میراژ اف 1 رو طراحی کنیم و بسازیم همین صاعقه ها هم که مونتاژ کردیم با قطعات یدکی بسیار زیادی که قبل از انقلاب خریداری شده بود سر هم کردن و الا ما نه این جنگنده رو طراحی کردیم نه ساختیم که صد البته ارزش جنگی انچنانی هم نداره
پوریاپوریا در تاريخ 1395/10/24 گفته:
این برادر افشین درست میگه جنگنده های حال حاضر ما حرفی برا گفتن نداره حرفت درست ولی یه مشکلی در طرز فکر شما و امثال شما هست اونم اینه که اینده نگری در سخن هیچکدوم از شماها دیده نمیشه ...شما شبیه ادم های که در حالت خلسه هستن و تمرکز کردن فقط میگید بدرد نمی خوره در برابر سلاح خارجی کم میاره....شما انتظار سحر و جادو دارید با 10 سال و 20 سال نمیشه به کشواری رسید که موقع امضای ترکمنچای و گلستان در فکر سلاح ها بودن....ایران هم یک شبه نمیتونه به الان امریکا برسه ...پس قدم قدم سلو سلو باید پیشرفت کرد و خروجی مهندسین نظامی رو باید تحسین کرد تا زمانی برسه گه همه بگن ایران میتونه جنگنده ی خوبی بسازه
حامدحامد در تاريخ 1395/9/21 گفته:
با مجهز و مخوف بودنش کاری نداریم.ممکن باشه فیلم یا ویدئویی از پرواز این جنگنده به نمایش بذارید تا اطمینانمون تبدیل به یقین بشه!!واقعا با این شعبده بازی ها جایی برای پیشرفت باقی نمی ذاریم.دوران سیاهی لشکر نشان دادن گذشته وهمه دنیا هم از این شوهای تلویزیونی ما باخبر هستند و شایدم به ریشمون میخندند.بیشتر از این نباید به شعور و فهم مردم ایران توهین کرد
وطندوستوطندوست در تاريخ 1395/9/16 گفته:
باسلام. عزیرانی که ساخت جنگنده رو با ساخت خودرو مقایسه میکنن باید اولا توجه داشته باشند که صنایع خودرو زیر نظر اشخاص هست حتی زیر نظر مستقیم دولت هم نیست و انتظار هم نداریم که یه خودرو در حد و کلاس بنز و فراری و... بسازیم اما صنایع هوا و فضا جریانش کاملا فرق میکنه. شما که میفرمایید برای ساخت این هواپیماها همه چیز رو از خارج وارد کردیم میشه بفرمایید در شرایطی که مربی فوتبال رو تحریم کردن ، داروی سرطان رو نمیدن ، مته دستگاههای حفر چاه رو به ما نمیفروشن و.... ما چطور تونستیم اینهمه قطعه رو اونهم نه یک بار بصورت مداوم وارد کنیم. چطوریه که موشک های شهاب و قیام و حوت و... در کشور تولید انبوه میشه؟ موشکی رو که تکنولوژی ساختش فقط منحصر به ماست رو چطور از جای دیگه آوردیم ؟ اگه ما توان و تکنولوژی ساخت انواع سلاح های فوق پیشرفته رو نداریم پس چطور تونستیم بسازیم؟
برای اینکه جواب این پرسش ها رو بدونید لطفا کمی تحقیق کنید تو سایت های خارجی مثلا مقاله های استراتژیست های غربی یا مصاحبه ها و نوشته های روسای جمهور اسبق آمریکا و روسای سازمان CIA و... رو دانلود كنيد و خيلي راحت ميتونيد با مترجم خود گوگل ترجمه کنید اونوقت میبینید که توان ما و تکنولوژی بومی مورد استفاده ماخیلی بیشتر از اونیکه ما گفتیم یا مقامات کشورمون گفتن پیشرفته تر و زیادتره.اونا رو که بخونید قطعا کمک زیادی در شکستن چهارچوب های ذهنی به شما خواهد کرد چهار چوب هایی که توسط عده ای جاهل که ندانسته نوکری غرب میکنند و عده ای خائن که مزدور بیگانه هستند و طی سالیان سال این افکار را که در راس آن جمله\"\" ما نمیتوانیم\"\"وجود دارد.پس از آن اگه ذره ای حس وطندوستی داشته باشید و کمی انصاف ، قطعا بخاطر اظهار نظرهای عجولانه و ناآگاهانه عذرخواهی خواهید کرد البته که بنده هبچ یک از عزیزان را خدای نکرده خائن یا مزدور قلمداد نمیکنم ودلیل این نوع اظهار نظر ها رو فقط ندانستن واقعیت میدانم و قصور رسانه های ما در تببین مسایل به شکل درست و زیبا.
امیدوارم بخاطر طولانی شدن متن بنده رو ببخشید و هوشمندانه رفتار کنیم تا نه گرفتار توهم شویم که دشمن قویست ونه گرفتار جبن که ما نمی توانیم.نه آنقدر خوش خیال که از جلو بام بیافتیم نه آنقدر بدبین که از عقب بیافتیم چرا که امت وسطیم بنابر فرموده پیامبر اکرم(ص)
امیدامید در تاريخ 1395/9/14 گفته:
منم کاملا با آقا افشین موافقم

شما هم دارید تو این کشور زندگی میکنید
علم، هزینه داره، ما نه برا عالم ارزش قایلیم نه برای علم
اونها که میبینید الان تکنولوژیشون رو به ماها میلیاری میفروشن، حق دارن چون براش زحمت کشیدن
ماها ساده ترین چیزامون از کشورهای همسایه وارد میشه
من هم ایرانی هستم و اگه ما از نظر علمی و قدرت جای کشوری مثل آمریکا بودیم، معلومه که افتخار میکردم
ولی برای رفتن به راه درست اول باید اشتباه رو پذیرفت، باید قبول کرد که ما ضعیف هستیم حداقل از این بابت، وقتی اینو پذیرفیم میتونیم راهکار ها رو تغییر بدیم و تو مسیر پیشرفت بیفتیم
ازینکه وقت گذاشتید ممنون...
افشین افشین در تاريخ 1395/9/1 گفته:
محمد عزیز جوابی که دادی اصلا علمی و منطقی نیست و این که من گفتم جنگنده های ساخت ایران ارزش جنگی نداره با توجه به ارقام و منطقه مثل این میمونه که شما بگید پورشه با پیکان اگه کورس بگذاره پیکان برنده است این به نظر شما منطقیه هیچکس از پیشرفت کشورش بدش نمیاد اما این کار ما که میگیریم جنگنده از رده خارج شده و ضعیفی مثل اف 5 رو با این همه هزینه اونم با تجهیزات صد در صد وارداتی سر هم میکنیم و با همه این شرایط ارزش جنگی هم نداشته باشه به نظر بنده و منطق اشتباهه البته کارشناسان و حتی امرای ارتش هم بارها شنیدم که گفتند برای اموزش استفاده میشه یعنی ارزش جنگی انچنانی نداره مگه تو مرزها و علیه اشراری که جنگنده ندارن شما هم اگه قراره جواب شخصی رو بدی مجبور نیستی شخصیتتو حتما به هر طریق نشون بدی میخوای منکر این بشی که ما حتی نمیتونیم یک خودرو که رو زمین راه میره رو بسازیم یک خودرو شما اسم ببر که لااقل 50درصدش ساخت ایران باشه سمند طراحی مهندسان خارجی با موتور و گیربکس خارجی تیبا طراحی خارجی و موتور هم طراحی خارجی حالا ما چطور اومدیم جنگنده ساختیم !!!بی برنامگی باعث مخارج زیادی میشه که بارها و بارها ما در رابطه با ساخت خیلی چیزهایی که به ثمر نرسیدهپرداخت کردیم شما هم برو با خیالات و اوهام خودت خوش باش و اینم بدان همین کشور روسیه خیلی خیلی بیشتر از امریکا به ایران از هر جهت ضربه زده و به خاطر منافعش خواهد زد و سعی کن البته سعی کن اگه اگاهی نداری نظر ندی ما عادت کردیم هر چیزی که میخوایم نه مستقیم بلکه با واسطه با قیمت بیشتر و کیفیت بسیار پایین تر بخریم وشما هم بیشتر به خودت فکر کن ببین حد معلوماتت چقدره من بدون شناخت از شما میگم بی هیچ شناخت و معلوماتی نوشتی از تک تک کلماتت مشخص بود که حد شما چقدره
طاهاطاها در تاريخ 1395/8/13 گفته:
سلام ببخشید چجوری به جنگنده ای که ساخته نشده و حتی تجهیزات تسلیحات و موتورش هم مشخص نیست میگید مخوف؟!!!
محمدمحمد در تاريخ 1395/8/5 گفته:
فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده آمريکا، پس از انتشار اخبار ساخت جنگنده‌هاي ايراني گفته بود: ما قبلا اصلا از جنگنده‌های ایرانی نمي‌ترسیدیم، بلكه از قدرت تحلیل و واكنش سریع و غیر قابل پیش‌بینی خلبانان ایرانی بیمناك بودیم، اما الان ما اطلاعاتی درباره جنگنده‌های ساخته شده در ایران نداریم و نمي‌دانیم از چه نوع تكنولوژی در آن‌ها استفاده شده است و الان هم از جنگنده‌های آنها و هم از خلبانان آنها بیمناكیم؛ ما قدرت آنها را در درگیری‌های هوایی شاهد بوده‌ایم، جنگ ۸ ساله ایران و عراق را خوب به یاد داریم.
نظر بگذارید
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
# ذخیره‌ی تصویر