وی-۲۲ اوسپری (به انگلیسی: ospery bell boeing) بالگرد دو
ملخه آمریکایی موسوم به عقاب ماهی گیر قادر به حمل یک گروه ۲۴ نفره کاملا
مجهز یا بیش از ۱۰ تن بار میباشد. تکاوران نیروی دریایی آمریکا طرفداران
سرسخت بالگردهای آسپری بودند که میتوانست به سرعت سربازان را از ساحل به
محل امن برساند.
اوسپری مانند بالگرد به صورت عمودی از روی زمین بلند
میشود و سپس مانند هواپیما پرواز میکند. پروانه موجود در این وسیله ان را
از زمین میکند. سپس موتورهای عظیم ان به طرف پایین متمایل میشوند و
بالها بالگرد را به سمت بالا میکشند. بالگردهای آسپری دو برابر یک بالگرد
معمولی سرعت دارند.
بالگردهای آسپری کاربردهای غیر نظامی هم دارند.
این
پرنده میتواند توسط موتورهایی که در جهت عمودی هستند به طور عمودی Take
off و Landing انجام دهد و یا مانند یک بالگرد در هوا معلق بماند.در هنگتم
پرواز موتورهای این پرنده قادر به چرخش هستند و این پرنده را تبدیل به یک
هواپیمای جت میکنند که دارای قابلیت پرواز در ارتفاع و سرعت نسبتا زیاد می
باشد.
V-22 تنها پرنده ایست که قابلیت عملیات در هر نقطه ی جهان متناسب
با هر گونه آب و هوا را داراست که این قابلیت باعث تسریع عملیات و فراهم
شدن نیروها در عملیات جنگی میشود و باعث کاهش درخواست انتقال هوایی و
دریایی استراتژیک محدود میشود.
تولید:
بخش هلی
بویینگ مسول ساخت بدنه و سیستمهای کمکی و سیستمهای دیجیتال و سیستم کنترل
الکتریکی میباشد. و همکار آن شرکت هلیکوپتر سازی بل مسول ساخت بال و جعبه
دنده و سکانها و سیستم چرخش پره ها و موتور میباشد.
هم اکنون این دو شرکت در حال تولید 13 فروند V-22 برای تحویل در اواخر سال 2006 میباشند.

پیش زمینه:
سازمان
دفاع اجازه ی تولید کامل وی22 را در سپتامبر سال 2005 بعد از آنکه یک سری
آزمایشات کلی و ریز که احتیاجات سازمان دفاع و نیروهای ویژه را مهیا کرد
داده.
همچنین کمپانی بل یک پیشتاز دز عرصه ی وسایل نقلیه ی عمود پرواز
برای کارهای تجاری و نظامی است. این کارخانه تا کنون بیش از 35000 پرنده از
سال 1946 ساخته است که اولین پرنده ی تجاری بل47 نام گرفت.
Bell بیش از
70 فروند هماپیما قبل از سال 2006 برای عملیاتهای گوناگون تولید کرده که
یک دهه هم ادامه پیدا خواهد کرد. بویینگ و همکاران تجاری اش در سیستمهای
بزرگ یا کوچک هم در کارهای شبکه ای پیشرو هستند و به علاوه ی آنکه یک
پیشتاز در تولید ادوات نظامی و تجاری برای آمریکا و متحدانش هستند.
خریداران:
1- در حال تولید برای نیروهای کماندویی آمریکا (US MARINE)
2- نیروی عملیات ویژه ی هوایی آمریکا(US Air Force Special Operation)
3- نیروی دریایی آمریکا (US NAVY)
هم
اکنون نیروی کماندویی آمریکا سفارش تولید 360 فروند MV-22s برای انجام
دادن عملیات تهاجمی و عملیات پشتیبانی نیروها سفارش داده است.
نیروی
ویژه ی هوایی آمریکا (نیروی هوایی آمریکا مختص عملیات ویژه) 50 فروند
CV-22s برای پشتیبانی و تعقیب زمینی در ارتفاع کم و در عین حال با سرعت
زیاد در مکانهای مختلف برای انجام عملیات های ویژه ی مختلف سفارش داده است.
نیروی دریایی 48 فروند HV-22s برای انجام عملیات پشتیبانی سفارش داده است.

مشخصات عمومی
نام:بالگرد آسپری
کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا
کارخانه سازنده:بالگرد سازی بوئینگ - بالگرد سازی بل
پرواز اولیه:۱۹/مارس/۱۹۸۹
تاریخ تحویل:۸/دسامبر/۲۰۰۵
کاربران:تکاوران دریایی ایالات متحده- نیروی هوایی ایالات متحده
بودجه پروژه:۵۰٫۵ بیلیون دلار
قیمت خرید:۷۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷
نهایت سرعت:۵۰۹کیلومتر بر ساعت
سرنشینان:۲ خلبان
مشخصات فنی
نیروی پیشرانه: (Rolls Roys AE-1107c , 6.150 SHP (4586KW
طول: (Feet (17.48 Metr) ,63 Feet (19.08 در حالت باز شدن درب عقب
قطر پره ها: 11.56 Metr
ارتفاع در حالت عمودی بودن موتورها: 6.63 metr
ارتفاع تا سکان: 5.38 meter
بیشینه وزن برخاست: 23495kg
وزن خالی برخاست: 8460Kg
سرعت: km/h 555
مسافت قابل طی کردن با حد اکثر وزن: 1182km
مسافت قابل طی کردن بدون بار: 4239Km
وی-280؛جدیدترین تیلیت روتور ارتش آمریکا
شرکت
بل سرانجام از طرح مفهومیاش برای ساخت نسل بعدی تیلت روتورها پرده
برداشت. این طرح جدید که فعلا وی-280 خوانده میشود به عنوان پاسخی به
اعلام نیاز پنتاگون برای نسل بعدی بالگردهای چند منظوره مشترک خود(به منظور
جایگزینی بلک هاوک در آینده) ارائه شده است.
طرح بالگرد چند منظوره
مشترک، در حقیقت اعلام نیازی است که با هدف توسعه خانوادهای از بالگردهای
جدید برای ارتش آمریکا مطرح شده، بالگردهایی که ظاهرا پنتاگون برای
جایگزینی بالگردهای UH-60 بلکهاوک ، CH-47 شینوک و AH-64 آپاچی در سالهای
پس از 2030 / 1409 به توسعه آنها می اندیشد. مهمترین نیازمندی این طرح در
عین حال امکانسنجی توسعه نسل جدیدی از بالگردهای سریعتر با توان پرواز
با سرعتی فراتر از 400 کیلومتر بر ساعت به شمار میرود.
در این میان
بوئینگ (شریک تجاری بل) در برنامه تیلتروتور وی22، با مشارکت سیکروسکی
سرگرم توسعه طرحی بر پایه نمونه آزمایشی X-2 سیکروسکی با بردی 60 درصد
بیشتر از بالگردهای امروزی است. در مقابل بل ترجیح داده روی توسعه نسل سوم
تیلتروتورها کار کند.
این طور که تصاویر و اطلاعات منتشر شده نشان
میدهند، طرح مفهومی وی280 تیلتروتوری است کوچکتر از وی22 که از دم V شکل
و بالهای نسبتاً بزرگی از جنس کامپوزیت استفاده میکند. طرح وی280 برخلاف
طرح کنونی وی22 موتورهای تمام متحرک ندارد، بلکه فقط ملخ موتورها از محور
خود در راستای عمودی میچرخند. در عین حال به لطف استفاده از سیستم پرواز
با سیم وی280 میتواند هنگام پرواز با سرعت بالا و یا پایین هدایتپذیری
ایدهآلی داشته باشد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده وی280 نهایت سرعتی حدود
520 کیلومتر بر ساعت خواهد داشت و برد رزمی آن هم در حدود 900 تا 1500
کیلومتر خواهد بود. هنوز مشخص نیست که ساخت پیشنمونهای از این تیلت روتور
تایید خواهد شد یا نه، اما مشخصا بل به ساخت مجموعه جدیدی از
تیلتروتورهای کوچک در آینده نزدیک میاندیشد.
دانلود کلیپ مربوط به هواپیمای تیلت روتور وی 2
منابع:
ویکی پدیا
انجمن ایران
خبر آنلاین