سایت نظامی آی آر ارتش
بزرگترین و متفاوت ترین سایت نظامی در ایران

تبلیغات تبلیغات


تبلیغات

سوخوی پک فا یک هواپیمای جنگنده نسل پنجم است که توسط شرکت هواپیمایی متحد در روسیه طراحی و ساخته می شود. شرکت سوخو پیمانکار اصلی ساخت این جنگنده است.

پاک فا

نمونهء آزمایشی این هواپیما که سوخوی تی 50  نام دارد، نخستین پرواز آزمایشی خود را در روز 9 بهمن 1388 (29 ژانویه 2010) با موفقیت انجام داد. تولید این جنگنده در سال 2010 آغاز شده و نخستین نمونه های عملیاتی آن در سال 2013 به نیروهای مسلح روسیه تحویل داده خواهد شد و تولید انبوه آن از سال 2015 آغاز خواهد گشت. نام پک فا کوتاه شده نام روسی این جنگنده و به معنای «هواپیمای تاکتیکی پیشرفتهء آینده» است.

جنگنده پک فا پس از ورود به ارتش روسیه، جایگزین جنگنده های میگ-29 و سوخو-27 خواهد شد. مدل صادراتی این هواپیما نیز در دست ساخت است. نخستین مشتری خارجی این هواپیما نیروی هوایی هند است که در فرایند توسعهء مدل صادراتی ت-50 با سوخو همکاری می کند.
این جنگنده همتراز جنگندهء آمریکایی اف-22 و جنگندهء آمریکایی-بریتانیایی اف-35 است. طراحان سوخو معتقدند که پک فا از نظر توانایی فنی و صرفهء اقتصادی بر رقبای غربی خود برتری خواهد یافت و در بازار جهانی محبوبیت زیادی پیدا خواهد کرد.
پیشینهء طرح سوخو پک فا به دوران جنگ سرد باز میگردد. اواخر دهه 1980 میلادی، شوروی به دنبال ساخت جایگزینی برای هواپیماهای میگ-29 و سوخو-27 برای عملیات در خط مقدم نیروی هوایی بود. طرح این هواپیمای جنگنده بین شرکتهای هوافضای شوروی به مناقصه گذارده شد.
علی رغم تاخیر ناشی از فروپاشی شوروی و مشکلات اقتصادی روسیه در دهه 90، فرایند پژوهش و توسعهء این جنگنده ادامه یافت. در سال 2000 طرح سوخو-47 و میگ 1,44 از میان طرحهای پیشنهادی انتخاب شدند و در سال 2002 شرکت سوخو به عنوان سازنده جنگنده پک فا انتخاب شد. هواپیمای پک فا از فناوریهای نوین به کار رفته در میگ 1,44 و سوخو-47 استفاده می کند.
جنگنده پک فا در کلاس هواپیماهای جنگندهء سنگین (32-37 تُن) قرار دارد. روسیه برنامه دیگری را برای ساخت جنگنده نسل پنجم کلاس سبک نیز پیش می برد که جانشینی برای هواپیمای میگ-35 خواهد بود

ویژگیهای دقیق جنگنده سوخو پک فا هنوز کاملا روشن نیست و برخی از مشخصات آن در حال حاضر از اسرار نظامی محسوب می گردد؛ اما پرواز در تمامی ساعات شبانه روز، پرواز طولانی با سرعت مافوق صوت، آلودگی صدایی پایین، رادارگریزی، بهره گیری از مواد ترکیبی جدید، امکان چندین بار سوختگیری هوایی در طی یک پرواز، استفاده از موشکهای نسل آیندهء هوا به هوا، هوا به زمین و هوا به دریا، استفاده از رادار پیشرفته، امکان فرار از تله های اپتیکی و فروسرخ، بهره گیری از هوش مصنوعی در پرواز و حمله و سامانه های دفاعی خودکار نمونه هایی از امکانات این جنگنده هستند. این هواپیما مجهز به دو دم عمودی است و برخلاف جنگنده های متعارف، تمامی بدنهء دم قابل حرکت است.

جنگنده پاک فا

نمونه آزمایشی جنگنده سوخو ت-50 به یک جفت موتور جت 117-اس مجهز است که هرکدام نیروی پیشرانه ای برابر 14,5 تن-نیرو تولید میکند. این موتورها نمونه پیشرفته تر موتورهای به کار رفته در میگ 1,44 هستند. نمونه نهایی هواپیمای پک فا به موتورهای جدیدتری با پیشرانه 17,5 تُن-نیرو مجهز خواهد شد.
اولین اخبار پیرامون پروژه پاک فا در اوایل قرن بیست و یکم میلادی درشرایطی منتشر شد که روسها در دو طرح پیشین خود برای دستیابی به یک جنگنده نسل پنجم که بتواند هماوردی برای جنگنده آمریکایی لاکهید F-22 رپتور باشد، عملا ناکام مانده بودند.
جنگنده های MiG-29 و SU-27 ساخته شده توسط میکویان و سوخو، برای سالهابدنه اصلی نیروی هوایی شوروی و روسیه فدرال کنونی را تشکیل می دادند؛ اماظهور طرح های جدید غربی برای جنگنده های نسل جدید از اواخر دهه هشتاد و حتی پیش از فروپاشی شوروی این شرکتها را واداشت تا به دنبال جانشینی شایسته برای ساخته های موفق خود باشند. بر همین اساس در ژوئن 1986 پس از تحقیقات اولیه از سوی دولت، دو مزایده طراحی جنگنده نسل بعدی یکی برای یک جنگنده سنگین موسوم به MFI و درخواست دیگری برای یک جنگنده سبک LFI ارائه شد.

میکوبان برای پروژه MFI طرح MIG1.42 را به دست گرفت که اولین و تنها نمونه آن (تحت عنوان 1.44) در 1944 تکمیل گردید؛ اما در شرایطی که تنها دو پرواز آزمایشی پروژه آن هم با تاخیر بسیار در آوریل سال 200 انجام گرفت، برنامه متوقف گردید. از سوی دیگر سوخو نیز برای برنامه LFI طرح S-32 را بر اساس سازه اصلی جنگنده های خانواده های خانواده فلانکر در دستور کار قرار داد؛ اما ازآنجا که پروژه LFI در اوایل دهه 90 متوقف گردید، از آن پس این طرح نیز ازرقبای MFI به شمار می رفت.
سوخو برای این طرح که بعد ها S-37 تغییر نام پیدا کرد (رسما این جنگنده راSU-47 برکوت نیز می نامند) با برگزیدن شیوه نامعمول بالهای پیشگرا پول بیشتری را نیز صرف برنامه نمود. این جنگنده هم اگرچه تاکنون بیش از 2002پرواز آزمایشی و نمایشی را پشت سر گذاشته؛ اما تنها توانست عنوان اثبات گرفناوری و جنگنده پایه برای تکمیل پاک فا را برای خود دست و پا کند.

جنگنده پاکفا

در مرحله بعد پس از متوقف خوانده شدن هر دو برنامه، پروژه پاک فا توسط سوخو در قالب دو فاز به دولت پیشنهاد شد که شامل یک جنگنده دو موتوره سنگین با توان خروجی 180 کیلو نیوتن و یک جنگنده تک موتوره سبک که قراربود مجهز به موتوری با بیشینه رانشی برابر با +200 کیلو نیوتن باشد، می گردید اما نظر وزارت دفاع با توجه به محدودیتهای بودجه  جنگنده ای میان وزن با ترکیبی از خواص هر دو جنگنده بود.
در نهایت پس از موافقت سوخو، قرارداد اولیه پروژه پاک فا در فوریه سال2002 بسته شد و به دنبال آن طرح پیشنهادی سوخو تا آوریل همان سال موردتایید دولت قرار گرفت و بدین گونه داستان جنگنده نسل پنجم روسیه رنگی دیگر به خودگرفت.

اگرچه رسما طرح کلی پروژه T-50 در دسامبر 2004 قطعی شده بود؛ اما مجموعه نیازها و مفاهیم برنامه همچنان در حال تغییر بود. در ژانویه 2006 ژنرال ولایدمیر میخاییلوف یکی از فرماندهان نیروی هوایی روسیه درخواست نمود بیشینه سرعت جنگنده که در طرح پیشنهادی 2.15 ماخ پیش بینی شد به 2 ماخ کاهش یابد.

در این حالت اگرچه جنگنده پیچیدگی کمتری می یافت؛ اما مشکل اینجا بود که این موضوع بر کارایی رزمی نیز تاثیر گذار بود. در فاصله کمتر از یک ماه از این اظهار نظر، مدیر عامل شرکت سوخو میخاییل پوگوسیان تایید کرد که این موضوع نیاز به انجام بررسیهای بیشتر به منظور بهسازی طرح اولیه دارد؛ چرا که می بایست برای تغییر بیشینه سرعت در زمینه ابعاد و وزن جنگنده تغییراتی صورت گیرد.

طرح پاک فا از زمان شکل گیری تا پیاده سازی در چندین نوبت دچار تغییر شد و عملا تا زمان رونمایی از طرح نهایی هیچ کس از ماهیت واقعی ظاهر پاکفا اطلاع نداشت. اگرچه هنوز اطلاعات بسیار محدودی در زمینه مراحل طراحی پاکفا منتشر شده؛ ولی امروزه به درستی می توان حدس زد که بسیاری از این طرحهاعملا قابلیت اجرایی نداشتند. زمانی که بحث طراحی اولیه پاک فا پس از اتمام برنامه های MFI و LFI مطرح گردید، اولین نگرش طراحی جنگنده براساس دو طرح پیشین بود که البته در نهایت گرایش بیشتری به سوی طراحی بر پایه طرح اثباتگر فناوری S-37 سوخو بدون بالهای پیشگرا که در ابتدا با بالهای صلیبی شکل و بعدها با بالهایی با پسگرایی نسبتا کم ارائه گردید، قرار داشت؛ اماتقریبا هیچ یک از طرح های ارائه شده نتوانست موفقیت لازم را کسب نماید، تا در نهایت بر اساس ترکیبی از مزایای هر یک و همچنین نگاهی به طرح جنگندههای سوخو 27 طرح نهایی تهیه گردید.

مراحل طراحی و تکمیل اولین پیش نمونه T-50 تقریبا در سکوت کامل خبری دنبال شد؛ گرچه در سال 2007 چندین عکس گرافیکی از نمای احتمالی پاک فا توسط NPOSaturn انتشار یافت که به ظاهر کنونی سوخوی T-50 بسیار شباهت داشت. هر چند تا آن تاریخ نیز هنوز اطلاعات دقیقی در زمینه برنامه در دسترس نبود.

جنگنده پاکفا

بودجه

تا سال 2005 میلادی 40 درصد از کل هزینه های برنامه بر عهده شرکت سوخو و 40 درصد دیگر نیز توسط شرکتهای پیمانکار تولید کننده تجهیزات جانبی (مانند رادار) تامین می گردید. 20 درصد باقی مانده نیز مستقیما توسط وزارت دفاع پرداخت گردیده بود که البته به دنبال افزایش چند نوبته هزینه ها تا سال بعد بخش کوچکی از این بودجه توسط وزارت صنایع و معادن روسیه نیز تامین گردید.

در سال 2007 به دنبال اظهار تمایل هندوستان برای پیوستن به برنامه جنگنده نسل پنجم روسیه موافقت نامه ای میان طرفین به امضا رسید که براساس گزارش آسیا تایمز، میخاییل پوگوسیان اظهار نموده بود که قرار است بودجه برنامه به صورت 50 -50 میان روسیه و هند تقسیم گردد که بر این اساس مجموع سهم هر دوسرمایه گذار تا پایان پروژه به 8 تا 10 میلیون دلار بالغ می گردید و از این رو هندوستان خواستار مجموعا 250 فروند از جنگنده نهایی پاک فا شد که بیشتر آنها می بایست نمونه دو سرنشینه سفارشی مخصوص نیروی هوایی هند باشد.

در سال 2010 مشخص شد که صنایع هواپیمایی هند (HAL) سهمی 20 درصدی ازطراحی پاک فا را نیز از آن خود نموده که این سهم شامل سهیم بودن در طراحی کامپیوتر عملیات و تجهیزات ناوبری، نرم افزار های مورد نیاز و نمایشگرهای چند حالته کابین می گردید.

بر اساس برنامه بودجه ای که شرکتهای درگیر پروژه پاک فا به موافقت دولت رسانده اند قرار است پاک فا رسما تا 2015 پس از اتمام تمامی آزمایشها واردخدمت گردد. هرچند تا همین امروز هم این پروژه تاخیر های زیادی را تجربه نموده است. چرا که در ابتدا پیش بینی تکمیل اولین نمونه برای سال 2007 شده بود که نهایتا تاریخ رسمی پایان کار 2009 اعلام شد، آن هم در شرایطی که الکسی فدرووف مدیرعامل شرکت متحد هوانوردی در مورد آماده شدن پیش نمونه پاک فا تاپایان 2009 برای انجام اولین تستهای پروازی ابراز تردید نموده بود و سرانجام در اواخر 2009 وزیر دفاع جمهوری فدرال روسیه ،سرگی ایوانف، در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار امیدواری کرد که اولین پرواز جنگنده نسل پنجم این کشور در اوایل سال 2010 میلادی صورت پذیرد. به هر شکل ظاهرا سوخو و شرکتهای درگیر در پروژه با وسواس تمام توانسته اند تا حدودی خود را به برنامه از پیش تعیین شده برسانند. آن هم در شرایطی که بسیاری از پروژه های تولید جنگنده امروزه به کندی پیش می روند. گرچه پاک فا هنوز تا ورود به خدمت راهی دراز در پیش دارد.

پاکفا

طراحیT50:

پروژه پک فا از بدو شکل گیری به عنوان جایگزین برنامه های ناکام قبلی در رقابت با برنامه جنگنده های نسل پنجم جدید آمریکا F-35 و به خصوص F-22 پا به میدان رقابت گذاشت. در نتیجه بسیاری از هم اکنون در حال تحلیل شانس های این طرح جدید در برابر جنگنده های ساخت شرکت لاکهید مارتین آمریکا هستند. اما سوخوی T-50 یا آن طور که ناتو بر آن نام نهاده فایرفاکس (روباه آتشین)، چگونه جنگنده ای خواهد بود؟

فایرفاکس جنگنده ایست کشیده تر از F-22 رپتورظ¬ با دهانه بال بزرگتر اما مساحت بال یکسان در عین حال سبکتر. وزن خالی T-50 برابر با 18,500 kg اعلام شده یعنی چیزی بیشتر از یک تن سبکتر از وزن خالی اعلام شده برای رپتور. بر این اساس پیش بینی می شود از نظر طراحی ظاهر جنگنده از بسیاری جهات به طرح اولیه رپتور شباهت های بسیاری داشته باشد، با این تفاوت که ساختار کلی آن شدیدا از جنگنده های پیشین Su-27 نشات گرفته است. در واقع می توان به نوعی T-50 را یک SU-27 نسل پنجمی دانست. از نظر کلی می توان گفت که پک فا با جنگنده Su-35S نکات مشترک زیادی دارد، هرچند در مفهوم پایه ای.

این جنگنده از دو دم عمودی تمام متحرک نسبتا کوتاه (با استانداردهای روسی) استفاده می کند که در ویدئوی انتشار یافته از پرواز جنگنده از نظر کلی بسیار شبیه به شیوه مورد استفاده در رقیب ناکام جنگنده رپتور (YF-23) دیده می شود. لبه حمله متحرک بالها نیز توسعه داده شده که مانند یک کانارد (پیش بال) برای جنگنده عمل می نماید. پیش نمونه ای که در 29 ژانویه پرواز آزمایشی 40 دقیقه ای خود را برای اولین بار پشت سر گذاشت به یک جفت موتور توربوفن بهسازی شده AL-31F مجهز بود. این در حالیست که از ابتدا قرار بود اولین پروازهای پیش نمونه اولیه با موتورهای 117S ناپو ساترن صورت پذیرد. در نتیجه مشخص است که موتورهای جنگنده هنوز به بهره برداری نرسیده اند.

گفته می شود پک فا در دو زمینه مشخصا از رپتور برتر خواهد بود: در درجه اول T-50 جنگنده ایست به نسبت چابکتر و دوم آنکه سوخو از هم اکنون مدعیست پک فا توانایی حمل مهمات بیشتری نسبت به رپتور را داراست؛ اما در مقابل آمریکاییها مدعی هستند که احتمالا ضریب رادار گریزی T-50 به نسبت قابل توجهی از رپتور پایین تر است. هر چند این موضوع چندان هم به دور از واقعیت نیست. چرا که اگرچه در بدنه جنگنده روسی عمدتا از کامپوزیت استفاده شده؛ اما در عین حال همچنان در بسیاری نقاط فلز به کار رفته و مشخص نیست که آیا در نمونه نهایی این موارد اصلاح خواهند شد یا خیر. همچنین ورودی های هوای بزرگ موتور و شکاف های هوای اضافی به سبک جنگنده های فلانکر به علاوه شکل کاناپی به همراه ردیاب مادون قرمز جلوی کابین از مهمترین مواردی هستند که به راحتی باعث افزایش سطح مقطع راداری جنگنده می گردد.

پاکفا


از نظر جنگ افزاری گفته می شود پک فا دارای 10 جایگاه داخلی و دوجایگاه خارجی جنگ افزار است که بر این اساس خواهد توانست تا 8 فروند موشک راداری فعال R-77 آدر یا دو بمب لیزری 1500 کیلوگرمی (ویا ترکیبی از هردو) را در محفظه داخلی تسلیحات خود حمل نماید. این در حالیست که رپتور به صورت استاندارد می تواند در محفظه داخلی خود 6 فروند موشک میانبرد امرام و 2 موشک کوتاه برد سایدوایندر را با خود حمل نماید. از این نظر هر دو جنگنده قریبا در یک مرتبه قرار می گیرند، جز آنکه به صورت کلی، برد تایید شده آدر نسبت به امرام بیشتر است. به جز موارد ذکر شده تقریبا در باقی موارد T-50 درمقام برابری با F-22 قرار می گیرد. به عنوان نمونه هر دو جنگنده از بیشینه بردی برابر با دو هزار کیلومتر و بیشینه سرعتی برابر با 1.8 ماخ برخوردارند.

هنوز اطلاعات خاصی از کابین T-50 انتشار نیافته؛ اما بر اساس تصاویر منتشره این کابین به دو نمایشگر کریستال مایع به ابعاد 22.9 در 30سانتیمتر به همراه یک نمایشگر سربالای IKSh-1M و سه نمایشگر کوچک در اطراف کابین مجهز است. این جنگنده همچنین از یک رادار آرایه فازی با ماهیتی نامشخص و برد احتمالی جستجو و رهگیری 350 تا 400 کیلومتر استفاده خواهدنمود که انتظار می رفت اولین نمونه تکمیلی آن در اواخر سال 2010 میلادی آماده یکپارچه سازی با پک فا گردد.

برنامه آینده

سوخو در نظر دارد دستکم 5 پیش نمونه از فایرفاکس را برای آزمایش های تکمیلی تولید نماید. هرچند رسما اعلام شده که تا 2013 فایرفاکس آماده ورود به خدمت خواهد بود، اما در حقیقت روس ها امیدوارند که بتوانند پاک فا را تا سال 2015 برای ورود به خدمت و تولید انبوه آماده نمایند و نیروی هوایی روسیه نیز در نظر دارد تا تعداد 200 فروند نمونه تک سرنشینه و 50 فروندنمونه دو سرنشینه آموزشی خریداری نماید؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا نیروی هوایی روسیه بودجه کافی برای خریداری این تعداد جنگنده در یک فاصله زمانی کوتاه خواهد داشت یا خیر.

از سوی دیگر هندوستان برخلاف روسیه تاکید بیشتری بر روی نمونه دوسرنشینه پاک فا به عنوان یک جنگنده ضربتی چند منظوره دارد. از این روخواهان 200 فروند گونه دو سرنشینه و تنها 50 فروند گونه تک سرنشینه است؛ البته بر اساس اظهارات اعلام شده گونه دو سرنشینه ضربتی پاک فا زودتر ازسال 2017 به تولید نخواهد رسید. در هر شکل T-50 یا هر آنچه پس از این نام خواهد گرفت، شروعی است جدید در بازارهای جنگ افزار جهانی که روسیه امیدوار است با توجه به هزینه های پایین تر آن نسبت به رقیب غربی صادراتیش F-35 و همچنین توانایی اعلام شده بالاتر آن شانس بیشتری برای یافتن مشتری داشته باشد.

جنگنده سوخو پک فا

مشخصات عمومی

•خدمه: 1 نفر

•طول: 22 متر (72 پا)

•پهنای بال: 14.2 متر (46.5 پا)

•ارتفاع: 6.05 متر (19.8پا)

•بال: مساحت 78.8 متر2 (848.1 پا)

•وزن خالی: 18500 کیلوگرم (40785 پاند)

•وزن بارگیری: 26000 کیلوگرم (57320 پاند)

•بار مفید: 7500 کیلوگرم (بارجنگی) (16534 پاند)

•بیشینه وزن برخاست: 37000 کیلوگرم (81570 پاند)

•پیشرانه: 2* موتور جدید نامگذاری نشده تولید انپیاو ساتورن و FNPTSMMPP سالیوت هر یک 175 کیلونیوتن

•بیشینه وزن سوخت: 10300 کیلوگرم 22711 پاند

عملکرد:

•سرعت بیشینه: 2600 کیلومتر بر ساعت (2.45ماخ) (در ارتفاع 17000 متری)

•سرعت پیمایش: 1300-1800 کیلومتر بر ساعت (808-1118 مایل بر ساعت)

•برد: 4000 تا 5500 کیلومتر (2500-3100 مایل)

•سقف پروازی: 20000 متر (65616 پا)

•نرخ اوجگیری: 350 متر بر ثانیه (1184 پا بر دقیقه)

•بارگیری بال: 330-470 کیلو بر متر مربع(67-96 پاند بر فوت مربع)

•نسبت نیرو به وزن: 1/4

•بیشینه بار جی : +10/0 - +11/0 جی

جنگ افزار

•توپها: 1*30 میلیمتری جیش-30-1

•جایگاهها: 10*داخلی، 6*خارجی برای موشکهای آر-74ام و آر-77ام


فیلم و گالری تصاویر به زودی اضافه خواهند شد+


منبع:

آی آر ارتش

aerospace



20
11
مطلب را بازنشر کنید :


arash
arash در تاريخ 1395/2/23 گفته:
چرت نگین بابا از ین بلوف های شما از بس شنیدیم دیگه عادی شده به خدا من بعید می دونم این پکفا از پش حتی اف 16 بر بیاد روس ها از لحاظ تکنولوژی واقعا در پیتن !!!!!!!!!!!!!!!!
علی
علی در تاريخ 1395/2/5 گفته:
سلام علیکم
احتراما به عرض میرساند: اگر قرار شد ار روسیه جنگده ای خریداری بشه بهتره که سوخوی 50پکفا یا سوخوی 47برکوت باشه تا هواپیما هایی مثل میگ 35یا سوخو 35یا 37میدونمم که قیمتشون گرونه ولی یادتون نره که F14هم اون موقع که خریده شد گرون ترین جنگده دنیا بود!اگه نداشتیم خدا میدونه جنگ عراق چه بلایی سرمون میاورد. قرارداد خرید این جنگنده ها هم باید طوری باشه که تو ساخت و انتقال دانش حضور داشته باشیم اگر این طور نشد بهتره پولی رو که میخواییم بدیم روسا رو جنگنده های داخلی خودمون مثل قاهر 313یا غیره سرمایه گذاری کنیم تا اونجاییم که میشه باید کاملا محرمانه باشه تا دشمن موقعه حمله تلفات زیادی بده. ماباید ازعربستان وقطر پیشرفته ترباشیم تا جرات نکنند با ما بجنگند قطر24 تا رافال پیشرفته ازخرید. سوخو35 نمیدونم بتونه جلوش رابگیره یانه. میگم دوستان به سایت وزارت دفاع برید و پیام بدید که سوخو47 حداقل بخره شده 8 تادونه هم بخره کافیه چون درآن واحد میتونه کلی اهداف هوائی راشناسائی و بهشون شلیک کنه از فواصل خیلی دور یکیش کافی برا درگیری همزمان بااون 24 تا رافال قطر
علی
علی در تاريخ 1394/11/5 گفته:
نقطه بر تری پک فا در برابر اف 22 و اف 35 در اینه که هر دوی این جنگنده های امریکایی باید در رهگیری و شکار به دشمن نزدیک بشن بعد شلیک کنن و این نقطه ضعف اونهاست که برتری رپتور و اف 35 را در بقیه موارد از بین میبره ولی پک فا میتونه از دور بدون نزدیک شدن هر دو را هدف قرا بده به این دلیل در خال حاظر پک فا قوی ترین جنگده دنیا است.
mmmm
mmmm در تاريخ 1394/6/11 گفته:
پسر متنو خوب بخون بعد .... بگو


تمامه اینا همش رو کاغذه.


یه سرو گردن از جفت نسل پنحمای امریکا بالاتره!!!


سر در نمیاری مجبوری بیای .....


Haji
Haji در تاريخ 1394/5/19 گفته:
سوخو-50 فایرفاکس(نامی که پس از وارد خدمت شدن تی-50 براش میذارن) همتای روسی اف-22 هست اما تو به زیر کشیدن اف-35 هیچ تاکید میکنم هیچ مشکلی نداره.نه از لحاظ سرعت نه برد تازه از جفت نسل پنجمای آمریکا یه سر و گردن بالاتره.

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
به نظر شما بودجه های نظامی ایران در کدام بخش(ها) باید متمرکز شوند؟(انتخاب چند گزینه امکان پذیر است))









» تعداد مطالب : 574

» نظرات : 1804

» تعداد اعضا : 10155

» افراد آنلاين : 26

» M.S.N گفته : لطفابرای جذابیت بیشترفروشگاه ت...
» حامد گفته : خانم مینا گلرو اتفاقا تحریم ها...
» جوان گفته : اگر یک صدا خفه کن سلاح کمری رو...
» arash گفته : با سلام کسی اطلاعاتی در مورد ح...
» سجاد گفته : سلام دوستان خوشبختانه ما الان ...
» نرگس گفته : من خیلی زیاد دوست دارم برم ارت...
» سنگ مصنوعی هونام گفته : سلام.خیلیییییی ممنون .عالی بود...
» حسین احمدی گفته : من تیر ماه ۱۳۹۵از عجب شیر اومد...
» محمد زارع گفته : دعا کنید منم لباس سبز بپوشم...
» Amir_Zealous گفته : واقعا دم شیر بچه های سپاه و ار...
دوربین مدار بسته داهوا

فروش قطعات به قیمت عمده - ارسال به تمام نقاط ایران

   
تیم مدیریت آی آر ارتش
آخرین کلیپ ها
برچسب های سایت